Αποκλειστικό: Οδηγούμε τις BMW Alpina B4 και D4 S Gran Coupe
Πολυτέλεια, άνεση και ο θηριώδης κινητήρας της BMW Μ4 να σε κολλάει στο κάθισμα με κάθε ευκαιρία. Αν δεν είναι αυτό το ιδανικό αυτοκίνητο για κάθε μέρα, τότε ποιο;
- -
- -
Η ίδια απορία φαντάζομαι ότι τριγυρίζει στο μυαλό αρκετών φίλων του αυτοκινήτου: Αφού η BMW έχει πληθώρα μοντέλων για κάθε γούστο, από οικονομικές εκδόσεις μέχρι «Μ», τι επιπλέον μπορεί να προσφέρει η Alpina; Τι λόγο ύπαρξης έχει αυτή η εταιρεία; Αυτό σκέφτεσαι μέχρι να έρθεις σε επαφή με τα μοντέλα της, και να διαπιστώσεις ότι αν διάλεγες τα καλύτερα στοιχεία από τα αυτοκίνητα της BMW για να φτιάξεις το ιδανικό καθημερινό όχημα για εσένα, ως δια μαγείας θα κατέληγες... πιθανότατα σε μια Alpina.
Η τελευταία προσθήκη στην γκάμα της ξεχωριστής αυτής εταιρείας, η οποία εδώ και 57 χρόνια παράγει δικές της, διαφορετικές εκδοχές των καλύτερων μοντέλων της BMW, είναι η 4άρα Gran Coupe. Αρχικά εμφανίστηκε η ισχυρότερη, βενζινοκίνητη Β4 και αργότερα, κατά την προσφιλή τακτική της Alpina, προέκυψε και η diesel D4 S. Και τον Ιούνιο είχα την ευκαιρία να τις οδηγήσω και τις δύο, στο πλαίσιο της Alpina Drive Day 2022 στο Bilster Berg. Μια απαιτητική πίστα με ούτε 150 μέτρα επίπεδης ασφάλτου, που δοκιμάζει το στήσιμο ενός αυτοκινήτου όσο λίγες άλλες διαδρομές.
Εξωτερικά, αν δεν δεις το σήμα στην πίσω πόρτα είναι αδύνατο να ξεχωρίσεις τα δύο μοντέλα. Η καλλίγραμμη σιλουέτα της BMW 4 Series Gran Coupe έχει αποκτήσει σπορ προφυλακτήρες, μια πολύ διακριτική αεροτομή πίσω και, φυσικά, τις πολυάκτινες ζάντες 20" που αποτελούν πλέον σήμα κατατεθέν της Alpina. Κι αν αναρωτιέσαι αν οι Β4 και D4 S διατίθενται ή πρόκειται για διατεθούν και με αμάξωμα Coupe και Cabrio, εκτός από Gran Coupe, η απάντηση είναι κατηγορηματικά «όχι».
Και GranCoupe, και «Μ»
Φαίνεται ότι το κοινό σήμερα εκτιμά περισσότερο το συνδυασμό εμφάνισης και πρακτικότητας των 4πορτων coupe. Στην περίπτωση της προηγούμενης Β6 αυτή η εκδοχή κατέγραψε πολύ περισσότερες πωλήσεις απ’ ό,τι οι άλλες δύο αθροιστικά, οπότε η Alpina αποφάσισε να συνεχίσει μόνο με αυτή πλέον. Οι νέες B4/D4 S προσφέρονται αποκλειστικά ως Gran Coupe – όπως και η κορυφαία Β8. Άλλωστε, αυτό το στοιχείο προσφέρει και την απαραίτητη εμπορική διαφοροποίηση από τη BMW M4, με την οποία η Β4 μοιράζεται κάτι πολύ σημαντικό: τον κινητήρα.
Ναι, ο 3λιτρος 6κύλινδρος που κρύβεται κάτω από το καπό της Alpina B4 δεν είναι το μοτέρ της 440i, αλλά ο «S58», κατευθείαν από την Μ4. Η Alpina έχει κάνει ό,τι αλλαγές χρειάζονταν για να πετύχει το στόχο της περισσότερης ροπής, της καλύτερης απόκρισης από χαμηλά και της αντοχής. Δύο νέα turbo που ευνοούν την απόδοση χαμηλότερα, νέα συστήματα εισαγωγής-εξαγωγής και ένα μεγαλύτερο intercooler, έχουν ως αποτέλεσμα λιγότερη ισχύ από της Μ4 Competition, 495 ίππους αντί για 510, αλλά αρκετή παραπάνω ροπή: 730 Nm στις 2.500-4.500 rpm, αντί για 650 στις 2.570-5.500 rpm. Και, ευτυχώς, ο απολαυστικός, ξυραφένιος ήχος έχει διατηρηθεί.
Όλη αυτή η δύναμη περνά μέσα από το κατάλληλα ενισχυμένο 8τάχυτο αυτόματο της ZF για να καταλήξει σε όλους τους τροχούς, με ένα σύστημα τετρακίνησης διαμορφωμένο από την Alpina με πισωκίνητη κατανομή, και με ελεγχόμενο πίσω διαφορικό. Το αποτέλεσμα είναι ένα σύνολο με ακλόνητη πρόσφυση, που μπορεί να εκμεταλλευτεί πλήρως τη δύναμή του και να εκμηδενίσει αποστάσεις χωρίς ο οδηγός να ιδρώσει. Ενώ, αν... θέλει να ιδρώσει, αρκεί μια πιο απότομη τιμονιά και το πιο βίαιο πάτημα του γκαζιού για να διαγράψει εντυπωσιακές τροχιές – αρκεί να έχει χώρο στην έξοδο της στροφής, και πλήρη αντίληψη της ταχύτητας που συνεχίζει να αυξάνεται.
Φυσικά, η Alpina έχει επέμβει σε κάθε στοιχείο της ανάρτησης της 4άρας. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, τα ελατήρια, οι αντιστρεπτικές, η γεωμετρία με 1,25 μοίρες κάμπερ μπροστά και οι ενισχύσεις του πλαισίου – με πιο εμφανή επέμβαση τις δύο μπάρες που κοσμούν το χώρο του κινητήρα – είναι προσεκτικά επιλεγμένα, με στόχο το... ιερό δισκοπότηρο που χαρακτηρίζει τα μοντέλα της εταιρείας. Άνεση στην καθημερινή χρήση, σπορ συμπεριφορά και σταθερότητα σε κάθε ταχύτητα, μέχρι την τελική των 301 km/h – άλλωστε οι Autobahn αποτελούν αγαπημένο πεδίο δράσης των πελατών της.
Απαραίτητο συστατικό για την επιτυχία της συνταγής, τα ειδικά εξελιγμένα λάστιχα με τον κωδικό «ALP». Ως λάτρης της τελειότητας και των απόλυτα ολοκληρωμένων λύσεων, η Alpina δεν προσφέρει μια γκάμα τροχών με διαφορετικές διαστάσεις στο ίδιο αυτοκίνητο, ούτε αφήνει στην τύχη τον προμηθευτή των ελαστικών της, αναλόγως παρτίδας. Οι μηχανικοί της εταιρίας κάθισαν πολλές φορές στο ίδιο τραπέζι με εκείνους της Pirelli, μέχρι να καθοριστούν τα ακριβή χαρακτηριστικά των P Zero που φορέθηκαν τελικά στις συγκεκριμένες διαστάσεις, 255/35 R20 μπροστά και 285/30 R20 πίσω, για να προκύψει το επιθυμητό αποτέλεσμα στη Β4.
Γίνεται το ίδιο σε diesel;
Μετά από τα παραπάνω, η Alpina ετοίμασε και μια παραλλαγή του ίδιου αυτοκινήτου για όσους είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν λίγο σπορ χαρακτήρα για να κερδίσουν σε οικονομία καυσίμου και αυτονομία. Η D4 S Gran Coupe φορά έναν 3λιτρο 6κύλινδρο bi-turbo diesel, ο οποίος προέρχεται από την BMW Μ340d. Μετά τις επεμβάσεις της Alpina για καλύτερη ψύξη και απόδοση, η ισχύς έφτασε τους 355 PS στις 4.000 rpm, ενώ η ροπή δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από της Β4, με ακριβώς την ίδια μέγιστη τιμή των 730 Nm να αποδίδεται στο φάσμα 1.750-2.500 rpm.
Χωρίς φυσικά να μπορεί να κοντράρει τον S58 σε ευστροφία, ο κινητήρας της D4 S έχει πολύ καλή απόκριση από χαμηλά, χάρη και στο σύστημα mild-hybrid 48V που ενσωματώνει, προσφέρει την ίδια αίσθηση πως μπορείς να προσπεράσεις τα πάντα με ένα άγγιγμα του γκαζιού, ενώ παράγει και ιδιαίτερα ευχάριστο ήχο, χωρίς ενοχλητικό κροτάλισμα. Χάρη στο ακριβώς ίδιο στήσιμο με τη Β4, η πληροφόρηση και η ακρίβεια που απολαμβάνεις πίσω από το τιμόνι της D4 S είναι ακριβώς ίδια, ενώ υπερστροφή χρειάζεται σαφώς μεγαλύτερη προσπάθεια για να προκύψει.
Το κέρδος από την επιλογή της Alpina D4 S έρχεται στο δρόμο, εκεί όπου μπορείς να ταξιδεύεις με μικρά μονοψήφια νούμερα κατανάλωσης και να διασχίζεις ολόκληρες χώρες χωρίς στάση για βενζίνη – η μέση κατανάλωση κατά WLTP είναι 6,9 lt/100 km, με εκπομπές CO2 182 gr/km. Αρκεί να μη νιώθεις μειονεκτικά στην Autobahn επειδή η τελική της είναι... μόνο 270 km/h.
Ιδανικό περιβάλλον
Στο εσωτερικό των Alpina Β4 και D4 S, η γνώριμη διαμόρφωση της 4άρας BMW έχει εμπλουτιστεί με στοιχεία και υλικά που προσθέτουν νότες πολυτέλειας και σου θυμίζουν κάθε στιγμή πως οδηγείς κάτι ξεχωριστό. Το τιμόνι με το σήμα της Alpina στο κέντρο έχει παχιά στεφάνη με επένδυση ακριβού δέρματος Lavalina, επιλογή η οποία διατίθεται και για τα καθίσματα, ενώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων έχει διαφοροποιημένα γραφικά.
Σε μια Alpina δεν υπάρχει η έννοια του «βασικού» εξοπλισμού, αφού αυτός σε επίπεδο λειτουργικότητας περιλαμβάνει πραγματικά τα πάντα. Ο αγοραστής θα κληθεί να επιλέξει αν θέλει ιδιαίτερα επιπλέον στοιχεία όπως γυάλινη ηλιοροφή, ηχοσύστημα Harman Kardon, φώτα Laser αντί για LED κ.ά. Και βέβαια, να διαλέξει το συνδυασμό υλικών και χρωμάτων μέσα-έξω που τον εκφράζει, για τη δημιουργία του δικού του, μοναδικού αυτοκινήτου. Μοναδικότητα που πιστοποιείται από το ταμπελάκι με τον αριθμό παραγωγής στην κονσόλα, πίσω από τον επιλογέα του iDrive. Για να έχεις την αίσθηση της εξωτικής, χειροποίητης κατασκευής, κάθε μέρα.
Όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο Andreas Bovensiepen, ένας εκ των συνιδιοκτητών της Alpina (μέχρι την οριστική εξαγορά της από την BMW), οι περισσότεροι πελάτες της εταιρείας γράφουν με το αυτοκίνητό τους από 30.000 έως 50.000 km το χρόνο. Και είναι απόλυτα λογικό. Δεν πρόκειται για κατασκευές που μένουν κλεισμένες σε ένα γκαράζ περιμένοντας να έρθει η κατάλληλη στιγμή για μια ιδανική βόλτα. Είναι αυτοκίνητα τα οποία θέλεις να οδηγείς καθημερινά, για οπουδήποτε. Μέχρι το γραφείο, ή μέχρι την άλλη άκρη της Ευρώπης.
Δείτε ακόμα Αlpina D3 S Touring – Καθημερινή πολυτέλεια
Θα έκανες το ίδιο με μια BMW Μ4; Μπορεί, αλλά μπορεί και να σε κούραζε μετά από κάποιο διάστημα, ή να μην ήθελες να τραβάς τόσα βλέμματα. Μπορεί να προτιμούσες αυτό τον ερεθιστικό κινητήρα σε ένα πιο διακριτικό πακέτο, με ξεκάθαρο σπορ χαρακτήρα αλλά πολλή περισσότερη άνεση. Μπορεί κι εσύ να καταλήξεις ότι παρά τις δεκάδες επιλογές στην πληθωρική γκάμα της BMW, ίσως το αυτοκίνητο που πραγματικά θέλεις να είναι μια Alpina.
Η Alpina αντιπροσωπεύεται επίσημα και στην Ελλάδα, από τη BMW Σπανός ΑΕ.