Οδηγούμε το Toyota bZ4X - Είναι το καλύτερο οικογενειακό ηλεκτρικό SUV;
Ένα SUV με ξεκάθαρα οικογενειακό χαρακτήρα είναι το αυτοκίνητο με το οποίο η Toyota μας συστήνει το ηλεκτρικό της μέλλον, στο οποίο επέλεξε να καλύψει ανάγκες χωρίς να καταφύγει σε υπερβολές.
- -
- -
Η Toyota μπορεί να άργησε να μπει στον χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όμως το κάνει με ένα ισορροπημένο μοντέλο το οποίο έχει ξεκάθαρο προσανατολισμό, τον οικογενειάρχη και την κάλυψη των σχετικών αναγκών.
Εξετάζοντάς το από αυτό το πρίσμα, το bZ4X προσφέρει όλα όσα απαιτούνται από τον υποψήφιο αγοραστή, χωρίς να υστερεί σε κανέναν τομέα, αλλά και χωρίς να προχωράει σε υπερβολές και κινήσεις εντυπωσιασμού.
Χώροι, άνεση, αλλά και ικανοποιητικό υπό πίεση το ηλεκτρικό της Toyota
Το ηλεκτρικό SUV των Ιαπώνων έχει άνετους χώρους όπου φιλοξενούνται με ευκολία πέντε ενήλικες, πορτ-παγκάζ με μεγάλη χωρητικότητα που φτάνει τα 452 λίτρα και αυτονομία η οποία αγγίζει τα 516 km. Όσον αφορά τη συμπεριφορά του στον δρόμο κινείται με άνεση εντός των ορίων χωρίς θορύβους ή κάποια άλλη ενόχληση, κάνοντας τους επιβάτες να απολαμβάνουν τη διαδρομή. Μόνο όταν η ταχύτητα ανέβει σε τριψήφια νούμερα αρχίζει να ακούγεται αεροδυναμικός θόρυβος.
Όταν αποφασίσεις να κινηθείς πιο γρήγορα το bZ4X δε θα πει όχι. Αντίθετα, θα ακολουθήσει πιστά τη διαδρομή που υποδεικνύεις, ενώ θα επιταχύνει άμεσα στο παραμικρό πάτημα του γκαζιού. Ακόμα και στο ενδεχόμενο που χαθεί η πρόσφυση, τα ηλεκτρονικά και η σωστή ρύθμιση του αυτοκινήτου θα φροντίσουν ώστε να μην τρομάξει ο οδηγός και να ανακτήσει τον έλεγχο εύκολα και γρήγορα.
Ωστόσο οι αρετές του αναδεικνύονται σε πιο καθημερινούς ρυθμούς. Η ανάρτηση φροντίζει να συγκρατεί πολύ καλά το αμάξωμα το οποίο δεν εμφανίζει κλίσεις, ενώ ταυτόχρονα απορροφά σε σημαντικό βαθμό τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Ακόμα και σε εκτός δρόμου διαδρομές, η άνεση των επιβατών δεν επηρεάζεται παρά ελάχιστα.
Τι μας προβλημάτισε στο τιμόνι του bZ4X
Μοναδική ένσταση αποτελεί το τιμόνι. Οι Ιάπωνες τόλμησαν να το κάνουν αρκετά μικρό, τόσο ώστε όποιος κάθεται στο κάθισμα του οδηγού να βλέπει τον (ψηφιακό) πίνακα οργάνων από πάνω και όχι μέσα από αυτό. Ωστόσο, το έκαναν σχετικά βαρύ. Αν και αυτό δίνει μια πιο σπορ αίσθηση, υπάρχουν σενάρια χρήσης όπου δημιουργείται πρόβλημα, καθώς το κάνει αργό στην περιστροφή του. Όταν κινείσαι γρήγορα ή θες να κάνεις μια αναστροφή χρειάζεσαι τιμόνι που να περιστρέφεται γρήγορα, κάτι που εκείνο του bZ4X χάρη στο αυξημένο βάρος του δεν επιτρέπει. Ακόμα, δεν είναι πολύ άμεσο, καθώς σε περιπτώσεις που ο οδηγός το στρίψει απότομα, παρατηρείται μία πολύ μικρή υστέρηση μέχρι αυτή η κίνηση να μεταφερθεί στους τροχούς. Σε φυσιολογικούς ρυθμούς αυτό είναι ελάχιστα έως καθόλου παρατηρήσιμο, όμως σε ταχύτερο τέμπο είναι εμφανές.
Στα σχέδια της Toyota είναι να προσφέρει προαιρετικά την δυνατότητα να τοποθετηθεί στο bZ4X τιμόνι yoke. Πρόκειται για εκείνο που συναντάμε στο Tesla Model S και θυμίζει τα χειριστήρια των αεροπλάνων. Η μεγάλη καινοτομία που φέρνει είναι ότι δε θα υπάρχει μηχανική σύνδεση ανάμεσα στο τιμόνι και την κρεμαγέρα, αλλά ένας αισθητήρας θα «βλέπει» πόσο έχει στρίψει ο οδηγός και θα στέλνει την ανάλογη εντολή στους τροχούς. Επειδή το εν λόγω τιμόνι δεν έχει στρογγυλό σχήμα, η περιστροφή του από άκρη σε άκρη θα είναι μόλις 300 μοίρες (150 μοίρες προς τα δεξιά και 150 μοίρες προς τα αριστερά). Στα περισσότερα αυτοκίνητα με στρογγυλό τιμόνι η περιστροφή είναι από 600 μέχρι 1.000 μοίρες. Για να το πούμε απλά, θα θυμίζει σε μεγάλο βαθμό την κίνηση που κάνουν οι οδηγοί στην Formula 1. Δε θα περιστρέφεται δύο και τρεις φορές γύρω από τον εαυτό του, αλλά οριακά θα σταυρώνουν τα χέρια του οδηγού.
Δείτε ακόμα: Η φθηνότερη χώρα για να αγοράσεις μια Toyota Corolla είναι... η Ελλάδα
Πλήρως ψηφιοποιημένο και με ποιοτικό εσωτερικό
Όπως αναφέραμε μπροστά και πάνω από το τιμόνι υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων. Έχει διαγώνιο 7 ιντσών και απεικονίζει κάθε φορά μόνο ό,τι είναι απαραίτητο για την οδήγηση, ώστε να μην μπερδεύει τον οδηγό. Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται η κεντρική οθόνη του infotainment η οποία έχει διαγώνιο 12 ιντσών (με εξαίρεση την βασική έκδοση που είναι στις 8 ίντσες). Αν και μέσω αυτής εκτελούνται πολλές λειτουργίες, για τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του κλιματισμού υπάρχουν φυσικά κουμπιά, ενώ για άλλες λειτουργίες υπάρχουν πλήκτρα αφής.
Πέρα από το ψηφιακό κομμάτι, το εσωτερικό του bZ4X είναι ευχάριστο και με καλά υλικά. Αν και δε διεκδικούν την κορυφή της κατηγορίας, υπάρχουν μαλακές επιφάνειες καθώς και άλλες ντυμένες με ύφασμα. Στοιχείο που ίσως ξενίσει είναι ότι δεν υπάρχει ντουλαπάκι στην μπροστά από τον συνοδηγό. Αντί αυτού η Toyota έχει δημιουργήσει μία ανοιχτή θήκη 20 λίτρων κάτω από την κονσόλα, ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό, όπου μπορούν να τοποθετηθούν πράγματα όπως τα χαρτιά του αυτοκινήτου. Αυτή η επιλογή έγινε ώστε ο συνοδηγός να έχει άπλετο χώρο για τα πόδια του, στόχος ο οποίος επετεύχθη και με το παραπάνω.
Ένα από τα λίγα SUV με εκτός δρόμου ικανότητες
Εκτός από τις καθημερινές μετακινήσεις το Toyota bZ4X είναι ιδιαίτερα ικανό και εκτός δρόμου, σε βαθμό μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Αυτό οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στην εκτενή συνεργασία με την Subaru.
Το πρώτο στοιχείο που ευνοεί την εκτός δρόμου κίνηση είναι η απόσταση από το έδαφος η οποία είναι στα 177 mm. Εκτός αυτού, στις τετρακίνητες εκδόσεις υπάρχει μία λειτουργία που ονομάζεται X-Mode. Με αυτό ενεργοποιημένο το αυτοκίνητο μπορεί να ανέβει και να κατέβει ακόμα και σε σημεία με πολύ έντονη κλίση, ενώ ο οδηγός δεν χρειάζεται να κάνει σχεδόν τίποτα. Επιπλέον, ιαπωνικό ηλεκτρικό SUV μπορεί να βυθιστεί σε νερό με βάθος μέχρι και 500 mm, ενώ ακόμα και με έναν ή και δύο τροχούς στον αέρα, τα ηλεκτρονικά καταλαβαίνουν ποιοι τροχοί έχουν πρόσφυση και δίνουν όλη τη δύναμη εκεί.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του bZ4X
Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, το μήκος του είναι 4.690 mm, το πλάτος 1.860 mm και το ύψος 1.650 mm. Όσο για το μεταξόνιο, αγγίζει τα 2.850 mm. Για το μεγάλο μεταξόνιο και τους άνετους χώρους που αυτό συνεπάγεται, ευθύνεται κατά κύριο λόγο το γεγονός ότι σχεδιάστηκε από την αρχή για να είναι ηλεκτρικό και όχι κάποιο αυτοκίνητο που θα κυκλοφορήσει και με θερμικά μοτέρ κάτω από το καπό του, με την πλατφόρμα eTNGA να αποτελεί την βάση. Πρόκειται για μία πλατφόρμα που η Toyota έχει αναπτύξει για χρήση αποκλειστικά σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μήκος από 4,3 μέτρα μέχρι λίγο πάνω από τα 5 μέτρα.
Στο θέμα των κινητήρων το bZ4X έρχεται σε δύο εκδόσεις. Η πρώτη έχει μόνο έναν ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος κινεί τους μπροστά τροχούς και έχει ισχύ 150 kW (204 ίπποι) και 266 Nm ροπής. Το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 7,5 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 160 km/h. Η απόφαση για τοποθέτηση του κινητήρα στον μπροστά και όχι στον πίσω άξονα έχει να κάνει με δύο παράγοντες. Ο ένας είναι ότι οι αγοραστές των μοντέλων της Toyota είναι εξοικειωμένοι με την κίνηση μπροστά, οπότε μπορεί να αλλάζει το είδος του κινητήρα αλλά όχι πού πηγαίνει η ισχύς. Ο δεύτερος είναι ότι στις γραμμές παραγωγής υπάρχουν εγκαταστάσεις για τοποθέτηση κινητήρων μπροστά, αλλά όχι για τοποθέτηση πίσω, οπότε επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων.
Η δεύτερη είναι τετρακίνητη με έναν ηλεκτροκινητήρα των 80 kW σε κάθε άξονα. Έτσι η συνολική ισχύς φτάνει τα 160 kW (218 ίπποι) και 337 Nm ροπής. Η επιτάχυνση 0-100 km/h απαιτεί 6,9 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα είναι και πάλι περιορισμένη στα 160 km/h.
Στα της μπαταρίας υπάρχει μόνο μία επιλογή με χωρητικότητα 71,4 kWh. Η αυτονομία που προσφέρει είναι 516 km στη δικίνητη εκδοχή και 470 km στην τετρακίνητη. Η φόρτιση μπορεί να γίνει με ισχύ μέχρι και 150 kW σε DC. Σε αυτή την περίπτωση το 80% έρχεται μόλις σε 30 λεπτά. Όσο για τον on-board φορτιστή, αυτός θα είναι στα 11 kW. Παράγοντας που βοηθάει στην αύξηση της αυτονομίας είναι ότι το σύστημα κλιματισμού χρησιμοποιεί αντλία θερμότητας η οποία αποτελεί κομμάτι του βασικού εξοπλισμού. Με την αγορά του αυτοκινήτου ο αγοραστής παραλαμβάνει και δύο καλώδια. Ένα για φόρτιση από οικιακή πρίζα (schuko) και ένα για χρήση σε wallbox.
Τιμές, εξοπλισμός και εγγύηση στην Ελλάδα
Μιλώντας για εξοπλισμό το Toyota bZ4X θα διατίθεται στη χώρα μας σε 5 εκδόσεις, Η βασική θα ονομάζεται Active και ανεβαίνοντα σε πιο «πλούσιες» συναντάμε τις Style, Black Edition, Lounge και Lounge Plus. Η τιμή από την οποία θα ξεκινάει η βασική έκδοση με κίνηση μόνο μπροστά είναι οι 49.900 ευρώ, η οποία του επιτρέπει να συμμετέχει στο Κινούμαι Ηλεκτρικά 2, οπότε η τελική τιμή διαμορφώνεται στα 41.900 ευρώ (ή ακόμα χαμηλότερα για κάποιες πιο ειδικές περιπτώσεις). Η τιμή της τετρακίνητης έκδοσης δεν ανακοινώθηκε επίσημα ακόμα, καθώς η ελληνική αντιπροσωπεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το εργοστάσιο, όμως μία πρώτη εκτίμηση κάνει λόγο για επιπλέον 3.000 ευρώ περίπου.
Η εγγύηση που προσφέρει η Toyota για το bZ4X φτάνει τα 11 χρόνια ή 1.000.000 km (1 εκατομμύριο χιλιόμετρα). Με αυτόν τον τρόπο δείχνει ιδιαίτερα σίγουρη για το μοντέλο της, ενώ απαλλάσσει και τον αγοραστή από την ανησυχία σχετικά με τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Μέχρι την συμπλήρωση της εγγύησης η Toyota εγγυάται ότι η μπαταρία δε θα έχει πέσει κάτω από το 70% της χωρητικότητας (και άρα της αυτονομίας) που είχε την πρώτη μέρα που αγοράστηκε.
Το Toyota bZ4X αναμένεται να έρθει στις εκθέσεις τον Ιούλιο και οι πρώτες παραδόσεις να ξεκινήσουν το Νοέμβριο.