ΔΟΚΙΜΗ: Fiat Panda 0,9 TwinAir Natural Power

Σε μία εποχή που αναρωτιόμαστε τι θα ήταν πιο ορθό να επιλέξουμε, βενζίνη ή diesel έρχεται η Fiat για να μας δείξει έναν τρίτο δρόμο, αυτόν του φυσικού αερίου

  • -
  • -
Ισχύς80 PS
Ροπή140 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h12,8 sec
Κατανάλωση μ.κ.3,1 lt/100km
Εκπομπές CO285 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά
Το «εναλλακτικό» Panda συνδυάζει τον ζωηρό δικύλινδρο κινητήρα, ο οποίος «καίει» βενζίνη και φυσικό αέριο, κρατώντας φυσικά όλα τα προτερήματα που έχει ένα αυτοκίνητο πόλης.

Η αναζήτηση της πιο οικονομικής μετακίνησης για τον Έλληνα οδηγό είναι κάτι που δεν σταματάει ποτέ, μιας και το αυτοκίνητο είναι αν όχι το σημαντικότερο, ένα από τα σημαντικότερα «εργαλεία» για τη δουλειά, τη βόλτα ή το ταξίδι. Η απελευθέρωση του πετρελαίου στην πρωτεύουσα και στη συμπρωτεύουσα το 2011 έδωσε αφενός μια μεγάλη «ανάσα» στους Αντιπροσώπους Αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αφετέρου μία οικονομική λύση μετακίνησης για αυτούς που κατάφεραν να αγοράσουν ένα πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Φυσικά, ανάπτυξη σημείωσε και το υγραέριο (LPG),  ωστόσο μία από τις τελευταίες προσθήκες στην κατηγορία του εναλλακτικού καυσίμου αποτελεί και το φυσικό αέριο (CNG), το οποίο είναι έως και σήμερα η οικονομικότερη επιλογή.
Έχοντας όλα τα παραπάνω στο μυαλό της η Fiat, και ως πρωτοπόρος στην κατασκευή μηχανολογικών συνόλων εναλλακτικών καυσίμων (15+ χρόνια), συνεχίζει λανσάροντας το Panda TwinAir  Natural Power των 875 cc, το οποίο αποτελεί και το πρώτο αυτοκίνητο στο κόσμο που ένας σπιρτόζικος δικύλινδρος χαμηλών κυβικών εκατοστών κινητήρας «καίει», εκτός της βενζίνης, και φυσικό αέριο. Η απόδοσή του, μετά από τις ανάλογες τροποποιήσεις που έγιναν, μειώθηκε στους 80 ίππους (85 με βενζίνη) με 140 Nm (145 με βενζίνη) ροπής.

γλυκά
  • Κινητήρας TwinAir
  • Άνεση
  • Καλή ποιότητα κύλισης
  • Ευελιξία
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ευχάριστος διάκοσμος καμπίνας
ξινά
  • Θόρυβος κινητήρων στην καμπίνα
  • Αίσθηση κιβωτίου
  • Λίγοι σταθμοί ανεφοδιασμού CNG

Με το που γυρνάς το κλειδί στη μίζα, ο κινητήρας ξεκινάει να λειτουργεί καταναλώνοντας μόνο βενζίνη, ενώ όταν φτάσει στην επιθυμητή θερμοκρασία η εναλλαγή γίνεται αυτόματα και αθόρυβα, ενημερώνοντας τον οδηγό μόνο μέσω της λυχνίας που ανάβει στον πίνακα οργάνων. Για οποιοδήποτε άλλο λόγο, η αλλαγή καυσίμου είναι εφικτή και μέσω ενός μπουτόν, που βρίσκεται στο ταμπλό, αλλά εμείς προτιμήσαμε να αφήσουμε να εξαντληθούν και τα 12 κιλά του φυσικού αερίου, πριν αναλάβει να καταναλώνει από το ρεζερβουάρ βενζίνης που παραμένει στα 35 λίτρα. Η μέση κατανάλωση του φυσικού αερίου που ανακοινώνει το εργοστάσιο είναι 3,1 κιλά (3 περίπου ευρώ) ανά 100 χιλιόμετρα, ωστόσο με το αυτοκίνητο δοκιμής –πρακτικά- συμπληρώσαμε περίπου 260 km, όταν το σύστημα γύρισε αυτόματα στη βενζίνη. Η συνολική αυτονομία του Panda CNG άγγιξε τα 700 km, κάτι που μαρτυρά ότι η γενική μέση κατανάλωση (βενζίνη – φυσικό αέριο) είναι ικανοποιητική. Στο ίδιο επίπεδο βρίσκονται και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που περιορίζονται στα 86 g/km, τιμή που απαλλάσσει το μικρό Fiat από τα τέλη κυκλοφορίας.

Σχεδιαστικά, δεν έχει καμία διαφορά τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά από το απλό Panda, εκτός από τη μείωση κατά 25 λίτρα του χώρου αποσκευών (συνολικά χωρητικότητα 200 λίτρα) και το λογότυπο «Natural Power» που βρίσκεται στην 5η πόρτα. Ακόμα, ένα… έμπειρο μάτι θα καταλάβει ότι το ύψος έχει αυξηθεί ελάχιστα και είναι απολύτως λογικό μιας και το πλαίσιο στο οποίο βασίζεται είναι αυτό του Panda 4x4. Στο πακέτο έρχεται και η ανάρτηση με τη μεγαλύτερη διαδρομή, αυξάνοντας έτσι την άνεση των επιβατών όταν κινούνται στους κακοτράχαλους δρόμους της πόλης, με κόστος όμως τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Το επιπλέον βάρος (λόγο του συστήματος CNG και την έξτρα δεξαμενή) γίνεται αμέσως αντιληπτό από τον οδηγό και αυτό φαίνεται στη δυσκολία που αντιμετωπίζει κατά την επιτάχυνση από στάση, με τα 11,5 sec που ανακοινώνει το εργοστάσιο για τα 0-100 km/h να μοιάζουν σχετικά... αισιόδοξα. Το ιταλικό μοντέλο κρατάει τον χαρακτήρα του ως αυτοκίνητο πόλης, με την ευελιξία να είναι σε υψηλά επίπεδα. Σε αυτό βοηθάει το «κόψιμο» του τιμονιού (9,7 m κύκλος στροφής), το οποίο μπορεί να είναι ελαφρύ και εύχρηστο, αλλά η πληροφόρηση που παρέχει στα χέρια του οδηγού απέχει από το ιδανικό. Η θέση οδήγησης είναι ψηλή και προσφέρει την ορατότητα που χρειάζεσαι για την αστική καθημερινότητα με το μόνο ενοχλητικό θέμα να είναι ο θόρυβος και οι κραδασμοί που προέρχεται από τον TwinAir κινητήρα μέχρι η βελόνα του στροφόμετρου να ξεπεράσει τις 1.900 rpm. Δεν θα πει όχι και για μια μικρή εξόρμηση εκτός πόλης, μιας και μπορεί να κινείται σε υψηλότερες ταχύτητες με ασφάλεια.

Αν εξαιρέσουμε το πρόβλημα του ανεφοδιασμού, αφού προς το παρών λειτουργούν μόλις 5 πρατήρια στην Ελλάδα, η οδηγική του συμπεριφορά και η οικονομία χρήσης είναι τα σημαντικότερα ατού του μικρού ιταλικού μοντέλου, που είναι και λόγοι ικανοί για να κάνεις επιτέλους το βήμα αγοράς οχήματος εναλλακτικού καυσίμου.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

συμπέρασμα

Ο 875άρης Twinair κινητήρας είναι λίγο παραπάνω φασαριόζικος από όσο θα ήθελες, αλλά σε συνεργασία με το σύστημα φυσικού αερίου τα νούμερα της κατανάλωσης (και αυτονομίας) είναι αυτά που θα σε αποζημιώσουν. Μπορεί ακόμα να έχουμε πρόβλημα στους σταθμούς ανεφοδιασμού στην Ελλάδα, αλλά στο μέλλον θα είναι σίγουρα πιο εύκολο να γεμίσεις (με 1 σχεδόν ευρώ το κιλό) φυσικό αέριο.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...