Οδηγούμε το Hyundai IONIQ 5 στην Ισπανία
Το πρώτο μοντέλο της Hyundai σχεδιασμένο αποκλειστικά ηλεκτρικό είναι μια έμπρακτη απόδειξη της αυτοπεποίθησης που έχει μια μάρκα που δεν ακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά τις δημιουργεί.
- -
- -
Το IONIQ 5 είναι το πρώτο μοντέλο της Hyundai που δημιουργήθηκε από λευκό χαρτί ως αποκλειστικά ηλεκτρικό. Το πρώτο αυτοκίνητο που φτάνει στην παραγωγή, βασισμένο στη νέα παγκόσμια πλατφόρμα ηλεκτρικών μοντέλων του γκρουπ την οποία προσδιορίζουν τα αρχικά E-GMP (Electric – Global Modular Platform). Δεν είναι άλλο ένα αυτοκίνητο, δεν πρόκειται απλά για την αντικατάσταση του παραδοσιακού κινητήρα από ένα ηλεκτρικό drivetrain. Είναι μια διαφορετική αντίληψη για τη ζωή με το αυτοκίνητο. Και για τη ζωή μέσα στο αυτοκίνητο. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Concept car
Φουτουριστικό,
σε βαθμό που κοιτάζοντας το έχεις την εντύπωση ότι το lockdown και
η αποχή από τις παρουσιάσεις νέων μοντέλων κράτησε μια δυο
δεκαετίες, μοιάζει ένα concept car που βγήκε στο δρόμο. Η Hyundai
το αποκαλεί μεσαίο CUV, δηλαδή κουπέ SUV. Οι τεράστιοι θόλοι
γεμίζουν από τους επίσης τεράστιους τροχούς 20 ιντσών, οι αναλογίες
πάνω και κάτω από τη βασική γραμμή είναι σε απόλυτη ισορροπία και η
απόσταση από το έδαφος δεν μοιάζει μεγάλη σε σχέση με το συνολικό
εκτόπισμα του αυτοκινήτου. Για αυτό δεν μοιάζει τόσο για SUV ή CUV,
αλλά για ένα hatchback σε μεγαλύτερη κλίμακα.
Αν και πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που αναμφίβολα τραβάει το μάτι, η σχεδίαση είναι λιτή, χωρίς τεχνάσματα, αφήνοντας τα γεωμετρικά μοτίβα και τις καθαρές γραμμές που οριοθετούν τις μεγάλες λείες επιφάνειες να συνθέσουν το σχήμα. Η Hyundai προσδιορίζει αυτή τη σχεδιαστική γλώσσα ως «σιωπηλή», υποδηλώνοντας έτσι τον αθόρυβο χαρακτήρα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Και γενικότερα, το μικρό περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.
Ειδικά για το IONIQ 5 η Hyundai δημιούργησε για πρώτη φορά ένα
εμπρός καπό που περιλαμβάνει και τα φτερά, ελαχιστοποιώντας έτσι
τις χαραμάδες από τις ενώσεις των διαφορετικών πάνελ προς όφελος
της αεροδυναμικής. Η συμπαγής μάσκα σχήματος V είναι επίσης
αεροδυναμικά βελτιστοποιημένη, κρύβει ενεργούς αεραγωγούς και
φιλοξενεί τους αισθητήρες του συστήματος ADAS, του πακέτου
τεχνολογιών ενεργητικής ασφάλειας.
Τα φώτα, τεχνολογίας LED και σχεδίασης pixel δίνουν υπογραμμίζουν
τον high-tech χαρακτήρα. Ενώ η τρίτη κολώνα σε γωνία 45 μοιρών
είναι μια σαφής αναφορά στην παράδοση της μάρκας, και συγκεκριμένα
στο Pony. Πριν μερικά χρόνια, αναζητώντας την καταξίωση, η Hyundai
δεν θα τολμούσε να ξυπνήσει τέτοιες μνήμες. Σήμερα, μια μάρκα που
πατά γερά στα πόδια της με κορυφαία στην κατηγορία τους αυτοκίνητα,
τεχνολογία και όραμα για το μέλλον, έχει αυτή την
αυτοπεποίθηση.
Σαν στο σπίτι σου. Και καλύτερα…
Το
εσωτερικό περιγράφεται ως «ένα μέρος για να ζεις». Κάτι πολύ
περισσότερο από απλώς να μετακινείσαι. Αξιοποιώντας πλήρως την
ελευθερία στη σχεδίαση που επιτρέπει η ηλεκτρική πλατφόρμα E-GMP
και η απουσία των κλασικών μηχανικών μερών, έχουν ξεχειλώσει το
μεταξόνιο στα 3 μέτρα ώστε να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον υψηλής
τεχνολογίας, κάθε άλλο παρά ψυχρό όμως. Νιώθεις μια χαλαρωτική αύρα
να σε περιβάλλει, όπως πράγματι συμβαίνει στην άνεση ενός χώρου τον
οποίο νιώθεις πραγματικά δικό σου.
Θα βρείτε ευκολίες όπως τα συρόμενα πίσω καθίσματα, τα πλήρως ανακλινόμενα εμπρός καθίσματα με υποπόδιο που έρχονται σε πλήρως ύπτια θέση και γίνονται πολυθρόνες κατάλληλες για ύπνο (ενώ ας πούμε το αυτοκίνητο φορτίζει, στη μέση ενός ταξιδιού), και η συρόμενη εμπρός-πίσω κατά 14 εκατοστά κεντρική κονσόλα. Όταν την τραβήξεις προς τα πίσω ελευθερώνεται ο χώρος μεταξύ των δύο εμπρός καθισμάτων και σε συνδυασμό με δεδομένο ότι πάτωμα είναι εντελώς επίπεδο μπορείς να βγεις από την άλλη πόρτα αν έχεις παρκάρει σε μια στενή θέση.
Θύρες USB για σύνδεση συσκευών και υψηλής τάσης για φόρτιση υπάρχουν άφθονες, εμπρός και πίσω. Εννοείται ότι υπάρχει και θέση επαγωγικής φόρτισης του κινητού. Ενώ κάτω από το πίσω κάθισμα θα βρείτε μια κανονική πρίζα για σύνδεση ηλεκτρικών συσκευών, όπως μια καφετιέρα, για παράδειγμα.
Οι χώροι είναι υπέρ-επαρκείς για 5 επιβάτες, με άφθονο «αέρα» για κεφάλι και γόνατα. Οι ειδικά σχεδιασμένες λεπτότερες κατά 30% πλάτες των εμπρός καθισμάτων εξασφαλίζουν λίγα επιπλέον εκατοστά. Μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών, χωρητικότητας 527 λίτρων, με 57 επιπλέον λίτρα διαθέσιμα κάτω από το εμπρός καπό.
Το concept του αυτοκινήτου επιβάλλει μινιμαλιστική προσέγγιση
και στη σχεδίαση του ταμπλό. Κυρίαρχο στοιχείο είναι βεβαίως οι δύο
οθόνες 12 ιντσών, μία στο κέντρο και άλλη μια μπροστά στον οδηγό,
ως πίνακας οργάνων. Είναι φυσικά πλήρως διαμορφώσιμες, με όμορφα
γραφικά και εύκολο χειρισμό αφής, ενώ προσαρμοζόμενος είναι
και ο εσωτερικός φωτισμός.
Το Head-Up Display επαυξημένης πραγματικότητας, με τρισδιάστατη
απεικόνιση οδηγιών και σημάτων με προοπτική, σαν να προπορεύονται
λίγα μέτρα του αυτοκινήτου και πάντα εντός του οπτικού πεδίου του
οδηγού, είναι μια ακόμη διαρκής υπενθύμιση κατά την οδήγηση του
υψηλού τεχνολογικού προφίλ του μοντέλου και της μάρκας.
Η τεχνολογία BlueLink, αναβαθμισμένη ακόμη περισσότερο, προσφέρει κορυφαίες δυνατότητες συνδεσιμότητας τόσο για την άνεση του οδηγού, όσο και για να τον απαλλάξει από το άγχος της αυτονομίας και της φόρτισης, προτείνοντας διαδρομές αφού έχει συνυπολογίσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες, το στιλ και το ρυθμό οδήγησης, τη στάθμη της μπαταρίες και τη διαθεσιμότητα φορτιστών. Και υπολογίζει όλα τα παραπάνω ξανά καθ’ οδόν, σε πραγματικό χρόνο, προσαρμόζοντας αναλόγως τις οδηγίες. Ταυτόχρονα, το σύστημα συγχρονίζεται με το ημερολόγιο Google ή Apple που χρησιμοποιείται, για να μη χάσετε κανένα ραντεβού. Και επιτρέπει τον εξ’ αποστάσεως (και εκ των προτέρων) έλεγχο της θερμοκρασίας, της θέσης στάθμευσης, της κατάστασης του οχήματος, κ.λπ.
Το υλικά της καμπίνας προέρχονται από… τα βάθη των ωκεανών. Και όχι μόνο. Ανακυκλωμένο πλαστικό από εγκαταλελειμμένα δίχτυα που ανασύρονται από τα πελάγη, σε συνεργασία με τον οργανισμό Healthy Seas και πλαστικά από μπουκάλια χρησιμοποιούνται για τις κύριες επιφάνειες. Ίνες από μαλλί και ζαχαροκάλαμο στις υφασμάτινες επενδύσεις και στις «μοκέτες» του πατώματος εκφράζουν έμπρακτα την περιβαλλοντική ανησυχία των δημιουργών αλλά και του δυνητικού αγοραστή αυτού του αυτοκινήτου. Τα όμορφα ανοιχτά χρώματα, το άψογο φινίρισμα και η στιβαρή συναρμολόγηση δίνουν μια αίσθηση υψηλής ποιότητας και «ψηφιακής» πολυτέλειας. Αίσθηση την οποία εντείνει η έξτρα γυάλινη πανοραμική οροφή.
To IONIQ 5 ενσωματώνει την τεχνολογία SmartSense της Hyundai, με τα πλέον εξελιγμένα ενεργά οδηγικά βοηθήματα, αλλά και επτά αερόσακους, μεταξύ των οποίων ο κεντρικός μεταξύ των δύο εμπρός καθισμάτων.
Αμφίδρομη φόρτιση
Από το λανσάρισμα
διατίθενται δύο μπαταρίες, χωρητικότητας 58 kWh και 72.6 kWh,
αντίστοιχα. Συνδυάζονται με μονό ηλεκτροκινητήρα ή σύστημα AWD,
οπότε ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας έρχεται να προστεθεί στο
εμπρός μέρος.
Οι πισωκίνητες εκδόσεις του IONIQ 5 με έναν ηλεκτροκινητήρα αποδίδουν 170 και 217 PS με την ίδια ροπή, 350 Nm. Η Hyundai ανακοινώνει 0-100 km/h σε 8,5” και 7,4”, αντίστοιχα. Στις εκδόσεις AWD η μέγιστη ισχύς είναι 235 PS με τη μικρή μπαταρία και 305 με τη μεγάλη, με την τερατώδη ροπή των 605 PS. Η επιτάχυνση 0-100 km/h περνά στα χωράφια των σπορ κατασκευών, με το χρονόμετρο να σταματά σύμφωνα με τo εργοστάσιο στα 5,2”.
Στον τομέα της φόρτισης η Hyundai καινοτομεί, φέρνοντας στην κατηγορία μπαταρίες και ηλεκτρικό κύκλωμα τεχνολογίας 800V για φόρτιση 10% - 80% σε μόλις 18’ σε ταχυφορτισή 350 kW και 5 μόλις λεπτά για μια «ένεση» 100 km. Σε οικιακή πρίζα η μπαταρία των 58 kWh φορτίζει σε 24 ώρες, σύμφωνα με το εργοστάσιο. Και σε έναν φορτιστή 11 kW του δημόσιου δικτύου σε 5 ώρες. Για την μεγάλη μπαταρία των 72.6 kWh θα χρειαστούν 30 και 6 ώρες, αντίστοιχα.
Φορτισμένο στο 100%, ένα πισωκίνητο IONIQ 5 μπορεί να διανύσει ως 384 km με τη μικρή μπαταρία και 481 km με τη μεγάλη. Τα αντίστοιχα νούμερα για τις ισχυρότερες εκδόσεις AWD είναι 360 km και 460 km, λόγω και του μεγαλύτερου βάρους. Ενώ αν αντί των τροχών 19” επιλέξετε τους μεγαλύτερους 20άρηδες, θα πρέπει να υπολογίζεται 20-30 km λιγότερα.
Το IONIQ 5 διαθέτει τεχνολογία V2L, ώστε με την προσαρμογή ενός μετατροπέα στο βύσμα φόρτισης να λειτουργεί σαν γεννήτρια, πηγή ενέργειας για να φορτίσετε ένα ηλεκτρικό σκούτερ ή ποδήλατο, για να τροφοδοτήσει την προσωρινή σας κατασκήνωση στην εξοχή ή ακόμη και το σπίτι, σε περιπτώσεις ανάγκης. Πλήρως φορτισμένο μπορεί να υποστηρίξει ένα κλιματιστικό και ένα ψυγείο για 24 ώρες.
Στο δρόμο
Αν έπρεπε να περιγραφεί η οδηγική
εμπειρεία με μια λέξη, αυτή θα ήταν «χαλαρωτική». Κάθεσαι σε μια
πολύ άνετη θέση οδήγησης, με άριστη ορατότητα τριγύρω και εύκολη να
εξοικειωθείς εργονομία. Το φως πλημμυρίζει ευχάριστα την καμπίνα,
χωρίς να τη ζεσταίνει υπερβολικά. Τα ειδικά οικολογικά χρώματα
σίγουρα παίζουν το ρόλο τους σε αυτό. Ένα χάδι στο γκάζι είναι
αρκετό για να ρολάρει το IONIQ 5 ευχάριστα στα στενά της πόλης.
Η κύλιση είναι αθόρυβη. Ενώ η απουσία τριγμών ή άλλων θορύβων
και κραδασμών είναι… εκκωφαντική. Το ίδιο θα σκεφτείς και λίγο πιο
έξω, στον αυτοκινητόδρομο, αναζητώντας μάταια τον αεροδυναμικό
θόρυβο. Άριστα ως εδώ.
Χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες από τις κάμερες και τα ραντάρ των
συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, αλλά και δεδομένα από το σύστημα
πλοήγησης, το IONIQ 5 γνωρίζει το δρόμο και την κυκλοφορία εμπρός,
οπότε ρυθμίζει ανάλογα το βαθμό επιβράδυνσης και ανάκτησης
ενέργειας όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι.
Με λίγα λόγια σε ευθεία ή άδειο δρόμο ρολάρει περισσότερο, σε
στροφή ή όταν μπροστά υπάρχει άλλο αυτοκίνητο που κινείται πιο
αργά, επιβραδύνει εντονότερα και ανακτά περισσότερη ενέργεια. Η
ανάκτηση ρυθμίζεται ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης που επιλέγεις.
Αλλά και αυτόνομα, από τα paddles στο τιμόνι, σε τρεις σκάλες. Ενώ
υπάρχει και η δυνατότητα απενεργοποίησης της λειτουργίας οδήγησης
με ένα πεντάλ.
Ενώ η κύλιση είναι αθόρυβη, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για το πέρασμα από λακκούβες. Η αντίδραση της ανάρτησης, ειδικά πίσω, είναι κάπως ξερή και ακούγεται περισσότερο από όσο ταιριάζει στον τόσο εκλεπτυσμένο κατά τα άλλα χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Έκδοση AWD – extended range
Ισχύς: 305 PS
Ροπή: 605 Nm
0-100 km/h: 5,2»
Μέση κατανάλωση: 17,7-19 kWh
Εκπομπές CO2: -
Στο ανοιχτό δρόμο είναι απόλαυση να πατάς το γκάζι και να προσπερνάς με ασφάλεια αλλά και μια αλαζονική αίσθηση ανωτερότητας, εξαφανίζοντας μονομιάς ουρές ολόκληρες αυτοκινήτων των οποίων οι οδηγοί ακόμη ψάχνουν την κατάλληλη ταχύτητα για να φέρουν τον κινητήρα στις στροφές της μέγιστης ροπής. Πέρα από το καταιγιστικό 0-100 km/h σε 5,2” και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις είναι εθιστικές. Μάλιστα η ώθηση έχει διάρκεια, δεν εξαντλείται στην πρώτη έκρηξη. Και ο συνοδευτικός ήχος με το πρόγραμμα Sport είναι ευχάριστος.
Μόλις ανεβάσεις ρυθμό, κάτι που αναπόφευκτα θα συμβεί με τόσο γκάζι κάτω από το δεξί πόδι να σε βάζει σε πειρασμό, θα νιώσεις ότι η ανάρτηση είναι μεν προσανατολισμένη στην άνεση, αλλά επιτρέπει στο αμάξωμα να «φλυαρεί», κάτι που τελικά δεν είναι χαλαρωτικό. Οι κυματοειδής ανωμαλίες της ασφάλτου πυροδοτούν μια ταλάντωση, ενώ και όταν πατάς ή αφήνεις το γκάζι σε πρόγραμμα που οι ηλεκτροκινητήρες κάνουν έντονη ανάκτηση, νιώθεις το αμάξωμα να ανασηκώνεται ή να βουτά λίγο, και μάλιστα με υστέρηση. Και δυσανασχετεί περνώντας από μια εγκάρσια ανωμαλία ή ένα μπάλωμα της ασφάλτου πάνω σε στροφή, με την ανάρτηση ήδη φορτισμένη.
Πάντως το όριο της πρόσφυσης είναι υψηλό, η κλίση περιορισμένη
και η κατανομή ροπής στην 4κίνητη έκδοση που οδηγούμε απολύτως
ουδέτερη. Είναι πρακτικά αδύνατο να ξεγελάσεις τα ηλεκτρονικά και
τους νόμους της Φυσικής και να κάνεις κάτι περίεργο όπως τοποθέτηση
πριν τη στροφή ή υπερστροφή. Μόνο από κακό υπολογισμό της ταχύτητας
εισόδου μπορεί να το νιώσεις να υποστρέφει. Αλλά και τότε είναι
εύκολα ελεγχόμενο, αρκεί να υποχωρήσεις και να του δώσεις λίγο
χρόνο και μέτρα να ανακτήσει την αυτοκυριαρχία του. Το τιμόνι έχει
σωστό βάρος, είναι γρήγορο, έχει πολύ ευχάριστη στην αφή στεφάνη.
Και ικανοποιητική πληροφόρηση , για τα δεδομένα της κατηγορίας και
τον χαρακτήρα της κατασκευής.
συμπέρασμα
Ως το πρώτο μοντέλο της μάρκας που δημιουργήθηκε από λευκό χαρτί για να είναι αποκλειστικά ηλεκτρικό είναι απελευθερωμένο από τους περιορισμούς στους οποίους υπόκεινται ανταγωνιστικά και συγγενή μοντέλα. Προσφέροντας μια χαλαρωτική οδηγική εμπειρία, πρωτοποριακά συστήματα ασφάλειας και δυνατότητες συνδεσιμότητας, extreme τεχνολογία φόρτισης και μια καινοτόμα αντίληψη μιας πιο άνετης ζωής και όχι απλά μετακίνησης μέσα στο αυτοκίνητο, έχει όλα τα στοιχεία της επιτυχίας. Σε συνδυασμό με ένα λιτό αλλά και άκρως εντυπωσιακό design που εκφράζει τον high-tech χαρακτήρα του, αναμφίβολα πρόκειται για μια κατασκευή με προσωπικότητα που ξεχωρίζει στον καταιγισμό ηλεκτρικών μοντέλων που φτάνουν διαρκώς στην αγορά. Η Hyundai εντυπωσιάζει (ξανά), βάζει πολύ ψηλά τον πήχη και παίρνει γενναίο προβάδισμα.