ΔΟΚΙΜΗ: Fiat Doblo Cargo maxi CNG
Το Doblo με φυσικό αέριο είναι ένας επαγγελματίας με καθαρή εισπνοή/εκπνοή
- -
- -
με μια ματιά
Ο δρόμος του φυσικού αερίου δίνει στην επαγγελματική έκδοση του Doblo καθαρότητα ρύπων και οικονομικό κόστος μετακίνησης που ξεπερνά ακόμα και turbodiesel εκδόσεις. Κατά τα άλλα ευρυχωρία, πρακτικές λύσεις και αποδοτικό στιλ συνολικά που λύνει τα χέρια του επαγγελματία.
γλυκά
- Μοντέρνα αισθητική
- Κομψή και πρακτική καμπίνα
- Ποιότητα
- Εξοπλισμός
- Χώρος φόρτωσης
- Ευκολία φόρτωσης
- Απόδοση κινητήρα
- Οδική συμπεριφορά
- Οικονομία με φυσικό αέριο
- Αυτονομία συνολικά(CNG και βενζίνη)
ξυνά
- Εμβέλεια με CNG (λόγω ελάχιστων σταθμών)
- Μικρό ρεζερβουάρ βενζίνης
- Τιμή
Στην κλάση των Vanette το Doblo έχει γράψει την ιστορία του με μεγάλα γράμματα και καθρέφτης της εμπιστοσύνης των ανθρώπων που το προτίμησαν είναι οι πωλήσεις. Σε κυρίαρχη θέση τα τελευταία χρόνια, οφείλει το μερίδιο της επιτυχίας του στην πιστότητα την αποδοτική και λειτουργική φιλοσοφία του τις ανταγωνιστικές τιμές και φυσικά την μεγαλη γκάμα εκδόσεων που καλύπτει κάθε γούστο και κάθε επαγγελματία. Περιλαμβάνει δυο μήκη αμαξώματος-και μεταξονίου, δυο ύψη οροφής, ενώ υπάρχουν εκδόσεις με ανοιχτή καρότσα, αλλά και ειδικές κατασκευές ανάλογα με τις ανάγκες του πελάτη. Στην περίπτωσή μας το Doblo Cargo maxi της δοκιμής υποδηλώνει την μακριά έκδοση και το παρατηρητικό βλέμμα που θα πέσει πίσω αριστερά θα διαπιστώσει ότι η αναγραφή natural power υποδηλώνει την καθαρή αποστολή του.
Κινούμαι φυσικά…
…με φυσικό αέριο. Στα πλαϊνά μεταλλικά πάνελ του ελαφρού κλειστού φορτηγού της Fiat, το αυτοκόλλητο είναι σαφές για διαφημιστικούς λόγους, αλλά και για όσους δεν καταλαβαίνουν την διαφορά από τα άλλα Doblo. Άλλωστε φαινομενικά, μόνο ότι δηλώνει η πίσω αριστερή πόρτα μπορεί να σε οδηγήσει στο καύσιμο που χρησιμοποιεί και για να είμαστε πιο ακριβής το αυτοκίνητο είναι Bi-Fuel δηλαδή χρησιμοποιεί δυο καύσιμα. Εκτός από δεξαμενές φυσικού αερίου συνοδεύεται και από ένα μικρό ρεζερβουάρ βενζίνης (22 lt), έτσι ώστε να επιλέγεις. Μπορείς λοιπόν να έχεις πατημένο τον διακόπτη της βενζίνης που βρίσκεται δίπλα στο χειρόφρενο και να δώσεις προτεραιότητα στο υγρό καύσιμο ώστε να διατηρείς τις φιάλες συμπιεσμένου φυσικού αερίου γεμάτες. Χωρίς πατημένο τον διακόπτη που απεικονίζει την αντλία βενζίνης το Doblo χρησιμοποιεί το αέριο καύσιμο και η προτεραιότητά του είναι σε αυτό. Η εκκίνηση όμως του κινητήρα γίνεται πάντα με βενζίνη και αυτόματα περνάει στο CNG, όταν διαμορφωθούν οι λειτουργικές συνθήκες στον κινητήρα. Για τον λόγο αυτό καλό είναι το ρεζερβουάρ βενζίνης να έχει τουλάχιστον ¼ για μην υπάρχει δυσλειτουργία στην αντλία, αλλά και για να αποφευχθεί η παλαίωσή της κάτι που επηρεάζει την σωστή καύση. Το μικρό ρεζερβουάρ βενζίνης κάνει σαφές ότι θα έχει βοηθητικό ρόλο και το βασικό καύσιμο είναι φυσικά το φυσικό αέριο. Ανοίγοντας το πορτάκι για πρόσβαση στα ρεζερβουάρ βλέπεις το στενό μπλε βιδωτό καπάκι πάνω από την τάπα της βενζίνης που οδηγεί το φυσικό αέριο στις 5 κρυφές δεξαμενές κάτω από το δάπεδο (καμπίνας και χώρου φόρτωσης. Στις κοντύτερες (κατά 350 mm) στάνταρ εκδόσεις αυτές είναι 4, ενώ το μακρύτερο μεταξόνιο της maxi (3.105 mm) επιτρέπει την τοποθέτηση μιας ακόμα ανεβάζοντας την χωρητικότητα από τα 95 (16 kg), στα 130 λίτρα (22 kg). Απόλυτα προστατευμένες από ποδιές και με υψηλότερα στάνταρ ασφαλείας σε σχέση με ένα ρεζερβουάρ βενζίνης, σε περίπτωση ατυχήματος (το ελαφρύτερο από τον ατμοσφαιρικό αέρα CNG διαχέεται ανώδυνα, ελαχιστοποιώντας τον κίνδυνο έκρηξης) η Fiat εγγυάται την ασφάλεια του εργοστασιακού συστήματος, ώστε να ξεπεραστεί και η ψυχολογική ανησυχία του ενδιαφερόμενου. Κατά τα άλλα το Doblo CNG δεν απαιτεί συμβιβασμούς ως προς την χρήση και καθημερινότητα του ιδιοκτήτη, ο χώρος φόρτωσης παραμένει στα επίπεδα με των εκδόσεων μονού καυσίμου και η μόνη διαφορά είναι η ρεζέρβα που μετακομίζει πάνω από τον δεξί πίσω θόλο στο εσωτερικό της κλούβας, αφού την αρχική του θέση λαμβάνουν οι φιάλες του φυσικού αερίου. Με συνολικό όγκο του χώρου φόρτωσης τα 4,2 κ.μ. και με πληθωρικές διαστάσεις (μήκος 2.170 mm, πλάτος από 1.230 έως 1.518 mm, ύψος 1.305 mm), το Doblo Cargo maxi εξασφαλίζει πληθωρικά φορτία που μπορούν να φτάνουν έως και τα 980 κιλά. Τα σημεία στήριξης στο δάπεδο εξασφαλίζουν την ακινησία του φορτίου και τα μεγάλα ανοίγματα την εύκολη πρόσβαση. Το επίσης θετικό στοιχείο που αφορά το χαμηλό κατώφλι, μόλις ανοίξεις τις ασύμμετρες πίσω πόρτες, προσφέρει πόντους πρακτικότητας στην καθημερινότητα του επαγγελματία. Στην καμπίνα για δυο, διαπιστώνεις ότι δεν διαφέρει καθόλου σε σχέση με την αντίστοιχη επιβατική έκδοση και εδώ η σημασία έχει δοθεί στο ελκυστικό μεν στιλ που όμως δεν αναλώνεται σε υπερβολές. Από την άλλη δεν λείπει τίποτα το σημαντικό και ουσιαστικό, ο εξοπλισμός είναι καλός, τα υλικά σκληρά μεν αλλά χωρίς καμία προχειρότητα και ο διάκοσμος φτιάχνει την διάθεση με τις ταιριαστές διχρωμίες του. Οι χώροι είναι γενναιόδωροι και οι θήκες για μικροαντικείμενα έχουν την τιμητική τους, με τις εντυπώσεις να κερδίζει η κρυφή θήκη εγγράφων στην έδρα του δεξιού καθίσματος και πρωταγωνιστικό ρόλο να παίζει το μεγάλο ράφι στην οροφή.
Τσάμπα κουβάλημα…
Με δεδομένο το οικονομικό κόστος κίνησης, συνέπεια χαμηλής τιμής καυσίμου, το Doblo CNG ελαχιστοποιεί το κόστος μεταφοράς και περιορίζει την καθημερινή δαπάνη του επαγγελματία. Ο 1.4 T-Jet της Fiat αναλαμβάνει τις καλές εντυπώσεις όσον αφορά την απόδοση, με κοντά μεταξύ τους τις σχέσεις στο σωστό 6άρι κιβώτιο και 120 υπερτροφοδοτούμενους ίππους που εκδηλώνονται χωρίς ξέσπασμα. Θα μπορούσε κάλλιστα να πει κανείς ότι οδηγεί έναν γεμάτο ατμοσφαιρικό κινητήρα και αυτό είναι δείγμα πολιτισμού και σύγχρονης έκφρασης του κινητήρα της Fiat. Η διαφορά στην απόδοση από το ένα καύσιμο στο άλλο είναι αμελητέα και μόνο το τσικ της ηλεκτροβαλβίδας κάνει αισθητή ηχητικά την διαφορά. Tα 206 Nm ροπής εμφανίζονται από τις 2.000 σ.α.λ. και συνολικά το Doblo δεν διστάζει να μεταφερθεί σβέλτα και απροβλημάτιστα ακόμα και με φορτίο. Φυσικά αναλόγως του φορτίου περιορίζει και τον ρυθμό του, όμως με το αυτοκίνητο άδειο από επαγγελματικά βάρη διαπιστώνεις ότι μέσα στις προτεραιότητές του δεν είναι μόνο η δουλειά αλλά και η ικανοποίηση του οδηγού. Πρόθυμο και ευέλικτο ακόμα και στην πόλη για τις διαστάσεις του(μήκος: 4.740 mm, πλάτος: 1.832, ύψος: 1.880), άμεσο και φιλότιμο στις εντολές που του δίνεις με το τιμόνι και ακλόνητο στην ευθεία χάρις το μεγάλο μεταξόνιο και την σωστή λειτουργία της ανάρτησης. Ακόμα και αν πιεστεί σε στροφές το Doblo Cargo εκδηλώνει επιβατική συμπεριφορά, με την ουρά σπανίως έως καθόλου να απασχολεί και μόνο το άνοιγμα της τροχιάς να σου υπενθυμίζει ότι το παράκανες. Το ζουμί της υπόθεσης όμως είναι η κατανάλωση και το ταμείο στο τέλος της ημέρας. Με γεμάτες τις δεξαμενές και των δύο καυσίμων, το Doblo Cargo maxi διάνυσε 385 χλμ. με CNG, ενώ τότε στο όργανο ένδειξης της ποσότητας του φυσικού αερίου άναψε η ένδειξη της αντλίας που σήμανε το αυτόματο "πέρασμα" στην βενζίνη. Λίγο νωρίτερα στα 310 χλμ. η ηχητική προειδοποίηση ενημέρωνε ταυτόχρονα και με μήνυμα στο trip computer ότι το αέριο καύσιμο φτάνει στο τέλος του. Στο οικονομικό σκέλος αυτό σημαίνει ότι με λιγότερο από 6 κιλά φυσικού αερίου διανύεις 100 χλμ. και με την τιμή κιλού λίγο κάτω από ευρώ χρειάζεσαι λίγο παραπάνω από 5,7 kg/100 χλμ. Όταν φτάσει η ώρα της βενζίνης τα 22 λίτρα αρκούν για περίπου 260 χλμ. που σημαίνει 8,5 lt/100 χλμ. όσο και η μέση κατανάλωση του Doblo με την παραδοσιακή αμόλυβδη. Πρακτικά η μέση αυτονομία του με την χρήση και των δυο καυσίμων φτάνει τα 645 χλμ. κάτι που βέβαια εξαρτάται και από το φορτίο που μεταφέρει, αλλά και την δυσκολία της διαδρομής. Συνολικά όμως το φτηνό κόστος του CNG είναι που ρίχνει την αναλογία κόστος ανα χιλιόμετρο χαμηλότερα ακόμα και από την diesel μετακίνηση, ενώ η καθαρότητα των ρύπων και της καύσης γενικότερα κρίνεται οικολογικότερη όλων των διαθέσιμων περιπτώσεων. Ο μόνος ουσιαστικός λόγος για να φρενάρεις την επιλογή σου προς το φυσικό αέριο, είναι οι λιγοστοί σταθμοί ανεφοδιασμού- τουλάχιστον για την ώρα. Είναι όμως στην φάση της ανάπτυξης και σύντομα (ευχόμαστε) το δίκτυο θα υποστηρίζει την εδεχομένως αυξημένη ζήτηση.
συμπέρασμα
Εντυπωσιακός χώρος φόρτωσης, λειτουργικές λύσεις και πρακτικότητα που λύνει τα χέρια του επαγγελματία, ενώ σε ανάλογο ύφος πορεύεται και η διθέσια καμπίνα με γαρνίρισμα επιβατικής έκδοσης για να σου φτιάξει το κέφι από και προς την δουλειά. Ο αποδοτικός κινητήρας δεν θα σε πουλήσει ποτέ, ενώ και η συμπεριφορά του Vanette της Fiat θα σε πείσει με τον καλύτερο τρόπο για να το εμπιστευτείς. Το Doblo Cargo maxi δικαιολογεί με τον καλύτερο τρόπο την θέση του στην αγορά και το μόνο που μένει είναι να δούμε την αποδοχή της έκδοσης που οδηγήσαμε. Σαφώς καθαρότερο σε ρύπους και οικονομικότερο από κάθε άποψη με βάση το κόστος και την απαίτηση του T-Jet, το Doblo CNG έχει να αντιμετωπίσει σημαντικές δυσκολίες με κυριότερη τους περιορισμένους σταθμούς ανεφοδιασμού ανα την επικράτεια. Σαφώς και σταδιακά αυξάνονται ώστε κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον η ζυγαριά να εντοπίζει το πρόβλημα μόνο όσον αφορά την υψηλότερη τιμή του ακόμα και από την πετρελαιοκίνητη έκδοση.