Mercedes-Benz CLA
Μία νέα κατηγορία φιλοδοξεί να εγκαινιάσει η ολόφρεσκη CLA απευθυνόμενη στο κοινό που ίσως για πρώτη φορά να σκέφτονταν σοβαρά την αγορά ενός Mercedes.
- -
- -
με μια ματιά
Με καταγωγή που παραπέμπει στο πολυτελές άνω άκρο της οικογένειας, το νέο μοντέλο στη γκάμα της Mercedes έρχεται σφήνα στον κόσμο της μεσαίας κατηγορίας προσφέροντας ένα μοναδικό πακέτο εμφάνισης με κουπέ χαρακτηριστικά και προσιτή τιμή βασικής έκδοσης.
Πρωταθλητής αεροδυναμικής
Με Cd: 0,23 η νέα CLA είναι ο νέος κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ χαμηλότερου συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης για αυτοκίνητο παραγωγής. Η μετωπική επιφάνεια και ο συντελεστής αντίστασης είναι κρίσιμα στοιχεία για την κατανάλωση ειδικά όταν η ταχύτητα κίνησης υπερβαίνει τα 60km/h.
Για να πετύχουν την τιμή των 0,23οι αεροδυναμιστές της Mercedes επενέβησαν σε αρκετά τμήματα όχι μόνο των εξωτερικών πάνελ, αλλά κυρίως στο πάτωμα ώστε βελτιώσουν τη ροή του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο.
Η μορφή της κολώνας Α φροντίζει ώστε η ροή του αέρα να κατευθύνεται χωρίς στροβιλισμούς πλευρικά από το αυτοκίνητο, αλλά μειώνει αισθητά το θόρυβο που φτάνει στην καμπίνα. Aν σηκώσεις σε ανυψωτικό τη νέα CLA δεν θα μπορέσεις να διακρίνεις τα μηχανικά μέρη που είναι εμφανή στα περισσότερα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Όλος ο χώρος του κινητήρα καλύπτεται ερμητικά και μπροστά σε κάθε τροχό υπάρχει ένα μικρό σπόιλερ για να διευθετεί τη ροή του αέρα. Το πίσω υποπλαίσιο είναι κι αυτό καλυμμένο εντελώς και μάλιστα τα εγκάρσια μπράτσα της κάθε ανάρτησης που προεξέχουν, διαθέτουν ένα αεροδυναμικό πάνελ που βελτιώνει τη ροή. Το ουραίο τμήμα του πατώματος λειτουργεί ως διαχύτης και μειώνει δραματικά την αντίσταση στις υψηλές ταχύτητες.
Για να δούμε το πόσο σημαντική είναι η αεροδυναμική αντίσταση στην κατανάλωση δείτε την αντιστοιχία για το συγκεκριμένο μοντέλο της Mercedes. Η μείωση του συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης κατά 0,04 ισοδυναμεί με μείωση της κατανάλωσης κατά 0,4l/100km. Για να πετύχουν την ίδια μείωση της κατανάλωσης θα έπρεπε να ελαττωθεί το βάρος του οχήματος κατά 100 κιλά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε κόστος.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Ποιότητα κύλισης
- Ηχομόνωση
- Εργονομία
- Ποιότητα υλικών
ξυνά
- Ύψος για τα κεφάλια στο πίσω κάθισμα
- Πρόσβαση στο χώρο αποσκευών
- Εξοπλισμός που εκτοξεύει την τιμή
Με ρηξικέλευθη σχεδίαση και την αρχιτεκτονική ενός avant-garde τετράθυρου coupe, το νέο μοντέλο φέρνει την αίγλη και την κομψότητα της μεγαλύτερης CLS, σε ένα αμάξωμα που ξεφεύγει πλέον από τα όρια της μικρομεσαίας κατηγορίας.
Το γράμμα A του ονόματος παραπέμπει προφανώς στην καίνουρια A Class με εμφανείς τις σχεδιαστικές ομοιότητες, αλλά με περισσότερο ραφινάρισμα ώστε να δίδεται ένας πιο upper χαρακτήρας στην CLA. Κύριο γνώρισμά της αποτελεί η «διαμαντένια» γρίλια η οποία αποτελείται από μικρές απολήξεις που περιβάλλουν ακτινωτά τον τεράστιο λογότυπο. Στην A Class είχαμε δύο παράλληλα νεύρα εκατέροθεν του σήματος, όμως στην CLA υπάρχει ένα και αρκετά λεπτό χωρίς νικελένιες φανφάρες. Βέβαια στην έκδοση Edition 1 υπάρχει νίκελ στα άκρα των απολήξεων που δίνουν μία τρισδιάσταση όψη όπως στο πρωτότυπο Concept CSC.
Οι δύο επιπλέον ακμές που αναδύονται πάνω στο καπό της CLA και η αλλαγή στις πλευρικές σχεδιαστικές γραμμές σε σύγκριση με τη hatchback A Class τονίζουν τη διαφορετικότητα και δείχνουν πιο αρμονικές ως σύνολο. Η σχεδίαση του πίσω μέρους αποτελεί νεωτερισμό για την εταιρεία και δείχνει εντελώς αντικομφορμιστική υλοποίηση συγκρινόμενη με τη σχεδιαστική γλώσσα που ακολουθείται γενικώς από τη μάρκα. Το σύμπλεγμα των καμπύλων γραμμών που περικλείουν τα φανάρια, το άνοιγμα του καπό και το περίγραμμα των πίσω πάνελ, απέχουν από οτιδήποτε "Δωρικής" φλοσοφίας έχουμε δει σε άλλο Γερμανό κατασκευαστή.
Χώροι για σχεδόν ...τέσσερις
Από πλευράς διαστάσεων η CLA ενώ βασίζεται στο πάτωμα της Α Class έχει μήκος μεγαλύτερο ακόμη και από αυτό της C Class. Όλοι οι ανταγωνιστές των μικρομεσαίων premium κυμαίνονται γύρω στα 4,30 μέτρα, όμως η CLA ξεφεύγει αρκετά με μήκος 4,63 μ. δίνοντας στους μηχανικούς σημαντική βοήθεια ώστε να βελτιώσουν την αεροδυναμική συμπεριφορά και να επιτύχουν το παγκόσμιο ρεκόρ χαμηλού συντελεστή.
Το μεταξόνιο είναι ίδιο με αυτό της A Class και τα 2.699mm χαρίζουν άφθονο χώρο για τα
πόδια των πίσω επιβατών όπου άνετα φιλοξενούνται δύο άτομα με
ανάστημα έως 1,70 μέτρα. Το ύψος για τα κεφάλια είναι αρκετά
περιορισμένο και θα στραβολαιμιάσει όποιος ψηλός αποφασίσει να
μετακινηθεί καθήμενος στο κατά τα άλλα άνετο πίσω κάθισμα.
Είναι περιττό να αναφερθούμε στην εργονομική αρτιότητα και την
άνεση ειδικά στους εμπρός επιβάτες καθώς η κονσόλα και το ταμπλό
προέρχονται αυτούσια από την γνώριμη A Class. Ο χώρος αποσκευών με
τα 470 λίτρα φαντάζει επαρκής ωστόσο το άνοιγμα του είναι αρκετά
στενό και περιορίζεται η φόρτωση λόγω του σχήματος των πίσω φώτων.
Τρείς βενζίνης κι ένας diesel
Η γκάμα των κινητήρων είναι αρκετά κοντά στις ανάγκες αγοράς και ο βασικός των 1.6 λίτρων με turbo της CLA180 με τους 122 ίππους ή τους 156 ίππους στην CLA200 θα είναι πιθανότατα αυτός που θα αναζητήσουν οι Έλληνες πελάτες της Mercedes. Ο δίλιτρος των 211 ίππων που κινεί τη CLA250 λόγω των γνωστών φορολογικών θεμάτων θα μείνει στο περιθώριο της ζήτησης όπως επίσης κι ο ένας, προς το παρόν, διαθέσιμος diesel με κυβισμό 2.143 κ.εκ. που θα προσφέρεται με αυτόματο 7άρι κιβώτιο DCT (διπλού συμπλέκτη). Ένας δεύτερος diesel με κυβισμό 1.796 κ.εκ. και απόδοση 136 ίππους θα είναι διαθέσιμος από το Σεπτέμβριο του 2013.
Ο βασικός 1600άρης θα διατίθεται μόνο με μηχανικό 6τάχυτο κιβώτιο και θα χαρίζει 0-100km/h σε 9,3 sec που είναι ικανοποιητική τιμή για τα σχεδόν 1400 κιλά βάρους. Με μέση κατανάλωση 5,6 l/100km και εκπομπές CO2 130g/km δεν είναι οι χαμηλότερες στη γκάμα των βενζινοκινητήρων, καθώς θα υπάρχει και έκδοση CLA180 BlueEFFICIENCY η οποία θα συνδυάζεται με διαφορετικής κλιμάκωσης 6άρι κιβώτιο και ηλεκτρονικό περιοριστή ταχύτητας για την τελική στα 190km/h. Όλοι οι κινητήρες είναι προδιαγραφών Euro6 και περιλαμβάνουν σύστημα start-stop που είναι από τα πλέον άμεσα σε απόκριση στην αγορά.
Τετρακίνηση, δύο set-up αναρτήσεων
Η νέα CLA θα διατίθεται προαιρετικά με το σύστημα τετρακίνησης 4Matic. Πρόκειται για ένα σύστημα που μεταφέρει με ηλεκτρουδραυλικό πολύδισκο συμπλέκτη την κίνηση στον πίσω άξονα όταν υπάρχει ανάγκη. Υπό κανονικές συνθήκες η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς και όταν υπάρχει ολίσθηση μπορεί να μοιραστεί έως και 50-50 μεταξύ των δύο αξόνων.
Οι εμπρός αναρτήσεις ακολουθούν τη γνώριμη συνταγή των γονάτων McPherson και πίσω αποτελούνται από έναν υστερούντα άξονα και τρεις εγκάρσιους συνδέσμους ώστε να υπάρχει πλήρη ανεξαρτησία μεταξύ των τροχών για καλύτερο έλεγχο της δυναμικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου. Οι πλήμνες των τροχών και οι βάσεις των ελατηρίων είναι από αλουμίνιο για μείωση των μη ανηρτημένων μαζών που επιβαρύνουν την απόδοση της ανάρτησης. Προαιρετικά διατίθενται δύο πακέτα αναρτήσεων comfort και sport που επιτελούν διαφορετικό προορισμό χρήσης. Στην sport υπάρχουν σφιχτότερα set up ελατηρίων και αμορτισέρ, ενώ και η απόσταση από το έδαφος είναι μειωμένη ώστε το κέντρο βάρους να είναι χαμηλότερα. Ειδικότερα στην sport ανάρτηση το χαμήλωμα είναι 15mm εμπρός και 10mm πίσω.
Οδηγικά δεν διαφέρει από την A Class καθώς τα δομικά στοιχεία είναι κοινά. Η απόδοση της sport ανάρτησης δίνει καλύτερη αίσθηση στις καμπές και δεν κουράζει όπως ενδεχομένως να απαντήσει κανείς αυθόρμητα. Ίσως να φταίει το ποιοτικό ανάγλυφο των δρόμων στα περίχωρα της Γαλλικής Ριβιέρας, αλλά κι ο βαρύς κυκλοφοριακός φόρτος που δεν επέτρεπε παρεκτροπές, αλλά την ευλαβική τήρηση της απόστασης στην φάλαγγα. Η ποιότητα κύλισης είναι υποδειγματική τόσο λόγω της καλής μηχανολογικής συγκρότησης, όσο και για λόγους αεροδυναμικής και ηχομόνωσης.
Direct Steer και ενεργητική ασφάλεια
Το σύστημα διεύθυνσης της νέας CLA διαθέτει κρεμαγιέρα με σύστημα Direct Steer. Πρόκειται για μια ηλεκτρομηχανική διάταξη με την οποία παρέχεται βελτιωμένη απόκριση στο τιμόνι σε σύγκριση με τα συμβατικά συστήματα. Η υποβοήθηση ενεργοποιείται μόνο όταν περιστρέφεται το τιμόνι και επεμβαίνει στην οδήγηση ανάλογα με την δυναμική κατάσταση του αυτοκινήτου. Λαμβάνοντας δεδομένα από το σύστημα ESP το σύστημα καθοδηγεί τον οδηγό στο να στρέψει προς τη σωστή φορά ώστε να ελαττώσει την υπερστροφή, διορθώνει τη τροχιά σε περίπτωση φρεναρίσματος σε τερέν με διαφορετική πρόσφυση σε κάθε πλευρά τροχών και γενικώς μειώνει το «ψάρεμα» στο τιμόνι χαρακτηριστικό των προσθιοκίνητων με μεγάλη ροπή.
Στο βασικό εξοπλισμό της νέας CLA περιλαμβάνεται το σύστημα Collision Prevention Assist το οποίο όπως και τα λοιπά συστήματα αποφυγής σύγκρουσης αξιοποιεί τα δεδομένα από ραντάρ και με αυτόματη πέδηση ακινητοποιεί το αυτοκίνητο όταν ο οδηγός δεν αντιδράσει. Στην CLA το σύστημα αυτό λειτουργεί από τα 7km/h και όχι από τα 30km/h που είναι η ελάχιστη ταχύτητα ενεργοποίησης μέχρι σήμερα.
Πακέτα χωρίς άνω όριο
Οι επιλογές που έχει ο υποψήφιος πελάτης της CLA περιορίζονται μόνο από το πλαφόν τιμής που ενδεχομένως να βάλει κανείς. Διατίθενται τρία σχεδιαστικά πακέτα Exclusive, AMG Line και Night Package τα οποία διαφοροποιούνται επιπλέον ανάλογα με τον έξτρα εξοπλισμό που θα επιλέξει ο αγοραστής να φορτώσει εκτοξεύοντας αναλόγως τη σούμα του λογαριασμού. Εκτός από δέρματα, ζάντες και εξατομικευμένες επιλογές σε επιμέρους καλολογικά στοιχεία του αυτοκινήτου, υπάρχουν διαθέσιμα φώτα bi-Xenon, ενεργά φώτα ILS (Intelligent Light System), πανοραμική οροφή, σύστημα active lane keeping assist, ηλεκτρικά καθίσματα με μνήμη, διζωνικός κλιματισμός Thermatic και άλλα πολλά που αποδεικνύουν στην πράξη τον premium χαρακτήρα του μοντέλου. Στην Ελλάδα θα είναι διαθέσιμο μέσα στον Απρίλιο με τις τιμές να είναι ήδη διαθέσιμες και ο κατάλογος παραγγελιών ανοιχτός στις αντιπροσωπίες Mercedes. Παλιότερα θα σχηματίζονταν ουρές. Σήμερα ίδομεν.
συμπέρασμα
Αν η CLA παρουσιάζονταν πριν από μία πενταετία με τη σημερινή τιμή, θα έκανε πάταγο στην Ελληνική αγορά, φέρνοντας πελάτες στη μάρκα που δεν θα είχαν ποτέ ξανά στην κατοχή τους Mercedes. Η ιδιαίτερη σχεδίαση και η αφετηρία των 1.600 κ.εκ. δίνουν κίνητρα για υπέρβαση με ένα σύνολο που δύσκολα θα απογοητεύσει.