ΔΟΚΙΜΗ: smart forfour Brabus 0.9 109 PS
Η γρηγορότερη έκδοση του forfour φέρει την υπογραφή της Brabus και ξεχωρίζει από το lifestylάτο ταμπεραμέντο της
- -
- -
με μια ματιά
Η δεύτερη γενιά smart forfour φόρεσε για ακόμα μια φορά την «πολεμική» περιβολή της Brabus και χαρίζει ευέλικτες και -παράλληλα - σβέλτες μετακινήσεις.
γλυκά
-Εμφάνιση
-Επιδόσεις
-Ευελιξία
-Μοντέρνα καμπίνα
-Πρακτικότητα
-Οδική συμπεριφορά
-Ασφάλεια
ξινά
- Θόρυβος στην καμπίνα
- Χώρος αποσκευών
- Κατανάλωση
- Τιμή
Ο Steve Jobs είχε αναφέρει ότι «ο άνθρωπος δεν ξέρει τι πραγματικά θέλει, μέχρι να του το δείξεις». Όπως φαίνεται η smart ακολουθεί τα βαθυστόχαστα λόγια του ιδρυτή της Apple, κάτι που της έχει βγει σε καλό μέχρι και σήμερα. Αρχικά, το fortwo συνδύασε πολύ «έξυπνα» τις λιλιπούτειες διαστάσεις με τον premium αέρα της Mercedes-Benz και το υψηλό lifestyle που απλόχερα χαρίζει, με αποτέλεσμα να κερδίσει την αγάπη (και τα χρήματα) πολλών ενδιαφερόμενων. Στη συνέχεια, η επιτακτική ανάγκη για περισσότερους εσωτερικούς χώρους οδήγησε την εταιρεία στην κατασκευή ενός πιο… μεγάλου smart και τότε γεννήθηκε το forfour. Τέλος, η πινελιά της «υπερβολής» ήταν αναπόφευκτη από τη Brabus, που βρήκε πρόσφορο έδαφος στα μικρά μοντέλα της εταιρείας για να τα μετατρέψει σε «πυραύλους τσέπης».
Στα χέρια μας είχαμε τη δεύτερη γενιά του forfour στην έκδοση
Brabus, που αποτελεί την πιο γρήγορη version της γκάμας. Μπορεί να
μην προκαλεί με την παρουσία του, αλλά σίγουρα διαφοροποιείται από
τις υπόλοιπες «απλές» εκδόσεις. Εμφανισιακά είναι πανομοιότυπο με
το μικρό του αδερφάκι, ειδικά όταν το βλέπεις ανφάς, αλλά η
ειδοποιός διαφορά είναι το επιμηκυμένο αμάξωμα, το οποίο φτάνει στα
3,5 μέτρα. Ο γνωστός βελτιωτικός οίκος έχει εφαρμόσει στο γερμανικό
μοντέλο πιο σπορτίφ προφυλακτήρες και ξεχωριστό διαχύτη στο πίσω
μέρος, που φιλοξενεί τις δύο απολήξεις της εξάτμισης. Επίσης,
πατάει επάνω στις γνώριμες σχεδιαστικά δίχρωμες ζάντες αλουμινίου
των 17 ιντσών, δίνοντας μια πιο αγωνιστική λογική στο αυτοκίνητο
πόλης.
Το εσωτερικό έρχεται αυτούσιο από το fortwo, αλλά οι «brabίσιες»
πινελιές είναι αυτές που κάνουν τη διαφορά. Τα καλύτερης ποιότητας
υλικά και η χρήση δέρματος στο ταμπλό είναι κάποια στοιχεία που
κάνουν τη διαμονή σου μέσα στο γρήγορο forfour ακόμα πιο ευχάριστη.
Το 3άκτινο τιμόνι παραμένει το ίδιο σύγχρονο, ενώ στην κορυφή του
λεβιέ του αυτόματου κιβωτίου συναντάμε το αρχίγραμμα
Β του βελτιωτικού οίκου. Ο πίνακας οργάνων
αποτελείται από μια μικρή οθόνη που προβάλλει όλες τις σημαντικές
πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός, καθώς και το ταχύμετρο σε
ημικύκλιο. Ανέκαθεν η smart τοποθετούσε το στροφόμετρο στην
αριστερή πλευρά επάνω στο ταμπλό, κάτι που έχει παραμείνει μέχρι
και σήμερα. Η πρακτικότητα είναι σημαντική και γι’ αυτό υπάρχουν
αρκετές θήκες για μικροαντικείμενα, δύο θέσεις για (χαμηλά) ποτήρια
στην κεντρική κονσόλα, ενώ η κεντρική οθόνη διαθέτει όλες τις
τελευταίες δυνατότητες σύνδεσης και σύστημα πλοήγησης. Τα
περισσότερα εκατοστά σε μήκος μεταφράζεται σε ακόμα μια σειρά
καθισμάτων στο forfour, όπου μπορούν να καθίσουν δύο άτομα μεσαίου
αναστήματος αξιοπρεπέστατα και να μεταφερθούν με ασφάλεια. Επίσης,
ο χώρος αποσκευών είναι 185 λίτρα και το ψηλό κατώφλι φόρτωσης
μαρτυρά την παρουσία του κινητήρα κάτω από αυτόν.
Εκεί φωλιάζει ο 3κύλινδρος turbo κινητήρας των 898cc, ο οποίος είναι ίδιος με του smart fortwo Brabus. H ιπποδύναμη έχει αυξηθεί σε σχέση με την απλή έκδοση κατά 19 PS, ωστόσο έχει «χάσει» περίπου 70 σε σχέση με τον προκάτοχό του. Παρόλ’ αυτά, οι 109 ίπποι και τα 170 Nm ροπής από τις 2.000 rpm είναι υπέρ-αρκετά για να κινήσουν ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας Α πολύ σβέλτα. Είπαμε σβέλτα, μιας και δεν μπορεί να βάλει φωτιά στην άσφαλτο. Σύμφωνα με την εταιρεία, η διαδικασία 0-100 km/h έρχεται σε 10,5 sec, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 180 km/h. Όσον αφορά την κατανάλωση, η smart κάνει λόγο για 4,6 lt/100 km σε ένα μικτό κύκλο. Βέβαια, στην πράξη η τιμή αυτή είναι αυξημένη, μιας και το trip computer φλερτάρει με τον αριθμό 7 σε ομαλές συνθήκες οδήγησης. Αν είσαι ευγενικός με το γκάζι και/ή κινείσαι κυρίως σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας χωρίς ίχνος κίνησης, τότε θα δεις και μέση κατανάλωση στα 6,7 lt/100 km. Στα θετικά οι χαμηλές εκπομπές ρύπων CO2 (104 g/km), που είναι άλλωστε η τιμή, η οποία καθορίζει τα τέλη κυκλοφορίας.
Τι θα μπορούσε να σκεφτεί κάποιος αν του έλεγες ότι οδηγείς ένα
Brabus με κίνηση στους πίσω τροχούς; Σωστά, αλλά… καμία σχέση! Η
πλαγιολίσθηση και το παιχνίδι με την ουρά δεν γίνεται ούτε για
αστείο, γιατί το ESP μένει άγρυπνος φρουρός σε όλη τη διαδρομή σου.
Αυτό που ανεβάζει τους πόντους στην οδηγική συμπεριφορά είναι η πιο
σκληρή ανάρτηση, κατά 20% σε σχέση με την απλή έκδοση, που αφενός
το αμάξωμα κάθεται κατά 10mm πιο κοντά στο έδαφος και αφετέρου δεν
κοπανάει στις κακοτεχνίες του δρόμου. Είναι σίγουρο ότι οι
επιδόσεις είναι κάτι που δεν θα σου λείψουν, ενώ αυτό που θα
λατρέψεις είναι η ευελιξία του. Ο κύκλος στροφής 8,7 μέτρα φαίνεται
αρκετά χρήσιμος, ειδικά μέσα στην πόλη. Εκτός πόλης ταξιδεύει με
άνεση, αν εξαιρέσεις τον θόρυβο του κινητήρα και του συστήματος
εξαγωγής, που διεισδύει στην καμπίνα του forfour. Η λειτουργία του
αυτόματου κιβωτίου 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη twinamic δεν
εντυπωσιάζει ούτε όμως προβληματίζει κατά τη χρήση, παρόλο που στην
επιλογή S υπόσχεται 40% πιο γρήγορες αλλαγές.
Αν τώρα ψάχνετε απλά για ένα αυτοκίνητο πόλης ώστε να κινείστε ευέλικτα μέσα στο αστικό περιβάλλον, τότε η έκδοση Brabus δεν είναι για σας. Το forfour Brabus προκαλεί τον οδηγό να κυνηγήσει τις στροφές, να του χαρίσει ευχάριστες αποδράσεις και χωρίς να του λείπουν οι… πίσω θέσεις. Παράλληλα, η οικονομική οδήγηση είναι κάτι που δύσκολα επιτυγχάνεται στο εν λόγω μοντέλο, αλλά το σίγουρο είναι ότι αυτό είναι το τελευταίο που θα απασχολήσει αυτόν που είναι έτοιμος να καταθέσει 24.000 ευρώ για τα μάτια ενός «έξυπνου» αυτοκινήτου.
συμπέρασμα
Στο τέλος της ημέρας χαίρεσαι να επιβιβάζεσαι στο smart forfour Brabus και να ξυπνάς το θορυβώδες turbo μοτέρ με την «πειραγμένη» εξάτμιση. Αν και 109 ίππους, σε προκαλεί να βυθίσεις το πεντάλ του γκαζιού βίαια μέχρι τη μοκέτα. Η κατανάλωση όμως είναι αυτή που σου βάζει φρένο στη λογική, αλλά φταίει το μικρό «διαολάκι» που όλοι έχουμε μέσα μας …