ΔΟΚΙΜΗ: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4
Το Duster έρχεται να δώσει στην κατηγορία των SUV την αγριάδα που της λείπει
- -
- -
με μια ματιά
Η άγρια πλευρά ενός SUV με πραγματικές δυνατότητες εκτός δρόμου, αλλά και γλυκιά συμπεριφορά στην άσφλατο που συνδυάζει την οικονομία του πετρελαιοκινητήρα με την τετρακίνηση ενός off road μοντέλου.
γλυκά
Εκτός δρόμου δυνατότητες
Ροπή χαμηλά κινητήρα
Κοντή πρώτη σχέση
Μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων
Τιμή
ξινά
Μικρό εύρος στροφών κινητήρα
Ξεσκονίζει με το δικό του τρόπο τον συναγωνισμό σαν το πιο χειροπιαστό Sports Utility Vehicle που έχει μείνει στην αγορά. Και αυτό γιατί διαθέτει πραγματικές δυνατότητες εκτός δρόμου και είναι πρακτικά το μόνο 4x4 σε μια κατηγορία που γίνεται όλο και πιο soft και η οποία γέρνει πλέον προς τα πιο κοσμικά crossover!
Πρώτα από όλα να μιλήσουμε για τους Δάκες. Δακία… Dacia τον πιάσατε τον συνειρμό. Βρισκόταν στη σημερινή Ρουμανία, βόρεια από τους αρχαίους Θράκες και ιστορικά τους αναφέρει για πρώτη φορά ο Ηρόδοτος! Όμως μιας και βρισκόμαστε στο πεδίο της ιστορίας να θυμηθούμε ότι η Dacia ιδρύθηκε το 1966 σε μια προσπάθεια της Renault όχι μόνο να ξεφορτωθεί τις παλιές της γραμμές παραγωγής, παράγοντας φτηνά τα… ληγμένα της αυτοκίνητα, αλλά και να βάλει πόδι στην άλλη πλευρά του τότε Σιδηρούν Παραπετάσματος.
Κάτι που το αποζητούσαν άλλωστε και Ρουμάνοι οι οποίοι ήθελαν να βγουν από την απομόνωση. Η συνεργασία άρχισε με τη παραγωγή του R8, αλλά τη μεγαλύτερη επιτυχία τη γνώρισε με το 1300 βασισμένο πάνω στο R12 το 1973. Μετά από χρόνια πάντως… ξηρασίας τα οποία συνέπεσαν με τη πτώση του Υπαρκτού Σοσιαλισμού, το 2004 επανήλθε αυτή τη φορά με αυτοκίνητα αποκλειστικά σχεδιασμένα για τις αναδυόμενες αγορές, που δεν αντέγραφαν υπάρχοντα μοντέλα, αλλά πάντα πάνω σε μηχανικά μέρη της Renault. Κορυφή της συνεργασίας αυτής ήταν το Duster που παρουσιάστηκε το 2010. Τέλος το μάθημα, στο προκείμενο λοιπόν, Dacia Duster
Απ’ έξω
Το αυτοκίνητο δείχνει στιβαρό και σίγουρα διαθέτει χαρακτήρα. Ξεχωρίζει με τα μικρά του τζάμια, αλλά και από το ύψος του. Δείχνει και είναι καλοφτιαγμένο, χωρίς πάντως τα τελειώματα να είναι στο επίπεδο που μας έχουν συνηθίσει οι κατασκευαστές του πάλαι ποτέ καπιταλιστικού μπλοκ. Σοβαρό και σχεδιαστικά, πλήρες με το δικό του μάλιστα ξεχωριστό χαρακτήρα, έτσι θα το χαρακτηρίζαμε.
Εσωτερικά δεν θα σας εκπλήξει η ποιότητα και το φινίρισμα των πλαστικών που κρίνεται ικανοποιητικό, ούτε και η εργονομία, όμως θα το βαθμολογούσαμε πάνω από το μέσο όρο και η ψηφιακή οθόνη που υπάρχει πλέον στον βασικό εξοπλισμό είναι ικανού μεγέθους, ενώ όλα λειτουργούν χωρίς προβλήματα. Οι χώροι τέλος είναι υπέρ-αρκετοί και ο χώρος αποσκευών των 475 λίτρων είναι και αυτός… οικογενειακός.
Από μέσα
Ο τετρακύλινδρος υπερσυμπιεζόμενος κινητήρας πετρελαίου της Renault των 1.461 κ.εκ. και αποδίδει 110 ίππους στις 4.000 σ.α.λ. που αποτελεί άλλωστε και την οροφή λειτουργίας του κινητήρα, με τη ροπή στα 260 Nm οι οποίοι εμφανίζονται στις 1.750 rpm. Ίπποι που κρίνονται ικανοποιητικοί για τα 1.320 κιλά της καρότσας.
Το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση είναι η πολύ κοντή πρώτη σχέση από τις έξι του κιβωτίου, η οποία πρακτικά είναι αχρείαστη στο κάθε/μέρα, προσαρμοσμένη αποκλειστικά για χρήση εκτός δρόμου, όπου μπορεί να ξεκολλά τους τροχούς, αφού δεν υπάρχει «κοντό» διαφορικό. Γενικά πάντως οι τρεις πρώτες σχέσεις είναι κοντές και… απλώνουν μόνο η πέμπτη και η έκτη (η τελική του ταχύτητα ακουμπά τα 170 km/h), με την τελευταία να δίνει 130 km/h στις 3.000 rpm. Και αυτό είναι το δεύτερο που σε εντυπωσιάζει, η πολύ ροπή του κινητήρα χαμηλά, που όμως όπως είπαμε αρνείται να ανεβάσει μετά τις 4.000 rpm. Δηλαδή ανεβάζει, αλλά πολύ αργά και χωρίς να συμβαίνει κάτι το δραματικό, με την κατανάλωση να είναι ικανοποιητική και να κρατιέται στα πολύ λογικά 7,0 lt/100 km σε καθημερινή χρήση.
Στην ουσία
Ξεπερνώντας όμως όλα αυτά φτάνουμε στο σημείο που πραγματικά διαφοροποιεί το Duster από τον ανταγωνισμό και δεν είναι άλλο από τις αναρτήσεις του. Συγκεκριμένα οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων, που κρίνονται εξαιρετικές. Τα McPherson σε όλους τους τροχούς (πίσω με δύο διαμήκεις και εγκάρσιο βραχίονα) μπορούν και καταπίνουν όλες τις εδαφικές ανωμαλίες και μάλιστα βοηθούν σημαντικά στην κίνηση εκτός δρόμου. (Αυτό θα το αναλύσουμε πιο κάτω.)
Με τις μεγάλες διαδρομές στην άσφαλτο μπορεί να γέρνει και οριακά να υποστρέφει πάνω στα Continental CrossContact των 16 ιντσών (τα οποία όμως είναι ικανοποιητικά για χρήση εκτός δρόμου), αλλά το κάνει προοδευτικά και δεν τρομάζει. Όπως πάντα πρέπει να θυσιάσεις «κάτι» για να κερδίσεις «κάτι»! Έτσι θυσιάζοντας λίγο από την οριακή πρόσφυση στην άσφαλτο παίρνουμε αυξημένες δυνατότητες εκτός δρόμου. Παίρνουμε ένα αυτοκίνητο με δυνατότητες που άλλα SUV δεν τις βλέπουν ούτε στον ύπνο τους γιατί είναι ο συνδυασμός μεγάλων διαδρομών, κοντών σχέσεων και ροπής χαμηλά που μπορούν να το ξελασπώνουν. Ειδικά οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων σε βοηθούν στα τυφλά κομμάτια, όπου για να τα ξεπεράσεις θα πρέπει να.. πάρεις φόρα! Και σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως και να το κάνουμε, είναι οι διαδρομές των αναρτήσεων αυτές που κάνουν τη διαφορά μεταξύ του… πέρασα και του… ακόμα σκάβω! Άλλωστε σε αυτό βοηθά και η καθαρή απόσταση των 210 εκατοστών από το έδαφος.
Η τετρακίνηση ήταν συνεργασία της Nissan με τη Renault, με τη
κίνηση στους εμπρός τροχούς στη θέση 2WD, ενώ στη θέση Auto
μεταφέρεται κατά περίπτωση και πίσω μέσα από ηλεκτρομαγνητικό
συμπλέκτη. Μια μετάβαση που γίνεται γρήγορα και χωρίς πρακτικά να
την αισθάνεσαι. Για τις πολύ δύσκολες καταστάσεις πάλι υπάρχει και
θέση Lock, στον περιστροφικό διακόπτη, που κλειδώνει το πίσω
διαφορικό μαζί πάντα με το ASR που κάνει τη δουλειά του traction
control. Τα φρένα τέλος αποτελούνται από δίσκους εμπρός με ταμπούρα
πίσω (με ABS) και μην ξινίσετε λόγω ταμπούρων γιατί για κίνηση
εκτός δρόμου χρειάζεσαι κάτι που δεν μπλοκάρει τους τροχούς και με
αίσθηση. Γιατί το Dacia Duster είναι ένα SUV που έχει φτιαχτεί για
να πηγαίνει εκεί όπου άλλα του είδους του δεν θα πλησίαζαν.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Άνετο στα ταξίδια, ιδιαίτερα ικανό εκτός δρόμου, σε πολύ λογική τιμή (ασυναγώνιστη θα λέγαμε), χωρίς να προσποιείται αποτελεί μια πολύ βασική μεν, αλλά αξιόλογη πρόταση. Είναι ένα από τα πιο ουσιαστικά και τίμια αυτοκίνητα που έχουμε οδηγήσει τα τελευταία χρόνια, για όσους αναζητούν το μεδούλι της αυτοκίνησης, χωρίς και μακριά από τις ετικέτες.