Audi MHEV plus: Οδηγούμε στη Γερμανία τη νέα εποχή του mild hybrid
Η Audi ανεβάζει σε νέο επίπεδο τη mild hybrid τεχνολογία, φέρνοντας ένα πιο αποδοτικό και συγχρόνως, αντίστοιχα απλό σε φιλοσοφία σύστημα, με πιο «έντονα» υβριδικά χαρακτηριστικά.
- -
- -
Η τεχνολογία ρέει στο αίμα της Audi και οι ανάγκες για πιο αποδοτικά κινητήρια σύνολα, είναι η ιδανική αφορμή προκειμένου η γερμανική εταιρεία να παρουσιάζει ενδιαφέρουσες και καινοτόμες ιδέες. Βρεθήκαμε στο Ingolstadt, στο «σπίτι» της Audi, προκειμένου να γνωρίσουμε το νέο “MHEV plus”, το υβριδικό σύστημα που στηρίζεται στη φιλοσοφία του mild hybrid (εξ ου και το MHEV στο όνομά του) αλλά εμπλουτισμένο, με πιο ουσιαστικό ρόλο στην κίνηση του αυτοκινήτου.
Συγκριτικά με τα πιο πολύπλοκα υβριδικά συστήματα της αγοράς, το MHEV plus συνδυάζει την απλότητα του mild hybrid και το πιο compact hardware που αυτό απαιτεί (μικρότερη μπαταρία, μικρότεροι ηλεκτροκινητήρες κλπ) με την ηλεκτροκίνηση. Σε αντίθεση με τα περισσότερα mild hybrid της αγοράς, το σύστημα της Audi προσφέρει περιστασιακή κίνηση μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα, σε συνθήκες χαμηλών απαιτήσεων ισχύος όπως στο μποτιλιάρισμα, την κίνηση σε επαρχιακό δρόμο με σταθερή ταχύτητα ή τους ελιγμούς στάθμευσης.
Περισσότερη ισχύς, χαμηλότερη κατανάλωση
Οι άνθρωποι της μάρκας φρόντισαν να μας προσφέρουν μια αναλυτικότατη παρουσίαση του MHEV plus, τόσο ως προς τη λειτουργία του, όσο και στη δομή του. Λειτουργεί τόσο σε 48V, όσο και σε 12V, ενώ αποτελείται ουσιαστικά από δύο μικρούς ηλεκτροκινητήρες, έναν στη θέση της μίζας που συνδέεται στον κινητήρα με ιμάντα (BSA) και ακόμη έναν, που ονομάζεται PTG και τοποθετείται στην έξοδο του κιβωτίου. Ο τελευταίος, είναι και ο βασικός ηλεκτροκινητήρας του συστήματος με ισχύ 18 kW (24 PS) και 230 Nm. Λειτουργεί συνδυαστικά με τον βενζινοκινητήρα, προσφέροντας πολύτιμες «ενέσεις» ισχύος όπου χρειάζεται, αφαιρώντας φορτίο από το μοτέρ εσωτερικής καύσης, ενώ έχει τη δυνατότητα να κινήσει και αυτόνομα το όχημα όταν δεν απαιτείται περισσότερη ισχύς.
Είναι σύγχρονος, μόνιμου μαγνήτη και έχει ένα εύρος λειτουργίας από τους -40 έως τους +75 βαθμούς Κελσίου. Τροφοδοτείται από μια LFP μπαταρία χωρητικότητας 1,7 kWh που βρίσκεται κάτω από τον χώρο αποσκευών, η οποία φορτίζεται κατά τη διάρκεια της οδήγησης, όταν το όχημα φρενάρει. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύστημα MHEV plus δίνει ανάκτηση ενέργειας έως 25 kW, μεγιστοποιώντας την αποδοτικότητά του σε πραγματικές συνθήκες. Ο ηλεκτροκινητήρας που βρίσκεται στο κιβώτιο λειτουργεί έως και τα 140 km/h. Από εκεί και πάνω οι τριβές αυξάνονται πολύ και δεν προσφέρει κέρδος σε κατανάλωση, οπότε ένα εξάρτημα που ονομάζεται “dog clutch” αναλαμβάνει να τον αποσυνδέσει από τη μετάδοση.
Αντίθετα, ο μικρότερος ηλεκτροκινητήρας που συνδέεται με ιμάντα απευθείας στον κινητήρα, παραμένει πάντοτε συνδεδεμένος. Εκείνος μπορεί να μη κινεί το αυτοκίνητο, βοηθάει όμως τον βενζινοκινητήρα να ανεβάσει στροφές προσφέροντας πιο άμεση απόκριση στον οδηγό και παράλληλα επωμίζεται ένα μέρος του φορτίου του, με αποτέλεσμα εκείνος να ζητά λιγότερο καύσιμο. Τέλος, μια ακόμη «αρμοδιότητά» του είναι να συγχρονίζει καλύτερα τις στροφές του μοτέρ με του κιβωτίου, ρίχνοντας ταχύτερα τις rpm του για ταχύτερες αλλαγές σχέσεων από το S-Tronic.
Από τα λόγια στην… πράξη
Εκτός από την παρουσίαση της τεχνολογίας, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και αυτοκίνητο που τη χρησιμοποιεί προκειμένου να αντιληφθούμε τα πλεονεκτήματά της στην πράξη. Συγκεκριμένα, βρεθήκαμε στο αριστερό κάθισμα του νέου Audi S5, που κρύβει κάτω από το καπό του τον 3.0 V6 TFSI. Συνολικά αποδίδει 367 PS με 550 Nm ροπή, διαθέσιμα από τις χαμηλές rpm, χάρη και στην άμεση παροχή ισχύος από το σύστημα MHEV plus και τους δύο ηλεκτροκινητήρες. Η μετάδοση της κίνησης γίνεται και στους τέσσερις τροχούς (quattro) μέσα από ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S-Tronic των επτά σχέσεων. Η διαδρομή μας είχε διάρκεια περίπου μια ώρα, 57,4 km απόσταση και περιλάμβανε κίνηση εντός αστικού ιστού, επαρχιακούς δρόμους και ένα πολύ μικρό κομμάτι αυτοκινητόδρομου.
Αυτό που αντιληφθήκαμε αμέσως ήταν η εξαιρετικά ραφιναρισμένη λειτουργία του υβριδικού συστήματος. Πολλές φορές ο V6 TFSI έσβηνε ή έπαιρνε μπροστά δίχως να γίνει αντιληπτός και η συνεργασία του με το MHEV plus έδειξε να είναι αψεγάδιαστη. Σε επίπεδο κατανάλωσης καυσίμου, η διαδρομή μας ολοκληρώθηκε με 8,7 lt ανά 100 km, ένα νούμερο σίγουρα εντυπωσιακό για ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο 360+ ίππων με 3λιτρο μοτέρ. Σύμφωνα με τα στατιστικά που έδειξε το -συνδεδεμένο με τη θύρα OBD- tablet του S5 «μας», κάτι παραπάνω από το 1/3 της διαδρομής πραγματοποιήθηκε με τον βενζινοκινητήρα σβηστό (20,3 km από τα 57,4 km, όπως φαινεται στο γραφημα παραπάνω). Κατά το ρολάρισμα στον επαρχιακό, εντός πόλης σε χαμηλές ταχύτητες ή όταν κρατάγαμε σταθερό το γκάζι σε κατηφορικό ή ίσιο δρόμο, το MHEV plus έσβηνε τον 3.0 TFSI και η κίνησή μας γινόταν με τον μικρό ηλεκτροκινητήρα των 24 PS.
Η LFP μπαταρία του συστήματος διατηρείται διαρκώς γύρω από το 50% της χωρητικότητάς της, προκειμένου να έχει πάντα επαρκές απόθεμα ρεύματος για να τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα, αλλά να υπάρχει και περιθώριο αποθήκευσης ενέργειας, αν ο οδηγός βρεθεί σε κατηφορικό τμήμα και το σύστημα δουλέψει πολύ στην ανάκτηση. Ουσιαστικά, η ενέργεια που θα πήγαινε χαμένη από το φρενάρισμα και το ρολάρισμα, αντί να μετατραπεί σε αχρείαστη τριβή και θερμότητα, μεταμορφώνεται σε ρεύμα και αποθηκεύεται στην μπαταρία προκειμένου να χρησιμοποιηθεί αργότερα για την κίνηση του αυτοκινήτου.
Μπορεί να μην είχαμε την ευκαιρία να καλύψουμε πολλά χιλιόμετρα σε διαφορετικές συνθήκες για να αποκτήσουμε ολοκληρωμένη άποψη, ωστόσο η πρώτη γεύση που πήραμε από το σύστημα ήταν απολύτως θετική και δείχνει να προσφέρει ουσιαστική εξοικονόμηση καυσίμου. Μια πολύ χρήσιμη λεπτομέρεια για τη real-life αποτελεσματικότητα της τεχνολογίας είναι η χρήση ηλεκτρικού κομπρέσορα A/C για το σύστημα κλιματισμού. Αν και ακούγεται μη σχετικό, έχουμε παρατηρήσει σε αντίστοιχα συστήματα της αγοράς, ότι στις πολύ υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στη χώρα μας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αναστέλλουν την ηλεκτρική λειτουργία δίνοντας προτεραιότητα στο κλιματιστικό (αφού αυτό τροφοδοτείται με ενέργεια από το μοτέρ βενζίνης). Ως αποτέλεσμα, το κέρδος από το υβριδικό σύστημα είναι μηδαμινό. Στο σύστημα της Audi, υπάρχει ηλεκτρικό A/C οπότε κάτι τέτοιο δεν υφίσταται.
Έρχεται σε πολλούς κινητήρες της Audi
Κατά την παρουσίαση, οι υπεύθυνοι για την τεχνολογία MHEV plus της Audi μας κατέστησαν σαφές ότι προτεραιότητά τους ήταν να φτιάξουν ένα σύστημα που θα μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλούς διαφορετικούς κινητήρες και σε διαφορετικά αμαξώματα. Χρειάστηκε να μελετήσουν πολύ το χωροταξικό κομμάτι για να μην υπάρχει περιορισμός από το κεντρικό τούνελ της μετάδοσης. Μας είπαν ότι το MHEV plus θα το δούμε τόσο σε τετρακύλινδρα, όσο και σε εξακύλινδρα σύνολα, βενζίνης ή diesel.
Επίσης, υποστηρίζει εμπροσθιοκίνητα μοντέλα (FWD) αλλά και τα τετρακίνητα (quattro). Αξίζει να σημειωθεί όμως ότι για την ώρα θα τοποθετείται αποκλειστικά σε μοντέλα με τον κινητήρα στον διαμήκη άξονα και όχι στα μικρότερα με εγκάρσια τοποθετημένο μοτέρ (όπως το A3 ή το Q3). Σε ερώτησή μας αν σκοπεύουν να εξελίξουν κάτι αντίστοιχο και για αυτά τα μοντέλα, δεν πήραμε ξεκάθαρη απάντηση, όμως καταλάβαμε ότι είναι στο πλάνο της μάρκας. Προς το παρόν, το σύστημα MHEV plus θα τοποθετείται μόνο στο νέο A5 και το νέο Q5. Αργότερα, θα ακολουθήσουν κι άλλα μοντέλα.