Οδηγούμε το Ford Ranger Raptor: Σπορ αυτοκίνητο παντός εδάφους

Ξέχνα τα πανάκριβα SUV με τους ισχυρούς κινητήρες και τις εντυπωσιακές επιδόσεις. Το απόλυτο όχημα παντός εδάφους με πινακίδες έχει το σήμα της Ford. Και καρότσα.

  • -
  • -

Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει συνήθως στις παρουσιάσεις νέων μοντέλων τελευταία, σε αυτήν εδώ την εκδήλωση της Ford δεν ακούγεται ούτε λέξη για εξηλεκτρισμό, για συνδεσιμότητα ή για νέα συστήματα ασφαλείας. Ούτε και ασχολείται κανείς ιδιαίτερα με την ικανότητα φόρτωσης ή έλξης, παρότι το Ranger Raptor είναι ένα επαγγελματικό pick-up, τυπικά.

Οι μπλούζες των ανθρώπων που μιλούν, γράφουν «Ford Performance». Τα slides στην οθόνη δείχνουν ρυθμιζόμενες αναρτήσεις με σπορ προγράμματα, έναν νέο κινητήρα βενζίνης με σύστημα anti-lag και μια εξάτμιση με «κλαπέτο», που όταν ανοίγει κάνει τόσο θόρυβο που καθιστά το αυτοκίνητο ακατάλληλο για χρήση δρόμου. Όλα τα σημάδια δείχνουν ότι το Ford Ranger Raptor δεν είναι απλώς ένα pick-up με πιο δυναμική εμφάνιση, αλλά ένα σπορ αυτοκίνητο παντός εδάφους, το οποίο τυχαίνει να έχει καρότσα.

Άλλωστε, την υποδοχή που επιφύλαξε το κοινό για ένα όχημα με αυτό το συνδυασμό πρακτικότητας και συγκινήσεων δεν την περίμενε ούτε η ίδια η Ford, στην προηγούμενη γενιά του. Οπότε το εγχείρημα επαναλαμβάνεται σήμερα, και σε πείσμα των καιρών που ευνοούν τις πιο politically correct επιλογές, το νέο Ford Ranger Raptor είναι ακόμα πιο γρήγορο, ακόμα πιο άγριο και πιο ασυμβίβαστο από το προηγούμενο – αρκεί να πατήσεις τα κατάλληλα πλήκτρα.

Ranger Raptor

Το πιο επιβλητικό εμπρός μέρος με τη μεγαλύτερη επιγραφή «FORD» και τα νέα φώτα LED είναι η σημαντικότερη εξωτερική διαφορά, σε ένα pick-up με αντίστοιχη σχεδιαστική φιλοσοφία και παραπλήσιες διαστάσεις με το προηγούμενο: 5.360 x 2.028 x 1.926 mm. Το προφίλ απλώνεται πάνω στο τεράστιο μεταξόνιο των 3,27 m, που έχει προκύψει από τη μετατόπιση των εμπρός τροχών κατά πέντε πόντους πιο μπροστά. Στο πίσω μέρος τα νέα φώτα LED δημιουργούν μια ιδιαίτερα σύγχρονη εικόνα, ενώ οι δύο απολήξεις της εξάτμισης στα άκρα του προφυλακτήρα ολοκληρώνουν τη σπορ εικόνα. Οι σημαντικότερες αλλαγές, ωστόσο, κρύβονται κάτω από το εντυπωσιακό παρουσιαστικό του Raptor.

Ένα pick-up με κινητήρα σπορ αυτοκινήτου

Ο 2λιτρος bi-turbo diesel του προηγούμενου Ranger Raptor θα φρεσκαριστεί και θα μπει και σε αυτή τη γενιά από την ερχόμενη Άνοιξη, έτσι ώστε να καλύψει όσους δίνουν μεγάλο βάρος στην οικονομία καυσίμου ή έχουν φορολογικούς περιορισμούς στον κυβισμό ενός pick-up. Η αλήθεια όμως είναι ότι αν κάποιος αποφάσιζε να φτιάξει το απόλυτο σπορ όχημα παντός εδάφους δεν θα επέλεγε εκείνον. Θα προτιμούσε έναν σπορ βενζινοκινητήρα με περισσότερη δύναμη, καλύτερη απόκριση και μεγαλύτερη όρεξη για στροφάρισμα. Και αυτό ακριβώς έκανε η Ford.

Ο κινητήρας με τον οποίο λανσάρεται το νέο Raptor είναι τόσο αντισυμβατικός για την κατηγορία όσο και το ίδιο το αυτοκίνητο. Ένας 3.0 V6 βενζίνης EcoBoost, με δύο turbo και μπλοκ ενισχυμένο με γραφίτη (CGI), για 75% μεγαλύτερη αντοχή σε σχέση με τα συμβατικά μαντεμένια. Η μέγιστη ροπή των 491 Nm είναι πρακτικά ίδια με του diesel (500 Nm) και αποδίδεται ήδη από τις 2.200 rpm, ενώ η ισχύς φτάνει τους 292 PS. Έτσι, προκύπτει ένα σύνολο που μάλλον θα ταίριαζε γάντι ακόμα και κάτω από το καπό μιας Ford Mustang.

Ranger Raptor

Η απόκρισή του είναι πράγματι κορυφαία, και σε συνδυασμό με τη ραφιναρισμένη λειτουργία και την ευστροφία του, απολαμβάνεις κάθε πάτημα του γκαζιού πολύ περισσότερο απ’ ό,τι με τον διεκπεραιωτικό diesel του προηγούμενου. Το χαμόγελο γίνεται ακόμα μεγαλύτερο στο πιο άγριο πρόγραμμα Baja, στο οποίο τα turbo συνεχίζουν να γυρίζουν όταν αφήνεις το γκάζι, έτσι ώστε να είναι ετοιμοπόλεμα αν το ξαναπατήσεις μέσα στα επόμενα 3". Μπορεί να μην ακούς τα σκασίματα ενός αγωνιστικού anti-lag, όμως δεν εντοπίζεις την παραμικρή υστέρηση στο πάτα-άσε.

Το συνολικό βάρος των 2.450 kg, βέβαια, δυσκολεύει το έργο του κινητήρα, οπότε σε απόλυτα νούμερα οι επιδόσεις υστερούν σε σχέση με μεγάλα SUV αντίστοιχης δύναμης (0-100 km/h σε 7,9”). Όμως ο άγριος ήχος σε βάζει στο κλίμα, το 10τάχυτο αυτόματο κιβώτιο αλλάζει χωρίς καμία υστέρηση, μόνο του ή με τα μεταλλικά paddles, και τελικά η αίσθηση αυτής της ώθησης σε ένα όχημα με τέτοιο ύψος και τέτοιο μέγεθος είναι κάτι που αποκλείεται να έχεις νιώσει σε άλλο pick-up.

Τετρακίνηση και ανάρτηση που δεν γνωρίζουν όρια

Μια σειρά από ενισχύσεις σε σημεία όπως οι πύργοι της εμπρός ανάρτησης και οι πίσω κολώνες της καμπίνας, κάνουν το πλαίσιο του νέου Raptor πιο ανθεκτικό στη σκληρή χρήση και δίνουν την απαραίτητη βάση για τη σωστή λειτουργία της ανάρτησης. Η γνώριμη διάταξη με διπλά αλουμινένια ψαλίδια εμπρός και άκαμπτο άξονα με δύο συνδέσμους Watt πίσω, έχει αποκτήσει μεγαλύτερη διαδρομή και, κυρίως, τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ FOX Live Valve.

Ranger Raptor

Η τεχνολογία αιχμής που ενσωματώνουν επιτρέπει τη διαφοροποίηση της απόσβεσής τους «live», ανάλογα με το τερέν αλλά και με τη διαθέσιμη διαδρομή του αμορτισέρ κάθε στιγμή. Για παράδειγμα, στο τελευταίο 25% της διαδρομής η απόσβεση μεγιστοποιείται για να αποφευχθεί το τερμάτισμα. Έτσι επιτυγχάνεται ο στόχος της τέλειας ισορροπίας μεταξύ άνεσης, ελέγχου, σταθερότητας και πρόσφυσης, σε κάθε ένα από τα τρία προγράμματα λειτουργίας: Normal, Sport, Off-Road.

Η τετρακίνηση έχει αναβαθμιστεί με έναν πολύδισκο συμπλέκτη στο transfer case, ο οποίος επιτρέπει το σωστό μοίρασμα της δύναμης σε όλους τους τροχούς και στην άσφαλτο, οπότε πλέον η βασική ρύθμιση της μετάδοσης του Ranger είναι η αυτόματη τετρακίνηση. Η δικίνητη λειτουργία 2H εξακολουθεί να υπάρχει ως επιλογή, όπως και οι 4H και 4L (κοντές σχέσεις), ενώ τόσο το πίσω όσο και το εμπρός διαφορικό μπορούν να κλειδώσουν με ένα άγγιγμα στην οθόνη αφής.

Η αξία όλων των παραπάνω αποδεικνύεται στην πράξη στον παράδεισο της εκτός δρόμου οδήγησης που ακούει στο όνομα «Les Comes», λίγο έξω από τη Βαρκελώνη. Εκεί, ανηφόρες με μεγάλα βράχια στις οποίες ζορίζεσαι να σκαρφαλώσεις ακόμα και με τα πόδια, δεν φαίνεται να δυσκολεύουν καθόλου το Raptor. Απλώς προσέχεις να μη βρεθείς πάνω από κάποιο βράχο που θα εξαντλήσει τα 26,5 cm της απόστασής του από το έδαφος και θα δοκιμάσει την αντοχή των προστατευτικών ποδιών που καλύπτουν τα σημαντικότερα μηχανικά μέρη, κι εκείνο φτάνει στην κορυφή μόνο του.

Ranger Raptor

Το «μόνο του» είναι κυριολεκτικό: Η ευκολία που προσφέρει ένα σύστημα hill descent control σε έντονη κατηφόρα, στο Ranger είναι διαθέσιμη σε έδαφος οποιασδήποτε κλίσης. Χάρη στο σύστημα Trail Control ορίζεις την επιθυμητή ταχύτητα με ακρίβεια 0,5 km/h και ξεχνάς τελείως γκάζι και φρένο. Έτσι, έχεις μεγαλύτερη ευχέρεια να προσέχεις τις κάμερες που εντοπίζουν εμπόδια γύρω από το αυτοκίνητο και να χειρίζεσαι αντίστοιχα το τιμόνι. Η εκτός δρόμου οδήγηση, ποτέ δεν ήταν τόσο εύκολη υπόθεση!

Το Rally Dakar έρχεται στο σαλόνι σου

Από τη θέση του οδηγού του Raptor, μόνο το ύψος του ταμπλό μπορεί να προδώσει πως βρίσκεσαι σε pick-up. Γιατί κατά τα άλλα όλα τα υλικά είναι από το πάνω ράφι, με σπορ καθίσματα που στηρίζουν σωστά το σώμα χωρίς να κουράζουν, κόκκινες λεπτομέρειες που φωτίζουν την καμπίνα και δίνουν ιδιαίτερα σπορ τόνο, και ένα τεχνολογικό επίπεδο αντίστοιχο των κορυφαίων επιβατικών της Ford.

Η κατακόρυφη οθόνη 12" για το infotainment, με τη διαμόρφωση που γνωρίζουμε από τη Ford Mustang Mach-E, συνδυάζεται με έναν πλήρως διαμορφώσιμο ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,4", με άκρως εντυπωσιακά γραφικά και επεξηγηματικά animations για κάθε ένα από τα επτά προγράμματα οδήγησης: Normal, Sport και Slippery για την άσφαλτο, Mud/Ruts, Samd, Rock crawl και Baja για κίνηση εκτός δρόμου.

Ranger Raptor

Στο τιμόνι, πλάι στα γνώριμα πλήκτρα για τον υπολογιστή ταξιδίου υπάρχουν κουμπιά που καθορίζουν το βάρος του τιμονιού, τη λειτουργία της ανάρτησης και τον ήχο της εξάτμισης, αλλά και ένα πλήκτρο «R» στο οποίο αποθηκεύεται ο δικός σου ιδανικός συνδυασμός ρυθμίσεων. Αυτά τα στοιχεία, όπως και τα μεγάλα paddles από μαγνήσιο τα οποία θα ζήλευαν πολλά σπορ μοντέλα, φανερώνουν ότι αυτό δεν είναι ένα απλό Ford Ranger. Αλλά δεν είναι αρκετά για να σε προετοιμάσουν για την εμπειρία οδήγησης του Raptor σε μια γρήγορη χωμάτινη διαδρομή.

Το ένστικτο αυτοσυντήρησης που υπό κανονικές συνθήκες βάζει φρένο στο πόσο γρήγορα θα κινηθείς στο χώμα με ένα αυτοκίνητο, εδώ φαίνεται να μπαίνει σε λήθαργο. Ακόμα κι αν έχεις παρατηρήσει το έντονα σαγρέ έδαφος της πίστας του Les Comes πριν ξεκινήσεις, οι ελάχιστοι κραδασμοί που φτάνουν στην καμπίνα και στο σώμα σου εν κινήσει σε κάνουν να πιστεύεις ότι... είδες λάθος. Το τιμόνι είναι πρωτόγνωρα ακριβές, το πλαίσιο αποκρίνεται πρόθυμα στις εντολές σου και ο μόνος λόγος να αγχωθείς είναι το να δεις το κοντέρ.

Κορυφαία στιγμή του ρεπερτορίου είναι, φυσικά, το άλμα. Η αναγνωριστική ταχύτητα των 80 km/h του πρώτου περάσματος ανεβαίνει ως τα 100 στον τρίτο γύρο, αλλά πάλι νιώθεις την ίδια ασφάλεια στον αέρα. Όχι μόνο επειδή ξέρεις ότι η ανάρτηση έχει αρκετή διαδρομή ώστε να μην τερματίσει στην προσγείωση, αλλά κυρίως από τον απίστευτα βελούδινο τρόπο με τον οποίο το Raptor αγγίζει το έδαφος, χωρίς κανένα τράνταγμα, σαν να έχει μηδενικό βάρος. Ψάχνεις απλώς την επόμενη ευκαιρία να βιώσεις αυτό τον μοναδικό συνδυασμό: της οδήγησης σε ρυθμό ράλι, με την άνεση μιας λιμουζίνας.

Ranger Raptor

Πλήρης γκάμα εκδόσεων Ranger

Εκτός από το Raptor, το νέο Ford Ranger θα είναι άμεσα διαθέσιμο και σε εκδόσεις XL, XLT και Wildtrak, και με κινητήρα diesel 3,0 lt, συνθέτοντας εξαρχής την πλουσιότερη γκάμα που είχε ποτέ το pick-up της Ford. Έτσι, είναι μάλλον σίγουρο ότι θα συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία του προηγούμενου, που μέχρι σήμερα είναι το πιο δημοφιλές μοντέλο της κατηγορίας του στην Ευρώπη.

Από την πλευρά του, το κορυφαίο Raptor προσφέρει μια εμπειρία οδήγησης που δεν συγκρίνεται με κανένα άλλο αυτοκίνητο παραγωγής σήμερα. Και παρότι η τιμή των 71.610 € στην Ελλάδα είναι αναμφίβολα υψηλή για τα περισσότερα πορτοφόλια, αν σκεφτείς ότι σου ανοίγει την πόρτα του απόλυτου οχήματος παντός εδάφους με πινακίδες, μοιάζει απόλυτα λογική.

Ranger Raptor

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...