ΔΟΚΙΜΗ: Jaguar XE 2.0 D 180 PS
Γάτα βγήκε παγανιά, σεργιάνι για να φάει…
- -
- -
με μια ματιά
Πατάει ανάλαφρα, ελίσσεται με χάρη και βγάζει νύχια απέναντι σε ακλόνητους κυρίαρχους του παιχνιδιού. Η νέα πρόταση της Jaguar στα premium sedan συνοδεύεται από τον κωδικό XE και ουσιαστικά γελάει στα μούτρα τους…
Πάει καιρός που ασχολήθηκε η Jaguar με την
μεσαία κλάση. Premium μεσαία για να είμαστε ακριβείς, γιατί η
βρετανική αυτοκρατορία με έμβλημα το ταχύτατο αιλουροειδές δεν θα
μπορούσε να ρίξει την ματιά της χαμηλότερα. Και όταν έρχεσαι να
τοποθετηθείς σε μια κατηγορία κτήμα των Γερμανών με την Σειρά 3 της
BMW, τη C-Class της Mercedes και το A4 της Audi να κάνουν
διαχρονικό πάρτυ, τότε χρειάζονται «επιχειρήματα».
Δεν αρκεί μόνο η παρουσία και η Jaguar το γνωρίζει καλά αυτό από
την πρόσφατη ιστορία και την εποχή που η X-Type δεν κατάφερε παρά
μια τρύπα στο νερό. Το αν η νεότατη Jaguar XE καταφέρει να σπάσει
ταμεία είναι μάλλον αισιόδοξο σενάριο, όμως το μόνο σίγουρο είναι
ότι η βρετανική έλευση στα premium sport saloon έχει κάνει ήδη το
γερμανικό κατεστημένο να ξεροκαταπίνει ξανά και ξανά! Το γεγονός
ότι πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα
της βρετανικής εταιρείας στην πρόσφατη ιστορία της (μετά την
αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος το 2008), φορτώνει την XE με
ιδιαίτερη προσοχή και αυτοπεποίθηση ώστε να ξεδιπλώσει το ταλέντο
της έτσι όπως αξίζει σε μια Jaguar.
Με όπλο την όμορφη σχεδίαση και την κλασσική γραμμή, η βρετανική
εταιρεία φωτίζει το μέλλον αξιοποιώντας τη πλούσια κληρονομιά της.
Από την άλλη δεν αναλώνεται σε φλυαρίες, αλλά γαρνίρει το
αριστοκρατικό στιλ της XE με γενναίες δόσεις δυναμισμού που
προκύπτει από την εμφάνιση. Πρόκειται για το πιο αεροδυναμικό σχήμα
στην ιστορία της Jaguar με Cd: 0,26. Το αμάξωμα είναι
κατασκευασμένο από αλουμίνιο σε ποσοστό 75%, αλλά και από χάλυβα
υψηλής αντοχής. Μάλιστα η XE είναι το πρώτο αυτοκίνητο παγκοσμίως
που χρησιμοποιεί το αλουμίνιο (RC5754) που προέρχεται από
ανακύκλωση. Οι αναλογίες της παραπέμπουν σε τυπικό μεσαίο sedan και
η χαμηλή γραμμή της οροφής τονίζει τον σπορτίφ χαρακτήρα που
ταιριάζει με τη φιλοσοφία του μοντέλου. Χαρακτηριστικά στοιχεία η
γρίλια του ψυγείου, τα νικελένια βράγχια πίσω από τα φτερά με την
στάμπα του κατασκευαστή και το μυώδες καπό που παραδοσιακά
χαρακτηρίζει τις Jaguar. Τα πάντα όμως είναι δοσμένα με μια
σύγχρονη σχεδιαστική άποψη, εύπεπτη και για αυτόν που αναζητά
αριστοκρατικό στιλ, αλλά και για τον απαιτητικό της σπορ
φιλοσοφίας.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Απόδοση κινητήρα
- Οδική συμπεριφορά
- Σπορ πληροφόρηση
- Κιβώτιο ταχυτήτων
- Κομψό σαλόνι
- Ποιοτική ανάρτηση
- Τιμόνι
- Κατανάλωση
- Αυτονομία
- Εξοπλισμός
ξινά
- Χώροι
- Τιμή
Το γατί, πέφτει στο πετρέλαιο!
Φυσικά υπάρχουν διαθέσιμες XE με διλιτρους βενζινοκινητήρες σε εκδόσεις των 200 και 240 ίππων και μια γρηγορότερη 3λιτρη των 340 ίππων, όμως o νεος επίσης διλιτρος turbodiesel της σειράς Ingenium δείχνει ότι θα αποτελέσει το μήλο της έριδος στις συνολικές πωλήσεις. Σε εκδόσεις των 163 και 180 ίππων, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής, η Jaguar XE παρουσιάζει ένα σύγχρονο πρόσωπο απέναντι στον ανταγωνισμό. Στα χαρακτηριστικά του εκτός από το turbo, ο άμεσος ψεκασμός, ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων και το σύστημα Start/Stop, ενώ συνολικά είναι σημαντικά ελαφρύτερος και σαφώς πιο σύγχρονος στην λειτουργία του σε σχέση με τα αντίστοιχα σύνολα των 2.2 λίτρων που αντικαθιστά. Σύμφωνα με την εταιρεία οι μειωμένες κατά 17% εσωτερικές τριβές του κινητήρα οφείλονται σε νέες εφαρμογές όπως ο ηλεκτρονικός έλεγχος στις αντλίες λαδιού και νερού, στα ωστήρια βαλβίδων με ρουλεμάν, στα περιστρεφόμενα αντικραδασμικά αντίβαρα που στηρίζονται σε ρουλεμάν, και στην ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ψύξη των εμβόλων που γίνεται με ψεκασμό λαδιού. Ως αποτέλεσμα έχουμε εκτός από τους 180 ίππους και πληθωρική ροπή που αγγίζει τα 430 Nm, αλλά και ένα ωφέλιμο φάσμα στροφών που ταιριάζει στο σπορ dna μιας Jaguar. Σημειώστε επίσης ότι εκτός από το 6άρι χειροκίνητο υπάρχει και το αυτόματο 8άρι της ZF που διέθετε η ΧΕ που είχαμε στα χέρια μας και το πακέτο δείχνει ιδιαίτερα δελεαστικό για να ξεχυθούμε στους δρόμους. Πριν από αυτό όμως το μάτι στέκεται στον βαθύ εσωτερικό κόσμο της ΧΕ, που συναντά κανείς την σύγχρονη έκφραση του βρετανού αριστοκράτη. Κάτι σαν τους απόγονους της βασιλικής οικογένειας που αρχίζουν και πηδάνε σελίδες από το πρωτόκολλο, έτσι και η XE απέχει από φλυαρίες και υπερβολές παλαιότερων Jaguar. Λιτή σχεδιαστική λογική, χωρίς να απουσιάζει κάτι και εργονομία που κερδίζει τα εύσημα με το καλημέρα είναι στοιχεία που την χαρακτηρίζουν. Ποιοτικά συναγωνίζεται χωρίς να ξεπερνάει την παρέα των Γερμανών, ενώ αν περιμένεις ότι το μεταξόνιο των 2.835 mm και τα 4.672 mm μήκους θα προσφέρουν ασυναγώνιστους χώρους, κράτα το μικρό καλάθι. Κανείς από τους επιβάτες βέβαια δεν θα διαμαρτυρηθεί, εκτός από τον μεσαίο, με το τούνελ της μετάδοσης ανάμεσα στα πόδια του, αλλά και πάλι δεν είναι ότι ποιο ευρύχωρο διαθέτει η κλάση. Ούτε σε χώρο αποσκευών, άσχετα αν τα 455 lt δεν σε απογοητεύουν. Φυσικά από μια Jaguar δεν περιμένεις τσιγκουνιές σε επίπεδο εξοπλισμού και όλα είναι αγγελικά πλασμένα στο πλούσιο σαλόνι, αν και το πόσο πλούσιο θα το βρεις είναι θέμα πορτοφολιού, έκδοσης και επεκτατικής διάθεσης του μελλοντικού ιδιοκτήτη στις λίστες των προαιρετικών πακέτων. Οι διαθέσιμες επιλογές ξεκινούν από την βασική SE και κλιμακωτά καταλήγουν στις Prestige, R-Sport και Portfolio. Καλά όλα αυτά όμως άλλα αν δεν πιέσεις το κουμπί start, δεν σχηματίζεις άποψη για τα …νύχια της γάτας!
Kaguar…
Αν δεν ξυπνήσει ο κάγκουρας μέσα σου σε αυτό το premium μεσαίο,
δεν ξέρω σε ποιο άλλο θα συμβεί! Και εξηγούμαι: Στιβαρό πλαίσιο,
αριστοτεχνικό στήσιμο και μετάδοση στο πίσω άξονα, μέσω ενός ζωηρά
εκφραζόμενου κινητήρα και ενός πρόθυμου κιβωτίου να κάνει την
δουλειά. Ένα από τα καλύτερα ηλεκτρικά τιμόνια που θα βρεις στα
χέρια σου και κάπως έτσι πιάνεις τον εαυτό σου με απενεργοποιημένα
τα ηλεκτρονικά ευστάθειας να παίζεις με την κουνιστή ουρά στην
ζούγκλα με τις στροφές. Και είναι κακό όλο αυτό, θα αναρωτηθεί
κανείς εύλογα! Σαφώς και όχι για κάποιον που γνωρίζει την τέχνη της
οδήγησης αλλά κομματάκι προκλητικό για τους θεατές που δεν είναι
μυημένοι σε τέτοιες εικόνες.
Η ΧΕ ντριφτάρει και το κάνει εμφατικά, δηλώνοντας ότι διαθέτει
μαγκιά κάτω από το πέπλο της αριστοκρατίας. Διαθέτει το καλύτερο
τιμόνι στην κατηγορία, ακολουθεί κατά γράμμα το σημάδι σου και
προσφέρει αίσθηση και πληροφορία, που σπάνια συναντάς σε ηλεκτρική
υποβοήθηση. Προσφέρει δυνατά και ανθεκτικά φρένα και την απόλυτη
ισορροπία ανάμεσα στην άνεση και στην ποιοτική, σπορ συμπεριφορά
υλοποιώντας άριστα τον συνδυασμό ανάρτησης διπλών ψαλιδιών εμπρός
και πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Το πάτημα γάτας της ταιριάζει απόλυτα
και όταν κινείται σχεδόν εξαφανίζει τις διαστάσεις, όντας ευέλικτη
και φιλότιμη στα γούστα του οδηγού. Είτε νιώθει την ανάγκη για σπορ
οδήγηση, είτε για να βιώσει πολιτισμό και σύγχρονες επιδόσεις
διαβάζοντας πιστά την ιδανική γραμμή στην τροχιά της στροφής. Με τα
ηλεκτρονικά στο on προσφέρει ταχύτατες στιγμές χωρίς χτυποκάρδι
ακόμα και για αμύητους ενώ η ακλόνητη αίσθηση σου επιτρέπει να
διατηρείς με ασφάλεια ταχύτητες κοντά στην τελική ταχύτητα (228
km/h).
Η ποιότητα κύλισης είναι ανάλογη της ταχύτητας που κινείσαι και
ίσως εδώ να μην είναι Γερμανός, όμως ο Βρετανός γοητεύει με την
συνολική εικόνα ακόμα και αν ψιθυρίζει λίγο παραπάνω στα αυτιά. Τα
7,8’’ για την διαδικασία του 0-100 km/h δεν απέχουν από την
πραγματικότητα και ο διλιτρος turbodiesel τα πάει περίφημα με τις
επιδόσεις παρά τα σχεδόν 1.700 κιλά του ιαγουάρου. Το 8άρι κιβώτιο
υλοποιεί εξαιρετικά τον σκοπό του με ομαλές και σβέλτες αλλαγές,
πάντα εύστοχες είτε είσαι στην θέση Drive είτε στο Sport Mode. Αν
θέλεις να πάρεις την κατάσταση στα χέρια σου δεν θα ασχοληθείς με
τον sexy αναδυόμενο περιστροφικό διακόπτη της κονσόλας, αλλά με τα
paddles που κατοικούν πίσω από το τιμόνι. Οι ομαλές και σβέλτες
αλλαγές γίνονται όταν το ζητήσεις, ενώ στην επιθετικότερη ρύθμιση
οι στροφές του κινητήρα χαϊδεύουν τον ηλεκτρονικό κόφτη και δεν
αλλάζουν αυτόματα την σχέση προς τα πάνω.
Συνολικά η XE καταφέρνει να κερδίσει το τίτλο του ποιο fun to drive
αυτοκινήτου της κατηγορίας. Ακόμα και αν την οδηγείς με επίμονα
τεντωμένο το δεξί πόδι στη μοκέτα, δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 10
lt/100 km. Συγκεκριμένα η μέση κατανάλωση κατά την διάρκεια της
δοκιμής σπάνια ξεπέρασε τα 9,5 lt/100 km και στα ¾ της συνολικής
παρουσίας στα χέρια μου το δεξί μου πόδι δεν φορούσε παπούτσι, αλλά
αμόνι! Σε οικονομικότερο τέμπο θα δεις και 7 λίτρα ενώ και στις δυο
περιπτώσεις θα είσαι από ταχύς έως ταχύτατος.
Η Jaguar XE βγάζει τα νύχια της και γραπώνει τις εντυπώσεις. Αν
ψάχνεσαι για απολαυστικά σπορ, ξεχωριστό και άρτιο σπορ premium
sedan δηλώνει παρόν και μπαίνει σφήνα σε μια κατηγορία που οι
Γερμανοί έχουν τον πρώτο λόγο. Ο ιαγουάρος έχει λόγους να
ανακατέψει την τράπουλα στα σπορ premium sedan αρκεί βέβαια να σου
περισσεύουν και μερικές χιλιάδες ευρώ παραπάνω, γιατί Jaguar χωρίς
το ανάλογο τίμημα δεν προβλέπεται. Αυτή άλλωστε είναι και η γοητεία
του ξεχωριστού και αν την αναζητάς και μπορείς, δεν έχεις λόγο να
μην την προτιμήσεις. Η παροιμία λέει ότι όταν η γάτα λείπει
χορεύουν τα ποντίκια. Η γάτα όμως, είναι εδώ!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ
συμπέρασμα
Συνήθως βέβαια όταν ακούς Jaguar περιμένεις πολυκύλινδρους κινητήρες με έκφραση στην απόδοση που συνοδεύεται με πληθωρικό ήχο, όπως μας έχει διδάξει και το παρελθόν, όμως η νέα εποχή επιτάσσει downsizing, με «λουλουδάτους» ρύπους χωρίς από την άλλη βέβαια να χαλάει η μανέστρα της ορμητικότητας και του χαρακτήρα. Το πρόσφατο παράδειγμα της XE είναι χαρακτηριστικό της νέας εποχής JLR με τον Ingenium κάτω από το μακρύ καπό να κελαηδά σε ντίζελ ρυθμό, να σπαταλάει μετρημένα το ζουμί του ρεζερβουάρ και να σέβεται το περιβάλλον. Ακούγεται λίγο ξενερουά για Jaguar να κροταλίζει ένας ντίζελ και αν ψάχνεις ηχητική μελωδία και άγριο βρυχηθμό εδώ απουσιάζουν! Για την Jaguar βέβαια υπάρχει απάντηση ακόμα και σε αυτό, την λένε S, διαθέτει V6 και τρέφεται με βενζίνη. Αυτομάτως βγαίνει λοιπόν από την εξίσωση και απευθύνεται σε άλλες πολιτείες, οικονομικά μπαμπάτσικες! Οι πωλήσεις θα έρθουν με τον «μικρό», καθαρό και εξελιγμένο κινητήρα που μπορεί να προσφέρει λιγότερο σασπένς καμουφλάροντας τον πραγματικό χαρακτήρα, αλλά δεν αφήνει περιθώριο για γκρίνιες. Νιώθεις πλήρης, ακλόνητος και ασφαλής στα 230 km/h, χωρίς να πίνει ταυτόχρονα τον Βόσπορο από καύσιμο και είναι τόσο εύστοχη είτε απευθύνεται σε αριστοκρατία που αναζητά ανέσεις είτε σε παθιασμένους της οδήγησης. Αν το ζητούμενο λοιπόν είναι ένα αιλουροειδές που σέβεται το λογότυπο αυτή η μεσαία σιλουέτα που πλησιάζει τα 5 μέτρα καταφέρνει να σε εντυπωσιάσει. Τόσο που αν είχες διαθέσιμα τα κλειδιά της πιάτσας του ανταγωνισμού δεν θα είχες και ιδιαίτερο δίλημμα για το ποιο θα ήταν αυτό που θα τραβούσες από το σωρό.