ΔΟΚΙΜΗ: Peugeot 308 1.6 e-HDi
Το βραβευμένο «Car of the Year 2014» έχει κάθε λόγο να πρωταγωνιστήσει στη μικρομεσαία κατηγορία
- -
- -
με μια ματιά
Η επιστροφή της Peugeot στην αφρόκρεμα των μικρομεσαίων! Ποιοτικό, ευρύχωρο, κομψό και με δυναμικό ολοκληρωτικά χαρακτήρα που καλύπτει και τα πιο απαιτητικά γούστα. Το 308 δείχνει προθέσεις πρωταθλητισμού.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Απόδοση κινητήρα
- Επιδόσεις
- Στιβαρή και ποιοτική αίσθηση
- Ανάρτηση
- Αμεσότητα
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιοτική κύλιση
- Εξοπλισμός
- Χώρος αποσκευών
- Κατανάλωση
ξυνά
- Ποτηροθήκες
- Χώροι μικροαντικειμένων
Στην αδυσώπητη μάχη στον κόσμο των μικρομεσαίων οι Γερμανοί συνηθίζεται να πρωταγωνιστούν και από κοντά ακολουθούν παραδοσιακοί και φιλόδοξοι εκπρόσωποι της ανατολής, με τους Ιταλούς και Γάλλους να περιορίζονται τα τελευταία χρόνια σε πιο εσωστρεφείς ρόλους. Στην περίπτωση της Peugeot το 308 ως εξέλιξη του 307, ποτέ δεν έζησε φάση γοητείας απέναντι στο αγοραστικό κοινό της κατηγορίας, όσο καλό αυτοκίνητο και αν ήταν μέχρι πρόσφατα. Η νέα αρχή της γαλλικής εταιρείας και η στροφή σε ελκυστικότερα σχέδια έδωσε το έναυσμα για ρελάνς συνολικά, αλλά στην κλάση C ήρθε με φόρα και τον νέο εκπρόσωπο να κρατάει ήδη στο τσεπάκι τον γερό τίτλο του “Car of the Year 2014”.
308 χτες, 308 και σήμερα!
Δίχως να ανέβει σκαλοπάτι στην αριθμολογία το 308 παραμένει 308 και στο νέο μοντέλο. Παρόλα αυτά είναι εξ’ολοκλήρου επόμενη γενιά κάτι που δεν υποστηρίζεται μόνο από την ελκυστική γοητεία της εμφάνισης, αλλά και από την νέα πλατφόρμα στην οποία πατάει. Η EMP2 (Efficient Modular Platform 2) είναι 70 κιλά ελαφρύτερη από την πλατφόρμα του προγενέστερου 308 και με τέτοιο σχεδιασμό που να επιτρέπει τον ακροβολισμό στην τοποθέτηση των τροχών. Η συνολική δίαιτα με το απερχόμενο μοντέλο φτάνει τα 140 κιλά ενώ στην εξέλιξη και κατασκευή του στιβαρότερου πλαισίου χρησιμοποιείται υψηλής και υπερυψηλής αντοχής χάλυβας σε ποσοστό 76%, αλουμίνιο και συνθετικά υλικά. Φυσικά η προηγμένη παραγωγή με στόχο την βελτιστοποίηση έβαλαν το λιθαράκι τους τόσο όσον αφορά την ακαμψία όσο και την ελαχιστοποίηση του βάρους, έτσι ώστε να μπορούμε σήμερα να μιλάμε για ένα μικρομεσαίο που με τον πλούσιο εξοπλισμό του και τον βαρύ 1.6 e-HDi turbodiesel κινητήρα του να μην ξεπερνά τα 1.165 κιλά. Το νέο πλαίσιο δίνει ένα μεταξόνιο 2.620 mm, τα μετατρόχια είναι αυξημένα (1.559 mm εμπρός και 1.553 mm πίσω) ενώ το μήκος δεν ξεπερνά τα 4.253 mm την στιγμή που το πλάτος και ύψος οριοθετούνται στα 1.804 mm και 1.472 mm αντιστοίχως. Οι μαζεμένες διαστάσεις για την κατηγορία και η αεροδυναμική προσοχή της Peugeot (Cd: 0,28) συνδυάζονται και από ένα κομψά δυναμικό στιλ που γοητεύει μεν αλλά χωρίς να υπερβάλει. Μπροστά το νέο πρόσωπο της Peugeot εκδηλώνεται σε premium εκτέλεση τουλάχιστον στην πλούσια έκδοση Allure της δοκιμής. Πληθωρικά χρώμια και πολυκατοπτρικοί προβολείς LED χαρακτηρίζουν το μοντέρνο ύφος σχεδίασης ενώ πίσω η εικόνα είναι επίσης δυναμική, αλλά λιγότερο εκδηλωτική. Η προσοχή στην ποιότητα επιβεβαιώνει το κατασκευαστή στο κλείσιμο της πόρτας, ενώ και στο εσωτερικό έχει εξ ολοκλήρου νέα εικόνα ακολουθώντας την λογική i-Cockpit που γνωρίσαμε στο 208, αλλά σε πιο εξελιγμένη και premium εκτέλεση. Τα υλικά είναι μαλακά τουλάχιστον στο επάνω τμήμα του ταμπλό, η συναρμολόγηση αναβαθμισμένη συνολικά και το επίπεδο εξοπλισμού γενναιόδωρο. Δεσπόζει φυσικά το μικρό τιμόνι, η σχεδόν 10άρα έγχρωμη οθόνη αφής για όλες τις λειτουργίες (κλιματισμός, πληροφορίες σχετικές με το αυτοκίνητο, multimedia, ήχος, πλοήγηση αλλά και διάδραση) και φυσικά ο ψηλά τοποθετημένος πίνακας οργάνων. Στον τελευταίο η ιδιαιτερότητα του ανάποδου στροφόμετρου επιλέχτηκε για λιγότερο κρυφτό του τιμονιού με τις ενδείξεις αλλά θέλει εξοικείωση, ενώ εργονομικά διαπιστώνεις ότι τα όργανα είναι κομματάκι ψηλότερα από ένα 208 και όλα τα υπόλοιπα στις σωστές θέσεις. Εκτός από τις ποτηροθήκες που ψάχνεις να βρεις και περιορίζεσαι σε μια πτυσσόμενη, στο εσωτερικό του ρηχού χώρου πίσω από το ηλεκτρικό χειρόφρενο. Σε χώρους για μικροαντικείμενα δεν διαπρέπει, ενώ οι χώροι επιβατών είναι στα πλαίσια που ορίζει η κατηγορία. Μπροστά επικρατεί ευρυχωρία αλλά και πίσω με δυο ενήλικες η κατάσταση είναι επίσης καλή, ενώ ο μεσαίος θα βρει ένα λόγο να σχολιάσει την προεξοχή της κονσόλας ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Αν βέβαια στην παρέα σε αποκαλούν «ψηλέ» με την πραγματική έννοια του όρου, ο χώρος για τα γόνατα περιορίζεται. Η εξήγηση έρχεται από τον κορυφαίο για την κατηγορία χώρο αποσκευών που με 420 λίτρα θυσιάζει χώρο από την καμπίνα.
Γυμνασμένο και αριστοκρατικό!
Με το μικρό τιμονάκι στα χέρια νιώθεις λίγο περίεργα στην αρχή
αν δεν έχεις θητεύσει σε 208 και 2008, όμως σύντομα καταλαβαίνεις
ότι το 308 έχει ενδιαφέρον. Η θέση οδήγησης είναι καλή, τα όργανα
σε θέση που δεν αφήνουν το βλέμμα από το δρόμο και το τιμόνι ζωηρό
και επικοινωνιακό με άμεσο turn in και εύστοχο βάρος. Ο τρόπος που
ακολουθεί τις εντολές του οδηγού έχει να κάνει και με την
βελτιωμένη ανάρτηση που διατηρεί μεν την κλασική αρχιτεκτονική
(McPherson εμπρός και ημιάκαμπτος πίσω), αλλά περιλαμβάνει σαν
υλικό το αλουμίνιο και διαθέτει επανασχεδιασμένα σημεία στήριξης,
διαμόρφωσης των μετάλλων και γεωμετρία. Το αποτέλεσμα δίνει
στο νέο μικρομεσαίο της Peugeot εύστοχη συμπεριφορά που ισορροπεί
ανάμεσα στην άνεση και την ερμηνεία των τροχών επάνω στο δρόμο, ενώ
η δραστήρια διάθεση και η ευελιξία του δημιουργούν προυποθέσεις για
να προσφέρουν απολαυστικές στιγμές σε δρόμο με στροφές. Το
υπερπροστατευτικό ESP μπορεί να θολώσει λίγο την απόλαυση σε σπορ
ρυθμό όμως το 308 στρίβει ουσιαστικά, γρήγορα και μεταφέρει σωστές
πληροφορίες που ικανοποιούν και τον απαιτητικό της οδήγησης. Μόνο
σε οδήγηση που θα ταίριαζε στο στιλ ενός GTi θα νιώσεις την
ανάρτηση να βουτάει και να αλλοιώνει ελαφρά το ιδανικό πάτημα,
χωρίς όμως να γέρνει ανησυχητικά το αμάξωμα και να εμφανίζει
υποστροφική τάση. Η ουρά έχει μια τάση να ανοίξει την τροχιά της
αλλά με προοδευτικό τρόπο, ενώ τα ηλεκτρονικά συστήματα είπαμε
καραδοκούν και τα φρένα εμφανίζουν την εικόνα που ταΐζουν την
αυτοπεποίθηση όντας δυνατά με εξαιρετική αίσθηση στο πεντάλ και
αντοχή. Φυσικά ηγετικό ρόλο στην εικόνα του μικρομεσαίου της
Peugeot παίζει και ο turbodiesel κινητήρας των 1.6 λίτρων. Με 115
ίππους μόλις στις 3.600 rpm και 270 Nm ροπής από τις 1.750 rpm σου
υπενθυμίζει ότι δεν έχει νόημα να ανεβάζεις στροφές, άσχετα αν το
εύρος λειτουργίας του δεν είναι στενό. Σε επίπεδο επιδόσεων το
0-100 km/h έρχεται σε 10,2’’ με την τελική ταχύτητα σύμφωνα με τον
κατασκευαστή να εδραιώνεται στα 194 km/h, όμως περισσότερη σημασία
έχει ο τρόπος απόδοσης του συνόλου. Σιωπηλός και με μεστό τράβηγμα,
πολιτισμένος σε αίσθηση και σχεδόν απολαυστικός με όποια σχέση και
αν έχεις στο εύστοχο από πλευράς κλιμάκωσης και εξαιρετικό σε
αίσθηση 6άρι κιβώτιο. Ο ήσυχος 1.6 e-HDi σε συνδυασμό με την
αξιοπρόσεκτη για την κατηγορία κύλιση και την προσεγμένη
αεροδυναμική θα κάνουν ευχάριστο το ταξίδι, ακόμα και με ταχύτητες
κοντά στην τρίτη εκατοντάδα χιλιομέτρων. Η καμπίνα παραμένει ήσυχη
σε συνθήκες εξπρές, η αίσθηση στην ευθεία είναι ακλόνητη και το
μόνο που μπορεί να σε πείσει να ελαττώσεις ρυθμό είναι τα ραντάρ
της τροχαίας και η ανεβασμένη κατανάλωση. Ακόμα όμως και με το πόδι
στο δάπεδο δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 8,5 lt/100 km, ενώ με
στοιχειώδη προσοχή ταξιδεύοντας μέχρι τα 150 km/h θα δεις έως και
δυο λίτρα παρακάτω. Η συνηθέστερη μέση κατανάλωση χωρίς να νιώθεις
ότι βασανίζεσαι και σε μικτή διαδρομή και χρήση μόλις που ξεπερνά
τα 6 λίτρα, ενώ με ελαφρύ πόδι μπορείς να δεις ακόμα και τιμές κάτω
από τα 5 lt/100 km. Το νέο 308 αφήνει μια γεμάτη γεύση συνολικής
ικανοποίησης που του δίνει το δικαίωμα να εισβάλει στην αφρόκρεμα
της κατηγορίας και μάλιστα σε πρωταγωνιστικό ρόλο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Το νέο 308 μπορεί να θεωρηθεί ο πιο καλός μαθητής στην κλάση των μικρομεσαίων για την χρονιά που διανύουμε χωρίς να επηρεαστείς από την βράβευση του με τον τίτλο «Car of the Year 2014». Οι Γάλλοι κατάφεραν να ενσωματώσουν όλα τα καλά στοιχεία που αναζητά ο σύγχρονος αγοραστής της κατηγορίας C, χωρίς να συμβιβάσουν επί μέρους τομείς που θα φρενάρουν τον απαιτητικό που ψάχνει ανάμεσα σε καταξιωμένες επιλογές για ιδανικό hatchback. Με 5θυρη κομψή υπόσταση και premium αύρα το πετρελαιοκίνητο 308 της δοκιμής εκπλήσσει ευχάριστα τόσο σε απόδοση όσο και σε συνολικό χαρακτήρα και βάζει υποψηφιότητα για την κορυφή της κατηγορίας. Η ψαλίδα πλέον έχει κλείσει ανησυχητικά για το γερμανοκρατούμενο λόμπι.