Οδηγούμε τα νέα Honda Jazz και Jazz Crosstar
Ταξιδεύουμε στη Γερμανία, οδηγούμε τα νέα υβριδικά Honda Jazz και Jazz Crosstar, παίρνουμε ακόμα μία γεύση από Honda e, ενώ εξακριβώνουμε τα φιλόδοξα πλάνα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας για το μέλλον
- -
- -
Η Honda έχει ασπαστεί
και ακολουθεί την τάση της εποχής που θέλει νέες και πράσινες
τεχνολογίες να έρχονται στο προσκήνιο. Το πλάνο της είναι ξεκάθαρο,
αφού στόχος είναι μέχρι το 2030 τα 2/3 των μοντέλων της που θα
πωλούνται παγκοσμίως να διαθέτουν υβριδική ή ηλεκτρική τεχνολογία.
Στοιχείο που οι άνθρωποι της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας μας
επανέλαβαν κατά τη διάρκεια της πρώτης μας επαφής με τα
νέα
Honda Jazz και
Jazz Crosstar.
Βραχυπρόθεσμα, και συγκεκριμένα μέχρι το 2022, η Honda θα διαθέτει
εξηλεκτρισμένη έκδοση σε όλα τα μοντέλα της στην ευρωπαϊκή αγορά.
Και σε αυτό το πνεύμα, το νέο
Jazz θα διατίθεται στην Ευρώπη
αποκλειστικά με κινητήριο σύνολο που θα κάνει χρήση υβριδικής
τεχνολογίας. Το Jazz e:HEV σήμερα και λίγους μήνες
νωρίτερα το Honda e, αποτελούν το πρώτο δείγμα γραφής, αφού
μέχρι το 2022 θα ακολουθήσουν τέσσερα ακόμα εξηλεκτρισμένα
μοντέλα της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Μέχρι τότε, εστιάζουμε την προσοχή μας στο νέο Jazz, για τα μάτια
του οποίου ταξιδέψαμε μέχρι τη Γερμανία για να οδηγήσουμε πρώτη
φορά. Οι τεχνικοί της
Honda εστίασαν σε τέσσερις
συγκεκριμένους τομείς: Την άνεση, τη βελτιωμένη ορατότητα,
την ευκολία στη χρήση και τον ευχάριστο χαρακτήρα. Οι διαστάσεις
του διαφοροποιήθηκαν, αφού παρά το γεγονός ότι διαθέτει ίδιο
μεταξόνιο με την προηγούμενη γενιά είναι 14 mm μεγαλύτερο.
Αντίθετα, διαθέτει 24 mm μικρότερο ύψος, στοιχείο που συμβάλλει
στην πιο επιθετική σιλουέτα του. Σχεδιαστικά, φυσικά και διατηρεί
το πολυμορφικό στυλ που διέκρινε και τις προηγούμενες εκδόσεις,
αλλά και μέρος της φιλοσοφίας που χαρακτηρίζει το Jazz. Παρόλα
αυτά, είναι φρέσκο, διαφορετικό, με τα μεγαλύτερα
φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω να αποτελούν τις σημαντικότερες
αλλαγές στη νεότερη γενιά. Το αμάξωμα είναι πιο άκαμπτο, γεγονός
που επέτρεψε στους Ιάπωνες τεχνικούς να διαφοροποιήσουν τη σχεδίαση
των εμπρός A-Pillars. Το πάχος τους μειώθηκε στο μισό και σε
συνδυασμό με τη νέα σχεδίαση του εμπρός ταμπλό προσφέρει κατά πολύ
βελτιωμένη περιφερειακή ορατότητα. Συγκεκριμένα,
από τις 65o μοίρες έχει αυξηθεί στις 90 για τους εμπρός
επιβάτες!
Στο εσωτερικό, η απλότητα συνδυάζεται με τη σύγχρονη
ψηφιακή πραγματικότητα. Στο κέντρο δεσπόζει μία μεγάλη
οθόνη αφής 9 ινστών, η οποία λειτουργεί όπως ένα smartphone για
λόγους ευκολίας. Φυσικά, διαθέτει όλα τα σύγχρονα και απαιτούμενα
συστήματα άνεσης, όπως Apple Carplay και Android Auto, φωνητικές
εντολές, αλλά WiFi Hotspot, έτσι ώστε να μπορούν να συνδέονται με
το διαδίκτυο όλα τα μέλη της οικογένειας. Ιδιαίτερα σημαντικό σε
επίπεδο εξοπλισμού, είναι το γεγονός πως το Jazz διαθέτει
αναβαθμισμένο το τεχνολογικό πακέτο υποβοήθησης και ασφάλειας
«Honda Sensing».
Πίσω στο εσωτερικό, ο οδηγός μπροστά του έχει μία ευανάγνωστη
ψηφιακή οθόνη TFT 7 ιντσών, ενώ το τιμόνι με τις δύο ακτίνες
προσφέρει χειριστήρια για την πλειονότητα των ζωτικών
λειτουργιών. Η ποιότητα κατασκευής είναι
αντίστοιχη με αυτή που έχουμε συνηθίσει από τη Honda, με χρήση
σκληρών πλαστικών στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό και κύριο
χαρακτηριστικό την πρακτικότητα. Θήκες υπάρχουν
παντού, ενώ η ευρυχωρία παραμένει ένα από τα ισχυρά του ατού.
Μάλιστα, για να αποφευχθούν «θυσίες» σε επίπεδο χώρων, το υβριδικό
σύστημα έχει «στριμωχτεί» στο χώρο του κινητήρα, ενώ το
δοχείο καυσίμου έχει τοποθετηθεί κάτω από τις θέσεις του
οδηγού και του συνοδηγού, αντί για το κάθισμα των πίσω επιβατών.
Έτσι, το Jazz εξακολουθεί να προσφέρει τα πλήρως ρυθμιζόμενα πίσω
καθίσματα «Magic Seats» με την πληθώρα ρυθμίσεων, ενώ ο χώρος
αποσκευών παραμένει από τους κορυφαίους στην κατηγορία. Σημειώστε,
πως η χωρητικότητα του κυμαίνεται από τα 298 έως και τα
1.203lt.
Φυσικά, στην 4η γενιά του Jazz στο επίκεντρο
βρίσκεται η υβριδική τεχνολογία
e:HEV. Kωδικός
που θα συνοδεύει από εδώ και στο εξής όλες τις κατασκευές του
είδους της Honda. Το συγκεκριμένο σύστημα αποτελείται από έναν VTEC
βενζινοκινητήρα χωρητικότητας 1.500 cc, ο οποίος συνδυάζεται με δύο
ηλεκτροκινητήρες, μία μπαταρία λιθίου ιόντων και ένα κιβώτιο μίας
σχέσης μετάδοσης. Η συνολική ισχύς του συνόλου αγγίζει τους
109 ίππους, ενώ η ροπή τα 253 Nm, με
αποτέλεσμα οι επιδόσεις του να είναι πολύ καλές για την κατηγορία,
στοιχείο που αποδεικνύεται από τα 9,4 sec που απαιτούνται για τα
πρώτα 100 km/h από στάση. Οι εκπομπές ρύπων αγγίζουν τα 102 gr/km,
ενώ η μέση κατανάλωση τα 4,5 lt/100 km.
Περνώντας στο εσωτερικό και πίσω από το τιμόνι
του, το πρώτο στοιχείο που σε κερδίζει είναι η αυξημένη ορατότητα.
Κάθεσαι καλά πίσω από το τιμόνι του νέου Jazz, ενώ η εργονομία
είναι εξαιρετική. Από τα πρώτα χιλιόμετρα το στοιχείο που
διαπιστώνεις είναι η βελτιωμένη ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία έχει
ευεργετικά αποτελέσματα στην ποιότητα κύλισης. Ειδικά στην
εξαιρετική γερμανική άσφαλτο, λειτουργεί υποδειγματικά. Στην πολύ
καλή ποιότητα κύλισης συμβάλλει και το υβριδικό σύστημα,
τουλάχιστον στην πόλη και με χαμηλές ταχύτητες. Το
Jazz προσφέρει τρία διαφορετικά
προγράμματα ή λειτουργίες. Η πρώτη είναι η αμιγώς
ηλεκτρική. Σε αυτή την περίπτωση ο ηλεκτροκινητήρας
αναλαμβάνει με τα αποθέματα της μπαταρίας να κινήσει τους τροχούς.
Στην υβριδική λειτουργία, ο κινητήρας εσωτερικής
καύσης τροφοδοτεί με ενέργεια τον ηλεκτροκινητήρα-γεννήτρια, ο
οποίος με τη σειρά του τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα και αυτός την
περνάει στους τροχούς. Ενώ στο
engine drive με την αρωγή
ενός συμπλέκτη, ο κινητήρας δίνει απευθείας κίνηση στους
τροχούς.
Πρακτικά, όλα τα παραπάνω συμβαίνουν ανεπαίσθητα, απόλυτα ομαλά,
και ανάλογα με το κατά πόσο πιέζεις το πεντάλ του γκαζιού. Στον
αστικό κύκλο την περισσότερη ώρα μπορείς να κινηθείς κάνοντας χρήση
της ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ την ίδια ώρα όταν είναι απαραίτητο
ενεργοποιείται ο κινητήρας βενζίνης, τροφοδοτώντας παράλληλα με
ενέργεια και την μπαταρία. Βέβαια, η λειτουργία του στις
υψηλές στροφές και σε πλήρη επιτάχυνση αυξάνει σημαντικά
το επίπεδο θορύβου, κάτι συνηθισμένο βέβαια στις υβριδικές
κατασκευές. Όσον αφορά την οδική του συμπεριφορά, το Jazz
εξακολουθεί να διακρίνεται για τον πολιτισμένο χαρακτήρα
του. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι περιορισμένες, ενώ
δύσκολα θα προβληματίσει τον οδηγό με τις αντιδράσεις του. Ουδέτερο
και ειδικά στην καλή γερμανική άσφαλτο σου επιτρέπει να κινηθείς
σβέλτα. Μικρή συνήθεια απαιτούν μόνο τα φρένα, λόγω της ύπαρξης του
συστήματος ανάκτησης.
Παράλληλα, η έκδοση Crosstar δεν
διαφοροποιείται σημαντικά σε αίσθηση, παρά το γεγονός ότι η
απόσταση από το έδαφος έχει αυξηθεί κατά 22 mm. Η μοναδική διαφορά
που μπορεί να εντοπίσει κανείς είναι πως οι κλίσεις του αμαξώματος
είναι ελάχιστα αυξημένες, ενώ η ανάρτηση ένα κλικ πιο μαλακή. Αυτά
τα στοιχεία, όμως, δεν διαταράσσουν τη συμπεριφορά
και τη φιλοσοφία του Jazz γενικότερα. Η ειδοποιός διαφορά βέβαια
εντοπίζεται στη σχεδίαση του, η οποία και διαθέτει
σαφώς πιο περιπετειώδη και εκδρομικό χαρακτήρα. Τα πλαστικά
προστατευτικά γύρω από το αμάξωμα και στους προφυλακτήρες, σε
συνδυασμό με τις μπάρες οροφής, αποτελούν τα στοιχεία που του
χαρίζουν
crossover χαρακτηριστικά.
Βέβαια, με το
Honda e στον
ίδιο χώρο, δεν θα μπορούσαμε να αποφύγουμε τον πειρασμό
και να μην βρεθούμε πίσω από το τιμόνι του. Για ακόμα μία φορά
διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για μία εξαιρετικά ευχάριστη κατασκευή,
ελαφριά σε σχέση με τα υπόλοιπα ηλεκτρικά μοντέλα, που σε
ικανοποιεί απόλυτα για κάθε χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι της,
διακρινόμενο από την ανθρωποκεντρική φιλοσοφία της ιαπωνικής
εταιρείας. Περισσότερα, και πιο αναλυτικά στοιχεία, για το Honda e
μπορείτε να διαβάσετε στην πρώτη και πιο εκτενή επαφή που
είχαμε μαζί του στη Βαλένθια της
Ισπανίας.
Μέχρι τότε, μπορούμε να δούμε τον αέρα αλλαγής
που αποπνέει στη Honda, με στόχο την άμεση προσαρμογή στις
απαιτήσεις της εποχής. Και το νέο Honda Jazz καταφέρνει να
παντρεύει ιδανικά τις αρχές και τις αξίες που το καθιέρωσαν, με τη
φιλικότητα της υβριδικής τεχνολογίας. Παραμένει πρακτικό, άνετο,
ευρύχωρο και ως
e:HEV σήμερα
προσφέρει χαμηλούς ρύπους και σημαντική οικονομία καυσίμου. Στη
χώρα μας αναμένεται στις αρχές του επόμενου μήνα, με την
τιμή του να ξεκινάει
από τα 21.700 ευρώ για το Jazz και τα 29.000 για το Crosstar.