Skoda Yeti 1.8 TSI 4x4

Όλα σε ένα

  • -
  • -

Φρέσκο, ποιοτικό, διαφορετικό, προσιτό οικονομικά. Το νέο τετρακίνητο της Skoda έχει όλα τα απαραίτητα συστατικά για να διαγράψει μια πετυχημένη πορεία στην ελληνική αγορά.

Έπειτα από πολλά χρόνια παρουσίας στα πλάνα της Skoda, εικόνες που διέρρεαν και μας έδιναν μια πρώτη γεύση, το compact τετρακίνητο είναι κοντά μας. Έρχεται ώριμο πια, σχεδιαστικά και μηχανολογικά, ώστε να μην του λείψει τίποτα απέναντι στον ανταγωνισμό. Το όνομά του παρεπέμπει στις περιπέτειες του μοναχικού χιονάνθρωπου, θέλοντας να μας πει πως σε δύσκολες συνθήκες και στα παγωμένα βουνά νοιώθει σαν στο σπίτι του. Έχει δική του ψυχή, είναι σκληροτράχηλο, ικανό και τίμιο, αλλά σε αντίθεση με το μύθο του Yeti, το mini-SUV της Skoda θα τα καταφέρει εξίσου καλά και στο δικό μας θερμότερο κλίμα. Πράγματι, το δύσκολο για ένα τέτοιο αυτοκίνητο είναι να καταφέρει να καλύψει όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες, από την καθημερινή ευελιξία στην πόλη, μέχρι τις εκτός δρόμου δυνατότητες. Αντικρουόμενες απαιτήσεις, που όμως κρίνουν την επιτυχία από τη μετριότητα.

Μικρό στο μάτι

Οι σχεδιαστές εδώ άξιζαν μέχρι το τελευταίο ευρώ την αμοιβή τους. Το Yeti είναι με ένα μοναδικό τρόπο διαφορετικό. Φαίνεται compact, με μικρό μήκος, αλλά όντας έξυπνα υπολογισμένο δεν κάνει υποχωρήσεις στους χώρους της καμπίνας. Η κλίση στις κολώνες, οι μεγάλοι θόλοι, το αυξημένο ύψος και οι τετραγωνισμένη σχεδιαστική γραμμή δημιουργούν την εικόνα που συναντούσαμε σε παλαιότερα, κλασσικά τετρακίνητα. Έτσι τονίζει τον τετρακίνητο – εκδρομικό χαρακτήρα του και ας είναι φανερή η κληρονομιά του από τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας. Μάσκα, φωτιστικά σώματα και τα νεύρα που διατρέχουν το αυτοκίνητο είναι χαρακτηριστικά για Skoda. Φυσικά το σημαντικότερο στοιχείο που δανείζεται είναι το dna του Octavia5(αλλά και άλλων μοντέλων του VW Group), αφού μοιράζονται την ίδια πλατφόρμα-πάτωμα. Σαφώς, οι συγγένειες συνεχίζονται και σε πολλά μηχανικά μέρη, όπως η διάταξη κινητήρα-κιβωτίου, η εμπρός και η πίσω ανάρτηση, αλλά και η αναλογία χώρων στο εσωτερικό. Φυσικά και περιμένει κανείς να έχουν αντίστοιχη επιτυχία στο Yeti όπως και στη δημοφιλή μπερλίνα. Εδώ το μεταξόνιο διατηρείται ακριβώς ίδιο, με τις σημαντικότερες αλλαγές να παρατηρούνται στον πίσω άξονα. Πλέον το πίσω μετατρόχιο είναι κατά 30mm πλατύτερο, οπότε και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι έχουν προσαρμοστεί αντίστοιχα. Για την βέλτιστη στήριξη της τετρακίνησης, αλλά και την καλύτερη δυνατή απομόνωση των κραδασμών, υπάρχει ξεχωριστό υποπλαίσιο για την πίσω ανάρτηση, που συνδέεται στο πλαίσιο με απορροφητικά σινεμπλόκ. Για να διατηρηθεί η οδική συμπεριφορά σε πολύ καλά επίπεδα, χωρίς αυξημένες κλίσεις από το υψηλότερο κέντρο βάρους, έχει χρησιμοποιηθεί και παχύτερη αντιστρεπτική δοκός 23mm.

Δυνατή καρδιά

Σε μια κατηγορία τιμής όπως αυτή του Yeti, είναι εντυπωσιακό να βλέπεις ένα αυτοκίνητο με τόσο καλές επιδόσεις. Ο υπετροφοδοτούμενος κινητήρας 1,8 λίτρων με τα γερμανικά γονίδια αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις. Με 160 ίππους και 25,5 kgm ροπής έχει πραγματικά εύκολο έργο στο να κινήσει το τετρακίνητο των 1.520 κιλών. Στην ουσία «παίζει» χωρίς αντίπαλο, σε μια κατηγορία που οι επιδόσεις μέχρι τώρα δεν είχαν θέση, και κανείς δεν έδινε τόσο βαρύτητα στα σπορ χαρακτηριστικά. Ο TSI συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων, που έχει μακριά κλιμάκωση, ώστε να πετυχαίνει χαμηλή κατανάλωση σε συνθήκες ταξιδιού-περιαστικής μετακίνησης. Ίσως αυτό που λείπει είναι η ροπή στις πολύ χαμηλές rpm, ή έστω μια πιο κοντή πρώτη, ώστε να μπορεί να διεκδικεί μεγαλύτερες off road δάφνες.

Γιατί κατά τα άλλα το Yeti δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από την υπόλοιπη κατηγορία σε λειτουργία τετρακίνησης. Είναι πανέτοιμο για ολισθηρές συνθήκες με αυτόματη τετρακίνηση της σουηδικής Haldex. Ο πολύδισκος συμπλέκτης τέταρτης γενιάς είναι τοποθετημένος εμπρός από το πίσω διαφορικό και μοιράζει τη ροπή από 96% στον εμπρός άξονα, μέχρι και 90% στον πίσω άξονα. Ταυτόχρονα λόγω της ύπαρξης διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης πίσω μπορεί να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η πρόσφυση, μοιράζοντας τη δύναμη αριστερά-δεξιά.

Η πολύ καλή δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου εντός και εκτός δρόμου βασίζεται στο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης ESP, που εκτός των άλλων ρυθμίζει και τη λειτουργία της τετρακίνησης. Για το κάτι παραπάνω, το πλήκτρο off-road στην κονσόλα βελτιστοποιεί τη συμπεριφορά σε απαιτητικές συνθήκες όπως λάσπη, άμμο και χιόνι. Στο βασικό εξοπλισμό είναι και το σύστημα κατάβασης πλαγιάς hill descent που περιορίζει αυτόματα και ομαλά την ταχύτητα του αυτοκινήτου σε απότομες κλίσεις. Βέβαια με 180mm απόσταση από το έδαφος και σχετικά χαμηλούς προφυλακτήρες, προσπαθώντας για το κάτι παραπάνω θα δυσκολευτεί.

Ισορροπημένο

Πολλές φορές διαχωρίζουμε τα αυτοκίνητα, σε αυτά που είναι φτιαγμένα για να ικανοποιήσουν τον οδηγό και σε αυτά που στοχεύουν να καλύψουν καλύτερα τις ανάγκες των επιβατών. Στο Yeti η ισορροπία είναι κάπου στη μέση. Η οδική συμπεριφορά είναι εξαιρετική στην άσφαλτο, περισσότερο κοντά στα δυναμικά χαρακτηριστικά των μικρομεσαίων οικογενειακών, παρά στων κλασσικών τετρακίνητων. Η απόσβεση της ανάρτησης δεν έχει ούτε τις ξερές αντιδράσεις ούτε τις τάσεις πλεύσης που έχουμε δει συχνά στα compact SUV.

Ακόμα και σε σφιχτό επαρχιακό δρόμο νοιώθει άνετα, χωρίς ανησυχητικές αντιδράσεις και κλίσεις, δίνοντας καλή πληροφόρηση.

Ταυτόχρονα η καμπίνα κληρονομεί το φιλόξενο χαρακτήρα των Skoda. Παρότι εξωτερικά κρύβει τον όγκο του, στο εσωτερικό το Yeti είναι ευρύχωρο. Οι επιβάτες έχουν πολύ μεγάλο χώρο για γόνατα και κεφάλια, τόσο στις εμπρός όσο και στις πίσω θέσεις. Όταν μετακινούνται έως και τέσσερις επιβάτες, η πλάτη του μεσαίου πίσω καθίσματος αναδιπλώνεται σε ένα άνετο υποβραχιόνιο. Ευέλικτο και εύχρηστο, δανείζεται την αναδίπλωση καθισμάτων από το Roomster. Το σύστημα Varioflex διευκολύνει τη μεγιστοποίηση του χώρου αποσκευών, ο οποίος έχει ενιαίο επίπεδο πάτωμα.

Σχεδιαστικά δεν κάνει τολμηρά βήματα, μένοντας σε ουδέτερη γραμμή, βασισμένη στα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας. Τα υλικά και το επίπεδο συναρμογής είναι σε πολύ καλά επίπεδα, αντίστοιχα ακριβότερων μοντέλων. Αξίζει να σημειώσουμε πως ο βασικός εξοπλισμός ασφάλειας και άνεσης είναι υπερπλήρης, με εννέα αερόσακους, κλιματισμό και όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες. Φυσικά για όσους ψάχνουν το κάτι παραπάνω, υπάρχουν πολλά πλούσια extra, όπως η πανοραμική ηλιοροφή, τα δερμάτινα καθίσματα και το σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής και σύστημα πλοήγησης. Ακόμα και για όσους δυσκολεύονται στην πόλη παρά την ευελιξία του Yeti και το μικρό κύκλο στροφής, τα ηλεκτρονικά βοηθήματα συνεχίζουν, με αισθητήρες παρκαρίσματος, αλλά και το πρωτοποριακό σύστημα αυτόματης στάθμευσης Park Assist.

Άξιζε τον κόπο

Πλήρες, ικανότατο, ευέλικτο και οικονομικό. Τολμά το διαφορετικό σχέδιο, λέει ναι σε μικρές οικογένειες που θέλουν ελευθερία στη μετακίνηση. Με τα συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά και τη σχέση εξοπλισμού-τιμής είναι καταδικασμένο να πρωταγωνιστήσει στα μικρά τετρακίνητα. Τα μέχρι τώρα εμπορικότερα μοντέλα μόλις βρήκαν τον κακό τους δαίμονα.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...