Οδηγούμε στη Βαρκελώνη τα νέα CUPRA Formentor και Leon

Επί ισπανικού εδάφους έγινε η πρώτη μας επαφή με τα ανανεωμένα Formentor και Leon, τα οποία έρχονται με νέα πιο επιθετική εμφάνιση, αναβαθμισμένα κινητήρια σύνολα και πιο προηγμένη τεχνολογία στο εσωτερικό.

  • -
  • -

Το πρώτο in-house μοντέλο της CUPRA από την ανεξαρτητοποίηση της ήταν το Formentor, το οποίο πρωτοεμφανίστηκε το 2020. Το A-CUV όπως το ονομάζουν, που έμελλε να γίνει το best-seller της ισπανικής μάρκας με περισσότερες από 120.000 παραδόσεις παγκοσμίως μόνο μέσα στο 2023. Τόσο αυτό στην κατηγορία των crossover, όσο και το δημοφιλές Leon στα μικρομεσαία οικογενειακά, αντιπροσωπεύουν με αυτοπεποίθηση τα βασικά στοιχεία που φέρει το DNA της εταιρείας: εντυπωσιακή σχεδίαση, οδηγοκεντρικός χαρακτήρας και δυναμισμός.

1

Τώρα, και τα δύο επιστρέφουν ανανεωμένα με φρέσκια εμφάνιση, μοντέρνες τεχνολογίες και αναβαθμισμένη γκάμα κινητήρων που προσφέρει καλύτερες επιδόσεις, περισσότερη ισχύ και βελτιωμένη ηλεκτρική αυτονομία στις plug-in hybrid εκδόσεις. Μάλιστα, τα δύο μοντέλα θα είναι διαθέσιμα στην ελληνική αγορά από τον επόμενο μήνα κιόλας, τόσο με θερμικά σύνολα, αλλά και με το κορυφαίο plug-in υβριδικό των 272 ίππων.

1

Εξωτερικό: Νέα, πιο αιχμηρή σχεδιαστική ταυτότητα

Τόσο το Formentor όσο και το Leon, υιοθετούν τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της μάρκας, εφαρμόζοντας την στα πλαίσια της κατηγορίας τους. Τα σημεία αναφοράς και για τα δύο είναι το εμπρός μέρος που θυμίζει ρύγχος καρχαρία, το ενσωματωμένο λογότυπο CUPRA στο καπό, οι τριγωνικοί και προαιρετικοί matrix LED προβολείς και το ενσωματωμένο και φωτιζόμενο λογότυπο που είναι τοποθετημένο στο κέντρο των πίσω φώτων.

2

Βλέποντας τα δύο αυτοκίνητα μεμονωμένα τώρα και εστιάζοντας στο εντυπωσιακό Formentor, βλέπουμε ότι οι συνολικές αναλογίες του αμαξώματος έχουν παραμείνει ίδιες. Εφαρμόζοντας τις παραπάνω αλλαγές στο design, η CUPRA είναι ξεκάθαρο πως έχει εστιάσει στην ενίσχυση της επιβλητικότητας, αυξάνοντας νοητά το πλάτος του αυτοκινήτου με διάφορα τρικ. Στο προφίλ του νέου Formentor οι αθλητικές αναλογίες που έκαναν ελκυστικό τον προκάτοχο του παραμένουν, ενώ την παράσταση κλέβουν τα 8 διαφορετικά σχέδια ζαντών που διατίθενται με διάμετρο 18 ή 19 ίντσες. Μάλιστα στη λίστα συμπεριλαμβάνονται για πρώτη φορά και νέες σφυρήλατες 19 ιντσών, που συνεισφέρουν στη μείωση βάρους κατά 8 κιλά. Στη χρωματική παλέτα βρίσκουμε 8 χρωματισμούς συμπεριλαμβανομένων των νέων και αποκλειστικών Century Bronze Matt και Enceladus Grey Matt. Η παλέτα χρωμάτων συμπληρώνεται με τις αποχρώσεις Magnetic Tech Matt, τη νέα Fiord Blue καθώς και τις Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech και Graphene Grey.

4

Περνώντας στο Leon τώρα, η φιλοσοφία αλλαγών είναι αντίστοιχη με αυτή που είδαμε στο Formentor. Αυτό ισχύει τόσο για την hatchback εκδοχή του μοντέλου, αλλά και για την station wagon ή Sportstourer, όπως την ονομάζει η CUPRA. Και εδώ έχουμε το νέο μπροστινό με το shark-nose, τους τριγωνικούς προβολείς και το μεγάλο άνοιγμα στο κάτω μέρος, ενώ το ίδιο ισχύει και για το πίσω με την τεχνολογία φωτισμού LED να φέρει την σχεδιαστική φιλοσοφία που βλέπουμε και στο Formentor. Και εδώ έχουμε νέα σχέδια ζαντών  18 και 19 ιντσών, συμπεριλαμβανομένων των σφυρήλατων που αναφέραμε και παραπάνω. Οι χρωματισμοί εδώ είναι 9, συμπεριλαμβανομένων των νέων και αποκλειστικών Century Bronze Matt και Enceladus Grey Matt. Η παλέτα χρωμάτων συμπληρώνεται με τις αποχρώσεις Magnetic Tech Matt, τις νέες Fiord Blue και Taiga Grey, καθώς και τους χρωματισμούς Midnight Black, Glacial White, Magnetic Tech και Graphene Grey. Να πούμε πως και στα δύο αυτοκίνητα παρατηρούμε πως η 5η πόρτα φέρει μόνο το όνομα της μάρκας, με τον τίτλο του μοντέλου να κρύβεται στο πλάι των φωτιστικών σωμάτων.

3

Εσωτερικό: Μεγαλύτερη οθόνη και εντυπωσιακά bucket καθίσματα

Περνώντας στην καμπίνα, η γνώριμη ποιοτική και προσεγμένη εικόνα συνεχίζει να δίνει το «παρών». Μόνο που τώρα έχει ενισχυθεί στα σημεία με περισσότερη τεχνολογία, αλλά και στοιχεία που αναβαθμίζουν ακόμη περισσότερο την εμπειρία πίσω από το τιμόνι. Αρχικά έχουμε χρήση νέων βιώσιμων υλικών σε συνδυασμό με μία σειρά ακόμη πιο μοντέρνων τεχνολογιών. Το γνώριμο τιμόνι της CUPRA με τα χαρακτηριστικά paddles και τα μπουτόν - στάνταρ για τις εκδόσεις DSG – έχει τον πρώτο λόγο. Οι επιφάνειες του ταμπλό χρησιμοποιούν τρισδιάστατα παραμετρικά μοτίβα, με την κεντρική κονσόλα να έχει επανασχεδιαστεί φέροντας πλέον στην κορυφή της μία νέα μεγαλύτερη οθόνη 12,9”, που διαθέτει ένα slider με retro φωτισμό. Αυτή συμπληρώνεται από έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων με ανανεωμένα και πιο εντυπωσιακά γραφικά.

5

Οι διαθέσιμες επιλογές καθισμάτων περιλαμβάνουν τόσο τα σπορ καθίσματα που ξέραμε μέχρι σήμερα, αλλά και τα καινούργια CUPBucket, ενώ τα υλικά επιλέγονται με κριτήριο τη βιωσιμότητα. Τα σπορ καθίσματα χρησιμοποιούν υφασμάτινη επένδυση, ενώ τα μπάκετ φέρουν επένδυση είτε από ανακυκλωμένες μικροΐνες σε ποσοστό 73% - με προοδευτική διάτρηση με λέιζερ - είτε από οικολογικό δέρμα. Από πλευράς αίσθησης, τα σπορ καθίσματα μας θύμισαν την κορυφαία αποτελεσματικότητα τους, ενώ τα προαιρετικά CUPBucket αποτελούν ίσως ότι καλύτερο μπορεί να βρει κανείς σε έκδοση παραγωγής σε αυτή την κατηγορία. Εντυπωσιακά σε εμφάνιση και ακόμη περισσότερη σε στήριξη, συνδυάζουν ιδανική την άνεση με την αγωνιστική αίσθηση.

6

Τέλος, να πούμε ότι τα νέα CUPRA ενσωματώνουν ένα νέο προαιρετικό σύστημα ήχου υψηλής πιστότητας 12 ηχείων που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Sennheiser Mobility. Το υψηλής ισχύος σύστημα των 425 Watt ενσωματώνει το λογισμικό AMBEO Concerto της Sennheiser, το οποίο είναι σε θέση να εντοπίζει τα θεμελιώδη συστατικά της μουσικής, συμπεριλαμβανομένων των διαφόρων μουσικών οργάνων, καθώς και των πληροφοριών που σχετίζονται με τον χώρο, αναδιανέμοντας τα σε όλο το εσωτερικό του αυτοκινήτου.

6

Όπως βλέπετε, στη συγκεκριμένη ενότητα δεν διαχωρίσαμε τα δύο μοντέλα καθώς όλα τα παραπάνω ισχύουν τόσο για το Formentor, όσο και για το Leon, ασχέτως έκδοσης. Μόνη διαφοροποίηση που θα παρατηρήσει κανείς είναι ότι στο Leon -όπως είναι φυσικό- νιώθεις να κάθεσαι μερικούς πόντους πιο κάτω, κάτι που προσδίδει ακόμη πιο οδηγοκεντρική και σπορ αίσθηση στο ισπανικό μοντέλο.

Κινητήρες: Περισσότερη ισχύς αλλά και ηλεκτρική αυτονομία

Οι αλλαγές όμως στα δύο μοντέλα δεν περιορίστηκαν στο σχεδιαστικό κομμάτι, αλλά επεκτάθηκαν και κάτω από τις λαμαρίνες, με τα κινητήρια σύνολα να έχουν υποστεί την ανάλογη… «περιποίηση». Τόσο το Formentor αλλά και το Leon θα διατίθενται με μία ευρεία γκάμα κινητήριων συνόλων TSI (βενζίνη), ένα νέο eTSI (ήπια υβριδικό), TDI (diesel) και μια νέα γενιά κινητήρων eHybrid (plug-in υβριδικό). Συνολικά, υπάρχουν οκτώ διαφορετικές επιλογές, με αποδόσεις που κυμαίνονται από 150 έως 333 ίππους. Στη βάση της γκάμας θα τοποθετείται ο 1.5 TSI με τους 150 ίππους και το χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ όποιος προτιμά το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG των 7 σχέσεων θα πρέπει να επιλέξει την ήπια υβριδική eTSI έκδοση ίδιας απόδοσης.

7

Ψηλότερα στη γκάμα βλέπουμε διαφοροποιήσεις, με το Formentor να έχει τον πιο πλήρη κατάλογο. Πριν περάσουμε στις κορυφαίες εκδόσεις επιδόσεων, να πούμε πως θα υπάρχει και μία diesel επιλογή, με 2.0 TDI μοτέρ 150 ίππων το οποίο θα συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων. Στην κορυφή της γκάμας τώρα βρίσκονται οι παραλλαγές VZ. Το Formentor VZ θα διατίθεται με δύο επιλογές κινητήρων εσωτερικής καύσης. Η πρώτη αποδίδει 265PS και διαθέτει 7-τάχυτο κιβώτιο DSG και κίνηση στους εμπρός τροχούς, ενώ η δεύτερη αποδίδει 333PS, συνδυάζεται κι αυτή με 7-τάχυτο κιβώτιο DSG, ενώ διαθέτει και σύστημα τετρακίνησης 4Drive. Αυτό με τη σειρά του εισάγει ένα νέο drive mode στο οποίο το σύστημα μετάδοσης κίνησης είναι ρυθμισμένο για οδήγηση σε πίστα. Επίσης διαθέτει τεχνολογία κατανομής ροπής (torque splitter) καθώς και προαιρετικά 6πίστονα φρένα της Akebono (στο στάνταρ εξοπλισμό έχουμε φρένα της Brembo) και σύστημα εξάτμισης από την Akrapovic.

9

Ειδικά για αυτόν τον κινητήρα έχει αναπτυχθεί ένα αποκλειστικό CUPRA Mode, με βελτιστοποιημένη ρύθμιση για την απόκριση του πεντάλ γκαζιού και του κιβωτίου ταχυτήτων για οδήγηση την πίστα, φωτεινή ένδειξη αλλαγής ταχυτήτων καθώς και ρύθμιση του κινητήρα που πραγματοποιήθηκε στο Τεχνικό Κέντρο στο Martorell. Τοποθετημένο στον πίσω άξονα, το σύστημα torque splitter ελέγχεται ηλεκτροϋδραυλικά με δύο ανεξάρτητους συμπλέκτες παρέχοντας έλεγχο της ροπής που φτάνει σε κάθε πίσω τροχό. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μεταβάλει στις στροφές την ροπή ανάμεσα στον πίσω αριστερό και τον πίσω δεξιό τροχό, χαρίζοντας ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία. Φυσικά από τα προγράμματα οδήγησης δεν λείπει και το Drift Mode. Σε αυτή τη λειτουργία, το ESC βρίσκεται στη ρύθμιση sport και χρησιμοποιώντας την τεχνολογία torque splitter, η πλήρης ισχύς μπορεί να κατευθυνθεί σε έναν πίσω τροχό, βοηθώντας το αυτοκίνητο να έρθει πιο εύκολα σε κατάσταση υπερστροφής.

10

Όσα περιγράψαμε μόλις για την κορυφαία έκδοση του Formentor, αφορούν και την κορυφαία 4κίνητη έκδοση του Leon ST, το οποίο διατίθεται και αυτό με το ισχυρότερο 2λιτρο μοτέρ των 333 ίππων. Όσον αφορά το hatchback αμάξωμα του Leon, η κορυφαία έκδοση αποδίδει 300 ίππους, συνδυάζεται και αυτή με αυτόματο κιβώτιο 7 σχέσεων, αλλά η κίνηση περνά αποκλειστικά στον εμπρός άξονα.

Από εκεί και πέρα, περνώντας στις plug-in hybrid εκδόσεις, εδώ έχουμε δύο αναβαθμισμένα κινητήρια σύνολα τα οποία θα διατίθενται και στο Formentor, αλλά και στα δύο είδη αμαξώματος του Leon. Η νέα γενιά κινητήρων eHybrid συνδυάζει έναν ηλεκτροκινητήρα και μία μεγαλύτερη μπαταρία 19,7 kWh με ένα νέο κινητήριο σύνολο TSI 1.500 κυβικών. Διατίθεται σε δύο εκδόσεις με απόδοση 204 και 272 ίππους. Χάρη στη μεγαλύτερη μπαταρία, τα μοντέλα της CUPRA εκτός από βελτιωμένες επιδόσεις, προσφέρουν και αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία που μπορεί να ξεπεράσει πλέον τα 100 km. Παράλληλα, βελτιωμένη είναι και η φόρτιση καθώς πλέον υπάρχει και η δυνατότητα σύνδεσης σε ταχυφορτιστή με ισχύ έως και 50kW. Στην περίπτωση των plug-in hybrid, να πούμε πως τα κορυφαία VZ με τους 272 ίππους μπορούν να εξοπλισμούς και με φρένα της Brembo. Οι τετραπίστονες δαγκάνες Brembo συνδυάζονται με μεγαλύτερα διάτρητα δισκόφρενα σε σχέση με τις στάνταρ επιλογές (370x32mm), προσφέροντας αυξημένη απόδοση πέδησης.

5

Οδική συμπεριφορά: Ακονισμένα νυστέρια

Στα πλαίσια του ταξιδιού είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τόσο τις eHybrid εκδόσεις των 272 ίππων, αλλά και τα κορυφαία Formentor και Leon ST των 333 ίππων υπό πολύ… ειδικές περιστάσεις. Όσον αφορά τα plug-in hybrid σύνολα, οι βελτιώσεις ως προς την απόδοση αλλά και την οικονομία είναι ξεκάθαρες. Το νέο κινητήριο σύνολο δείχνει τόσο σε χαμηλές ταχύτητες όσο και σε ρυθμό αυτοκινητόδρομου πιο ισχυρό και ταυτόχρονα η κατανάλωση ποτέ δεν ξεπερνά τα 3-4 lt/100km, όσο η μπαταρία είναι φορτισμένη. Από την άλλη, τα 100 km αυτονομίας που υπόσχεται η CUPRA δεν μοιάζουν με επιστημονική φαντασία, εκμηδενίζοντας έτσι το κόστος των καθημερινών μετακινήσεων.

4

Περνώντας τώρα στα κορυφαία 2λιτρα σύνολα, τι να πρωτοπούμε; Αρχικά να αναφέρουμε πως η γνωριμία μας μαζί τους έγινε σε ένα σφιχτό ορεινό κομμάτι, το οποίο μάλιστα ήταν κλειστό στην κυκλοφορία χάρη στη συμβολή των ισπανικών Αρχών. Αυτό σήμαινε πως είχαμε τη δυνατότητα να ορμήσουμε στο ασφάλτινο φίδι που θύμιζε roller coaster χωρίς το άγχος άλλων αυτοκινήτων και με όλη μας την προσοχή στην οδήγηση και τα νέα κορυφαία μοντέλα της CUPRA.

4

Ξεκινώντας από το Formentor, η αλήθεια είναι πως τα κορυφαία του δυναμικά χαρακτηριστικά μας ήταν γνώριμα από την πρώτη του κιόλας γενιά. Ο συνδυασμός γονάτων McPherson εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω ισορροπεί ανάμεσα στην οδηγοκεντρική προσέγγιση και την άνεση, με το οδική δίκτυο της Ισπανίας βέβαια να βοηθά την κατάσταση. Η πρώτη εντύπωση είναι άκρως ικανοποιητική αλλά περιμένουμε και την οδήγηση επί ελληνικού εδάφους για να την επιβεβαιώσουμε. Από εκεί και πέρα τώρα, με την ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση DCC στην πιο σπορ ρύθμιση και το πρόγραμμα CUPRA για παραμέτρους όπως ο κινητήρας, το κιβώτιο, το τιμόνι και ο ήχος, το Formentor VZ των 333 ίππων -αν και crossover- θα έκανε πολλά σπορ μοντέλα να «ιδρώσουν» σε τέτοιες συνθήκες. Οι μηδαμινές κλίσεις στις στροφές θυμίζουν καθαρόαιμη σπορ κατασκευή, ενώ τα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα μηχανικής πρόσφυσης που προσφέρει το σύστημα 4Drive επιτρέπουν στον οδηγό να πατήσει άτσαλα το γκάζι από την κορυφή της καμπής και έπειτα, εκτοξεύοντας τον στην επόμενη ευθεία. Το 2λιτρο TSI μοτέρ αν φημιζόταν πριν για τη μεστή του ισχύ, τώρα έχει ανέβει επίπεδο, γεμίζοντας με πυγμή από χαμηλά και «λυσσώντας» ψηλά με την αντίστοιχη ηχητική συνοδεία φυσικά. Η προαιρετικές Akrapovic αντιλαλούσαν στους βράχους που παραμόνευαν ακριβώς πίσω από τις μπαριέρες τόσο στο «πάτα», όσο και στο «άσε» με τα σκασίματα να απογειώνουν την εμπειρία. Το τιμόνι σημάδευε ακριβώς εκεί που ήθελες με ένα απλό σπάσιμο των καρπών, ενώ τα φρένα της Akebono είχαν αναλάβει το ρόλο της άγκυρας πριν από κάθε στροφή.

5

Και εκεί που μόλις έχεις βγει από το cockpit του Formentor και παλεύεις να ρίξεις πάλι τους παλμούς στο φυσιολογικό, ξαφνικά βρίσκεσαι στο αντίστοιχο περιβάλλον του Leon ST VZ, με τα θεσπέσια προαιρετικά bucket να σε αγκαλιάζουν. Επιλέγεις φυσικά πάλι το πρόγραμμα CUPRA και το πάρτι ξεκινά από την αρχή. Όλα όσα μας εντυπωσίασαν στο Formentor παραμένουν, μόνο που τώρα έχεις και τους νόμους της φυσικής με το μέρος σου. Όπως και να το κάνουμε, όσο αποτελεσματικό κι αν γίνει ένα SUV, ένα αυτοκίνητο που βρίσκεται πιο κοντά στην άσφαλτο με χαμηλότερο κέντρο βάρους, ακόμη και station wagon να είναι, πιθανότατα θα έχει να προσφέρει το κάτι παραπάνω. Στην προκειμένη περίπτωση τα περιθώρια βελτίωσης μπορεί να μην ήταν μεγάλα, αλλά και πάλι το Leon ST VZ κατάφερνε να είναι ελαφρώς πιο αποτελεσματικό και κατά συνέπεια, ελαφρώς… πιο «εξωφρενικό» στα χιλιόμετρα που έγραφε στο κοντέρ. Όπως και να ‘χει βέβαια, όποιο και να διαλέξεις για να επιτεθείς σε μία διαδρομή σαν αυτή, το μόνο σίγουρο είναι πως όταν παρκάρεις και ακούς τα μέταλλα να κρυώνουν, το χαμόγελο σου θα είναι το ίδιο πλατύ.

7

Πότε θα τα δούμε στην Ελλάδα;

Τα δύο ανανεωμένα μοντέλα της CUPRA βρίσκονται ήδη καθοδόν για την ελληνική αγορά, με τα πρώτα αυτοκίνητα να φτάνουν μέσα στον Ιούλιο. Αρχικά, οι άμεσα διαθέσιμες εκδόσεις θα είναι η 1.5 eTSI DSG με τους 150 ίππους για τα Formentor και Leon 5d, ενώ τόσο αυτά τα δύο, αλλά και το Leon ST, θα διατίθενται από το λανσάρισμα και με την νέα ισχυρότερη plug-in hybrid έκδοση VZ με τους 272 ίππους. Αργότερα μέσα στο έτος θα ακολουθήσει και η υπόλοιπη γκάμα των δύο μοντέλων.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...