ΔΟΚΙΜΗ: Kia cee’d GT Line 1.0 T-GDi 120 PS
Το νέο cee’d με τον 1.000άρη τούρμπο κινητήρα προσφέρει εμφάνιση, επιδόσεις, ποιότητα και τεχνολογία και έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με όλες τις προκαταλήψεις…
- -
- -
με μια ματιά
Το cee’d GT Line έχει την αύρα του γρήγορου GT, χωρίς όμως τις φορολογικές υποχρεώσεις του, αφού «φορά» το νέο μικρό 1.000άρη κινητήρα. Οι 120 ίπποι του το καθιστούν σβέλτο, κάτι που αξιοποιεί ιδανικά με τις νέες πιο σπορ ρυθμίσεις του πλαισίου. Ο πλούσιος εξοπλισμός παραπέμπει σε μοντέλο ανώτερης κατηγορίας, όπως εξάλλου και η τιμή του…
γλυκά
Οδική συμπεριφορά
Κινητήρας
Χώροι
Εξοπλισμός
Ποιότητα
Φρένα
Στιβαρότητα αμαξώματος
ξινά
Κατανάλωση
Αίσθηση τιμονιού
Περιορισμένη σχετικά άνεση
Τσιμπημένη τιμή
Έχει περάσει σχεδόν μια δεκαετία από τότε που η Kia έκανε με το
πρώτο cee’d τη δική της επανάσταση στα μικρομεσαία. Αμφισβητήθηκε
στην αρχή, περισσότερο από συνήθεια και προκαταλήψεις, αλλά άμεσα
και με την πρώτη επαφή έπεισε και τον πλέον δύσπιστο. Με τη δεύτερη
γενιά cee'd η Kia δεν χρειάστηκε να δώσει την ίδια μάχη για να
αποδείξει την αξία της, τουλάχιστον όσον αφορά αυτούς που γνωρίζουν
τα βασικά σχετικά με τις εξελίξεις στην αυτοκίνηση. Έχοντας πλέον
κατακτήσει μια θέση ανάμεσα στην αφρόκρεμα των μικρομεσαίων,
έρχεται τώρα να κάνει όχι ακριβώς μια ακόμα επανάσταση, αλλά να
ακολουθήσει την τάση της αγοράς, που θέλει το downsizing στους
κινητήρες να κυριαρχεί.
Χωρίς cee’d-ηρητισμούς
Οι κινητήρες ενός λίτρου σε μικρομεσαία μοντέλα πλέον δεν αποτελούν οξύμωρο σχήμα, αλλά αντιθέτως, σχεδόν κανόνα, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε ρίχνοντας μια ματιά στη γκάμα και των υπόλοιπων εταιρειών. Τα τούρμπο βλέπετε έκανε σημαντικά ευκολότερα τα πράγματα για τους μηχανικούς και φυσικά αυτό το γνωρίζουν καλά εκεί στην Kia. Μπορεί να άργησαν, αλλά έκαναν καλή δουλειά. Ο 1.0 T-GDi που εξελίχθηκε και κατασκευάστηκε στην Κορέα από την Kia για τα ευρωπαϊκά της μοντέλα, είναι ένας εντελώς νέος κινητήρας. Αλουμινένιος υπερτροφοδοτούμενος, με χωρητικότητα 998 cc, τρεις κυλίνδρους, άμεσο ψεκασμό υψηλής πίεσης, τουρμπίνα με μονή φτερωτή και waste gate που ενεργοποιείται ηλεκτρικά. Η απόδοσή του στη βασική έκδοση ανέρχεται στους 100 ίππους, ενώ, στη δική μας περίπτωση και στην πιο ισχυρή του μορφή φτάνει τους 120 ίππους. Με 172 Nm, το cee’d δεν διεκδικεί βραβείο ροπής στην κατηγορία, αλλά αυτή αποδίδεται στο σύνολό της από πολύ χαμηλά, μόλις από τις 1.500 rpm και σταθερά μέχρι τις 4.000 rpm.
Φουσκώνει γρήγορα η τουρμπίνα του μικρού κορεατικού κινητήρα και το αυτοκίνητο αρπάζει, με ένα μικρό δισταγμό στο απότομο πάτημα του γκαζιού. Αλλά από εκεί και πέρα επιταχύνει με σθένος χαρίζοντας αξιόλογες επιδόσεις στο μικρομεσαίο cee’d. Σύμφωνα με την Kia, το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 11,1 sec αλλά η αίσθηση που σου αφήνει είναι πως τα καταφέρνει ακόμη καλύτερα.
Σε σχέση με τον ανταγωνισμό που χρησιμοποιεί νέα, πιο ελαφριά
πλαίσια, το cee’d με τα 1.300 κιλά του είναι βαρύ. Αυτό του στερεί
πόντους λιγότερο στις επιδόσεις και περισσότερο σε κατανάλωση, με
τη μέση τιμή δύσκολα να πέφτει κάτω από τα 8 lt/100 km. Το σύστημα
Idle Stop & Go της Kia αποδεικνύεται λίγο οκνηρό και όχι πάντα
διαθέσιμο, ενώ μερικές φορές θα διαπιστώσεις ότι χρειάζεται να
πατήσεις δυο φορές τον συμπλέκτη για να το… ξυπνήσεις. Απέναντι
στον ανταγωνισμό αλλά και με απόλυτα κριτήρια, η κατανάλωση είναι
το αδύνατο σημείο του cee’d. Από την άλλη όμως η λειτουργία του
κινητήρα σε κερδίζει, χωρίς κομπιάσματα, αλλά με ένα ξέσπασμα από
χαμηλά, λίγο μετά τις 1.500 rpm. Αυτό συνοδεύεται από αρκετή δύναμη
που σε κάνει, σε συνδυασμό με το καλό πλαίσιο να το…
κυνηγήσεις.
Με την αύρα του GT
To επίθεμα GT Line έρχεται να προστεθεί στο cee’d και να κάνει τη διαφορά. Αισθητικά δανείζεται στοιχεία από μεγάλο του αδελφάκι των 204 ίππων, που το καθιστούν αναμφίβολα ξεχωριστό και αρκούντως επιθετικό. Οι νέοι προφυλακτήρες, με τα φώτα LED, τα αεροδυναμικά βοηθήματα και οι μεγάλοι τροχοί όμορφης σχεδίασης, είναι άκρως… ψαρωτικά. Σε προϊδεάζουν για κάτι καλό, αίσθηση που ενισχύεται όταν περάσεις στο εσωτερικό του.
Σπορ πινελιές, με καθίσματα μπάκετ και ραφές αντίθεσης, δερμάτινες επενδύσεις στο τιμόνι και τον επιλογέα, λάκα γυαλιστερή μαύρη στο ταμπλό και πλούσιος εξοπλισμός που περιλαμβάνει περισσότερα από όσα θα ήθελε και ο πλέον απαιτητικός, είναι σε μια πρόταση η εικόνα που θα αντικρίσεις. Τα χειριστήρια στο σπορ τιμόνι σου δίνουν πρόσβαση στις αμέτρητες λειτουργίες του εξελιγμένου συστήματος πολυμέσων της Kia, το οποίο περιλαμβάνει και συνδέεται σχεδόν με τα πάντα.
Η θέση οδήγησης είναι εργονομική και συνάμα άνετη, με τα πάντα σχεδόν να βρίσκονται εκεί που τα περιμένεις. Σχεδόν λέμε, γιατί σε λιγότερο συνηθισμένη θέση, ίσως να σου φανεί ότι είναι τα χειριστήρια των εξωτερικών, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενων και αναδιπλούμενων καθρεπτών, που θα τα βρείτε στο ταμπλό, αριστερά του τιμονιού. Οι χώροι είναι άνετοι για τέσσερις, ακόμα και πέντε επιβάτες, με τον όγκο για τις αποσκευές τους να φτάνει τα 380 λίτρα.
Η αναθεωρημένη ρύθμιση της ανάρτησης, με διαφορετική σχέση ελατηρίου - αμορτισέρ χαρίζει πιο σπορ προσανατολισμό στο cee’d GT Line, περιορίζοντας ελαφρώς την άνεση. Ενισχύσεις έχει δεχθεί και το αμάξωμα, με τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου ακόμα και υπό πίεση να είναι άμεσες. Η όποια τάση υποστροφής ελέγχεται από ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση διαθέτει τρεις διαφορετικές ρυθμίσεις (Normal, Comfort, Sport), ανάλογα με τη χρήση και τις απαιτήσεις, με την αίσθηση ωστόσο που μεταφέρει στα χέρια του οδηγού να μην είναι ανάλογη της ακρίβειας που προσφέρει.
To Kia cee’d με αλλαγές σε πλαίσιο και εμφάνιση, είναι ένα ικανό
αυτοκίνητο στον δρόμο, με ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά που το
φέρνει ψηλά στην κατάταξη της κατηγορίας. Με εξοπλισμό που
περιλαμβάνει περισσότερα από όσα κάποιος θα… χρειαστεί,
χαρακτηρίζεται αναμφίβολα πλούσιο, με την τιμή του όμως να
επιβαρύνεται, ξεπερνώντας τα 20.000 ευρώ (ή τα 19.000 ευρώ με την
προσφορά και το όφελος απόσυρσης, αν θα συνεχιστεί). Πέρα όμως από
κάθε προκατάληψη, το καθ’ όλα ευρωπαϊκό Kia cee’d GT Line 1.0 T-GDi
είναι τόσο καλό, όσο φαίνεται.
ΦΩΤΟ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Το Kia cee’d GT Line 1.0 T-GDi με τον μικρό 1.000άρη τούρμπο κινητήρα και την επιθετική εμφάνιση είναι τόσο καλό όσο δείχνει. Διακρίνεται για την οδική του συμπεριφορά, με ένα στιβαρό πλαίσιο που αναδεικνύει τις επιδόσεις του κινητήρα και χαρίζει ευχάριστο χαρακτήρα στο αυτοκίνητο. Το εσωτερικό είναι ανάλογα φαντεζί με το εξωτερικό, ενώ ο εξοπλισμός περιλαμβάνει περισσότερα από όσα ο μέσος οδηγός μπορεί να έχει ανάγκη, εκτοξεύοντας την τιμή του στο άνω άκρο της κατηγορίας.