Οδηγούμε το νέο Renault Arkana
Η Renault μπαίνει με το Arkana σε μια νέα κατηγορία, αυτή των κουπέ SUV. Και, όπως ισχυρίζεται, κάνει το premium πιο προσιτό. Αληθεύει;
- -
- -
Η Renault μπορεί να ισχυρίζεται ότι με το Arkana έχει μια πρωτιά. Αυτή του non-premium κατασκευαστή που λανσάρει κουπέ SUV. Μια «μόδα» που ξεκίνησε η BMW με τη Χ6 και έχουν υιοθετήσει όλοι οι premium κατασκευαστές, ακόμη και σε μικρότερες κατηγορίες.
Η λογική είναι σχετικά απλή. Οι πελάτες θέλουν χώρους και
πρακτικότητα, θέλουν την ψηλή θέση οδήγησης και τη μεγάλη απόσταση
από το έδαφος. Αλλά υπάρχουν αρκετοί που θέλουν όλα αυτά
πακεταρισμένα σε ένα αμάξωμα που δείχνει κομψό, σπορτίφ και
δυναμικό. Οι κουπέ φόρμες εκφράζουν όλα τα παραπάνω. Και
ταυτόχρονα, είναι μια επιλογή «διαφορετική». Πάντα ήταν, και ακόμη
περισσότερο τώρα που τα τετραγωνισμένα στην πλειονότητά τους SUV
έχουν κυριαρχήσει σε κάθε κατηγορία διαστάσεων. Το κοινό λοιπόν
υπάρχει. Με την κίνηση αυτή η Renault θεωρεί ότι έχει εντοπίσει ένα
κενό σε ένα κομμάτι της αγοράς το οποίο θα αξιοποιήσει, παίζοντας
μάλιστα χωρίς αντίπαλο. Τουλάχιστον για την ώρα.
Το Arkana από κοντά, ακόμη και στα σκούρα χρώματα, δείχνει πιο όμορφο από ότι στις φωτογραφίες. Η διαμόρφωση της γραμμής της οροφής και οι πλαϊνές κολώνες που συγκλίνουν προς τα μέσα δημιουργούν την εντύπωση ενός αυτοκινήτου με πολύ φαρδύ αποτύπωμα στο δρόμο. Παρότι στέκεται στα 200 mm από το έδαφος, τιμή που ανταγωνίζεται αυτοκίνητα που φημίζονται για τον off-road χαρακτήρα τους, βγάζει μια αίσθηση στιβαρότητας αλλά και σπορ χαρακτήρα. Είναι ταυτόχρονα κομψό και μυώδες, στη σωστή αναλογία. Τόσο εμπρός όσο και πίσω, είναι άμεσα αναγνωρίσιμο ως Renault παρότι κάθε γραμμή έχει τραβηχτεί αποκλειστικά για αυτό.
Premium στην πράξη
Με μήκος 4.568 mm τοποθετείται στην καρδιά της κατηγορίας, με λίγα μόνο χιλιοστά να το χωρίζουν π.χ. από το Qashqai, το σημείο αναφοράς. Βασίζεται στην προσαρμοζόμενη πλατφόρμα CMF-B, η οποία προφανώς δημιουργήθηκε για να υποστηρίξει εξηλεκτρισμένα μοντέλα. Και το Arkana κάνει τον εξηλεκτρισμό σημαία, αυτοπροσδιοριζόμενο ως «υβριδικό εκ φύσεως». Όλες οι εκδόσεις διαθέτουν ήπια ή ισχυρή υβριδική τεχνολογία. Καθώς και αυτόματο κιβώτιο, στο πλαίσιο του προσιτού premium που προαναφέραμε.
Στην ίδια λογική, ο εξοπλισμός είναι πλούσιος από την βασική έκδοση Expression 1.3 TCe 140 EDC MHEV με τιμή €25.290. Ενδεικτικά, διαθέτει cruise control, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα και καθρέφτες (με αναδίπλωση), αυτόματα φώτα και υαλοκαθαριστήρες, κάμερα οπισθοπορείας και αισθητήρες παρκαρίσματος και πλήρη σουίτα οδηγικών βοηθημάτων: προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας (LDW), σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας (LKA), αυτόματο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης με ανίχνευση πεζών και δικύκλων (AEB) και αναγνώριση πινακίδων οδικής κυκλοφορίας (TSR).
Στο εσωτερικό η σχεδίαση ακολουθεί τις οικείες γραμμές
της σύγχρονης γκάμας Renault, με πινελιές που αναδεικνύουν
το ξεχωριστό της περίστασης. Η ποιότητα των υλικών δικαιολογεί τις
αναφορές της Renault στον όρο premium. Μόνη ένσταση η κάπως τραχιά
αίσθηση που αφήνει στα ακροδάχτυλα η επιφάνεια της κεντρικής οθόνης
αφής 7”, και η αντίθεση των χρωμάτων της.
Το κύριο μέρος του ταμπλό είναι φτιαγμένο από μαλακό πλαστικό, πολύ όμορφο στην αφή και στην όψη. Αντίστοιχη είναι η αίσθηση και από τους περιστροφικούς αλουμινένιους διακόπτες του κλιματισμού, αλλά και κάθε κουμπί στην κονσόλα ή στο τιμόνι. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (διαθέσιμος στο επίπεδο εξοπλισμού Dynamic για τις MHEV εκδόσεις, βασικός εξοπλισμός στις Hybrid E-TECH) είναι μια σημαντική αναβάθμιση για την οδηγική εμπειρία και ένα ισχυρό statement του τεχνολογικού προφίλ αλλά και του κύρους που θέλει να εκπέμπει το Arkana. Η όλη κατασκευή δείχνει στιβαρή σε ό,τι έχει να κάνει με τη συναρμολόγηση και το φινίρισμα είναι προσεγμένο.
Η θέση οδήγησης έχει σωστή γεωμετρία και θα βολέψει κάθε σωματότυπο. Τα πάντα είναι ή έρχονται εκεί που θέλεις και η ορατότητα είναι πολύ καλή. Ακόμη και προς τα πίσω, παρά τη χαμηλή οροφή και το μικρότερο άνοιγμα του πίσω παρμπρίζ. Οι χώροι για μικροαντικείμενα στην καμπίνα φτάνουν τα 27 λίτρα, συνεπώς όλα βολεύονται χωρίς να ενοχλούν. Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι ικανοποιητικοί, με τα 211 mm για τα γόνατα να σημειώνονται ως κορυφαία τιμή, ενώ ο «αέρας» για το κεφάλι θα εξαντληθεί μόνο για τους +1,90 m. Το πορτ μπαγκάζ έχει χωρητικότητα 480 lt για την full hybrid έκδοση και 513 για την mild hybrid, τιμές στο άνω άκρο της κατηγορίας.
Βέλτιστος συνδυασμός
Στη βάση της γκάμας των κινητήρων συναντάμε τον 1.3 TCe o
οποίος αποδίδει 140 ίππους και 260 Nm ροπή, και
συνδυάζεται αποκλειστικά με 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Διαθέτει
υβριδικό σύστημα 12V το οποίο βοηθά το αυτοκίνητο στην εκκίνηση και
στις ρεπρίζ από χαμηλές στροφές (ως 6 Nm η συνεισφορά του σε ροπή),
συμβάλλοντας έτσι στην εξοικονόμηση καυσίμου. Για την έκδοση αυτή η
Renault ανακοινώνει 9,8” για την επιτάχυνση 0-100 km/h και τελική
ταχύτητα 205 km/h, με τα 400 μέτρα να καλύπτονται σε 17,3” και το
χιλιόμετρο σε 31,5”. H κατανάλωση καυσίμου στον μικτό κύκλο κατά
WLTP είναι 5,8 – 6,1 lt/100 km και οι εκπομπές CO2
132 – 138 g/km.
Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε ήταν εξοπλισμένο με το υβριδικό σύστημα κίνησης των 145 ίππων (με τιμή εκκίνησης από €29.390 στην έκδοση Expression). Αποτελείται από έναν ατμοσφαιρικό 1.600άρη κινητήρα βενζίνης και έναν ηλεκτροκινητήρα 36 kW ο οποίος τροφοδοτείται από μια μπαταρία λιθίου 1.2 kWh – 285V. Η αυτονομία ηλεκτρικής κίνησης φτάνει ως τα 3 km σε αστικό περιβάλλον. Δεν θα τα δείτε να γίνονται συνεχόμενα, ωστόσο στη διάρκεια μιας διαδρομής δεκάδων χιλιομέτρων στους δρόμους της πόλης, έως και 80% γίνονται χωρίς τη συνδρομή του θερμικού κινητήρα με αποτέλεσμα τη μείωση ως και 40% της κατανάλωσης βενζίνης.
Το υβριδικό σύστημα κίνησης συνδυάζεται με ένα «διπλό» κιβώτιο ταχυτήτων. Και το λέμε έτσι διότι έχει 4 σχέσεις μετάδοσης για τον βενζινοκινητήρα και δύο για τον ηλεκτροκινητήρα, τις οποίες χρησιμοποιεί σε συνδυασμούς που αποφασίζει ένας αλγόριθμος, εξασφαλίζοντας την βέλτιστη αποδοτικότητα. Η εκκίνηση γίνεται πάντα με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, όπως και η όπισθεν.
Για την Hybrid E-TECH έκδοση το εργοστάσιο ανακοινώνει 10,8” για την επιτάχυνση 0-100 km/h, 18,1” για τα 0-400 m και 32,6” για το χιλιόμετρο. Η τελική φτάνει τα 172 km/h. Η κατανάλωση στην μικτή φάση σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP είναι 4,9 – 5,2 lt/100 km και οι εκπομπές CO2 112 – 117 g/km.
Κλασικό Renault, ευτυχώς
Η οδηγική μας εμπειρία ξεκίνησε από τον αυτοκινητόδρομο, συνεχίστηκε στον επαρχιακό και κατέληξε στο αστικό περιβάλλον. Η πρώτη εντύπωση λοιπόν ήταν αυτή ενός αυτοκινήτου που ταξιδεύει με υψηλή ταχύτητα, χαμηλό θόρυβο και απόλυτη σταθερότητα. Ο αεροδυναμικός θόρυβος κυμαίνεται από ανύπαρκτος στις νόμιμες ταχύτητες, ως εξαιρετικά χαμηλός ακόμη και κοντά στην τελική. Η παρέμβαση του συστήματος διατήρησης της λωρίδας είναι διακριτική. Το αυτοκίνητο διατηρεί εύκολα την κεκτημένη ταχύτητα, και προσπερνά με πειστική επιτάχυνση αν χρειαστεί.
Στον επαρχιακό, το τιμόνι έχει το σωστό βάρος και επαρκή
πληροφόρηση ώστε ο οδηγός να αισθάνεται ότι έχει άμεση επικοινωνία
με το αυτοκίνητο και σαφή εικόνα για την κατάσταση του δρόμου και
το όριο της πρόσφυσης. Στη διάθεση για ζωηρή
οδήγηση η ανάρτηση (γόνατα MacPherson εμπρός, ημιάκαμπτος
άξονας πίσω) ανταποκρίνεται με περιορισμένη κλίση, σωστό έλεγχο του
βάρους και ισορροπημένες αντιδράσεις. Χωρίς αναπηδήσεις ή
ταλαντώσεις. Τηρουμένων πάντα των αναλογιών, έχοντας κατά νου ότι
πρόκειται για ένα οικογενειακό SUV με χαμηλή μεν οροφή, αλλά και
200 mm απόσταση από το έδαφος. Πάνω από το όριο γλιστρά
προοδευτικά, χωρίς ποτέ να ξαφνιάζει τον οδηγό.
Ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου είναι η θετική έκπληξη εδώ, ειδικά το κιβώτιο. Πέρα από το ότι η δύναμη και η ροπή επαρκούν για έναν ρυθμό που αναδεικνύει το ικανό πλαίσιο, η όλη εμπειρία είναι διαφορετική σε σχέση με τα περισσότερα υβριδικά αυτής της κατηγορίας που διαθέτουν κιβώτιο CVΤ. Αυτό εδώ το σύνθετο «διπλό» κιβώτιο της Renault δεν κρατά συνέχεια τον κινητήρα ψηλά. Σε αυτό το υβριδικό δεν υπάρχει το ενοχλητικό φαινόμενο του κινητήρα που ακούγεται να δυσανασχετεί για πολλά δευτερόλεπτα σε υψηλές στροφές προκειμένου να ανεβάσει χιλιόμετρα. Οι στροφές ανεβοκατεβαίνουν σχεδόν όπως σε ένα κλασικό αυτόματο. Ή για να το πούμε αλλιώς, όπως ακριβώς περιμένεις. Με σωστή απόκριση στο γκάζι και ήχο που συμβαδίζει με την κίνηση του δεξιού ποδιού και το ρυθμό που θέλεις να οδηγήσεις.
Κλείνοντας σε αστικό περιβάλλον, και ενώ έχει προηγηθεί η πολύ
θετική εμπειρία στον επαρχιακό, αυτό που εντυπωσιάζει είναι η
άνεση. Δεν ισοπεδώνει τα πάντα, αλλά τα φιλτράρει και τα
στρογγυλεύει με έναν τρόπο ιδανικό. Δείχνει ότι είναι ελαστικό εκεί
που πρέπει χωρίς ποτέ να γίνεται χαλαρό. Φαίνεται ότι έχουν
ξοδευτεί ώρες εξέλιξης για τη σωστή ρύθμιση συμπίεσης και
επαναφοράς ώστε τελικά αυτό που φτάνει στους επιβάτες να
είναι μια ήπια υπενθύμιση του ανάγλυφου της ασφάλτου αλλά ποτέ
ενόχληση.
ΔΕΙΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ
ΔΙΑΘΕΣΙΜΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΜΕΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ RENAULT
ARKANA
Είναι εδώ
Οι παραγγελίες έχουν ήδη ανοίξει και τα πρώτα αυτοκίνητα είναι στις εκθέσεις. Βάζοντας κάτω τα δεδομένα, το Arkana φαίνεται να έχει μια πολύ καλή σχέση αξίας / τιμής και δυναμικά χαρακτηριστικά που το καθιστούν ενδιαφέρον όχι μόνο για τους επιβάτες ή όσους παρατηρούν απ’ έξω την ιδιαίτερη εμφάνισή του, αλλά και για τον οδηγό.
Παρόλα αυτά, ως αυτοκίνητο που ανοίγει μια νέα
(υπο)κατηγορία, θα είναι μια πρόκληση για τη μάρκα η
καθιέρωσή του στην αγορά. Θα πρέπει να λειτουργήσει σαν εναλλακτική
στα premium αλλά και να παρασύρει το παραδοσιακό κοινό σε πιο
extreme επιλογές. Έχει πάντως ό,τι χρειάζεται για να ικανοποιήσει
τόσο το υπάρχον πελατολόγιο της μάρκας αλλά και να προσεγγίσει νέο
κοινό για πρώτη φορά στη Renault.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ
ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ