ΔΟΚΙΜΗ: Honda Africa Twin CRF 1.000L
Το σλόγκαν της Honda «go anywhere» πιάνει τόπο στη νέα Africa Twin που δείχνει πραγματικά ασταμάτητη διάθεση
- -
- -
με μια ματιά
Μια για όλα, μια για τα πάντα! H Africa Twin στη σύγχρονη εποχή της, παραμένει μια μοτοσυκλέτα εξερεύνησης, που όμως δεν της λείπει τίποτα από το σύγχρονο τεχνολογικό καλάθι και δείχνει να μην χαλάει χατίρι σε κανέναν αναβάτη και σε κανένα τερέν.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Ποιότητα
- Εξοπλισμός
- Κινητήρας
- Οδική συμπεριφορά
- Προδιαγραφές για off-road
- Απόδοση
- Ήχος
- Κατανάλωση
ξινά
- Τιμή
Εκδόσεις
Τρεις εκδόσεις ουσιαστικά είναι διαθέσιμες για τον ενδιαφερόμενο, με την πιο απλή και φτηνότερη (€ 13.990) να στερείται ABS και traction control και να απευθύνεται στους ορκισμένους εραστές της φύσης και της περιπέτειας. Για το multiple mode Honda Selectable Torque Control (HSTC), του γνωστού traction control δηλαδή που πάει πακέτο με το ABS, θα χρειαστούν € 700 επιπλέον και ταυτόχρονα αποκτούν και αισθητικές λεπτομέρειες όπως χούφτες και LED φλας, ενώ για την αυτόματη έκδοση με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DCT (Dual Clutch Transmission - που περιλαμβάνει και λειτουργία off-road) υπολογίζεις επιπλέον € 1.300. Οι τιμές λοιπόν διαμορφώνονται από € 13.990 στην standard περίπτωση, σε € 14.690 για την έκδοση με ABS και € 15.990 για την έκδοση DCT. Οι τιμές αυτές βέβαια ισχύουν για τα δυο βασικά χρώματα Digital Silver Metallic και Matt Ballistic Black Metallic, γιατί αν ψάχνεις χρώμα στην ζωή σου με τα Pearl Glare White Tricolour και Victory Red προσθέτεις στην τιμή ακόμα € 300. Φυσικά ο επίσημος κατάλογος προαιρετικών αξεσουάρ είναι διαθέσιμος από την Honda ώστε να διαμορφώσει κατά το δοκούν ο κάθε αναβάτης την δική του Africa στα δικά του μέτρα και σταθμά.
Africaνα, ετών 28!
Με την ιστορία της Africa Twin να ξεκινάει επίσημα το 1988, αλλά με την έμπνευση να έρχεται από το Paris-Dakar, η Honda ρίχνει στην αγορά την XRV 650 σε μια προσπάθεια να προσφέρει στο κοινό μια ρέπλικα περιπέτειας και έναν ταξιδευτή παντός εδάφους. Η προσπάθεια θεωρήθηκε απόλυτα πετυχημένη σε βαθμό που αποτέλεσε τη βάση για ερασιτεχνικές συμμετοχές στην κατηγορία Marathon στο διάσημο σκληρό αγώνα και αφορούσε μοτοσυκλέτες παραγωγής με ελάχιστες τροποποιήσεις (π.χ έξτρα ρεζερβουάρ πίσω). Τόσο το 1989 όσο και το 1990 η Africa Twin ήταν νικήτρια στην Marathon και δημιουργούσε ένα μύθο στον κόσμο του μοτοσυκλετιστικής εξερεύνησης σε ποικίλα εδάφη. Για πολλούς η «μικρή» Africa είχε και τις μεγαλύτερες δυνατότητες, προσφέροντας ταξιδιάρικη αίσθηση στην άσφαλτο με καλό έλεγχο και απόλυτη ισορροπία τη στιγμή που οι τροχοί της πατούσαν ανώμαλο έδαφος. Με έναν V2 76ο απόδοσης 57 ίππων, που άπλωνε από χαμηλά τη ροπή του, με γενναίες για την εποχή διαδρομές στις αναρτήσεις του και βάρος κάτι παραπάνω από 190 άδεια κιλά έκανε πολλούς να ξερογλείφονται για την αφεντιά του. Υπέπεσε γρήγορα στις ορέξεις του μάρκετινγκ, ανέβασε κυβισμό και βάρος από το 1990 και ξεθύμανε ελαφρώς τον χαρακτήρα Off, χάριν του On που… «πουλούσε» περισσότερο.
Από το 2003 είχε να ακουστεί το όνομα της AfricaTwin, τότε που στις εκθέσεις της Honda το ρόλο του μεγάλου on-off της εταιρείας αναλάμβανε να διαδραματίσει, ως συνέχεια, η Varadero. Ένα σαφώς πετυχημένο αλλά με ξεθωριασμένες τις δυνατότητες εξερεύνησης, όπως ο πρόγονος, λόγο διαφορετικής φιλοσοφίας. Οι φήμες για επανεμφάνιση συχνά απασχολούσαν την επικαιρότητα, μέχρι που φτάσαμε 13 χρόνια μετά στο λαχταριστό CRF 1000L, κωδικός που προηγείται της δημοφιλούς ονομασίας AfricaTwin.
Africa ναι, Twin ναι, V όχι
Όπως καλά καταλάβατε ο V2 ανήκει στην ιστορία και ένας σύγχρονος εν σειρά δικύλινδρος κινητήρας 998cc αναλαμβάνει έργο στο νεότερο adventure τέκνο της Honda. Πριν όμως φτάσουμε στον κινητήρα αυτό που σε κερδίζει στη νεότερη Africa είναι η σύγχρονη σχεδίαση που θυμίζει τα ένδοξο παρελθόν της, προσαρμοσμένη στη σύγχρονη εποχή. Επιβλητικό στιλ αλλά και μαζεμένες διαστάσεις την χαρακτηρίζουν, και δίνουν ένα ιδιαίτερα αθλητικό κορμί για μεγάλο on off, που στις λεπτομέρειες δείχνει ότι είναι φτιαγμένο για να ανακατευτεί με τα χώματα και δεν ήρθε σαν γιαλαντζί εκπρόσωπος της εκδρομικής παρέας. Δίπλα της η… «γιαγιά» Africa Twin που μας συνοδεύει στη δοκιμή, όσο φρέσκια και κοτσονάτη να φαίνεται μετά την πρόσφατη ολοκληρωτική ανακατασκευή της, δεν μπορεί να κρύψει τα χρόνια της. Από την άλλη όμως δεν φαίνεται ετών 28, δείγμα της πολύ προχωρημένης ιδέας που είχε τότε η Honda ώστε να μπορεί να πει κανείς ότι ήρθε και έμεινε για πάντα νέα. Στην περίπτωση μας και η συγκεκριμένη XRV 650 και η ιδέα της γενικότερα.
Καλώς την και ας άργησε
Η παρατεταμένη αποχή, της κόστισε. Προέκυψε ανταγωνισμός που γιγαντώθηκε, εδραιώθηκε θα λέγαμε στα adventure λημέρια, παρόλα αυτά η σύγχρονη επανεμφάνιση του ονόματος ήρθε απόλυτα μελετημένα και εύστοχα. Η Honda δεν έπεσε στην παγίδα να απλωθεί σε κυβισμό παραπάνω από το ωφέλιμο για μια μοτοσικλέτα πραγματικά διπλής χρήσης. Άλλωστε στην υπερβολή του ανταγωνισμού που ξεστράτισε με υπερβολικές αποδόσεις που θυμίζουν σπορ μοτοσυκλέτες, διαθέτει την Crosstourer 1200. Η εξαιρετικά λεπτή σιλουέτα της CRF1000L είναι χτισμένη έτσι ώστε ως θεατής να πεις αβίαστα ότι η Honda σεβάστηκε την κληρονομιά του ονόματος και ως αναβάτης να νιώσεις ότι βρίσκεσαι σε μια adventure bike με ψυχή για να ανακατευτείς με αποστάσεις και χώματα. Σχεδιαστικά έχει καταφέρει να δώσει σύγχρονη εικόνα στην τότε ιδέα, ενώ ο νέος κινητήρας βασίζεται στις αγωνιστικές CRF 250R και 450R, υιοθετώντας την ίδια τετραβάλβιδη σχεδίαση κεφαλής Unicam για να πετύχουν συμπαγείς συνολικές διαστάσεις. Ένα στρόφαλος 270° προσφέρει ξεχωριστό χαρακτήρα στην καμπύλη ισχύος αλλά και άριστη αίσθηση της πρόσφυσης στον πίσω τροχό. Με απόδοση 95 ίππων στις 7.500 σ.α.λ. σίγουρα δεν κάνει τον ανταγωνισμό να ανησυχεί, όμως σκοπός δεν ήταν ο εντυπωσιασμός με νούμερα αλλά η συνολική απόδοση και λειτουργία. Με την ροπή ( 98 Nm στις 6.000 σ.α.λ.) να είναι διαθέσιμη από χαμηλά και το ζωηρό μοτέρ να εκδηλώνει τις επιταχύνσεις συνοδευόμενο από απελευθερωμένο δικύλινδρο ήχο, η CRF1000L προσφέρει ένα ισχυρό διαπραγματευτικό ατού απέναντι στους αμφισβητίες και έναν καλό λόγο να απολαμβάνεις καθημερινά την μοτοσυκλέτα σου σε όλες τις συνθήκες. Το μικρό ύψος του ημίξηρου κάρτερ παίζει ουσιαστικό ρόλο στην απόσταση της CRF1000L Africa Twin από το έδαφος (250mm). Επίσης χρησιμοποιεί ευφυή διάταξη των εξαρτημάτων με την αντλία νερού να βρίσκεται στο κέλυφος του συμπλέκτη, η οποία μαζί με αυτήν του λαδιού παίρνουν κίνηση από τους αντικραδασμικούς άξονες. Οι μικρές διαστάσεις του κινητήρα, το μικρό βάρος του και οι συγκεντρωμένες μάζες κοντά στο κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας δημιουργούν ένα σύνολο που θυμίζει μικρότερη μοτοσυκλέτα όταν κυλίσει τους τροχούς της. Οι τελευταίοι ακολουθούν πιστά την Off λογική όντας 21’’ εμπρός και 18’’ πίσω με ακτίνες για να δίνουν τη δυνατότητα τοποθέτησης πιο τακουνάτων ελαστικών για εξερεύνηση προς την φύση. Φυσικά τα ελαστικά είναι ξεκάθαρα ασφάλτινου χαρακτήρα, όχι tubeless, ενώ οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων (230 mm εμπρός, 220 mm πίσω) και η ικανή απόσταση από το έδαφος είναι ένα μικρό δείγμα των προδιαγραφών περιπέτειας. Το ανεστραμμένο πιρούνι 45mm της Showa είναι πλήρως ρυθμιζόμενο και φέρει δύο πλευστούς δίσκους 310mm με ακτινικές τετραπίστονες δαγκάνες της Nissin. Το πίσω αμορτισέρ Showa προσφέρει υδραυλική ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου ενώ διαθέτει μοχλικό για προοδευτική λειτουργία και δεν είναι άμεσα συνδεδεμένο στο ψαλίδι. Το τελευταίο, είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο, ενώ ατσάλι είναι το υλικό του κλειστού τύπου πλαισίου που αγκαλιάζει τον κινητήρα και το υποπλαίσιο. Η ηλεκτρονική και τεχνολογική προίκα του CRF1000L περιλαμβάνει ABS και multiple mode Honda Selectable Torque Control (HSTC), στην έκδοση της δοκιμής και ο αναβάτης μπορεί να απενεργοποιήσει το ABS απελευθερώνοντας το πίσω φρένο, κάτι που του επιτρέπει μπλοκάρισμα για συνθήκες off road. Με τα τέσσερα επίπεδα ελέγχου του HSTC ( 1, 2, 3 και Off) o βαθμός παρέμβασης του traction control μειώνεται όσο τα επίπεδα αυξάνονται και ο πίσω τροχός μπορεί να ντριφτάρει.
Αφρικανική σκόνη…
Φοριέται πολύ τώρα τελευταία στην Ελλάδα και δεν οφείλεται στο πέρασμα της νέας CRF1000L. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι μπορεί να μην κάνει πάταγο πωλήσεων σε μια δύσκολη εποχή για την αγορά, όμως τραβάει σαν μαγνήτης τα βλέμματα επάνω της και πολλοί ήταν αυτοί που έσπευσαν να ρωτήσουν, να σχολιάσουν, να αφηγηθούν μια ιστορία επάνω σε μια προγενέστερη. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι η νεότερη αφρικάνα απέχει παρασάγγας από τις προηγούμενες. Η προσοχή στην λεπτομέρεια γίνεται εμφανής μεν όταν διαβάζεις τα χαρακτηριστικά της, όταν την επεξεργάζεται το βλέμμα σου από κοντά, αλλά εκεί που πείθει «και τον άπιστο Θωμά» είναι όταν πάρεις θέση στη σέλα της. Η θέση οδήγησης είναι απόλυτα φυσική με τα χέρια να βρίσκουν εύκολα το φαρδύ τιμόνι και τον αναβάτη να αισθάνεται το ίδιο άνετα είτε οδηγεί όρθιος είτε καθιστός. Η σέλα χωρίς να είναι πολύ φαρδιά καταφέρνει να προσφέρει άνεση, ενώ το ίδιο ισχύει και για το μερίδιο που αντιστοιχεί στον συνεπιβάτη. Ο δυο επιπέδων πίνακας οργάνων θυμίζει κάτι από τον πόλεμο των άστρων και με την αποκλειστικά ψηφιακή απεικόνιση εντυπωσιάζει και προσφέρει ουσιαστική πληροφόρηση που εκτός των συνηθισμένων περιλαμβάνει πληροφορίες για το HSTC, το ABS, χιλιομετρητές και υπολογιστή ταξιδίου. Το βραδύ έχει ακόμα πιο εντυπωσιακή εικόνα, ενώ διαβάζεται ακόμα και τις μέρες με έντονη ηλιοφάνεια. Οι εσοχές που διαθέτει το ρεζερβουάρ των 18,8 λίτρων δεν ανοίγουν τα πόδια που φωλιάζουν αναμεσά τους και δίνουν την αίσθηση μια λεπτής σιλουέτας που οφείλει να έχει ένα On-Off. Το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού βοηθά στους ελιγμούς, ενώ το ύψος της σέλας τουλάχιστον σε αναβάτες 1,80 ύψους, επιτρέπει να ακουμπούν κανονικά τα δυο πόδια στο έδαφος.
Μόλις διανύσεις τα πρώτα μέτρα τα 232 γεμάτα κιλά μπορεί να μην εξαφανίζονται, όμως νιώθεις ότι κουμαντάρεις μια καλοζυγισμένη On-Off μικρότερου κυβισμού. Νιώθεις σαν να την οδηγούσες καιρό και όλα συμβαίνουν φυσιολογικά χωρίς να σου ζητά να αφιερώσεις χρόνο προσαρμογής. Η ανάρτηση δεν πλέει, διαθέτει σφιχτές αποσβέσεις για να την εμπιστευτείς και να επιτεθείς σε επαρχιακό δίκτυο με ζουμερές στροφές, ενώ ακόμα και με δεύτερο άτομο στις στάνταρ ρυθμίσεις δεν αλλάζει την δεμένη εικόνα της συμπεριφοράς της. Στις στροφές δεν δυσανασχετεί και αν ξεπεράσεις την ελαφρώς αργή είσοδο, που δεν συναγωνίζεται τις ομοϊδεάτισσες On-Off με 19αρι μπροστινό τροχό, διατηρεί την γραμμή που επιθυμείς και δείχνει ευέλικτη για διορθώσεις και αλλαγές κατεύθυνσης. Η σταθερότητα στα πολλά, δίνει στην CRF1000L ευχάριστες τουριστικές δυνατότητες που θα πραγματοποιηθούν απροβλημάτιστα με φορτίο αποσκευών και παρέα. Το σωστά σχεδιασμένο φαίρινγκ δεν μπουκώνει την εμφάνιση, διώχνει το αέρα και αφήνει ξεκούραστο τον αναβάτη στο κυνήγι κατάποσης χιλιομέτρων. Η στάνταρ ζελατίνα δείχνει κοντή αλλά είναι αποτελεσματική και μελετημένη σε αεροσήραγγα σύμφωνα με τους ανθρώπους της Honda, οπότε η ψηλότερη που φορούσε η μοτοσυκλέτα της δοκιμής δεν κρίνεται απαραίτητη εκτός αν ανήκεις στους δίμετρους. Στο δικό μου ανάστημα πάντως (1,80 m), το τελείωμά της έπεφτε ακριβώς στο οπτικό πεδίο, ενώ αν κοιτούσα μέσα από τη ζελατίνα υπήρχαν παραμορφώσεις. Η νέα Africa μπορεί να ταξιδεύει ολημερίς και ολονυχτίς (γιατί οι διπλοί προβολείς LED προβολείς κάνουν δουλειά) με την ψηφιακή απεικόνιση στο κοντέρ να σημαδεύει ενδείξεις 160-180 km/h. Διατηρεί την ακλόνητη αίσθηση ενώ το μοτέρ δείχνει διάθεση να ξεπεράσει τα 200 km/h με μια απλή περιστροφή του γκαζιού, όμως αν την ξεζουμίζεις ψηλά θα δεις μέχρι και 9 lt/100 km. Στην καθημερινότητα το trip computer στρογγυλοκάθεται εύκολα στην περιοχή των 6 lt/100km, χωρίς να συμβιβάζεις τον σβέλτο ρυθμό. Τα φρένα μπορεί να μην έχουν το αρχικό δυνατό μάγκωμα (που θα ήταν καταστροφικό στο χώμα), αλλά προσφέρουν προοδευτική δύναμη και χτίζουν την εμπιστοσύνη σε γρήγορο ρυθμό. Η CRF1000L αφήνει την άσφαλτο για το χώμα με την ίδια άνεση, η ανάρτηση απορροφά σωστά και διαβάζει τις ανωμαλίες χωρίς να χάνει τα πατήματα της. Μπορείς να απελευθερώσεις τον πίσω τροχό από τα δεσμά του ABS και να πλασάρεις το αφρικανικό κορμί της στις εισόδους των στροφών, ενώ αν έχεις κάνει το ίδιο και με το traction control απολαμβάνεις πλαγιολίσθηση στις εξόδους. Για ασφάλεια μάλιστα δεν είναι απαραίτητο να το απενεργοποιήσεις πλήρως και μπορείς να απολαμβάνεις παιχνίδι στην θέση 2 ή 3 χωρίς το φόβο της πτώσης από υπερβολή. Φυσικά ο ασφάλτινος προορισμός των ελαστικών βάζει νωρίς τους συμβιβασμούς για τον ρυθμό και σίγουρα με ένα σετ τακουνάτα θα κινηθείς πολύ πιο γρήγορα και θα φτάσεις πιο μακριά. Το θετικό είναι ότι η νεότερη Africa δεν δείχνει προτιμήσεις και αποστροφή προς κάποιο τερέν. Αισθάνεται το ίδιο καλά παντού, είτε κυλάει τους τροχούς της στην άσφαλτο, στο ταξίδι, το στροφιλίκι ή την πόλη, είτε ανακατεύεται σε χωμάτινες διαδρομές μακριά από τον πολιτισμό. Κληρονομεί εν ολίγοις και διαιωνίζει το πνεύμα των ένδοξων προγόνων της, στέκεται με αυτοπεποίθηση δίπλα στον σύγχρονο ανταγωνισμό και δηλώνει έτοιμη για αληθινή περιπέτεια ρεαλιστική ή ονειρική.
Ευχαριστούμε τον Γιάννη Αποστολογιάννη, που παραβρέθηκε με την άρτι ανακατασκευασμένη του XRV 650 στην διαδικασία της φωτογράφησης
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ
συμπέρασμα
Μοντέρνα αισθητική με πινελιές που την συνδέουν με την κληρονομιά των ένδοξων προγόνων και σύγχρονη με κάθε επισημότητα, η νεότερη Africa Twin ξαναρίχνεται στην μάχη των μεγάλων on-off. Σε μια κατηγορία που το ίδιο δημιούργησε και προσέλκυσε πολλούς κατασκευαστές να ασχοληθούν σοβαρά με την υπόθεση μοτοσυκλέτα εξερεύνησης, η Honda άφησε την σκόνη να καταλαγιάσει μέχρι την πρόσφατη επανεμφάνιση. Άφησε όμως και τον ανταγωνισμό να αλωνίσει και τώρα ποντάρει στον μύθο του ονόματος, αλλά και στις απόλυτα προσαρμοσμένες σύγχρονες ανάγκες που αναζητά ο φευγάτος αναβάτης. Φορτωμένη τεχνολογία, ωριμότητα και τσιμπημένη τιμή δικαιολογεί την ύπαρξή της στην αφρόκρεμα της κλάσης και δείχνει καταδικασμένη, για ακόμα μια φορά να πετύχει.