ΔΟΚΙΜΗ: Abarth 595 Competizione 180 PS
Νιώθεις το 595 Competizione … «άνευρο» με 160 ίππους; H Abarth το σερβίρει και με 180!
- -
- -
με μια ματιά
Τα τιμημένα την δεκαετία του ΄60 λογότυπα 595 Competizione, όπως τα γνωρίσαμε στην σύγχρονη εκδοχή τους. Με έξτρα όμως δύναμη και την γνωστή δημιουργική τρέλα που συνοδεύει τις Abarth κατασκευές.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Σπορ σαλόνι
- Πολεμική συμπεριφορά
- Απόδοση
- Επιδόσεις
- Φρένα
- Ήχος
- Εξοπλισμός
- Καθίσματα
- ESP στο on
ξυνά
- Άνεση/Ανέσεις
- Τιμή
- Κατανάλωση
- ESP μόνιμα στο on
Μια ακόμα σκληροπυρηνική έκδοση, μια ακόμα υπερβολή! Το άλλοτε χαριτωμένο 500αράκι από την στιγμή που πέρασε την πόρτα με την επιγραφή Abarth απέκτησε μυϊκή μάζα, στεντόρεια φωνή και μυώδες στιλ που φωνάζει ότι το χόμπι του είναι να σταβλίζει άλογα. Πιο πρόσφατα το γνωρίσαμε με 160 ίππους στο ιπποφορβείο που κρύβει κάτω από το καπό, ενώ τώρα η Abarth κατάφερε να στριμώξει στον στάβλο του, 20 επιπλέον άλογα. Σαν να θέλει να μας πει ότι ποτέ δεν σταματά η ακόρεστη διάθεση για βελτιωμένη απόδοση, ακόμα και αν συζητάμε για ένα αυτοκίνητο που μετά βίας διαθέτει μεταξόνιο που ξεπέρνα τα 2,3 μέτρα!
Τσιμπάει!
Ο σκορπιός το συνηθίζει, αλλά και οι κατασκευές της Abarth που
φέρουν ως σήμα κατατεθέν το γνωστό αρθρόποδο δεν πάνε πίσω! Η σπορ
εξωστρέφεια είναι μέρος του χαρακτήρα στο 595 Competizione.
Από την εμφάνιση σε πείθει ότι το χαριτωμένο αμάξωμα του 500,
παύει να χαμογελά αθώα. Οι άγριες προθέσεις είναι ξεκάθαρες σε κάθε
σημείο που πέφτει το μάτι, σε κάθε λεπτομέρεια. Χρώματα της φωτιάς
σε αποχρώσεις του κόκκινου μέχρι τα φανάρια, συνδυασμένο
δημιουργικά με ένα βαθύ γκρι, ζάντες 17’’ κόσμημα με
λεπτομέρειες Abarth, προφυλακτήρες και μασπιέ που προσθέτουν μυϊκή
μάζα, φτερούγα, φυσικά οι σκορπιοί της Abarth και diffuser με δυο
διπλές απολήξεις εξατμίσεων που χορταίνουν το μάτι και το αυτί όταν
το μοτέρ κελαηδήσει. Μια πρώτη εκτίμηση της εμφάνισης κερδίζει το
θετικό πρόσημο για την σπορ αισθητική, ενώ η διακριτική
γραμματοσειρά του λογότυπου 595 Competizione δίνει το στίγμα της
ειδικής έκδοσης. Ομοίως κολακευτικές είναι και οι εντυπώσεις από το
σαλόνι, όπου πρωταγωνιστούν τα μπάκετ της Sabelt (για τα οποία
υπάρχει έξτρα χρέωση για την δερμάτινη επένδυσή τους), το
χαρακτηριστικό χοντρό τιμόνι με φωλιές για την ιδανική θέση των
χεριών, το βουρτσισμένο αλουμίνιο του επιλογέα και το μπαρόμετρο με
ταβάνι τα 1.9 bar και την ένδειξη Sport που φωλιάζει δίπλα στον
ανανεωμένο πίνακα οργάνων. Ο τελευταίος είναι με οθόνη 7’’ TFT,
προϊόν συνεργασίας με την Magneti Marelli, και αναβαθμίζει συνολικά
το επίπεδο επικοινωνίας οδηγού αυτοκινήτου, χωρίς να αλλοιώνει την
εικόνα και τον χαρακτήρα. Ο καινοτόμος νέος ψηφιακός πίνακας
οργάνων πέρασε αυτούσιος από την τελευταία ανανέωση του 500, όμως
στον πυρήνα του, που απεικονίζονται πληροφορίες για το trip
computer, θα βρείτε και ένα G-Meter που ενημερώνει για τις
πλευρικές και διαμήκεις επιταχύνσεις/επιβραδύνσεις.
Σε επίπεδο αισθητικής οι Ιταλοί είναι μάστορες και καταφέρνουν να
δώσουν μια ανώτερη κλάση στο σαλόνι του 595 Competizione, ακόμα και
αν η ποιότητα των πλαστικών δεν δικαιολογεί την τιμή του
αυτοκινήτου. Κομψές διχρωμίες σε καθίσματα και επενδύσεις,
υπογραφές της έκδοσης και σπορ, φινετσάτο επίπεδο εξοπλισμού που σε
κάνει να ξεχάσεις τους γενικότερους χωροταξικούς συμβιβασμούς.
Άλλωστε δεν θα το επιλέξεις ποτέ για τους χώρους του, αλλά για το
φλογερό του ταμπεραμέντο. Ο ανταγωνιστικότερος και ισχυρότερος
χαρακτήρας προκύπτει από νέα χαρτογράφηση που σε συνδυασμό με το
φίλτρο της BMC, την αναβαθμισμένη τουρμπίνα (Garret) και ένα πλήρως
ολοκληρωμένο σύστημα εξαγωγής με τις εξατμίσεις Record Monza να
ευθύνονται για τη σπορ μελωδία από τα τέσσερα μπουριά. Κάπως έτσι,
ο 1.4 T-Jet απογειώνεται στους 180 ίππους και η ροπή στα 250 Nm για
ένα αμάξωμα που με το ζόρι ξεπερνά τα 1.100 κιλά!
Κρότου λάμψης!
Προδιαγραφές που κάνουν το αίμα στις φλέβες να ρέει σε γοργότερο
ρυθμό και εδώ δεν μιλάμε για πυροτέχνημα, αλλά για πραγματικό
τετράτροχο όπλο τσέπης! Ταμπουρωμένος στα μπάκετ της Sabelt και
στην λιλιπούτεια καμπίνα, κάθεσαι ψηλά μεν, αλλά με το κορμί σου
αγκαλιασμένο από πλευρική στήριξη ώστε να γευτείς την εκρηκτική
διάθεση του κινητήρα. Κατ’αρχήν ο ήχος! Ζωηρός έως ζωηρότατος,
θυμίζει αγωνιστικό, «σκαλισμένο» μοτέρ και όμως προέρχεται
αποκλειστικά από την νέα εξάτμιση. Ιδίως στο ρελαντί και την στιγμή
που ξυπνάει ο περιποιημένος T-Jet, νιώθεις ότι είναι μίμος που
προσπαθεί να αναπαραστήσει μελωδία Ferrari έστω και για λίγο! Ο
εκδηλωτικός ήχος συνοδεύεται και από εντυπωσιακές επιδόσεις με το
μοτέρ να αποδίδει από χαμηλά και να αγριεύει αστραπιαία όσο
ανεβαίνουν οι στροφές. Αν μάλιστα πατήσεις το κουμπί Sport η
απόκριση γίνεται ακόμα ποιο άμεση και νιώθεις κάτι αντίστοιχο να
συμβαίνει και στο τιμόνι. Τα 0-100 km/h έρχονται σε 6,7’’ και η
τελική ταχύτητα των 225 km/h είναι υπερβολική, αλλά πραγματικότητα
για ένα μικρό αυτοκίνητο της κλάσης Α.
Ευτυχώς τα βελτιωμένα φρένα με διάτρητους αεριζόμενους δίσκους και
τα υψηλής απόδοσης τακάκια, γονατίζουν το αυτοκίνητο προσφέροντας
εξαιρετική αντοχή και αίσθηση, αρκεί το οδόστρωμα να μπορεί να
υποστηρίξει τις δυνατότητές τους. Η βελτιωμένη ανάρτηση πάντως
κάνει τα πάντα για να διατηρήσει τον έλεγχο του αμαξώματος. Με
κοντύτερα 15 mm και άλλης πυκνότητας ελατήρια, αμορτισέρ FSD της
Koni και 40άρι προφίλ στα Michelin Pilot Sport 3, το Competizione
δείχνει έτοιμο να ανταποκριθεί στον σπορ σκοπό του. Εξυπακούεται
όμως ότι ψάχνει ιδανικές συνθήκες και όχι βομβαρδισμένους δρόμους,
διαφορετικά το σκηνικό αλλάζει. Αν οι τροχοί του πατούν σε δρόμο
προδιαγραφών το μικρό αυτοκίνητο απλά διακτινίζεται με ζωηράδα και
νευρικό στιλ, αλλά με τους τροχούς να μην εγκαταλείπουν την
χαραγμένη τροχιά. Γι’ αυτό άλλωστε υπάρχει και το TTC (Τorque
Transfer Control) που μεταφέρει τα άλογα στο δρόμο προσομοιώνοντας
ηλεκτρονικά την λειτουργία μπλοκέ διαφορικού. Διασκεδαστικό όσον
αφορά την φιλότιμη προσπάθεια να πάρει στο κυνήγι διακεκριμένες
σπορ κατασκευές και με έναν καλό οδηγό ακόμα και να τις
κατατροπώσει, αλλά λιγότερο όσον αφορά την παιχνιδιάρικη συμμετοχή
της ουράς σε σπορ γωνίες, η οποία περιορίζεται από το ESP που δεν
απενεργοποιείται.
Ευτυχώς από την μια γιατί σε ένα κοντό μεταξόνιο, όπως του 595
Competizione, οι αντιδράσεις προκύπτουν αιφνιδιαστικά για τους
ενθουσιώδεις αλλά λιγότερο υποψιασμένους, κρίμα από την άλλη γιατί
το επίπεδο οδηγικής απόλαυσης θα αποκτούσε μεγέθυνση για τον γνώστη
σε ένα track day σε ελεγχόμενο χώρο (πίστα). Για τον δρόμο σοφά
εποίησε η Abarth να μην απενεργοποιείται γιατί η εξίσωση
παραδυσκολεύει για τις προδιαγραφές του αυτοκινήτου.
Ειδικά αν ο δρόμος περιλαμβάνει ανωμαλίες, σου δημιουργεί μια
αίσθηση σέικερ με την σφιχτή ανάρτηση και το κοντό μεταξόνιο και οι
αντιδράσεις έρχονται απότομα. Αν μάλιστα υπάρχουν και λακκούβες η
απορροφητικότητα ανάρτησης/ελαστικών δοκιμάζονται και ο ήχος που
φτάνει στα αυτιά σου σε αναγκάζει αργά ή γρήγορα να κόψεις ρυθμό.
Το θετικό είναι ότι αφήνει την τάση της ουράς για τοποθέτηση και
ταυτόχρονα δεν κλονίζει την αυτοπεποίθηση. Ασφαλές αλλά και
εκρηκτικό το 595, δεν θα το επιλέξεις για άνεση στο ταξίδι και
οικονομία στην κατανάλωση. Αν καταφέρεις να κινείσαι με 7-8
lt/100 km μάλλον θα έχεις πυρετό και το πόδι μόλις που θα χαϊδεύει
το γκάζι στον ανοιχτό δρόμο. Σε πιο καθημερινή οικονομική οδήγηση
το trip computer παίζει στα 9 lt/100 km, ενώ αν σε τσιμπήσει ο
σκορπιός της Abarth το διψήφιο νούμερο θα γίνει κατεστημένο στην
καθημερινότητά σου. Ναι λοιπόν, το Abarth 595 Competizione είναι
υπερβολή σε όλα όμως την εκπροσωπεί με τον γοητευτικότερο τρόπο αν
είσαι petrolhead και μπορείς να το αποκτήσεις και να ζήσεις μαζί
του.
ΦΩΤΟ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Με τιμή λίγο πριν τα 30 χιλιάρικα, απευθύνεται σε ένα στενό ιδιαίτερα εξιδεικευμένο κοινό που αναζητά το απόλυτο. Φυσικά δεν συγκαταλέγεται στις ευκαιρίες και δεν το λες κελεπούρι! Αν ψάχνεις σπορ αυτοκίνητο απαιτήσεων θα βρεις τσούρμο σε αυτά τα λεφτά, όμως τον ενδιαφερόμενο του Abarth 595 Competizione ελάχιστα θα τον απασχολήσουν οι ρεαλιστικότερες επιλογές. Το ξεχωριστό, το υπερβολικό, το σκληροπυρηνικό και το δυνατό σφηνάκι που καίει τον οισοφάγο, είναι αυτό που αναζητά! Δεν είναι αυτό που απευθύνεται στους πολλούς, αλλά αυτό που το αντέχουν οι λίγοι. Το 595 Competizione αποκτά μια ακόμα έκδοση και εκτοξεύει την απόδοση στους 180 ίππους. Εκδηλώνει με τον καλύτερο τρόπο τον όρο «φονέας γιγάντων» ειδικά αν οι τροχοί του κυλούν σε καλοστρωμένο τερέν. Ένα συμπυκνωμένο σπορ απόσταγμα που ή θα σε γοητεύσει ή θα το μισήσεις.