ΔΟΚΙΜΗ: MINI Cooper SD 5d
Ένα χαρισματικό MINI με επιδόσεις, οικονομία, χρηστικότητα και ευρυχωρία
- -
- -
με μια ματιά
Ο ιδανικός συνδυασμός για MINI άνευ συμβιβασμών. Με τουρμποντίζελ 170 ίππων, πιστοποιημένη σπορ συμπεριφορά και bonus χρηστικότητα από δυο επιπλέον πόρτες.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Οδική συμπεριφορά
- Ποιότητα
- Απόδοση
- Επιδόσεις
- Κατανάλωση
- Φρένα
- Εξοπλισμός
- Χρηστικότητα
ξινά
- Χώροι
- Τιμή
Μπορεί για τους σκληροπυρηνικούς της fan οδήγησης να θεωρείται ιεροσυλία ένα σπορ αυτοκίνητο να προσφέρεται με έξτρα πόρτες και πετρελαιοκινητήρα, όμως μια ματιά στην σύγχρονη πιάτσα τείνει να τους περιθωριοποιήσει. Άλλωστε το σύγχρονο σπορ ράφι της αυτοκινητοβιομηχανίας προσπαθεί να γαρνίρει με αρετές τα δημιουργήματα της, ώστε να έχουν περισσότερες ανέσεις και χρηστικότητα χωρίς απώλεια στον χαρακτήρα, οικονομικότερους κινητήρες χωρίς νερόβραστες επιδόσεις και όλα αυτά δημιουργούν προϋποθέσεις για non stop οδηγικές στιγμές. Ειδικά σήμερα που οι βενζινοκίνητες σπορ εκδόσεις μπορεί να είναι αδιαμφισβήτητα ποιο συναρπαστικές, αλλά σύντομα θα σε λυγίσουν οικονομικά με το σπάταλο χαρακτήρα τους.
Αντίδοτο
Αν ψάχνεις λοιπόν γεμάτη οδηγική γεύση και επιδόσεις χωρίς
καθημερινά να θυσιάζεις το περιεχόμενο της τσέπης σου, ρίξε το
βλέφαρο προς την πετρελαιοκίνητη γκάμα. Οι περισσότεροι
κατασκευαστές διαθέτουν αντίστοιχες σπορ προτάσεις και το MΙΝΙ της
δοκιμής είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που λειτουργεί σαν
αντίδοτο. Αν καλοβλέπεις Cooper S, αλλά διστάζεις να το αποκτήσεις
υπάρχει η έκδοση SD που ουσιαστικά αλλάζει την βενζίνη με
πετρέλαιο. Δεν αλλάζει όμως την διάθεση που παραμένει πιστή στο
αρχικό δόγμα της MΙΝΙ που είναι να προσφέρει την μέγιστη οδηγική
απόλαυση με πληρότητα γευστικής πληροφόρησης.
Ο δίλιτρος turbodiesel ουσιαστικά αναπληρώνει την βενζινοκίνητη
εκρηκτικότητα με πληθωρική ροπή που είναι χρήσιμη και δεν χαλάει
την συνταγή. Με 170 ίππους και με 360 Nm από τις 1.500 rpm μέχρι
τις 2.750 rpm, το SD μπορεί να αισθάνεται έτοιμο για να επιτεθεί με
ταχύτητα σε ευθείες και στροφές. Σε συνδυασμό μάλιστα με το
αυξημένο μεταξόνιο (2.567 mm) της «οικογενειακής» καρότσας που
κερδίζει κάτι παραπάνω από 70 mm σε σχέση με την 3θυρη, προσφέρει
ατόφια την αμεσότητα και την ακρίβεια στο πάτημα και ωφελείται σε
σταθερότητα και ευκολότερες αντιδράσεις τόσο σε ευθείες όσο και σε
στροφές.
Παρόλα αυτά το αισθητά επιμηκυμένο 5θυρο διατηρεί την κομπακτ
λογική ενός premium supermini με βάση τις εξωτερικές του διαστάσεις
(μήκος: 4.005 mm, πλάτος: 1.727 mm, ύψος: 1.425 mm). Μπορεί
εξωτερικά να μην έχει την αισθητική αρτιότητα του 3θυρου,
τουλάχιστον έτσι όπως πρωτογνωρίστηκε και αγαπήθηκε από το κοινό
του, όμως την έχει ανταλλάξει με σημαντικά πιο ευρύχωρη και
πρακτική καμπίνα που χωράει 4 ενήλικες κανονικών διαστάσεων. Οι
επιβάτες δεν θα πετάξουν τη σκούφια τους από την άνεση, αλλά ούτε
και θα το μετανιώσουν αν έχουν θητεύσει στο παρελθόν σε κάποιο
τρίθυρο Mini. Ταυτόχρονα το πορτμπαγκάζ των 278 λίτρων θα καλύψει
τις ρεαλιστικές τους ανάγκες, όμως κανείς δεν φτάνει στην αγορά
Cooper με βάση τους χώρους.
Από εκεί και πέρα, η σχεδίαση της καμπίνας έχει αφήσει στο παρελθόν
τα εργονομικά σφάλματα και παραμένει παιχνιδιάρικη και απολαυστική,
ενώ ο διάκοσμος εκτός από κομψός και αριστοκρατικός διαθέτει τις
ανάλογες σπορ πινελιές που οφείλει να έχει ένα γρήγορο Cooper.
Φυσικά ο εξοπλισμός είναι πλούσιος και όσο βαθαίνει το χέρι στην
τσέπη ο προαιρετικός κατάλογος δεν θα αφήσει περιθώρια για
παράπονα. Με τα συστήματα Head-Up-Display, προειδοποίησης
ατυχήματος και αναγνώρισης πεζών, αυτόματου φρεναρίσματος με
ταχύτητες αστικού περιβάλλοντος αλλά και την κάμερα οπισθοπορείας
που κάνει το παρκάρισμα «παιχνιδάκι», το νέο Mini προσφέρει πλήρες
τεχνολογικό πακέτο ασφάλειας, που διανθίζεται με συστήματα
αυτόματης χρήσης της μεγάλης σκάλας των φώτων κατά τις νυχτερινές
ώρες αλλά και της επαναφοράς στα φώτα πορείας όταν εντοπιστεί
αυτοκίνητο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Το εξελιγμένο cruise
control ειδοποιεί όταν η απόσταση από το προπορευόμενο όχημα
μειωθεί αλλά και η κάμερα που αναγνωρίζει (και αναπαράγει στον
πίνακα των οργάνων) τα όρια ταχύτητας.
Η ΜΙΝΙ εξοπλίζει το νέο της μοντέλο και με σύστημα που προσαρμόζει
τις ρυθμίσεις του μοτέρ, του τιμονιού και της ανάρτησης στις
επιθυμίες του οδηγού, με 3 αντίστοιχες επιλογές: SPORT, MID και
GREEN. Παραδοσιακά εξαιρετική είναι η θέση οδήγησης και η
ορατότητα, με την πρώτη να τονίζει το σπορ χαρακτήρα του Mini και
τη δεύτερη να διευκολύνει πολύ τη ζωή σου στην πόλη.
Φιλοσοφημένο
Σε μια εποχή που οι συμβιβασμοί πέφτουν βροχή, το Cooper SD
έρχεται με επιχειρήματα που δεν θα το βάλουν στο περιθώριο των
προικισμένων εκρηκτικών S. Μπορεί η πετρελαιοκίνητη «μελωδία» να
μην είναι τόσο συναρπαστική στα αυτιά, μπορεί η βελόνα στο
στροφόμετρο να μην ξεσπάει στην δεξιά πλευρά του, μπορεί τα νούμερα
να μην είναι υπέρ του. Είναι όμως επίσης γρήγορο με βάση τις
επιδόσεις που ανακοινώνει ο κατασκευαστής, αλλά ακόμα καλύτερα
ευχάριστο και σβέλτο με βάση την αίσθηση που σου μεταφέρει. Tα
καθίσματα προσφέρουν πολύ καλή πλευρική στήριξη χωρίς να
συμβιβάζουν την άνεση αλλά αυτό που σου μένει είναι η αίσθηση που
σχεδόν δεν έχει επηρεαστεί σε σχέση με το βενζινοκίνητο αδέρφι του.
Σπαρταριστό τιμόνι και ανάρτηση, αξιόπιστα φρένα, εύστοχο συνολικά
στο σημάδι και ουσιαστικό στο στρίψιμο, νιώθεις μόνο λίγο πιο βαρύ
το μπροστινό, χωρίς να μεταβάλει όπως την κεντρική ιδέα της
συμπεριφοράς που παραμένει τύπου καρτ. Η ανάρτηση διαχειρίζεται
εξαιρετικά την ορμητικότητα της οδηγικής διάθεσης ακόμα και όταν
εμφανίζει ελεγχόμενες κλίσεις που δεν επηρεάζουν την προεπιλεγμένη
τροχιά. Το σύστημα υποβοήθησης του τιμονιού EPS (Electronic Power
Steering) προσφέρει υποβοήθηση ανάλογη της ταχύτητας, ενώ το
ηλεκτρονικό μπλοκέ καταφέρνει να βάλει την ροπή στο δρόμο
αξιοπρεπώς χωρίς σαφώς να συναγωνίζεται την λειτουργία ενός
αντίστοιχου μηχανικού ειδικά στις πολύ αργές στροφές που η
πληθωρική ροπή εκδηλώνεται δυναμικά. Με τα ηλεκτρονικά στο on το
Cooper SD θα βγάλει τον ταχύτερο εαυτό του, χωρίς να προβληματίσει
στο ελάχιστο τον σβέλτο οδηγό, ενώ όταν επιλέξει το off αποκτά ένα
σπορ εργαλείο οδήγησης που θα τον αποζημιώσει εφόσον γνωρίζει το
παιχνίδι της συμμετοχικής ουράς και της τοποθέτησης από την
είσοδο.
Ο turbodiesel καταγωγής BMW και το 6άρι Steptronic με την σαφέστατη
λειτουργία που είχε το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε συνεργάζονται
αρμονικά είτε αναζητάς το απόλυτο οδηγώντας σε σπορ τέμπο, είτε
θέλεις να οδηγείς ανθρώπινα σε συνθήκες εκδρομής ή καθημερινής
αστικής τρέλας. Με 7,3’’ για τα 0-100 km/h και 223 km/h τελικής
ταχύτητας αντιλαμβάνεται κανείς ότι οι επιδόσεις παραμένουν
αβαντάζ, ιδίως μάλιστα όταν συνδυάζονται με λογικότατες
καταναλώσεις. Αν θέλεις να εκμεταλλεύεσαι το μέγιστο της απόδοσης
του turbodiesel, δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 10 lt/100 km ενώ με ένα
φυσιολογικό σβέλτο ρυθμό που δεν θα νιώσεις συγκρατημένος μπορείς
να υπολογίζεις περίπου 7,5 lt/100 km. Αν πάλι βγάλεις τον πιο green
χαρακτήρα από μέσα σου και γνωρίζεις την τέχνη της οικονομικής
οδήγησης θα πέσεις και κάτω από τα 6 λίτρα.
Σαφώς λιγότερο σκληροπυρηνικό σε σχέση με το βενζινοκίνητο S, αλλά
ομοίως επικοινωνιακό και σπαρταριστό το Cooper SD αποτελεί ένα
σύγχρονο εργαλείο που δεν θα χλομιάσει στις απαιτήσεις των καιρών.
Αρκεί φυσικά να πιστέψεις ότι τα επιπλέον € 1.700 σύντομα θα
πιάσουνε τόπο!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Αν ψάχνεις το ιδανικό σπορ MΙΝΙ σημαδεύεις την έκδοση Cooper S με τον δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα και τους 192 ίππους να βρίσκονται στο οπλοστάσιο για επιδόσεις που θα αποζημιώσουν το αριστοτεχνικό στήσιμο. Αν πάλι θέλεις παρόμοια γεύση χωρίς την βενζινοκίνητη δίψα, αναζητάς περισσότερη χρηστικότητα και ευκολία στην καθημερινότητα θα σταθείς στο πακέτο της δοκιμής. Το Cooper SD με τον παρόμοιας χωρητικότητας turbodiesel, το Steptronic και στην 5πορτη εκδοχή του είναι ένας καλός λόγος για να απολαμβάνεις σπορ premium supermini, χωρίς να εγκλωβίζεσαι στα στερεότυπα που ορίζει η σπορ κατηγορία.