ΔΟΚΙΜΗ: Mercedes A-Class A180d
Η εντελώς νεα εμπειρία του συστήματος φωνητικών εντολών στη νεα A-Class είναι μια από τις πολλές καινοτομίες που την κάνουν να ξεχωρίζει.
- -
- -
με μια ματιά
Απλωμένη σε διαστάσεις και χώρους, ωφελημένη συνολικά παντού πλουτίζει το τεχνολογικό της υπόβαθρο με καινοτομίες. Στην αφρόκρεμα των premium μικρομεσαίων η νεα A-Class δείχνει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει ο ανταγωνισμός
γλυκά
- Σχεδίαση
- Τεχνολογίες
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα
- Φινέτσα
- Απόδοση
- Ασφάλεια
- Οδική συμπεριφορά
- Κατανάλωση
- Χώροι
ξινά
- Τιμή
Η μικρότερη Mercedes σταδιακά βρήκε το δρόμο της μέσα στο
πέρασμα του χρόνου και τo ψάξιμο ανάμεσα στις κατηγορίες. Η αρχική
επιλογή ως ένα λειτουργικό premium ψηλό αυτοκίνητο που φλερτάριζε
με προδιάγραφες supermini και αργότερα μεγενθυνε τα
χαρακτηριστικά του ώστε να ξεφύγει προς τα πάνω, έβαλε τα θεμέλια.
To 2012, στην 3η γενιά της, ήρθε με αλλαγή στόχευσης που
τελικά ήταν η αλλαγή που της πήγε περισσότερο. Θρονιάστηκε στα
μικρομεσαία με ταμπέλα premium δικαιωματικά και από το ενός όγκου
ψηλοτάβανο στιλ, χαμήλωσε, φάρδυνε και πέρασε σε εμφανώς
δυναμικότερες γραμμές που προσελκύουν τη νεανικότερη ματιά. Αυτός
άλλωστε ήταν και ο σκοπός, κάτι που απογείωσε τις πωλήσεις και τώρα
έφτασε η ώρα που η Mercedes σερβίρει την 4η γενιά
A-Class.
Αφετηρία η 3η γενια
Aπό το 2018, η νέα οικογένεια compact αυτοκινήτων της Mercedes, συμπεριλαμβανομένης και της A-Class, θα αρχίσει να παράγεται σε πέντε εργοστάσια, τα οποία βρίσκονται σε τρεις διαφορετικές ηπείρους. Η βασική γραμμή παραγωγής παραμένει το εργοστάσιο Rastatt στη Γερμανία και σταδιακά θα εμπλακούν νέες γραμμές στην Ουγγαρία, τη Φινλανδία, το Μεξικό και την Κίνα. Ένα δείγμα της σημασίας στη ζήτηση που έχει κερδίσει η A-Class μετα την στροφή της στην μικρομεσαία τοποθέτηση. Στην Ευρώπη μόνο η Mercedes κατάφερε, να ρίξει τη μέση ηλικία των κατόχων της κατά 10 χρόνια, ενώ στην ακμάζουσα αγορά της Κίνας για παράδειγμα και σύμφωνα με τα στατιστικά, ένας στους τρεις πελάτες είναι κάτω των 30 ετών. Επίσης μια χρονιά πριν την έλευση της νέας, στην Ευρώπη πάνω από το 60% των πελατών οδηγούσαν προηγουμένως αυτοκίνητο ανταγωνιστικής μάρκας. Με τέτοια δεδομένα δεν εγκαταλείπεις το μοτίβο της επιτυχίας και η 4η γενια εξακολουθεί τη λογική με το μακρύ καπό και την πληθωρική αισθητική μιας δυναμικής σιλουέτας. Σχεδιαστικά δείχνει επιθετικότερη και πιο αιχμηρή εμφανίζεται όμως κομψότερη και σημαντικά πιο αεροδυναμική, με κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή στην κατηγορία (Cd: 0.25). Η εξέλιξη σχεδιαστικά είναι ήπια, με την εικόνα σαφώς γνώριμη. Το καπό είναι πλέον λείο και κατεβαίνει πιο χαμηλά, ενώ τα φωτιστικά σώματα λέπτυναν, τόσο εμπρός, όσο και πίσω. Παράλληλα οι κολόνες για χάρη της συνολικά βελτιωμένης περιμετρικής ορατότητας, περιόρισαν τον όγκο τους, αφήνοντας περισσότερο ελεύθερο οπτικό πεδίο στον οδηγό. Φυσικά οι αλλαγές δεν είναι μόνο στις λεπτομέρειες γιατί η νέα A-Class είναι κατά 120 mm μεγαλύτερη σε μήκος (4.419 mm), 16 mm σε πλάτος (1.796 mm) και 6 mm σε ύψος (1.440 mm), σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά. Μια εξέλιξη της γνωστής πλατφόρμας προσφέρει ανώτερη ακαμψία συνόλου και επιμηκύνει το μεταξόνιο κατά 30 mm, με έξτρα όφελος τα 20 λιγότερα κιλά (1.375 kg).
Ο βαθύς εκσυγχρονισμός της όμως και το σημείο που θα κεντρίσει
το βλέμμα του θεατή ξεκινά από τον εσωτερικό της κόσμο, όπου
απομακρύνεται από τα μέχρι τώρα κορυφαία δεδομένα της κλάσης, έτσι
όπως τα ξέραμε μέχρι σήμερα. Η εικόνα που αντικρίζει, νιώθει και
αισθάνεται κανείς από τη στιγμή που θρονιαστεί στα καθίσματα της,
είναι επαναστατικά σύγχρονη. Πρωτόγνωρη κομψότητα, premium
αισθητική και hi tech λογική που προκύπτει με την πρώτη ματιά από
την κατάργηση των αναλογικών οργάνων και την αντικατάστασή τους με
δυο ψηφιακές οθόνες.
Στάνταρ 7’’ ή προαιρετικά 10,25’’, όπως στο αυτοκίνητο της δοκιμής,
αναβαθμίζουν σημαντικά το τεχνολογικό υπόβαθρο της A-Class. Η
αριστερή προβάλει ψηφιακά τον πίνακα οργάνων με δυνατότητες αλλαγής
του στιλ ή της απεικόνισης των πληροφοριών, κάτι που γίνεται από
δυο μικρές ακίδες στο τιμόνι που παίζουν το ρόλο του «ποντικιού»
ενός υπολογιστή. Η δεξιά που ασχολείται με το infotainment και άλλα
υποσυστήματα ταυτόχρονα είναι και αφής, ενώ υπάρχει η δυνατότητα
χειρισμού μέσω του pad στην βάση της κονσόλας. Και βέβαια μέσα σε
όλα αυτά, έχουμε και την πρεμιέρα του διαδραστικού MBUX
(Mercedes-Benz User Experience) μια εντελώς νεα εμπειρία του
συστήματος φωνητικών εντολών που διαρκώς αναβαθμίζεται. Η εντολή
«Hey Mercedes» ενεργοποιεί το σύστημα και η επικοινωνία μεταξύ τους
οδηγού/επιβατών και αυτοκινήτου γίνεται σε απλή γλώσσα και χωρίς
λέξεις κλειδιά. Μπορείς για παράδειγμα να αναφέρεις απλώς ότι
κρυώνεις και το σύστημα «διαβάζοντας» τις συνθήκες θα προσαρμόσει
τη θερμοκρασία του κλιματιστικού. Πλούσιο λεξιλόγιο και ευελιξία
στην προφορά αναγνωρίζει κάθε φωνή και κάνει πιο απλή τη ζωή σου
μέσα στη νέα A-Class. Φυσικά είναι εφοδιασμένη με τεχνολογία από το
πάνω ράφι, βλέπε S-Class, όποτε το επίπεδο εξοπλισμού συνοδεύεται
από το κορυφαίο πρωτόκολλο ασφάλειας, ώστε να θεωρείται από τα
ασφαλέστερα μοντέλα της κατηγορίας. Συστήματα όπως τα Active
Distance Assist Distronic και Active Steering Assist υποστηρίζουν
τον οδηγό πιο αποτελεσματικά, διατηρώντας τη σωστή απόσταση από το
προπορευόμενο όχημα, ρυθμίζοντας την ταχύτητα και ελέγχοντας το
τιμόνι. Επιπλέον, το Active Emergency Stop Assist και το Active
Lane Change Assist, φρενάρει το αυτοκίνητο σε περίπτωση έκτακτης
ανάγκης και αντιστοίχως διατηρεί το αυτοκίνητο εντός των λωρίδων
κυκλοφορίας. Το Pre-Safe Plus αναγνωρίζει πιθανή πίσω σύγκρουση και
με τις απαραίτητες ενέργειες μειώνει τις συνέπειες. Και βέβαια ο
κατάλογος του εξοπλισμού είναι σχεδόν ανεξάντλητος, ζητώντας κάτι
αντίστοιχο και από το βάθος στον τραπεζικό λογαριασμό του
ενδιαφερόμενου. Οι μεγαλύτερες διαστάσεις φυσικά ωφελούν τους
χώρους και η ποιότητα φέρνει χαρακτηριστικά από ανώτερες
κατηγορίες. Τετράδα ενηλίκων με κανονικές διαστάσεις θα βολευτούν
άνετα, ο μεσαίος επιβάτης πίσω όταν προκύψει θα βρει πιο ευρύχωρη
τη θέση του σε σχέση με την προγενέστερη A-Class, ενώ ωφελημένος
κατά 29 λίτρα είναι και ο χώρος αποσκευών, που τώρα φτάνει τα 370
lt.
Σύνθημα αποτελεσματικότητας και ασφάλειας
H βασική πετρελαιοκίνητη έκδοση με τον κωδικό A180d είναι ένας
καλός λόγος να απολαμβάνεις την μικρομεσαία Mercedes ροκανίζοντας
χιλιόμετρα με το minimum της απαίτησης για καύσιμο και το maximum
της ταξιδιάρικης και αποτελεσματικής φύσης της. Το επίπεδο πάτωμα
κάτω από το αμάξωμα που βελτιώνει την αεροδυναμική, μειώνει
παράλληλα το θόρυβο που περνά στην καμπίνα. Έναν τομέα στον οποίο
οι μηχανικοί έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή, με χρήση επιπλέον μονωτικών
υλικών ανάμεσα στον κινητήρα και την καμπίνα, κάτι που εισπράττεις
άμεσα. Τα ηχομονωτικά υλικά προέρχονται από μεγαλύτερα αυτοκίνητα
στην γκάμα, οπότε η σχεδόν 30% πιο ήσυχη καμπίνα που ανακοινώνει ο
κατασκευαστής δεν απέχει από την πραγματικότητα. Επι της ουσίας το
ταξίδι θυμίζει τις μεγαλύτερες αδερφές της και μπορεί να σε
μεταφέρει ξεκούραστο έως και ατσαλάκωτο στον προορισμό σου ακόμα
και αν έχεις επιλέξει κάποιον μακρινό. Ο γνωστός κινητήρας των 1.5
λίτρων από την προηγούμενη γενιά έχει δεχτεί σημαντικές βελτιώσεις
κάτι που αναβαθμίζει κατά 6% την απόδοση με αντίκτυπο και στις
επιδόσεις. Έχει ηλεκτρικά ελεγχόμενο τούρμπο, νέα κυλινδροκεφαλή
και αποδίδει 116 ίππους και 260 Nm ροπής, έχοντας επίσημη
εργοστασιακή μέση κατανάλωση 4,1 lt/100 km. Στην πράξη οι
καταναλώσεις είναι κοντά στα 6 lt/100 km οδηγώντας απελευθερωμένα
και θα ανέβουν αρκετά πάνω από τα επτά, αν ψάχνεις συνεχώς αφορμή
να επιβεβαιώνεις τα 202 km/h τελικής ταχύτητας και τα 10,5’’
για τα 0-100 km/h. Αν πάλι είσαι τρυφερό πόδι, μπορείς να ζήσεις
στιγμές ανάμεσα στα 5.0 - 5,5 lt/100 km απολαμβάνοντας ταυτόχρονα
την ευκολία στην καθημερινότητα που προσφέρει το 7άρι αυτόματο
κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Σε επίπεδο συμπεριφοράς σερβίρει μια
premium αποτελεσματικότητα χωρίς ακραία χαρακτηριστικά που θα
βασανίζουν την καθημερινότητα του χρήστη και διατηρεί την
αριστοκρατική φινέτσα στα γνωστά υψηλά επίπεδα της Mercedes. Το
πλαίσιο εκδηλώνει τα χαρίσματα του με υποδειγματική σταθερότητα
στις υψηλές ταχύτητες.
Συνολικά δεν τη λες σπορ, ακόμα και αν έχεις επιλέξει το
συγκεκριμένο πρόγραμμα στο Dynamic Select, αλλά θα ακολουθήσει τον
ρυθμό ακόμα και αν νιώθεις ότι προειδοποιεί «δεν είμαι για
τέτοια». Η αίσθηση του τιμονιού δεν είναι τόσο μεστή, ακόμα
και στην Sport ρύθμιση, χωρίς να σημαίνει βέβαια ότι δεν έχεις
αντίληψη για τη θέση των τροχών. Τα φρένα όμως διαχειρίζονται
άριστα την ταχύτητα και δείχνουν συνέπεια και αντοχή. Η μαλακή
ρύθμιση της ανάρτησης δεν προκαλεί ανησυχητικές κλίσεις και
διαβάζει σωστά το ανάγλυφο του δρόμου ώστε να σε κερδίσει με την
αποτελεσματικότητα της, τόσο στις αλλαγές κατεύθυνσης, όσο και στην
προοδευτικότητα σε αντιδράσεις. Στρίβει ουδέτερα, απουσιάζει η
πρόωρη υποστροφή, ενώ η δραστικότητα του ESP είναι σωτήρια στην
υπερβολή, χωρίς μάλιστα να επεμβαίνει ενοχλητικά από νωρίς. Η ουσία
είναι ότι το μικρότερο αυτοκίνητο στην γκάμα της Mercedes,
προσφέρει ποιοτικά χαρακτηριστικά συμπεριφοράς από ανώτερες
κατηγορίες που είναι συνώνυμα της αποτελεσματικότητας και της
ασφάλειας.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ
συμπέρασμα
Η A-Class που τοποθετείται στη βάση της γκάμας της Mercedes-Benz αποτελεί την αιχμή του δόρατος για τους Γερμανούς. Αυτό σε καμία των περιπτώσεων δεν μπορεί να περάσει στα ψιλά γράμματα, τόσο από την πλευρά των ανταγωνιστών, όσο και από την ίδια την εταιρεία. Έτσι, στη νέα γενιά επενδύει πολλά και προσφέρει ένα αυτοκίνητο με αναβαθμισμένες αρετές, έτσι όπως τις συναντάς σε μεγαλύτερες Mercedes, ενώ και εδώ η τεχνολογία παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο για να της δώσει προβάδισμα στην απαιτητική κατηγορία. Φυσικά το τίμημα είναι το κόστος αγοράς, που έχει απογειωθεί σημαντικά προς τα πάνω.