Οδηγούμε το νέο, υβριδικό Nissan Qashqai e-Power

Η Nissan έρχεται με μια νέα ιδέα που δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα κατηγορία συστημάτων κίνησης με χειροπιαστά πλεονεκτήματα.

  • -
  • -

Να που υπάρχει ακόμη χώρος για νέες έξυπνες ιδέες. Η Nissan παρουσιάζει την τεχνολογία E-POWER, για την ακρίβεια την φέρνει στην Ευρώπη με το δημοφιλέστερο μοντέλο της στην ήπειρό μας, το Qashqai. Μια λύση που δίνει ως 1.000 km αυτονομία με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, αλλά ανεφοδιασμό με βενζίνη, στο λεπτό. Όπως έχουμε συνηθίσει. Ακούγεται περίεργο, και είναι. Ας το ξεδιαλύνουμε λοιπόν.

Ένα ηλεκτρικό που... δεν φορτίζει σε πρίζα

Το νέο Qashqai E-POWER κινείται από ένα πρωτοποριακό σύστημα κίνησης, αποτελούμενο από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης 1,5 λίτρων με τούρμπο και μεταβλητή σχέση συμπίεσης, και έναν ηλεκτροκινητήρα. Παρόλα αυτά, υβριδικό δεν είναι σίγουρα, υπό καμία έννοια, αφού η τελική μετάδοση προς τους τροχούς γίνεται αποκλειστικά από τον ηλεκτροκινητήρα. Ο θερμικός λειτουργεί σαν γεννήτρια, για να τροφοδοτεί την μπαταρία χωρητικότητας 2.1 KWh ή / και τον ηλεκτροκινητήρα απευθείας. Την απόφαση αυτή αναλαμβάνει το inverter, μια έξυπνη μονάδα διαχείρισης.

Αν νομίζετε ότι κάποια από τα παραπάνω κάπου τα έχετε ξανακούσει, δεν κάνετε λάθος. Η βάση, η αρχική σκέψη, μοιάζει πολύ με την τεχνολογία των ηλεκτρικών που χρησιμοποιούν range extenders, μικρούς θερμικούς κινητήρες (στo BMW i3, για παράδειγμα, ήταν ένα δικύλινδρος από μοτοσικλέτα) για τη φόρτιση της μπαταρίας. Η αρχή λειτουργίας εδώ ωστόσο είναι διαφορετική. Η μπαταρία είναι μικρή και ο κινητήρας εσωτερικής καύσης μεγάλος και δυνατός. Ο 1.5 τούρμπο παράγει ισχύ 156 ίππων, αρκετή για να φορτίσει πλήρως την μπαταρία. Είναι άλλωστε η μόνη πηγή φόρτισης. Το Qashqai Ε-POWER δεν μπαίνει στην πρίζα, όπως ένα EV με range extender ή ένα PHEV.

Επίσης, αντίθετα με τα range extenders των οποίων οι στροφές είναι σταθερές, εδώ ο κινητήρας στροφάρει αναλόγως της ταχύτητας του αυτοκινήτου και των απαιτήσεων για ισχύ. Δίνοντας έτσι στον οδηγό, και με τον ήχο ακόμη, μια πιο φυσική αίσθηση της ταχύτητας. Και μια εμπειρία πιο οικεία στον μέχρι χθες χρήστη ενός αυτοκινήτου συμβατικής τεχνολογίας.  

Δείτε ακόμη: Οδηγούμε το βενζινοκίνητο Nissan Qashqai με 158 PS

Τελικά, όσο περισσότερο το μελετάς, το σύστημα της Nissan είναι πιο κοντά στη λογική οχημάτων με κυψέλες υδρογόνου, όπως το Hyundai Nexo. H κυψέλη αυτό ακριβώς κάνει, μετατρέπει το αποθηκευμένο στο ρεζερβουάρ υδρογόνο σε ηλεκτρική ενέργεια για να τροφοδοτήσει μια μικρή μπαταρία και τον ηλεκτροκινητήρα ο οποίος έχει την ευθύνη κίνησης του οχήματος.

Με 190 PS και κατανάλωση κάτω από 6 lt/100 km

Ο ηλεκτροκινητήρας που δίνει την τελική μετάδοση στους τροχούς του Qashqai E-POWER έχει ισχύ 190 ίππων / 140 kW και η ροπή φτάνει τα 330 Nm. Στο βασικό hardware του συστήματος κίνησης περιλαμβάνεται επίσης μια μίζα-γεννήτρια, υπεύθυνη για την εκκίνηση του θερμικού κινητήρα και μέρος του κυκλώματος ανάκτησης ενέργειας. Και ένα inverter, μια έξυπνη μονάδα διαχείρισης της ισχύος του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Εκεί γίνεται ο διαχωρισμός. Αν η έξοδος θα διοχετευτεί απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα, στη μπαταρία ή και στα δύο ταυτόχρονα.

Οι δοκιμές εξέλιξης στις γερμανικές autobahn έδειξαν ότι ακόμη και σε οδήγηση με ταχύτητα κοντά στην τελική για αρκετή ώρα, η ενέργεια του 1.5 τούρμπο είναι αρκετή για να κάνει και τα δύο ταυτόχρονα. Η τεχνολογία μεταβλητής συμπίεσης, σε ένα φάσμα από το 8:1 (όταν οι ανάγκες για ισχύ είναι αυξημένες) ως 14:1 (σε συνθήκες ήπιας κίνησης, για χαμηλότερους ρύπους και κατανάλωση) έχει σαν αποτέλεσμα κατανάλωση κατά WLTP της τάξης των 5,4 lt/100 km. Άλλη μια ιδιαιτερότητα του Qashqai E-POWER. Ενώ κινείται ηλεκτρικά, η κατανάλωσή του μετριέται σε lt/100 km και όχι kWh.

Αποτελεσματική ανάκτηση με λειτουργία one pedal

Με ικανότητα μεταφοράς ισχύος 66 kW προς και από τη μπαταρία, η ροή ενέργειας προς τον ηλεκτροκινητήρα είναι άμεση, το ίδιο και η ανάκτηση της κατά το φρενάρισμα. Όπως και στα κλασικά ηλεκτρικά, το Qashqai Ε-POWER έχει ξεχωριστό πρόγραμμα λειτουργίας με ένα πεντάλ. Επιλέγοντάς το η επιβράδυνση όταν ο οδηγός αφήνει το γκάζι είναι ως 0,2 g, πετυχαίνοντας τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας. Σε ό,τι έχει να κάνει με την ανάκτηση και την επιβράδυνση από αυτήν, η λειτουργία E-Pedal υπερισχύει των άλλων προγραμμάτων οδήγησης, ECO, STANDARD και SPORT. Ή της ρύθμισης Brake από το επιλογέα μετάδοσης κίνησης. Ενδεικτικά, στην κανονική λειτουργία η επιβράδυνση είναι 0,03 g, ενώ με τη ρύθμιση Brake φτάνει στα 0,11 g.

Τα πρόσθετα μηχανικά μέρη έχουν προσθέσει περίπου 200 κιλά στο Qashqai. Τα περισσότερα από αυτά στο εμπρός μέρος. Για το λόγο αυτό έχουν αλλαχτεί ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτικές, η ηλεκτρική υποβοήθηση του τιμονιού και διάφοροι σύνδεσμοι στην ανάρτηση. Το αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο που δεν έχει χάσει τη ζωηρή του διάθεση. Το τιμόνι έχει σωστό βάρος που ερμηνεύεται ως πληροφόρηση χωρίς ερωτηματικά.  Είναι άμεσο και έχει ανάλαφρη αίσθηση, ο έλεγχος στις στροφές εμπνέει αυτοπεποίθηση. Αν και το πέρασμα από λακκούβες και σαμαράκια είναι κάπως πιο ξερό.

Το E-POWER δεν έχει την αμεσότητα των περισσότερων ηλεκτρικών στο πάτημα του γκαζιού, ακόμη και στο πρόγραμμα SPORT. Η απόκριση είναι πιο κοντά στα δεδομένα ενός καλού συμβατικού κινητήρα βενζίνης. Αντίστοιχα όμως, φυσική και καλά συγχρονισμένη με τον εγκέφαλο του μέσου οδηγού είναι και η επιβράδυνση στην υποχώρηση από το πεντάλ. Αν στόχος των ανθρώπων της Nissan ήταν να μην αφήσουν τον οδηγό να νιώσει ποτέ αποκομμένος από το ρυθμό, όπως συνηθίζεται στα ηλεκτρικά ή και υβριδικά με CVT, έχουν φτάσει πιο κοντά στην επίτευξή του από τους περισσότερους ανταγωνιστές.

Ακόμη και ο ήχος του κινητήρα, πράγματι σωστά καλιμπαρισμένος, συμβάλει σε αυτή την αίσθηση ελέγχου. Η Nissan ανακοινώνει 0-100 km/h σε 7,9” και τελική 170 km/h. Και ο τρόπος που το αυτοκίνητο κινείται από στροφή σε στροφή γεμίζοντας το κοντέρ είναι παραπάνω από πειστικός. Την ίδια ώρα, χωρίς να αποτελεί στόχο μας η χαμηλή κατανάλωση, στη διάρκεια της δοκιμής μας με αρκετό αυτοκινητόδρομο, λίγο επαρχιακό και κάμποσο αστικό μποτιλιάρισμα, είδαμε το trip computer να καταγράφει μέση τιμή στα 5,8-6,0 lt/100 km.

Απολαυστικό εντός πόλης, αποδοτικό στον αυτοκινητόδρομο

Για την κίνηση στην πόλη, η λειτουργία EV κρατά τον κινητήρα σβηστό για μικρές αποστάσεις αθόρυβης μετακίνησης μηδενικών εκπομπών ρύπων. Στον ανοιχτό δρόμο, η παροχή ισχύος ανταποκρίνεται στην προσδοκία για ένα γρήγορο ταξίδι, χωρίς περιορισμούς στην αυτονομία. Η διαχείριση από το Inverter κρατά τον θερμικό κινητήρα χαμηλά σε στροφές και θόρυβο τις περισσότερες στιγμές. Αφήνοντας έτσι λίγο αεροδυναμικό να περνά στην καμπίνα, σε ταχύτητες 120-140 km/h. Από την άλλη, με ποιο ηλεκτρικό, εντός ή εκτός εισαγωγικών, μπορείς να πηγαίνεις με τέτοιες ταχύτητες χωρίς το παραμικρό άγχος για την αυτονομία και τον ανεφοδιασμό.

H Nissan έχει ένα ευρύ σχέδιο ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης σε πλήρη εξέλιξη. Η τεχνολογία E-POWER χαρακτηρίζεται μεταβατική, τουλάχιστον για την Ευρώπη, μέχρι την οριστική κατάργηση κάθε μορφής θερμικού κινητήρα το 2035. Συνδυάζει μια οικεία και ευχάριστη οδηγική εμπειρία με τη γαλήνη της ηλεκτρικής κίνησης (κατά το μεγαλύτερο μέρος), την οικονομία καυσίμου χωρίς το άγχος της εξάρτησης από την πρίζα. Δύσκολο να εκφράσεις αντίλογο.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...