ΔΟΚΙΜΗ: Fiat 500X 1.6 MTJ

Η Fiat πήρε το εξαιρετικά πετυχημένο concept του 500 και το ύψωσε στη δύναμη του Χ κυριολεκτικά αλλά και μεταφορικά. Όπως και να το θεωρήσεις, το αποτέλεσμα την κολακεύει ιδιαίτερα

  • -
  • -
Ισχύς120 PS
Ροπή320 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h10,5 sec
Κατανάλωση μ.κ.4,1 lt/100km
Εκπομπές CO2109 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Ακολουθώντας τις εξελίξεις με τον ιδανικό τρόπο, η Fiat διευρύνει το πεδίο δράσης της οικογένειας των 500, με ένα crossover. Το ονομάζει 500Χ και το σχήμα του δε θα μπορούσε να είναι πιο πετυχημένο.

Τσιμπημένο αλλά πλήρες
Στον στάνταρ εξοπλισμό του 500Χ περιλαμβάνονται 6 αερόσακοι (μετωπικοί, πλευρικοί και οροφής), εμπρός φώτα ημέρας, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής και ESC (Electronic Stability Control). Επιπρόσθετα, ανάλογα την έκδοση διατίθενται τα έξυπνα συστήματα Lane Assist (σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας) και Blind Spot Assist (σύστημα υποβοήθησης αλλαγής λωρίδας σε περίπτωση μη ορατότητας λόγω τυφλού σημείου). Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης κάμερας οπισθοπορείας στον προαιρετικό εξοπλισμό, για μεγαλύτερη ασφάλεια κατά τη στάθμευση, και το σύστημα "Brake Control" για υποβοήθηση του συστήματος πέδησης. Φυσικά το παρών δίνει και το σύστημα Uconnect με οθόνη αφής 5" ή 6,5" και λειτουργία Bluetooth με φωνητικές εντολές, Aux-in, USB θύρα. Επιπρόσθετα, το Uconnect Radio Nav 5'' προσφέρει το TomTom 2.5D navigation ενώ το 6.5" Uconnect Radio Nav χρησιμοποιεί δορυφορική πλοήγηση με χάρτες 3D, και εισαγωγή διεύθυνσης με φωνητική εντολή. Χρησιμοποιώντας έγχρωμη οθόνη αφής, το σύστημα επιτρέπει την πρόσβαση σε όλες τις κύριες λειτουργίες: από το ραδιόφωνο σε όλες τις πηγές πολυμέσων (media player, iPod, iPhone, smartphone) οι οποίες μπορούν να συνδεθούν μέσω της θύρας USB ή της θήκης Aux-in ή με το Bluetooth audio streaming. Κι όλα αυτά μπορούν να ελεγχθούν μέσω των χειριστηρίων στο τιμόνι, ώστε να μη χρειάζεται να αποσπάται η προσοχή του οδηγού από το δρόμο.
γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Απόδοση κινητήρα
  • Κράτημα
  • Στιβαρή αίσθηση
  • Ικανοποιητικοί χώροι για μια οικογένεια
  • Εξοπλισμός
  • Κατανάλωση
  • Πρακτικό αμάξωμα
ξινά
  • Τσιμπημένη τιμή
  • Μέτρια αίσθηση τιμονιού
  • Θα θέλαμε ένα κλικ πιο μαλακή ανάρτηση
Διάλεξε στιλ

500X Urban

Η “αστική” έκδοση με έμφαση στην άσφαλτο χαρακτηρίζεται από τα εξής στοιχεία:

  • Προφυλακτήρες στο χρώμα του αμαξώματος
  • Εξωτερικές λεπτομέρειες από χρώμιο
  • Κίνηση 4Χ2 ή 4Χ2 με Traction+

 

500X Cross

Διαθέτει εμφάνιση και ικανότητες off-road (γωνία προσέγγισης 21,3°, φυγής 30,1° και ράμπας 22,3°) και ξεχωρίζει για τα εξής:

  • Προφυλακτήρες με προστατευτικές ποδιές.
  • Εξωτερικές λεπτομέρειες σε σατινέ χρώμιο.
  • Σκούρες μπάρες οροφής.
  • Πίσω σκούρα κρύσταλλα.
  • Κίνηση 4x2 με Traction+ ή 4x4.

 

Στη βιομηχανία, το να εξελίσσεις ένα εξαιρετικά πετυχημένο προϊόν είναι ένας πολυσύνθετος και βασανιστικός πονοκέφαλος. Στην περίπτωση του Fiat 500 όμως, είναι σαφές πως υπάρχει όχι μόνο αφθονία σε… παυσίπονα, αλλά και η απαραίτητη τεχνογνωσία. Ακόμη κι αν η καινούργια πράξη του έργου «500» παίζεται στην ιδιαίτερα δύσκολη σκηνή των crossover, με την ονομασία 500Χ.

Την πρώτη ύλη αποτέλεσε το πάτωμα της Alfa Romeo Giulietta όμως από εκεί και πέρα, η σχεδίασή του δε θα μπορούσε να είναι περισσότερο πετυχημένη. Είναι μεν ένα σαφώς μεγαλύτερο και ψηλότερο 500, δε χάνει όμως ούτε στάλα κομψότητας ούτε κι αφήνει το παραμικρό περιθώριο για αμφιλεγόμενα σχόλια, όπως τα μέλη της οικογένειας 500L. Το 500Χ αρέσει σε όλους και με την κομψή του όψη επικοινωνεί όλα του τα χαρίσματα: Είναι δυναμικό κι αθλητικό, δείχνοντας αστικό αλλά κι εν δυνάμει έτοιμο να ακολουθήσει έναν πιο περιπετειώδη δρόμο. Κι αυτό είναι ανεξάρτητο από το εάν έχεις διαλέξει το πιο ήπιο Urban λουκ του αυτοκινήτου της δοκιμής μας ή το πιο δραστήριο Cross που έχει περισσότερα πλαστικά προστατευτικά στο αμάξωμα.

 

Τόσο όσο

Το 500Χ πατάει στο δρόμο με τσαμπουκά. Η σφιχτή ανάρτηση σου γεννά αυτοπεποίθηση και ελέγχει αυστηρά τις κινήσεις του αμαξώματος κάθε φορά που αλλάζεις απότομα την κινητική του κατάσταση. Τόσο το εμπρός όσο και το πίσω μέρος πατάνε σε γόνατα Μακφέρσον τα οποία είναι σωστά συντονισμένα μεταξύ τους, ακόμα κι όταν φρενάρεις απότομα πάνω σε στροφή. Γι’ αυτό και πρακτικά το 500Χ δίνει την αίσθηση ενός καλοστημένου συμβατικού επιβατικού και όχι ενός οχήματος που το αμάξωμά του απέχει 169 mm από την άσφαλτο. Ωστόσο, η απόσταση αυτή σου επιτρέπει να πατάς χώμα χωρίς φόβο για επαφές της κοιλιάς με το έδαφος. Αρκεί βέβαια να μην παρασυρθείς, γιατί τα ασφάλτινα ελαστικά βάζουν γρήγορα το όριο και ο συνδυασμός πετρελαίου και τετρακίνησης προαπαιτεί 2λιτρο μοτέρ. Το δικό μας, προσθιοκίνητο 500Χ κινείται από έναν 1.600άρη τουρμποντίζελ που όμως ούτε λίγος είναι, ούτε πολύ καίει. Η εργοστασιακή μέση κατανάλωση είναι 4,1 lt/100 km (με αντίστοιχες εκπομπές CO2 109 g/km), ενώ στην πράξη βλέπεις με άνεση στο trip computer 6,5 lt/100 km.

 

Ό,τι πρέπει

Οι 120 ίπποι, τα 320 Nm ροπής και το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο είναι ένας συνδυασμός που αρκεί για 0-100 km/h σε 10,5 sec και πετυχαίνει καλό σκορ σε ευστροφία και απόκριση στο γκάζι, για τα ντίζελ δεδομένα. Αυτό ισχύει ανεξάρτητα από τη θέση του περιστροφικού Driving Mood Selector μεταξύ των επιλογών Normal, Sport και All Weather. Εκτός από την απόκριση, αλλάζει ακόμα τις παραμέτρους στον έλεγχο της πρόσφυσης και της ευστάθειας καθώς και την υποβοήθηση του τιμονιού, χωρίς πάντως να βελτιώνει τη μέτρια αίσθησή του. Ο κινητήρας δεν είναι αθόρυβος, όμως στο ταξίδι ελάχιστα ακούγεται και την απόλυτη σταθερότητα συντροφεύει κυρίως ο θόρυβος από τους 18άρηδες τροχούς της έκδοσης Lounge. Οι τελευταίοι τονίζουν και τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, που ναι μεν δεν είναι δυσάρεστη μα διαβάζει το ανάγλυφο του δρόμου πιο πολύ από το αναμενόμενο. Συνολικά πάντως, η κύλιση είναι ποιοτική και όχι ενοχλητικά θορυβώδης.

 

Καθημερινό

Η κυρίαρχη αίσθηση πίσω από το τιμόνι του 500Χ είναι ο ευχάριστος συνδυασμός στιβαρότητας και ευελιξίας. Ναι μεν ο κύκλος στροφής των 11,1 m δεν είναι μικρός, όμως το μήκος των 4,25 m είναι αρκετά μικρό για να μη σε δυσκολεύει στην πόλη.

Ταυτόχρονα, είναι και αρκετά μεγάλο ώστε να εξασφαλίσει μια καμπίνα που σε καλωσορίζει με ευχάριστη διάθεση, σύγχρονη αισθητική και επαρκέστατο χώρο. Θα βρεις αμέσως τη σωστή θέση οδήγησης, ενώ θα εκτιμήσεις πολύ τη σωστή ορατότητα καθώς επίσης και τη, χωρίς γρίφους, εργονομία. Ακόμα και η οθόνη αφής του συστήματος UConnect είναι εύχρηστη, βάζοντας κι εκείνη το λιθαράκι της στη δημιουργία μιας user friendly και προσεγμένης εικόνας.

Ακόμα ένα λιθαράκι βάζει ο γεροδεμένος συνδυασμός των μαλακών και σκληρών πλαστικών του ταμπλό που κερδίζει το μάτι και την αφή. Επιπλέον, ο διάκοσμος -ειδικά στην έκδοση Lounge- κάνει ιδιαίτερα φιλόξενη μια καμπίνα που καίτοι διατηρεί αρκετά κοινά με την Alfa Romeo Giulietta, έχει ξεκάθαρα το δικό της χρώμα. Ευτυχώς, εκτός από χρώμα έχει και τον απαραίτητο χώρο για δύο ενήλικους επιβάτες στο πίσω κάθισμα, με αποδεκτό αέρα για τα γόνατα και άφθονο για το κεφάλι. Υπάρχουν επίσης αρκετές θήκες για τα καθημερινά μικροπράγματα, ενώ η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων γίνεται εύκολα και γρήγορα για όποιον χρειάζεται περισσότερα από τα 350 λίτρα του κανονικού πορτμπαγκάζ.

 

Εκθετική πρόοδος

Τα 23.970 ευρώ (με απόσυρση) του 500Χ 1.6 MTJ Lounge ασφαλώς και είναι πολλά, αλλά αυτό είναι βασικό συστατικό του concept των 500. Πόσω μάλλον από τη στιγμή που, σε ολόκληρη τη γκάμα, υποστηρίζονται από σύγχρονο και πληρέστατο πακέτο εξοπλισμού, και κυρίως από την πιο ενδιαφέρουσα παραλλαγή του 500 μέχρι σήμερα.

Φωτογραφίες/video: Σπύρος Κανατάς




συμπέρασμα

Χωρίς περιστροφές, πρόκειται για το καλύτερο αυτοκίνητο με οικογενειακές περγαμηνές που έχει υπάρξει στη γκάμα της σύγχρονης Fiat. Συνδυάζει τη γοητεία του 500 με την πρακτικότητα και την καθημερινή ευχρηστία που κάθε crossover οφείλει να έχει, γι’ αυτό και θα πετύχει.

VIDEOS

GOCAR TEST - Fiat 500X 1.6 MTJ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...