ΔΟΚΙΜΗ: SUZUKI JIMNY 1.5 VVT
Αλώβητο σε χαρακτήρα και άτρωτο εκεί που τελειώνει ο κάθε δρόμος. Το νέο Jimny παραμένει ο off road ηγέτης στην πιάτσα και κερδίζει σε εικόνα και πολιτισμό
- -
- -
με μια ματιά
Η νεα υπόθεση Jimny έρχεται λαχταριστή σε εικόνα, βελτιωμένη στα σημεία που πονούσε και με τις τεχνολογίες που αναζητάς από ένα σύγχρονο αυτοκίνητο. Πάνω απ’ όλα όμως πουσάρει το λόγο της φήμης του ως το απόλυτο όχημα εκτός δρόμου.
Σήμερα η μόδα σε στέλνει συνειδητά ή όχι στα SUV/Crossover που
εδώ που τα λέμε είναι και η κατηγορία που διαθέτει ρεαλισμό. Αν
είσαι εκδρομικός δεν σημαίνει ότι κουτρουβαλάς τις ρεματιές με το
αυτοκίνητό σου. Δεν σημαίνει ότι αναζητάς λασπώδες, αμμώδες ή
πετρώδες τερέν που σου είναι απαραίτητη η τετρακίνηση, δεν
χρειάζεσαι τόσο extreme προδιαγραφές που θυσιάζουν τις ανέσεις και
το αποτέλεσμα για χρήση σε δρόμο φυσιολογικό, ασφαλτοστρωμένο. Λίγο
ανάστημα, στοιχειώδης προστασία στην κοιλιά του αυτοκινήτου και
ηλεκτρονικά που φροντίζουν να δώσουν φιλότιμη πρόσφυση στα δύσκολα,
αρκούν για το εκδρομικό όνειρο του φυσιολογικού ανθρώπου,
ιδιοκτήτη, οδηγού. Υπάρχουν όμως και οι άλλοι, σαφώς λιγότεροι αλλά
υπαρκτοί ως μερίδιο της αγοράς, που αναζητούν τη φυγή από τα
φυσιολογικά πλαίσια και την αναζήτηση μακριά, σε μη ασφαλτοστρωμένα
σημεία του ορίζοντα. Εδώ η Suzuki ανέκαθεν είχε προτάσεις από τον
Απρίλη του 1970 που παρουσιάστηκε το J10. Ακολούθησε το θρυλικό
Samurai το 1981 για να φτάσουμε το 1998 στο προηγούμενο Jimny, μια
20ετής ιστορία επιτυχίας. Το όνομα Jimny λοιπόν εξακολουθεί σήμερα
με την 4η γενιά του να συνεχίσει τις ένδοξες σελίδες της
περιπέτειας.
Παιδί Jim(α)ny
Γεννημένο από την πατροπαράδοτη συνταγή που θέλει ένα κανονικό
4x4 να χτίζεται σε πλαίσιο τύπου σκάλας, με άκαμπτους άξονες και
βοηθητικό κιβώτιο, το Jimny συνεχίζει την κληρονομιά ενός μικρού,
ελαφρού, αυθεντικού εκτός δρόμου οχήματος που αποτελεί ορόσημο για
τους φίλους της τετρακίνησης. Η νεα παραλλαγή στη συνταγή
περιλαμβάνει μια σχεδίαση εμπνευσμένη από ένα τετράγωνο κουτί ή για
να το συνδέσουμε με την ιστορία και το ένδοξο παρελθόν της Suzuki,
θυμίζει τις κλειστές εκδόσεις των Samurai με τη μάσκα και τα
στρογγυλά φανάρια να κάνουν ακόμα πιο νοσταλγικό το σχήμα του. Μια
λογική απόλυτα ταιριαστή με την φιλοσοφία και τη χρήση ενός
αυτοκινήτου που είναι παντρεμένο με την φύση, την περιπέτεια και
την απλότητα. Δείχνει μεγαλύτερο αλλά δεν είναι, ενώ κάποιες
λεπτομέρειες αποδεικνύονται πολύ πρακτικές. Για παράδειγμα, το
«σπάσιμο» της κάτω γραμμής στα εμπρός παράθυρα, κάτω από τους
καθρέπτες, βελτιώνει πολύ την ορατότητα του οδηγού, ενώ οι μεσαίες
κολόνες που έπαψαν να είναι τριγωνικές στη βάση τους, εξαλείφουν
την κλειστοφοβική αίσθηση που ένιωθαν οι επιβάτες στις πίσω
θέσεις.
ΝΕΟ GOCAR.GR ΝΕΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΣΕ ΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ
ΤΑΜΠΛΕΤΕΣ
Η τριγύρω ορατότητα είναι υποδειγματική, κάτι που εκτιμάς ιδιαίτερα
τόσο στην αστική, ακόμα περισσότερο στην εκτός δρόμου οδήγηση, ενώ
όπως δείχνει και η αποδοχή του κόσμου, η νεα σχεδιαστική κατεύθυνση
απλά γοητεύει. Το Jimny ανήκει σε αυτά τα λίγα αυτοκίνητα που
δέχεσαι καταιγισμό ερωτήσεων στην έναρξη της κυκλοφορίας του στους
δρόμους και όχι απαραίτητα από ιδιοκτήτες του προηγούμενου,
που απλά υποκλίνονται. Είναι και αυτές οι μοντέρνες διχρωμίες που
τονίζουν τη εικόνα του, είναι και κάτι που ξεχωρίζει σήμερα σε ένα
στόλο απρόσωπων καμπύλων που κινούνται ανάμεσα μας, είναι εν
ολίγοις ο χαρακτήρας και η προσωπικότητα που διαθέτει.
Αντίστοιχα, στο κομψό, minimal και πρακτικό εσωτερικό δεν υπάρχει
τίποτα που να δείχνει παράταιρο ή να σου χτυπάει άσχημα στο μάτι.
Ακόμα και τα σκληρά πλαστικά έχουν προτιμηθεί για να καθαρίζονται
ευκολότερα μετα από σκληρή εκτός δρόμου χρήση κάτι που ισχύει και
για τις ταπετσαρίες. Το φινίρισμα, η ποιότητα και η συναρμολόγηση
είναι συνώνυμα της χώρας που κατάγεται και κατασκευάζεται. Όλα
είναι σωστά τακτοποιημένα και κατασκευασμένα, ενώ αν ψάχνεις λόγους
να γκρινιάξεις θα στον δώσουν τα καθίσματα που δεν επιστρέφουν στην
αρχική τους ρύθμιση μετα από την είσοδο - έξοδο των επιβατών. Τα
χειριστήρια είναι εργονομικά τοποθετημένα, ο πίνακας οργάνων έχει
συνδέσει την σχεδίασή του με έμπνευση από το Samurai και εκτός από
κομψός είναι πλήρης ενδείξεων. Φυσικά δεν απουσιάζει η εύχρηστη
οθόνη αφής 7’’ στην κορυφή της κονσόλας που φροντίζει για
ψυχαγωγία, συνδεσιμότητα και πλοήγηση ενώ στον εξοπλισμό θα βρείτε
μεταξύ άλλων 6 αερόσακους, ESP, κλιματισμό, trip computer, cruise
control, ζάντες αλουμινίου, αυτόματα φώτα και θερμαινόμενα
καθίσματα. Οριακά πρακτικό και σε χώρους μικροαντικειμένων στο
εσωτερικό του, ενώ ένα έξυπνο διπλό πάτωμα στον χώρο αποσκευών
φροντίζει για τη νοικοκυρεμένη αποθήκευση. Στην παραδοσιακά
μικροκαμωμένη καμπίνα οι άνθρωποι τις Suzuki έχουν βελτιώσει το
διαθέσιμο πλάτος ώστε να είναι τώρα πιο ευρύχωρη για τέσσερις
ενήλικες. Πράγματι δυο ζευγάρια ενηλίκων θα βρουν ικανοποιητικούς
τους χώρους, αρκεί να μην έχουν μαζί τους αποσκευές γιατί το
πορτμπαγκάζ παραμένει υποτυπώδες με χωρητικότητα 85 lt. Από την
άλλη όμως, ρίχνεις για πλάκα τις πλάτες των δυο ισομερών καθισμάτων
και δημιουργείς έναν απολύτως επίπεδο χώρο έως 830 lt επενδυμένο με
ανθεκτικό πλαστικό που φθείρεται δύσκολα και καθαρίζει πανεύκολα.
Σε συνδυασμό με το μεγάλο άνοιγμα της τρίτης πόρτας οι μεταφορές
ογκωδών αντικειμένων είναι μέσα στο ρεπερτόριο του Jimny. Mπορεί
λοιπόν να βολέψει αρκετά άνετα τρεις ενήλικες και τρεις βαλίτσες
και ταυτόχρονα αποδεικνύεται έξυπνα διαμορφώσιμο στο εσωτερικό του.
Φυσικά και το επίπεδο ασφαλείας έχει αναβαθμιστεί χάρη στα
ηλεκτρονικά συστήματα με τα οποία η Suzuki έχει προικίσει το μικρό
τετρακίνητο καμάρι της, όπως το αυτόματο φρενάρισμα (DSBS), η
ειδοποίηση για ακούσια αλλαγή λωρίδας και η αναγνώριση οδικών
σημάτων.
Βελτιωμένο στο δρόμο, στο βασίλειό του εκτός δρόμου
Φυσικά κάθεσαι ψηλά, αμφιθεατρικά και έχεις διαθέσιμη ρύθμιση
πάνω κάτω για το τιμόνι, ώστε να φέρεις τη θέση οδήγησης στα μέτρα
σου. Ένας νεος και μοναδικός ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας
βρίσκεται κάτω από το καπό, χωρητικότητας 1.462 cc που αποδίδει 102
ίππους στις 6.000 rpm και 130 Nm ροπή στις 4.000 rpm. Ο 1.5 VVT
διαθέτει μεταβλητό χρονισμό και πολύ καλή απόκριση στο γκάζι για να
αισθάνεσαι το Jimny σου ζωηρό, χωρίς βέβαια να περιμένεις τις
συνταρακτικές επιδόσεις που μας έχει συνηθίσει η εποχή της
τουρμπίνας. Ίσως μελλοντικά το δούμε και με τον 3κυλινδρο
υπερτροφοδοτούμενο χιλιάρη, όμως και με το ατμοσφαιρικό του παρόν
δεν αφήνει λόγους για παράπονο. Δεν θα πάρεις Jimny για να κυνηγάς
τα χρονόμετρα, γι’ αυτό και η Suzuki δεν ανακοινώνει καν χρόνο για
τα 0-100 km/h, παρα μόνο την τελική ταχύτητα (145 km/h). Η ουσία
είναι ότι οι σχέσεις στο σωστό σε αίσθηση 6αρι μηχανικό κιβώτιο
διαδέχονται εξαιρετικά η μια την άλλη και το μικρό Suzuki
επιταχύνει ζωντανά. Μπορεί να ταξιδεύει με 120-130 km/h, εμφανώς
πιο ήσυχα σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν του, ενώ αν επιμένεις
στο γκάζι και οπλιστείς με υπομονή θα δεις το ταχύμετρο να ξεπέρνα
τα 160 km/h. Προτιμά όμως το εκδρομικό στιλ, με πιο ρομαντικές
ταχύτητες και αυτό δεν ενοχλεί γιατί ξέρεις ότι το ταλέντο του
είναι μετα την άσφαλτο. Ταυτόχρονα διαπιστώνεις ότι δεν είναι
σπάταλο σε καύσιμο και μπορείς με ήρεμο ρυθμό να βλέπεις στο trip
computer 6,5 - 7,0 lt/100 km, ενώ με βαρύ πόδι διψήφιο νούμερο μόνο
με χρήση του βοηθητικού κιβωτίου, κοντές σχέσεις δηλαδή και
συνθήκες off road. Στην πράξη με κανονική οδήγηση η μέση κατανάλωση
κυμαίνεται στα 7,5 με 8,0 lt/100 km κάτι φυσιολογικό για τα
δεδομένα της κατασκευής.
Η θετική εικόνα συνεχίζεται από τη συμπεριφορά της ανάρτησης που
είναι ενδοτικότερη κρίνοντας από την εμπειρία με το προηγούμενο
Jimny. Εντάξει, παραμένει Jimny, όμως είναι μαλακότερο και δεν
μεταφέρει τόσο της ανωμαλίες του δρόμου, τόσο σε ήχο όσο και σε
ταλάντωση. Τώρα δεν νιώθεις ότι είσαι μέσα στο σέικερ του καφέ και
μόνο στα συνεχόμενα κατσαρά θα νιώσεις ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο
με άκαμπτους άξονες και μεταξόνιο 2.350 mm. Η οδική συμπεριφορά
συμβιβάζεται από τις προδιάγραφες που μόλις αναφέρθηκαν και από την
αργή συμπεριφορά του τιμονιού με τα επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια
και τη θετική κατά τα άλλα αίσθηση που προσφέρει η ηλεκτρική
υποβοήθηση. Όταν αφήσει την άσφαλτο για τον πρώτο χωματόδρομο το
Jimny πετάει τη σκούφια του. Εδώ εξαργυρώνει τις προδιαγραφές του
και το χαμηλό του βάρος που δεν ξεπερνά τα 1.100 κιλά. Το αργό
τιμόνι εδώ δεν ενοχλεί, ούτε μεταφέρει κραδασμό στα χέρια, ενώ
ακόμα και με πίσω κίνηση πριν καν ζητήσεις την τετρακίνηση, τα 210
mm από το έδαφος εξασφαλίζουν αρχικά ότι δεν πρέπει να ανησυχείς
μην βρεις κάτω στα δύσκολα σημεία με νεροφαγώματα και μεγάλες
πέτρες. Μπορείς να αναζητήσεις εν κινήσει (μέχρι τα 100 km/h) την
All Grip Pro τετρακίνηση από τον δεύτερο λεβιέ ή όταν δυσκολέψουν
τα πράγματα να συνεχίσεις από εκεί την εμπλοκή 4L, εμπλέκοντας τις
βοηθητικές, κοντές σχέσεις. Τώρα η μετάδοση ακούγεται πιο ζωηρά, τα
ηλεκτρονικά ευστάθειας βγαίνουν εκτός και η 6η
τελικιάζει στα 100 km/h. Πρακτικά η 1η σχέση είναι
χρήσιμη μόνο όταν κινείσαι σε βραχόκηπο ή παρόμοιο εξωπραγματικό
τερέν. Το μικρό Suzuki αδιαφορεί για το τι υπάρχει από κάτω του και
βρίσκει πρόσφυση ακόμα και με τα ασφάλτινα Bridgestone Dueler
(195/80R15).
γλυκά
- Σχεδίαση
- Στιλ
- Αναβαθμισμένη ποιότητα
- Τεχνολογίες υποβοήθησης
- Ορατότητα
- Απόδοση
- Σκληροτράχηλος χαρακτήρας
- Τετρακίνηση
- Δυνατότητες off road
- Πρακτικότητα εσωτερικού
ξινά
- Καθίσματα άνευ μνήμης
- Χώρος αποσκευών
Φανταστείτε τι μπορεί να κάνει με πιο κατάλληλα λάστιχα για εκτός δρόμου χρήση. Με γωνίες προσέγγισης, ράμπας και αποχώρησης 37, 28 και 49 μοίρες αντίστοιχα, πρακτικά δεν βρίσκει ποτέ κάτω, ενώ οι γωνίες στους προφυλακτήρες με το φάλτσο κόψιμο είναι ότι καλύτερο για extreme off road. Όσο και να προσπαθήσαμε κινούμενοι σε ρεματιά το Jimny πέρασε και δεν ακούμπησε. Χρήσιμα είναι και τα συστήματα Hill Hold Control και Hill Descent Control, ανηφορίζοντας ή κατεβαίνοντας αντίστοιχα σε πλαγιές με έντονη κλίση. Αν λοιπόν ψάχνεις σήμερα κάτι πραγματικά οff road, πας με κλειστά μάτια σε Jimny. Φυσικά υπάρχουν προτάσεις, ακριβότερες, πολλά υποσχόμενες και με ιστορία βαριά, όμως το παναλαφρο για το σκοπό αυτό μικρό Suzuki, με τις γνήσιες προδιαγραφές ενός κανονικού 4x4 σε αφήνει έκπληκτο με τις δυνατότητες του όταν κυλάει πάνω στα ανάγλυφα στοιχεία της φύσης. Και όλα αυτά σήμερα τα προσφέρει με στιλ, επίκαιρες τεχνολογίες και ανέσεις για να χαρακτηριστεί μοντέρνο και πλήρες. Και το σημαντικότερο παραμένει προσιτό, δεν το λες φτηνό, αλλά μπορείς να το συμπεριλάβεις στις επιλογές αν ψάχνεις το επόμενο σου αυτοκίνητο, αναλαμβάνοντας φυσικά την ευθύνη για συμβιβασμούς, κυρίως σε χώρους.
συμπέρασμα
Tο όνομα Jimny είναι ψηλά στην επικαιρότητα της Suzuki και όχι τυχαία. Η απήχηση στο κοινό τις περασμένες δυο δεκαετίες ήταν ανέκαθεν ζωηρή, ασχέτως αν οι ιδιοκτήτες του το πήγαιναν στο φυσικό του περιβάλλον. Αν και δυσανασχετούσε στην άσφαλτο πολλοί το προτιμούσαν για τις καθημερινές αστικές τους διαδρομές, ενώ όσοι συνειδήτα αγόραζαν και έπαιρναν τα βουνά έπιναν νερό στο όνομα του. Σήμερα το μικρό τετρακίνητο Suzuki επιστρέφει με νέο στιλ, ακόμα πιο περιπετειώδες, μοντέρνο σε τεχνολογίες, αξιοπρεπέστατο σε απόδοση και οικονομία καυσίμου και βελτιωμένο σε άνεση. Σαφώς δεν έρχεται βέβαια για να υποσχεθεί ατσαλάκωτα ταξίδια, αλλά για να συνεχίσει το θρύλο που το συνοδεύει εκεί που τελειώνει ο πολιτισμός. Ο ηγέτης στην εκτός δρόμου οδήγηση είναι εδώ σερβιρισμένος με πλήρη αναβάθμιση, προσιτός για τις δυνατότητες του και έτοιμος να ξαναγράψει ιστορία.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ