Ford Fiesta ST
Η απουσία για το Fiesta από την τάξη των «sport hatch» έλαβε τέλος!
- -
- -
με μια ματιά
Το Fiesta στην έκδοση ST εκτοξεύει τον δυναμισμό του στα ύψη προσφέροντας υπερτροφοδοτούμενες επιδόσεις πακέτο με επικοινωνιακή, εύστοχη και ανόθευτη σπορ συμπεριφορά.
γλυκά
- Δυναμισμός
- Σπορ αίσθηση και αισθητική
- Οδική συμπεριφορά
- Επιδόσεις
- Ήχος
- Φρένα
- Ποιότητα κύλισης
- Εξοπλισμός
ξυνά
- Απουσία χειρολαβής συνοδηγού(θα την χρειαστεί…)
Στην συννεφιασμένη Νίκαια και στην Γαλλία του νότου, η Ford πραγματοποίησε την πρώτη επίσημη οδηγική γνωριμία με την γρηγορότερη εκδοχή του Fiesta. H αιχμή τους δόρατος στην γκάμα, αποκτά το συνδετικό ST και υπόσχεται να φρεσκάρει την σχέση με τα «sport hatch» με τον ιδανικότερο τρόπο ή καλύτερα να κάνει την ολική επαναφορά στις εκρηκτικές βόμβες της κλάσης.
Από την Κολωνία στις διαδρομές του Monte
Πριν όμως καταλήξουμε στο ψητό που είναι το Fiesta σε στιγμές πάθους με τις δημοφιλείς διαδρομές της περιοχής, ένα σύντομο βιογραφικό του πρωταγωνιστή δεν βλάπτει. Με καταγωγή από το εργοστάσιο της Κολωνίας και με την επιμέλεια της Ford Team RS το Fiesta ST συνεχίζει το έργο που άφησε ανεκπλήρωτο το πρώτο ST του 2005. Τα ίχνη του και γενικότερα του λογότυπου ST χάνονται από το 2008 που φωταγωγήθηκε η 6η γενιά, ενώ τo πρώτο φρεσκάρισμα του Fiesta στην τριετία έφερε την υπερτροφοδοτούμενη εποχή για την εταιρεία στα supermini και δρομολογήθηκε και η επανεμφάνιση του ST. Η Ford το υπέβαλε σε εξαντλητικές δοκιμές πριν το ρίξει στην αγορά που περιελάμβαναν αγωνιστικούς γύρους σε Nurburgring και Nardo για να διασφαλίσει την πιστότητα του εγχειρήματος. Οπτικά οι αλλαγές στην εξωτερική εικόνα που το διαφοροποιεί από τα αδέρφια του εστιάζονται στην κυψελοειδή τραπεζοειδή μάσκα, στο διακριτικό body kit, τους τροχούς ελαφρού κράματος 17’’, την αεροτομή και τον διαχύτη στο χρώμα του αμαξώματος πίσω, καθώς και τις διπλές απολήξεις της εξάτμισης. Στο εσωτερικό κυριαρχούν τα μπάκετ της Recaro, ενώ ο σπορ χαρακτήρας τονίζεται επιπλέον με αλουμινένιες λεπτομέρειες σε πεντάλ, τιμόνι, επιλογέα, ενώ φυσικά δεν απουσιάζουν τα λογότυπα ST μέσα και έξω. Στα ενδότερα ο αλουμινένιος EcoBoost των 1.6 λίτρων ήταν αυτό που έλειπε, με το προηγμένο σύνολο της Ford να συνδυάζει τον άμεσο ψεκασμό υψηλής πίεσης, με υπερσυμπιεστή χαμηλής αδράνειας και διπλό ανεξάρτητο μεταβλητό χρονισμό εκκεντροφόρων(Ti-VCT), κάτι που δίνει τεχνολογική επικαιρότητα και φυσικά εξασφαλίζει απόδοση. Οι 182 ίπποι έρχονται στις 5.700 rpm ενώ τα 240 Nm ροπής είναι διαθέσιμα για ένα εύρος 3.400 rpm (1.600 – 5.000), χωρίς να ξεχνάμε την στιγμή του overboost που εκτοξεύει στα 290 Nm την μέγιστη τιμή ροπής. Συνδυάζεται με νέο πυκνότερης κλιμάκωσης 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και εξασφαλίζει 220 km/h τελικής ταχύτητας και 6,9’’ για τα πρώτα 100 km/h από στάση, ενώ παράλληλα υπόσχεται 5,9 lt/100km μέσης μικτής κατανάλωσης και χαμηλούς ρύπους CO2:138 gr/km. Βελτιωμένη ως προς τον λόγο υποπολαπλασιασμού εμφανίζεται η κρεμαγιέρα που εξασφαλίζει 2,3 στροφές στο τιμόνι και η ανάρτηση που χωρίς να αλλάξει φιλοσοφία(γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτος πίσω), απέκτησε νέα γεωμετρία, χαμήλωσε 15 mm το αμάξωμα και απέκτησε στιβαρότητα και πιο σφιχτές αποσβέσεις για να εξυπηρετήσει τον σπορ χαρακτήρα. Η αναβάθμιση φυσικά περιλαμβάνει και τα φρένα που περιτριγυρίζεται από δισκόφρενα(αεριζόμενα εμπρός) και με ανάλογο της σπορ φιλοσοφίας υλικό τριβής. Φυσικά στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται οι συνήθεις ανέσεις αλλά και τα σύγχρονα εργαλεία της εποχής, όπως το Start & Stop, η ένδειξη αλλαγής ταχύτητας, Bluetooth, τα συστήματα Ford SYNC και Mykey, φώτα LED και πολλά άλλα. Στάνταρ επίσης-μέσω του εξελιγμένου ESC τριών επιλογών(On, Sport Mode, Off) – είναι και το ηλεκτρονικό διαφορικό Torque Vectoring Control που ουσιαστικά περιορίζει το σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού. Κερασάκι στην τούρτα αποτελεί και το αντηχείο Sound Symposer, το οποίο ουσιαστικά ενισχύει τον ήχο του κινητήρα προς την καμπίνα.
Τι εστί
FiestaST;
Από θεωρία πάμε καλά σύμφωνα με το «σύντομο» βιογραφικό του. Με
την πρώτη μπουκιά όμως νιώθεις καλύτερα την γεύση ST. Καταρχήν
μπαίνεις και κουμπώνεις με το καλημέρα στα μπάκετ, φέρνεις και το
τιμόνι στα μέτρα σου και είσαι έτοιμος για πόλεμο! Μεσολαβούν όμως
κάποια αστικά χιλιόμετρα όπου πριν αρχίσεις τις υπερβολές μπορείς
να διαπιστώσεις ότι το ST δεν διαφέρει σε ευκολία χρήσης και
καθημερινότητας από τα απλά αδέρφια του. Εντάξει, λίγο πιο στακάτη
η ανάρτηση, όμως ποτέ σε βαθμό που να νιώθεις ότι κοπανιέσαι
άσχημα. Αντιθέτως σημάδευα τις λιγοστές κακοτεχνίες που συνάντησα
και συμπεριφέρθηκε ποιοτικά με απουσία ανατριχιαστικών ήχων και με
σωστή απορροφητικότητα για το 40άρι προφίλ των δεκαεπτάρηδων.
Βγαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο ο ορίζοντας δεν είναι και τόσο
καθαρός και το cruise control κλειδώνει στα 130 km/h για τα επόμενα
30 περίπου χιλιόμετρα παίρνοντας γεύση ποιοτικής κύλισης και
κατανάλωσης. Το trip computer «παίζει» ανάμεσα σε ενδείξεις 6,1 και
6,5 lt/100km σε μια μικτή από κλίσεις διαδρομή και σχεδόν
επιβεβαιώνει τον κατασκευαστή, όμως η φαγούρα στο δεξί πόδι σύντομα
ακυρώνει τον αυτόματο πιλότο και ανεβάζει το κοντέρ ψηλά, κοντά
στην τελική ταχύτητα. Η ακλόνητη και δεμένη αίσθηση με το ταχύμετρο
στην δεύτερη εκατοντάδα χιλιομέτρων εμπνέει σιγουριά, ακόμα και
όταν τα διατηρείς στις καμπές της διαδρομής. Σύντομα ο
αυτοκινητόδρομος δίνει την θέση σε επαρχιακό στροφιλίκι που
ανηφορίζει και το ST βρίσκεται στο στοιχείο του. Τα λιγότερα από
1.200 κιλά του ST μεταφέρονται αέρινα και εύστοχα εκεί που
σημαδεύει ο οδηγός, η ηχητική μελωδία ενισχύεται από το αντιχείο
και η διάθεση ανεβαίνει κατακόρυφα. Τιμόνι, ανάρτηση, φρένα και
πλαίσιο συμπεριφέρονται ορχηστρικά και το ST δεν σπαταλά μέτρα και
δευτερόλεπτα στην διαδρομή σου. Το πάτημα παραμένει Fιesta, εμφανώς
εστιασμένο σε σπορ φιλοσοφία, διατηρώντας την επικοινωνιακή σχέση
με τον οδηγό και την αίσθηση ευκολίας και ασφάλειας. Οι πληροφορίες
από το γρήγορο τιμόνι φτάνουν γεμάτες στα χέρια και η απουσία
κλίσεων από το αμάξωμα δίνει στο ST ατόφια αίσθηση για να ορμήξεις
στις διαδοχικές γρήγορες στροφές, όσο απαιτητικές και αν είναι. Το
μόνο που σου ζητάει είναι καλό σημάδι και τότε απολαμβάνεις την
ιδανική γραμμή που θα επιλέξεις. Στην μερική απενεργοποίηση του
ESC, μπορείς να νιώσεις την συμμετοχικότητα της ουράς να
αντεπεξέλθει στο παιχνίδι με ασφάλεια, ενώ αν επιλέξεις την πλήρη
απενεργοποίηση του είναι στα χέρια σου το αγωνιστικό στιλ οδήγησης
με πλασαρίσματα στην είσοδο. Και πάλι όμως η ουρά συμμετέχει, αλλά
δεν απαιτεί αντανακλαστικά karate kid! Λίγο αργότερα από την θέση
του συνοδηγού ανακάλυψα, εκτός από την ευαισθησία του στομαχιού
μου, ένα λόγο για να γκρινιάξω. Όσο καλή στήριξη και αν προσφέρουν
τα Recaro, το δεξί μου χέρι έψαχνε μάταια μια χειρολαβή που
ψυχολογικά τουλάχιστον μου ήταν απαραίτητη…
Φωτογραφίες: Γιώργος Καραγιωργάκης
συμπέρασμα
Έπρεπε να περιμένουμε το πρώτο facelift και την μετάβαση στην Ecoboost εποχή για να δούμε το νεότερο της οικογένειας Fiesta με το λογότυπο ST. Αν ο μικρός χιλιάρης με 100 ίππους στις χαμηλές εκδόσεις σε πείθει να το χειροκροτήσεις, τότε τι να πούμε από την στιγμή που φώλιασε στα σπλάχνα του supermini της Ford ο υπερτροφοδοτούμενος 1.6 με τους 182! Οι επιδόσεις που κάποτε δεν ήταν το φόρτε του τώρα αποτελούν καμάρι, ενώ η αδιαπραγμάτευτα επικοινωνιακή συμπεριφορά αποτελεί κάστρο το οποίο δεν πέφτει! Στην πράξη το Fiesta ST βάζει τον οδηγό στο παιχνίδι της οδήγησης προσφέροντάς του χωρίς συμβιβασμούς όλα όσα πραγματικά χρειάζεται σε δρόμους με ευθείες και πολύ περισσότερο με διαδοχικές στροφές. Παράλληλα διαθέτει ένα φινετσάτο σπορ περιτύλιγμα με τις σύγχρονες αξίες που χαρακτηρίζουν το μοντέλο και το μόνο που του χρειάζεται είναι μια κολακευτική τιμή.