ΔΟΚΙΜΗ: Fiat Panda CROSS 1.3 Multijet II
Το πιο ρωμαλέο, εξωστρεφές και περιπετειώδες Panda στην γκάμα, ψοφάει για... ανακάτεμα με τα στοιχεία της φύσης!
- -
- -
με μια ματιά
Ένα Panda 4x4 με πετσοκομμένους προβόλους για άνετη πρόσβαση/αποχώρηση από δύσκολα περάσματα, περιπετειώδες στιλ που το ερωτεύεσαι και extra εφόδια για την επαφή με την φύση που περιλαμβάνει και βιταμίνες απόδοσης.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Περιπετειώδες στιλ
- Απόδοση κινητήρα
- Οδική συμπεριφορά
- Πρόσφυση και εκτός δρόμου απόδοση
- Κοντή κλιμάκωση (για off road)
- Κομψό σαλόνι
- Ποιοτική ανάρτηση
- Πρακτικότητα
- Κατανάλωση
- Εξοπλισμός
ξυνά
- Θόρυβος κινητήρα
- Επιδόσεις
- Κοντή κλιμάκωση (για ταξίδι)
- Ρηχές ποτηροθήκες
- Τιμή
Το Panda ξεκίνησε για να σταδιοδρομήσει στην πόλη, όμως από την πρώτη του γενιά χάρις την ανησυχία των Ιταλών βρέθηκε με ένα έξτρα διαφορικό στον πίσω άξονα, ψηλό ανάστημα και τα ρούχα της περιπέτειας να βροντοφωνάζουν "4x4". Το ελαφρύ αστικό όχημα απέκτησε ενδιαφέρον και φήμη που διατήρησε αναλλοίωτη στα χρόνια σταδιοδρομίας του. Στην λίστα των ικανών αυτοκινήτων εκτός δρόμου το Panda 4x4 είχε συνεχή παρουσία, ακόμα και αν δεν σου γέμιζε το μάτι με την πρώτη. Το μυστικό ήταν στο χαμηλό βάρος, ενώ ακόμα και σήμερα που ρεαλιστικά τα αυτοκίνητα έχουν «παχύνει», το Panda διατηρεί τον τίτλου του ελαφρού στην πιάτσα των τετρακίνητων. Στην υπόθεση "εξειδίκευση", η Fiat ξαφνιάζει για ακόμα μια φορά με το Panda 4x4. Μετά το απλό Panda 4x4 και την επετειακή έκδοση Antartica για τα τριάντα χρόνια του μοντέλου, τώρα προκύπτει μια ακόμα πιο extreme εκδοση.
Ένα Panda που
crossαρει…
Η Fiat προσθέτει λοιπόν μια ακόμα έκδοση που κάνει μπαμ στο
ματι, δημιουργεί προσδοκίες περισσότερης περιπέτειας και κάνει το
απλό Panda 4x4 να δείχνει συνεσταλμένο. Το Panda Cross είναι επί
της ουσίας ένα Panda 4x4 που άλλαξε κουστούμι, αλλά δεν έμεινε μόνο
εκεί! Το οπτικό κομμάτι περιλαμβάνει μια πληθωρική διάτρητη ποδιά
σε απόχρωση τιτανίου με όμοιο χρωματισμό και ανάλογο ανασχεδιασμό
στον πίσω προφυλακτήρα και στα πλαϊνά που τώρα δηλώνουν Cross. Τα
άβαφα μαύρα πλαστικά που μασκάρουν μέχρι ψηλά τα νέα φωτιστικά
σώματα, οι εξόφθαλμοι προβολείς ομίχλης που ανέβηκαν δίπλα στα
φανάρια, τα LED ημέρας και οι βαμμένοι κόκκινοι για να ξεχωρίζουν
γάντζοι ρυμούλκησης συνθέτουν ένα «πολεμικό» look που γοητεύει τους
εραστές της απόδρασης και της δραστήριας εκδρομής. Την εικόνα
συμπληρώνουν οι τονισμένοι θόλοι και οι μεγάλες μπάρες οροφής, ενώ
οι αλλαγές στην εμφάνιση σε σχέση με το απλό Panda 4x4 δεν είναι
μόνο για την μόστρα αλλά προσφέρουν και ουσία. Οι κουτσουρεμένοι
πρόβολοι από τον ανασχεδιασμό προφυλακτήρων ωφέλησε το Panda Cross
στα γεωμετρικά του χαρακτηριστικά, με την γωνία προσέγγισης και
διαφυγής να είναι βελτιωμένες σε σχέση με το Panda 4x4 (24 και
34 μοίρες αντιστοίχως στο Cross), ενώ κατά μια μοίρα
κερδισμένη εμφανίζεται και η γωνία ράμπας (στις 21), παρά το
αμετάβλητο ύψος από το έδαφος που προσεγγίζει τα 160 mm (στην
έκδοση με τον Multijet II της δοκιμής). Σύμφωνα με τα δεδομένα του
κατασκευαστή, το Panda Cross μπορεί να σκαρφαλώσει σε κλίσεις 31,5
μοιρών (70%) και να κινηθεί σε πλάγια κλίση 55%. Οι
φαρδύτεροι τροχοί με λάστιχα «all seasons» M+S της Goodyear σε
διάσταση 185/65R15 προσφέρουν χείρα βοηθείας στην υπόθεση πρόσφυση,
ενώ στο εσωτερικό τα off road εφόδια εκπροσωπούνται από τον
περιστροφικό διακόπτη Terrain Control στην βάση της κονσόλας. Από
εκεί έχεις τρεις επιλογές (Auto, Lock και Hill Descent) ώστε να
απολαύσεις το μικρό Fiat στις συνθήκες δυσκολίας που μπορεί να
αντεπεξέλθει.
Στο εσωτερικό τα πραγματα είναι λίγο πολύ γνωστά από την
τετρακίνητη έκδοση του Panda και οι αλλαγές είναι κυρίως
εστιασμένες στον διάκοσμο. Νέες επενδύσεις με συνδυασμό ύφασμα και
καφέ δέρμα που ταιριάζει με τις κόκκινες ραφές και την μπρονζέ φάσα
στο ταμπλό, καθώς και τα κάθετα λογότυπα «cross» στις πλάτες των
καθισμάτων σηματοδοτούν την ξεχωριστή έκδοση. Ο εσωτερικός κόσμος
άλλωστε παραμένει ευχάριστος, φωτεινός με σκληρά μεν αλλά
καλοφινιρισμένα υλικά και με lifestyle αισθητική και σχεδίαση.
Έξυπνο και χωροταξικά για το μέγεθος της καμπίνας που εκπροσωπεί
ένα μικρών διαστάσεων αυτοκίνητο. Οδηγός και συνοδηγός δεν
αισθάνονται ταμπουρωμένοι γύρω από το ταμπλό, ενώ οι επιβάτες
νιώθουν εμφανώς περισσότερο αέρα τόσο στην περιοχή των ώμων, του
κεφαλιού αλλά και των γονάτων. Δεν πρέπει φυσικά να ξεχνάμε ότι
μιλάμε για ένα αυτοκίνητο που μόλις που ξεπερνά τα 3,7 m μήκους,
λίγο παραπάνω δηλαδή από το απλό 4x4 - εξαιτίας της
διαφοροποιημένης σχεδίασης. Το παράδοξο είναι ότι ενώ διαθέτει
ποτηροθήκες, αυτές αποδεικνύονται ρηχές ή φαρδιές και καμία δεν
εξυπηρετεί τον ρόλο της. Ο χώρος αποσκευών των 225 lt επαρκεί για
την φιλοσοφία πόλης ενώ με το έξτρα συρόμενο πίσω κάθισμα μπορεί να
φτάσει έως τα 260 και με την πλάτη πεσμένη τα 870 λίτρα και τότε
αποκτά ρόλο μεταφορέα. Κατά τα άλλα διαθέτει πολιτισμό, σχεδιαστική
φρεσκάδα και ζωηρή τεχνολογία, χαρακτηριστικά που σημαδεύουν το
κέντρο του στόχου.
Καβαλάει, τα Panda όλα!
Με τον μικρό πετρελαιοκινητήρα Multijet II σε αναβάθμιση, το Panda Cross έχει κερδίσει 5 επιπλέον ίππους και ανεπαίσθητη ζωηράδα σε αίσθηση και νούμερα επιδόσεων. Τα νούμερα φυσικά εξακολουθούν να μην εντυπωσιάζουν όμως τα 14,3’’ για τα πρώτα 100 km/h και τα 160 km/h τελικής ταχύτητας δεν είναι λίγα για ένα αυτοκίνητο με προορισμό …τα βουνά! Αστικό μεν σε κατηγοριοποίηση, αλλά σε υποκατηγορία φευγάτη προς τον δρόμο της light περιπέτειας. Με ένα Panda 4x4 βέβαια, θα εκπλαγείς μέχρι που μπορείς να φτάσεις! Ακολουθεί και απολαμβάνει την εκδρομή παρέα με παραδοσιακές δυνάμεις του off road εφόσον φυσικά δεν επιδιώκεις το ακατόρθωτο, γιατί μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για SUV. Με το Cross η κατάσταση είναι λίγο καλύτερη, η ποδιά δεν βρίσκει στο έδαφος εκεί που το απλό 4x4 θα έσπρωχνε ελαφρώς το χώμα, ενώ το εφόδιο Hill Descent θα σε βοηθήσει να κατεβείς την λασπωμένη ανάγλυφη πλαγιά, με 1η σχέση ενεργοποιώντας αυτόματα τα φρένα μέσω του ESC, χωρίς η ταχύτητα να ξεπερνά τα 10 km/h. Ακόμα και με 2η ή 3η σχέση να κάνεις την ίδια διαδικασία, θα δεις ότι η βελόνα στο ταχύμετρο δεν ξεπερνά τα 20 Km/h. Στα ενδότερα η φιλοσοφία της ανάρτησης παραμένει ίδια με McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο καμπυλωτό άξονα πίσω, για να χωρέσει από κάτω το επιπλέον διαφορικό. Φυσικά εμφανίζεται ενισχυμένη στην στήριξή της για να εξυπηρετήσει την αποστολή της, ενώ η τετρακίνηση (Torque on Demand) με τα δυο διαφορικά βασίζεται στον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συνεκτικό συμπλέκτη, λειτουργεί μόνιμα (θέση Auto) και ρυθμίζει ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης το ποσοστό της ροπής που θα κατανεμηθεί εμπρός ή πίσω. Ταυτόχρονα το στάνταρ ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας ESC προσφέρει ηλεκτρονικά στην θέση Lock μια εξαιρετική προσομοίωση μπλοκέ που δουλεύει με ταχύτητες έως 50 km/h και εξασφαλίζει την έξτρα πρόσφυση που θα χρειαστεί σε ακραίες συνθήκες. Η αναρριχητική ικανότητα θα αφήσει πολλούς με το στόμα ορθάνοιχτο και η τετρακίνηση επιτελεί τον σκοπό της και στα πιο δύσκολα. Υπολογίστε ακόμα τις εξαιρετικές γωνίες προσέγγισης, ράμπας και αναχώρησης, το χαμηλό βάρος, τα ειδικευμένα χειμερινά ελαστικά, την κοντή 1η σχέση και την ροπή του Multijet II και μπορείτε να καταλάβετε ότι το μικρό Fiat είναι ένα pocket size SUV με παραπάνω από φιλότιμες δυνατότητες.
Στον κανονικό δρόμο ο "φωνακλάς" Multijet II θα ενοχλήσει μέχρι
να τον συνηθίσεις, όμως διαπρέπει στην πράξη, σε τράβηγμα και σε
αίσθηση απόδοσης, με τις πυκνές σχέσεις στο 5άρι κιβώτιο να το
κάνουν ακόμα πιο ζωντανό. Με 190 Nm από τις 1.400 rpm οι αλλαγές
στο σωστό σε αίσθηση κιβώτιο γίνονται σβέλτα αρκεί να έχει φτάσει η
βελόνα στο στροφόμετρο στις 2.000 rpm, ενώ δεν είναι απαραίτητο να
φτάσεις τις 3.500 rpm για να εισπράξεις δυναμική ώθηση, ούτε να
ξεπεράσεις τις 4.000 rpm που εμφανίζονται οι 80 ίπποι. Το μοτέρ
ανεβάζει και ψηλότερα από τις 4.500 σ.α.λ., όμως δείχνει ότι δεν το
έχει ανάγκη, σπαταλώντας με τον τρόπο αυτό τα αποθέματα πετρελαίου
και ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο τα ντεσιμπέλ χωρίς ουσιαστικό
αποτέλεσμα. Την στιγμή που ο κατασκευαστής ανακοινώνει 4,7 lt/100
km μέσης μικτής κατανάλωσης, η πράξη αποδεικνύει ότι μπορείς να
δεις από 5,3 με ελαφρύ πόδι χωρίς όμως να σέρνεσαι, έως και 8 λίτρα
αν τον ταλαιπωρείς με την βελόνα του στροφόμετρου στην δεξιά
πλευρά. Συνηθέστερη μέση κατανάλωση που έδειχνε το trip computer
ήταν περίπου στα 6,5 lt/100km χωρίς να συμβιβάσουμε τον ρυθμό, κάτι
που με τα 35 λίτρα του ρεζερβουάρ μας δίνει αυτονομία 540
χιλιομέτρων. Φυσικά το ταξίδι, μέχρι τα 130 km/h είναι μια καλή
ταχύτητα για να παραμένει οικονομικό και ξεκούραστο γιατί από εκεί
και πάνω οι ισορροπίες αλλάζουν.
Συνοπτικά το Panda Cross πατάει στο δρόμο αποτελεσματικά, προσφέρει
ευχάριστες πληροφορίες με την κεντρική ιδέα συμπεριφοράς να
παραμένει φιλική και να ανακαλύπτει διαρκώς πρόσφυση. Σε συνδυασμό
με την στιβαρή και απορροφητική ανάρτηση που δεν τρομάζουν οι
κακοτεχνίες, προσφέρεται για αποτελεσματική και αγχολυτική οδήγηση.
Το Panda 4x4 είναι αποδεδειγμένα ικανό για όλα και τώρα βρήκε έναν
ισχυρό εσωτερικό ανταγωνιστή. Το Panda Cross προσθέτει το κάτι
παραπάνω σε εμφάνιση και ουσία και ζητάει από τον ενδιαφερόμενο να
κάνει κάτι αντίστοιχο για να το αποκτήσει.
ΦΩΤΟ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Το Panda 4x4 θα μπορούσε να παρομοιαστεί με τον ελβετικό σουγιά ή τα σύγχρονα πολυεργαλεία της εποχής. Μικρό αλλά ευρύχωρο, κομψό για αστικές εμφανίσεις αλλά και ρωμαλέο στιλ για το βουνό, οικονομικό και ευέλικτο για τα σουρτα φέρτα εντός πόλης αλλά και αποδοτικό όταν ανακατεύεται με χώματα και λάσπες. Η Fiat όμως δεν μένει εκεί, αλλά ρίχνει ένα ακόμα πιο προικισμένο στην αγορά Panda που δείχνει γοητευτικότερο στους fan της περιπέτειας. Το Panda Cross είναι η εξέλιξη ενός τετρακίνητου με γνώμονα την βελτίωση των εκτός δρόμου δυνατοτήτων χωρίς μάλιστα να συμβιβάσει την εντός συμπεριφορά. Διαθέσιμο σε 6 χρώματα με το λευκό να προσφέρεται χωρίς έξτρα χρέωση, ενώ τα υπόλοιπα μεταλλικά να ανεβάζουν κατά 250 έως 350 ευρώ την τιμή του αυτοκινήτου, το Cross έχει το χάρισμα αλλά τσιμπάει και σε τιμή. Τουλάχιστον τα αξίζει και μπαίνει δικαιωματικά στο club των αγαπημένων αυτοκινήτων που έχει νόημα να διαθέτεις στην εποχή μας.