ΔΟΚΙΜΗ: Skoda Octavia 1.4 G-TEC
Ένα Octavia με δόγμα την καθαρή εκπνοή και στόχο την φτηνή μετακίνηση που προσφέρει το φυσικό αέριο
- -
- -
με μια ματιά
Η κλασική αξία της Octavia τώρα και με τα επιπλέον προνόμια που συνοδεύουν την χρήση φυσικού αερίου στην έκδοση G-TEC. Πλήρης και ασυμβίβαστη, διατηρεί τους ξεχωριστούς της χώρους, παραμένει εύστοχη σε απόδοση και συμπεριφορά, ενώ το κερασάκι κρύβεται στα οικονομικά χιλιόμετρα και την εντυπωσιακή αυτονομία.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Ποιότητα
- Άνεση
- Οδική συμπεριφορά
- Απόδοση
- Φρένα
- Χώροι επιβατών
- Χώρος αποσκευών
- Εξοπλισμός
- Κατανάλωση
- Αυτονομία (συνδυαστικά με βενζίνη)
ξυνά
- Περιορισμένο δίκτυο διανομής φυσικού αερίου
- Τιμή
- Απουσία εφεδρικού τροχού
Η Skoda αναθέτει μια επιπλέον αποστολή στο σημαντικότερο αυτοκίνητο της σύγχρονης ιστορίας της. Η 3η γενιά Octavia που σερβίρεται αναγεννημένη με την πλατφόρμα MQB και όλη την σύγχρονη ηλεκτρονική προίκα, αποκτά έκδοση CNG. Το trend της εποχής που αφορά τους κινητήρες διπλού καυσίμου, με το φτηνό και καθαρό καύσιμο φυσικά να είναι το φυσικό αέριο, δίνει στην Octavia ένα επιπλέον άσο στο μανίκι της στην παρτίδα καταξίωσης και οικονομικής μετακίνησης.
Σε διπλό ταμπλό
Δεν της φτάνει που κάθεται ανάμεσα σε δυο κατηγορίες (C και D)
και αισθάνεται άνετα παντού, αλλά χρησιμοποιεί και δυο καύσιμα! Η
κύρια διαφορά εστιάζεται στον προσαρμοσμένο για τις συνθήκες διπλού
καυσίμου 1.4 TFSI, με διαφοροποιημένη κεφαλή ώστε να τοποθετηθούν
τα μπεκ ψεκασμού φυσικού αερίου στους αυλούς εισαγωγής. Η έκδοση
G-TEC αποδίδει 110 ίππους και 200 Nm ροπή, χωρίς μάλιστα να αφήνει
στο περιθώριο απόδοση και επιδόσεις (0-100 km/h σε 10,9’’ και
τελική ταχύτητα 195 km/h). Οι δυο συμπιεσμένες δεξαμενές,
αποθηκεύουν τα 97 lt φυσικού αερίου ή 15 κιλών υπό πίεση 200 bar
και είναι τοποθετημένες πίσω από το ρεζερβουάρ βενζίνης που
παραμένει στα 50 λίτρα.
Ουσιαστικά κρέμονται στον πίσω άξονα, που στην περίπτωση του G-TEC
υιοθετεί την φιλοσοφία των γρήγορων Octavia της γκάμας με
πολλαπλούς σύνδεσμους αντί για τον παραδοσιακό ημιάκαμπτο άξονα.
Κατασκευασμένες από ισχυρό συνθετικό υλικό, οι δεξαμενές
εξοικονομούν πολύτιμο βάρος, δεν μεταβάλουν την αναλογία και την
οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, ενώ στο πρακτικό για την ώρα
μειονέκτημα του περιορισμένου δικτύου CNG, η βενζίνη με βάση τα
δεδομένα του κατασκευαστή προσφέρει από μόνη της αυτονομία ανώτερη
των 900 km. Σε συνδυασμό με τα 400+ χιλιόμετρα που εξασφαλίζει το
φυσικό αέριο, η συνολική αυτονομία απογειώνεται πάνω από τα 1.300
km, με την εργοστασιακή μικτή κατανάλωση να είναι στα 3,5
kg/100km.
Το μόνο αρνητικό είναι ότι μέσα στο ζωτικό χώρο που χρειάζονται για
την τοποθέτησή τους οι δεξαμενές συμπιεσμένου φυσικού αερίου
καταλαμβάνουν το κάτω τμήμα του πορτμπαγκάζ και τον χώρο της
ρεζέρβας. Θεωρητικά ο χώρος αποσκευών υπολείπεται κατά 130 λίτρα,
όμως στην πράξη ακυρώνεται μόνο ο διπλός πάτος και ο χώρος
αποσκευών παραμένει επίπεδος και λειτουργικός στο ωφέλιμο τμήμα των
460 λίτρων, παραμένοντας τεράστιος χωρίς να ακυρώνει τον
εντυπωσιακό του ρόλο.
Χωροταξικά η 3η γενιά Octavia κερδίζει το άριστα με το σπαθί της
και εκμεταλλεύεται άψογα τα 2.686 mm του μεταξονίου για να μπορεί
να δικαιολογήσει τις απλωμένες διαστάσεις της. Σχεδιαστικά
ακολουθεί το μοτίβο της επιτυχίας που θέλει λιτές γραμμές, ποιοτικά
υλικά και κομψό διάκοσμο, ενώ και σε επίπεδο εργονομίας τα
καταφέρνει περίφημα αρκεί να ξεπεράσεις τον χρόνο προσαρμογής για
να παίζεις στα δάχτυλα το ρεπερτόριο πληροφοριών που σου προσφέρει
μέσω της οθόνης η κεντρική κονσόλα.
Τα όργανα ακολουθούν τη λογική της ουσίας και λιγότερο του
εντυπωσιασμού με τις κύριες πληροφορίες να προσφέρονται αναλογικά,
συνδυασμένες με ψηφιακές συμπληρωματικές. Οι ιδιαιτερότητες της
έκδοσης G-TEC εστιάζονται μόνο στον πίνακα οργάνων που χωρίς να
χάσει την κεντρική ιδέα της εικόνας του προσφέρει τις πληροφορίες
που χρειάζονται για το CNG. Ένας ξεχωριστός δείκτης στο στροφόμετρο
για τις δεξαμενές φυσικού αερίου και ένας για την βενζίνη στην
πλευρά του κοντέρ, ενώ το κεντρικά τοποθετημένο display ενημερώνει
για την κατανάλωση και αυτονομία που αφορά τα δυο καύσιμα.
Στην κονσόλα πρωταγωνιστεί η 5άρα touch screen οθόνη από την οποία
ο οδηγός χειρίζεται το ηχοσύστημα, το trip computer, την επιλογή
προγράμματος οδηγικής διάθεσης στο Drive Mode Selection (Normal -
Sport - Eco - Individual), την απενεργοποίηση του ASR (και όχι του
ESC) και άλλων ρυθμίσεων και λειτουργιών που αφορούν το
αυτοκίνητο.
Φυσάει αεράκι καθαρό και οικονομικό
Ο 1,4 λίτρων TSI έχει χάσει την εκρηκτικότητα του αμοιγώς
βενζινοκίνητου αδερφού, ιδίως ανεβαίνοντας στην κλίμακα του
στροφομέτρου, όμως αποδίδει πολιτισμένα και γραμμικά την ισχύ του
και μόνο αν έχεις οδηγήσει νωρίτερα τη μονού καυσίμου αντίστοιχη
Octavia θα νιώσεις το G-TEC λίγο συγκρατημένο στον τρόπο που
εκδηλώνεται. Οι επιδόσεις παρόλα αυτά είναι καλές και προσομοιώνουν
ένα συνδυασμό εντυπώσεων ανάμεσα στα 1.2 TSI και κυρίως στο 1.4
TSI, λόγω παραπάνω ροπής που εξαργυρώνεται στις ρεπρίζ.
Το G-TEC διατηρεί τον σβέλτο και απροβλημάτιστο χαρακτήρα του ενώ
συνολικά επιβεβαιώνει τον κατασκευαστή τόσο όσον αφορά επιδόσεις
όσο και καταναλώσεις. Ιδίως στο δεύτερο σκέλος οι ενδείξεις στο
trip computer δείχνουν από 2,6 kg/100 km με πολύ απαλό πόδι, έως
4,5 kg/100 km με πιο ξέγνοιαστο ρυθμό οδήγησης, ενώ σε αντίστοιχες
συνθήκες με βενζίνη οι ενδείξεις είναι από 5 έως 7 lt/100km. Ακόμα
και στο άνω άκρο καταναλώσεων, το Octavia G-TEC μπορεί να κάνει
εφικτή την συνολική συνδυαστική αυτονομία των 1000+ km, χωρίς
απαραίτητα να είσαι ο γκουρού της οικονομίας.
Στο δρόμο, το επιπλέον βάρος δεν χαλάει την συνολική γεύση και η
Octavia, παραμένει Octavia! Ακόμα και αν περιμένεις ότι τα
κρεμασμένα εκεί πίσω έξτρα κιλά θα χαλάσουν την ισορροπία της
συμπεριφοράς, η Skoda διαψεύδει και σημαντικό μέρος της εξήγησης
οφείλεται στους πολλαπλούς συνδεσμους της πίσω ανάρτησης που
διαβάζουν αποτελεσματικά τον δρόμο. Η δραστήρια συμπεριφορά
διατηρείται στην περίπτωση G-TEC και ελάχιστα επηρεάζει το επιπλέον
βάρος που κρέμεται στον πίσω άξονα.
«Χτισμένη» στην σύγχρονη πλατφόρμα MQB του group Volkswagen, η
Octavia με το καθαρό και οικολογικό της στίγμα εξασφαλίζει την
ουσιαστική συμπεριφορά που χαρακτηρίζει τα σύγχρονα αυτοκίνητα του
ομίλου. Παραμένει ήσυχη και πολιτισμένη κάτι που διαπιστώνεις στις
καθημερινές βόλτες αλλά και στο απολαυστικό ταξίδι που προσφέρει. Η
μαλακή ρύθμιση στην ανάρτηση, ωφελεί την ισορροπημένη απόδοση,
προσφέροντας ικανοποιητική άνεση και αποτελεσματική συμπεριφορά
χωρίς ανησυχητικές κλίσεις που επηρεάζουν την πληροφόρηση και την
αίσθηση.
Η ζωντάνια του κινητήρα συνδέεται με ένα ικανό πακέτο για να
απολαύσεις οδήγηση και εκεί που τελειώνουν οι ευθείες. Φυσικά τα
ηλεκτρονικά παραμένουν alert σε κάθε προσπάθεια να υπερνικήσεις
τους νόμους της φυσικής, όμως η αίσθηση που προσφέρει διαθέτει
επικοινωνιακό bonus που εισπράττει ο οδηγός. Όσο εύκολα επιταχύνει
και διατηρεί την ταχύτητά της μέσα στην στροφή, άλλο τόσο φρενάρει
με αποφασιστικότητα και επαναληπτική διάθεση και συνολικά έχει το
ταλέντο να ισορροπεί την άνεση με την αποτελεσματικότητα, τον
δυναμισμό και την ρεαλιστική καθημερινότητα. Τελικά ακόμα και στην
έκδοση G-TEC η Octavia παραμένει ένα πλήρες, σύγχρονο και
δελεαστικό αυτοκίνητο και ενσωματώνει γενναιόδωρα όλα όσα ψάχνει ο
ενδιαφερόμενος.
ΦΩΤΟ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Η έκδοση με καύσιμο φυσικού αερίου προσφέρει το ιδανικό κόστος μετακίνησης με ανύπαρκτους συμβιβασμούς για αυτόν που τελικά το επιλέγει. Αν εξαιρέσουμε το αλμυρό επιπλέον κόστος για την υπέρβαση από απλό βενζινοκινητήρα σε G-TEC διπλού καυσίμου, η καθαρή έκδοση της Octavia θα σε επιβραβεύσει με απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας και αστεία έξοδα με βάση τις αποστάσεις που θα κάνουν γρήγορα την απόσβεση, εφόσον κάνεις χιλιόμετρα εντός βεληνεκούς του φτωχού αλλά αναπτυσσόμενου δικτύου διανομής CNG. Αν και βαρύτερη και λιγότερο δραστήρια σε επιδόσεις, η έκδοση G-TEC παραμένει απολαυστική και εύστοχη. Με σεβασμό στον οικογενειακό σκοπό, με δεδομένα που απογειώνουν την θέση προς τα μεσαία λημέρια και με το καθαρό και φτηνό καύσιμο να προσφέρει εντυπωσιακή συνολική αυτονομία, η 3ηγενιά Octavia βάζει θεμέλια για μια ακόμα επιτυχία.