Οδηγούμε το νέο Renault Rafale: Έτοιμο για μάχη
Την ισορροπία δυνάμεων στην κλάση των D-SUV επιθυμεί να αλλάξει υπέρ της η Renault με το νέο Rafale, βάλλοντας κατά πάντων και κυρίως, έναντι του premium ανταγωνισμού.
- -
- -
Ο Luca de Meo, ο ισχυρός άνδρας του ομίλου Renault, είχε αναλάβει ο ίδιος προσωπικά να αποκαλύψει πριν από μερικούς μήνες το νέο δημιούργημα της φίρμας του, το Rafale. Θέλοντας ίσως με αυτόν τον τρόπο να προσδώσει τη βαρύτητα αλλά και τη σημασία που έχει για τους Γάλλους το ολοκαίνουργιο D-SUV τους. Για την ιστορία, τα πρώιμα αποκαλυπτήρια του Rafale, είχαν λάβει χώρα στο Paris Air Show στο Le Bourget, προκειμένου να συνδέσουν και το νέο αυτοκίνητο της Renault με το ένδοξο αεροπορικό παρελθόν της εταιρείας. Για όσους τυχόν θυμούνται ή ενδεχομένως γνωρίζουν, το Caudron-Renault Rafale, είχε σπάσει κάθε ρεκόρ ταχύτητας το 1934 καταγράφοντας πτήση, με 445 km/h! Αντίστοιχα υψηλές πτήσεις όμως επιθυμεί να καταγράψει και το τετράτροχο Rafale του σήμερα, με την Renault, να μπαίνει δυναμικά στον χώρο των μεγάλων coupe SUV, με την δική της πολυτελή και ιδιαίτερα φινετσάτη ναυαρχίδα.
Δια χειρός Gilles Vidal
Ίσως το όνομα να μη σας είναι γνωστό. Λογικό. Πρόκειται όμως για τον υπεύθυνο σχεδιασμού όλων των Renault της νέας εποχής και πρώην «αρχισχεδιαστή» της Peugeot. O Γάλλος designer, Gilles Vidal, φρόντισε να ακολουθήσει πιστά τις αρχές του στρατηγικού πλάνου Renaulution (λογοπαίγνιο που συνδυάζει την επωνυμία Renault με την εξέλιξη “Evolution” και αποτελείται από τρία R “Resurrection”, “Renovation” και “Revolution”) και στο αισθητικό κομμάτι του νέου Rafale. H σχεδίαση του αμαξώματος συνδυάζει με έξυπνο και αισθητικά ψαγμένο τρόπο τις ακμές και τις καμπύλες, δημιουργώντας ένα σύνολο που ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην κομψότητα και τη σπορ φινέτσα. Όπως μάλιστα αναφέρει χαρακτηριστικά και η εταιρεία: «Το Rafale, είναι δυναμικό, απόλυτα εναρμονισμένο με την εποχή του και εξατομικευμένο για μια περίοδο που όλα προχωρούν όλο και πιο γρήγορα».
Δείτε ακόμη: Video - Δοκιμή του νέου Renault Clio E-Tech
Αναμφίβολα, σε αυτήν τη μοντέρνα σιλουέτα του Rafale, υπάρχουν δυο χαρακτηριστικά στοιχεία που μαγνητίζουν το βλέμμα. Το πρώτο είναι η εντυπωσιακή κάθετη, τρισδιάστατη μάσκα με τα μικρά «διαμαντάκια». Το μοτίβο της μοιάζει να έχει ροή, εναλλάσσοντας έξυπνα τις μαύρες με τις μπλε αποχρώσεις, ανάλογα, με τη γωνία που θα την κοιτάξει κανείς. Φυσικά, στο κέντρο της δεσπόζει το νέο σήμα της εταιρείας. Το δεύτερο, είναι το χαμηλό ύψος μόλις 1,61 m του αυτοκινήτου, όπου σε συνδυασμό με το γλυκό τελείωμα στο πίσω μέρος δίνουν την αίσθηση στον παρατηρητή μιας κουπέ κατασκευής ή μιας fastback σιλουέτας εάν προτιμάτε καλύτερα. Προκειμένου βέβαια η Renault να «δώσει» πλάτος οπτικά στο δημιούργημα της, φρόντισε τα δύο πίσω φώτα να αγκαλιάζουν το αμάξωμα. Το σχήμα τους εμπνεύστηκε από τα κινέζικα παζλ Tangram, με την «μικροοπτική» τεχνολογία που χρησιμοποιούν, να τα κάνει ουσιαστικά να «ζωντανεύουν» όταν είναι αναμμένα, δημιουργώντας συγχρόνως ένα εφέ «αιωρούμενων κύβων» όταν είναι απενεργοποιημένα.
Επίσης, μία ακόμη λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά είναι και η νέα χρωματική παλέτα με την οποία η Renault εμπλουτίζει το Rafale. Το πιο χαρακτηριστικό από αυτά τα χρώματα δεν είναι άλλο από το Alpine Blue, μια απόχρωση που έχει συνδεθεί ιστορικά με την μάρκα Alpine. Στην προκειμένη περίπτωση βέβαια είναι ελαφρώς πιο βαθύ μπλε από ότι στην Alpine Α110, ενώ στην κορυφαία version, E-Tech 300, είναι ματ μπλε… Σε ότι αφορά τώρα τις διαστάσεις του μοντέλου, το μήκος του αμαξώματος είναι 4,71 m, το πλάτος 1,86 m, το ύψος 1,61 m, το μεταξόνιο φθάνει τα 2,74 m, ενώ η απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος ανέρχεται στα 180 mm. Όπως ίσως αντιλαμβάνεστε, το Rafale, τοποθετείται και από πλευράς διαστάσεων, στο segment D, φλερτάρωντας βέβαια και με τα ανώτερα κλιμάκια του segment C.
Γνώριμο εσωτερικό, γεμάτο τεχνολογία
Οι φανατικοί της γαλλικής φίρμας, θα έχουν αντιληφθεί από την πρώτη κιόλας «ματιά», τους στενούς συγγενικούς δεσμούς που έχει ο διάκοσμος του νέου Rafale με το μικρότερο μοντέλο της Renault, το Austral (αλλά και το νέο Espace). Tο ψηφιακό cockpit (OpenR) του Rafale αποτελείται και αυτό από δύο οθόνες, 12,3'' και 12’’, ενώ υπάρχει δυνατότητα να προστεθεί και και μια τρίτη, υπό τη μορφή head up display, της τάξεως των 9,3’’, που προβάλλει στο παρμπρίζ όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός ούτως ώστε να μην πάρει στιγμή το βλέμμα του από το δρόμο.
Τα σπορ καθίσματα έχουν σχεδιαστεί από λευκή κόλλα χαρτί, με στόχο να παρέχουν τη βέλτιστη άνεση αλλά και στήριξη στους επιβάτες, φέρουν επένδυση από ανακυκλωμένο δέρμα Alcantara (σε ποσοστό 60%) και εφοδιάζονται με το φωτιζόμενο σήμα της Alpine, το οποίο μάλιστα δύναται να αλλάξει χρώμα ανάλογα και με την επιλογή στον εσωτερικό φωτισμό της καμπίνας. Τα υλικά επίσης που έχουν χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή του ταμπλό καθώς και των επιμέρους πλαστικών τμημάτων, δείχνουν εξαιρετικής ποιότητας, έχουν προσεγμένο φινίρισμα και συναρμογή, προσδίδοντας εν τέλει, αυτήν την premium αίσθηση που τόσο πολύ ήθελε να αποπνέει το εσωτερικό του Rafale η Renault.
Πολύ καλοί όμως είναι και οι χώροι. Οι πίσω επιβάτες έχουν γενναιόδωρη απόσταση για τα γόνατα τους, της τάξεως των 302 mm, ενώ παρά το χαμηλό ύψος του αμαξώματος και το κουπέ τελείωμα της οροφής, ο «αέρας» για τα κεφάλια των πίσω επιβαινόντων ανέρχεται σε 880 mm, τιμή σχεδόν ίδια με του νέου Espace (892 mm)! O δε αποθηκευτικός όγκος, υπόσχεται να μεταφέρει 532 lt αποσκευών, ενώ αρκετές είναι και οι πρακτικές λύσεις που προσφέρονται στην καμπίνα, με έξυπνους αποθηκευτικούς χώρους (ανάμεσα σε οδηγό-συνοδηγό) για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων ή την φόρτιση κινητών τηλεφώνων.
Ίσως όμως, το highlight στοιχείο στο διάκοσμο του νέου Rafale, να βρίσκεται ψηλά στον «ουρανό» της καμπίνας. Εκεί, όπου η ολοκαίνουρια γυάλινη οροφή Solarbay, μήκους 1.470 mm με τεχνολογία AmpliSky, σκουραίνει ανάλογα με το που χτυπούν οι ακτίνες του ηλίου! Αυτή η οροφή υγρών κρυστάλλων, δε φέρει το κλασσικό σκιάδιο, καθώς φιλτράρει μόνη της το φως ή σύμφωνα με τις εντολές του πληρώματος, με το χειρισμό της να είναι πανεύκολος, είτε μέσω του σχετικού διακόπτη είτε μέσω φωνητικών εντολών στο Google Assistant. Αν και φαντάζει ως περιττό, θα πω φυσικά ότι το Rafale, εφοδιάζεται και με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε ηλεκτρονικά συστήματα για την διασύνδεση και την υποβοήθηση του οδηγού (στον στάνταρντ εξοπλισμό περισσότερα από 30 τέτοια συστήματα), με πολλά από αυτά μάλιστα να χρησιμοποιούν και την τεχνητή νοημοσύνη ως σύμμαχο, προκειμένου να «εξελίσσονται» διαρκώς σύμφωνα με τα «θέλω» και τις ανάγκες του χρήστη τους.
Δείτε ακόμη: Δοκιμάζουμε το νέο Renault Austral των 200 ίππων!
Με έως 300 ίππους, τετραδιεύθυνση και τετρακίνηση
Από τεχνικής σκοπιάς, το Rafale, βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-CD (πάνω στην οποία πατά και το Austral) του Group Renault-Nissan-Mitsubishi, ελαφρώς ανασχεδιασμένη βέβαια και με αυξημένα μετατρόχια (+20 mm). Η συγκεκριμένη πλατφόρμα μπορεί να υποστηρίξει σύστημα τετρακίνησης ή ακόμα και plug-in hybrid εκδοχές, όπως αυτή που υποστηρίζει το Rafale Ε-Tech 300. Κάτω τώρα από το καπό, έχει τοποθετηθεί ένα πλήρως υβριδικό σύνολο. Στη βάση της γκάμας, βρίσκεται η έκδοση E-Tech 200 κι ακολουθεί η E-Tech 300 με σύστημα τετρακίνησης (με ηλεκτρικό μοτέρ στον πίσω άξονα). Να σημειώσω στο σημείο αυτό, ότι το Rafale θα κυκλοφορήσει στη χώρα μας προς τα τέλη του 2024, πρωτίστως με το μικρότερο hybrid σύνολο (με τους 200 ίππους) και λίγο αργότερα, από τη νέα χρονιά, θα ακολουθήσει και η ισχυρότερη plug-in hybrid έκδοση με τους 300 ίππους.
Κλείνω την παρένθεση και επιστρέφω στο «ζουμί»… Το βασικό λοιπόν Rafale, E-Tech 200, κρύβει κάτω από το πικάντικο περιτύλιγμα του, έναν 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,2 lt, ισχύος 130 ίππων και δύο ηλεκτρικά μοτέρ, 70 και 34 ίππων αντίστοιχα (το δεύτερο λειτουργεί ως μίζα-γεννήτρια), καθώς και από μια μπαταρία ιόντων λιθίου 2 kWh/400V. To υβριδικό σύστημα της Renault, συνδυάζεται με το γνωστό πλέον σε όλους κιβώτιο Multimode, με τις «θεωρητικά» 4+2 σχέσεις για το θερμικό και το ηλεκτρικό μοτέρ (με 15 ωστόσο διαφορετικούς συνδυασμούς), το οποίο αξιοποιεί στο μέγιστο βαθμό την συνύπαρξη και λειτουργία των κινητήρων. Σύμφωνα μάλιστα με την γαλλική φίρμα, το Rafale, μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά έως και το 80% μιας διαδρομής σε αστικό περιβάλλον, τη στιγμή που η συνολική μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, χάρη στην υβριδική λειτουργία, φθάνει έως και το 40%. Το σύστημα διαθέτει επίσης και λειτουργία ανάκτησης της ενέργειας η οποία μπορεί να ρυθμιστεί σε τέσσερα επίπεδα μέσω των paddles πίσω από το τιμόνι.
Για να έχετε μια εικόνα των «τιμών» που ανακοινώνει η Renault, σύμφωνα με τους Γάλλους, η μέση κατανάλωση του Rafale ανέρχεται στα 4,7 lt/100 km με τις εκπομπές ρύπων να περιορίζονται στα 105 gr/km. Η δομή της ανάρτησης τώρα στο νέο D-SUV της Renault αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Δύναται μάλιστα να συνδυαστεί και με σύστημα ενεργής 4διεύθυνσης τρίτης γενιάς, 4CONTROL Advanced, όπως αυτό που γνωρίσαμε για πρώτη φορά στο επίσης brand new Austral. Οι Γάλλοι προσάρμοσαν ουσιαστικά έναν μηχανισμό ενεργοποίησης, που στρίβει τους πίσω τροχούς αντίθετα από τους μπροστινούς κατά 5°, γεγονός που συμβάλλει τα μέγιστα σε μανούβρες ή στην κίνηση σε αστικό περιβάλλον (κύκλος στροφής 10,4 m), ενώ αντίθετα, σε «ανοιχτό» δίκτυο, το σύστημα επιτρέπει στους πίσω τροχούς να στρίβουν κατά 1ο προς την ίδια κατεύθυνση με τους μπροστινούς και με ταχύτητες κίνησης άνω των 50 km/h. Επιπλέον, το παρών στο νέο Rafale δίνει και το ηλεκτρονικό σύστημα Vehicle Motion Control 2, το οποίο ελέγχει σε πραγματικό χρόνο και προσαρμόζει ανάλογα με τις συνθήκες τόσο το ESP όσο και τους πίσω τροχούς.
Καθ’ οδόν…
Στα πέριξ της Σεβίλλης όπου και έλαβε χώρα η πανευρωπαϊκή παρουσίαση του μοντέλου, είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μια πρώτη γεύση από το Rafale των 200 PS. Αυτό που αποκομίζεις από τα πρώτα κιόλας μέτρα που διανύεις με το αυτοκίνητο, είναι ότι οδηγείς ένα Renault, της νέας εποχής. Και όπως όλα μαρτυρούν, το καλύτερο Renault… Η δύναμη από το υβριδικό σύστημα δε σου λείπει πουθενά, ωστόσο αυτό που σε κερδίζει, είναι ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η εμπλοκή/απεμπλοκή του βενζινοκινητήρα. Είναι πολύ ομαλός και γίνεται ακόμα πιο άμεσος, στο πρόγραμμα Sport (υπάρχουν ακόμα τα Eco, Comfort και MySense).
Δείτε ακόμη: Οι πρώτες τιμές του νέου Renault Captur στην Ευρώπη
Η 3κύλινδρη χροιά του θα γίνει βέβαια αισθητή σε συνθήκες έντονης πίεσης, αλλά δεν ενοχλεί, καθώς η εξαιρετική ηχομόνωση της καμπίνας περιορίζει τα ντεσιμπέλ που περνούν στο εσωτερικό. Και μεταξύ μας, αυτό το ελαφρύ «βράχνιασμα» που καμιά φορά γίνεται αισθητό στα αυτιά σου, «αρέσει» καθώς αποδεικνύει ότι υπάρχει -ακόμα- ζωή… Αυτό που εντυπωσιάζει βέβαια είναι, το ηλεκτρικό υπόβαθρο του Rafale. Κινείται πολύ, και αποκλειστικά με «ρεύμα» όχι μόνο κατά τη διαδικασία της εκκίνησης αλλά και σε υψηλότερες ταχύτητες. «Ρολάροντας» για παράδειγμα σε εθνικό δίκτυο, δεν ακούς τον κινητήρα να δουλεύει, μειώνοντας έτσι αισθητά και τη μέση κατανάλωση καυσίμου. Εμείς σε περίπου 200+ km που διανύσαμε στα προάστια της ισπανικής πόλης, δεν επιτύχαμε τα 4,7 lt/100 km που δηλώνει η Renault, παρόλα αυτά, δεν ξεπεράσαμε ποτέ και τα 5,8 lt/100 km! Σε μικτό κύκλο και σε αρκετά σημεία χωρίς να το λυπηθούμε καθόλου...
Το Rafale από την πρώτη αυτή σύντομη επαφή μαζί του, δείχνει συνολικά σωστά δουλεμένο, από την άποψη ότι η ανάρτηση του χωρίς να είναι «μαλακή» είναι υποδειγματική σε άνεση και δε σε περιορίζει σε περίπτωση που επιθυμείς να ανεβάσεις τέμπο, ενώ κοντρολάρει και σωστά την κλίση του αμαξώματος υπό πίεση, εμπνέοντας εν τέλει εμπιστοσύνη και ασφάλεια. Το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης έχει επίσης σωστή πληροφόρηση και πολύ καλή αίσθηση στο πρόγραμμα Sport, με τα φρένα στο μέγιστο επίπεδο ανάκτησης ενέργειας, να εμφανίζουν μια ελαφρώς αποστειρωμένη αίσθηση, έχοντας μικρή διαδρομή και κάπως «νευρική» αντίδραση στο πάτημα του πεντάλ.
Το νέο D-SUV της Renault, αναμένεται να πατήσει τους τροχούς του στη χώρα μας μέσα στο τελευταίο τρίμηνο του 2024, με τις τιμές να είναι ακόμα υπό διερεύνηση. Εάν μπορούσα βέβαια να κάνω μια πρόβλεψη, θα έλεγα, ότι θα κυμαίνονται σε ένα επίπεδο κοντά στα 55.000 – 60.000 ευρώ για την 200άρα έκδοση με πληρέστατο εξοπλισμό άνεσης, ασφάλειας, συνδεσιμότητας αλλά και ψυχαγωγίας.