ΔΟΚΙΜΗ: Seat Arona 1.5 TSI FR
Ο μανδύας του crossover κρύβει συνήθως πρακτικότητα, αλλά σε αυτή την περίπτωση κάνει την έκπληξη δίνοντας επιπλέον, έμφαση στην οδηγική απόλαυση
- -
- -
Το Arona ήρθε μετά το Ateca να συμπληρώσει προς τα κάτω τη γκάμα της SEAT στα crossover. Έτσι, με μήκος 4.138 mm και ύψος 1.552 mm διαφοροποιείται από το αδελφό Ibiza με το οποίο μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα MQB του ομίλου Volkswagen, αλλά είναι πιο μακρύ και πιο πλατύ, ενώ είναι και ξεκάθαρα πιο συμπαγές από το πρώτο SUV στην ιστορία της SEAT.
Οι εντυπώσεις από την πρώτη δοκιμή του ήταν άκρως θετικές και αφορούσαν την έκδοση με τον 3κύλινδρο τούρμπο κινητήρα του 1,0 λίτρου, με απόδοση 115 ίππων. Με αυτό ως δεδομένο προχωράμε πιο κάτω ή για την ακρίβεια πιο πάνω, αφού το Arona της δοκιμής μας με τα διακριτικά 1.5 TSI ACT EVO FR, είναι η γρήγορη έκδοση του μοντέλου, με σπορτίφ χαρακτηριστικά που του δίνει μια διαφορετική… νότα.
Το Arona FR διακρίνεται για την πιο… αιχμηρή του αισθητική. Στο εμπρός μέρος η πιο μεγάλη εισαγωγή αέρα, με τον χαμηλότερο προφυλακτήρα, το διακριτικό «FR» και τους προβολείς ομίχλης κάνουν τη διαφορά. Παρατηρώντας το προφίλ του, οι νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών γεμίζουν του θόλους με τα προστατευτικά πλαστικά σε μαύρο χρώμα που συνεχίζουν να διατρέχουν το αμάξωμα και κάτω από την πόρτα, μέχρι το πίσω μέρος δίνουν το στίγμα της σπορτίφ έκδοσης του ισπανικού crossover.
Η διχρωμία του αμαξώματος με την οροφή ανεβάζει το δείκτη νεανικότητας και φρεσκάδας, ενώ το diffuser πίσω σε συνδυασμό με τις διπλές (διακοσμητικές) απολήξεις της εξάτμισης αναβαθμίζουν τη σπορ εικόνα του μοντέλου. Στο εσωτερικό η εικόνα είναι γνώριμη με τις αλλαγές να εστιάζονται στο 3άκτινο κοφτό στο κάτω μέρος τιμόνι με το λογότυπο FR και τα όμορφα μπάκετ καθίσματα που προσφέρουν εκτός από καλή στήριξη στο σώμα και άνεση που εκτιμάται δεόντως στις πολύωρες μετακινήσεις.
Κατά τα λοιπά, το Arona προσφέρει όπως και στις άλλες βασικές εκδόσεις του αξιόλογους για το μέγεθός του χώρους, φιλοξενώντας στις πίσω θέσεις τρία άτομα, αλλά και 400 λίτρα αποσκευών, τίμη δίχως άλλο εντυπωσιακή. Το διπλό πάτωμα διευκολύνει στην τακτοποίηση των πραγμάτων, συγκρατώντας τα μικρότερα στο κάτω μέρος, ενώ αν χρειαστεί η μεταφορά μακριών αντικειμένων η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων απελευθερώνει ένα μεγάλο επίπεδο χώρο.
Η ουσία όμως κρύβεται κάτω από το καπό. Το Arona 1.5 TSI FR εφοδιάζεται με τον 4κύλινδρο 1.500άρη τούρμπο κινητήρα άμεσου ψεκασμού που αποδίδει 150 ίππους από τις 5.000 μέχρι τις 6.000 rpm και 250 Nm ροπής από τις 1.500 έως τις 3.500 rpm. Τεχνολογικά πιο προηγμένος, διαθέτει σύστημα ACT απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων για εξοικονόμιση καυσίμου. Η διαδικασία γίνεται αυτόματα, σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, με την εναλλαγή να είναι ανεπαίσθητη.
Η λειτουργία του είναι σε κάθε περίπτωση ομαλή και πολιτισμένη, με χαμηλή στάθμη θορύβου και άμεση απόκριση στο γκάζι. Τα χαρακτηριστικά του μαρτυρούν την ποιότητα και οι επιδόσεις τη δυναμική του. Τα πρώτα 100 km/h από στάση, έρχονται σε μόλις 8,3 sec, ενώ η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει τα 205 km/h. Εντυπωσιακές τιμές για ένα crossover, αρκετά κοντά σε αυτές μικρών GTi, από τα οποία μάλιστα θα μπορούσε να πάρει και λίγη από τη λάμψη τους. Το χαμηλό βάρος του αυτοκινήτου, το οποίο περιορίζεται στα 1.222 κιλά σίγουρα σιγοντάρει στις επιδόσεις, ενώ σε συνδυασμό με τη σφιχτή ανάρτηση, συνθέτουν ένα σύνολο δυναμικό στο δρόμο.
Δεν το λες σκληροπυρηνικό, αλλά σίγουρα εκτιμάς την αμεσότητα των αντιδράσεών του, που συνοδεύεται από περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος ακόμα και υπό έντονη πίεση. Τα 190 mm καθαρής απόστασης από το έδαφος δεν είναι ικανά να διαταράξουν τις ισορροπίες του καλοδουλεμένου πλαισίου, που ακούει στις εντολές του οδηγού, ο οποίος σε αυτή την καλή, κορυφαία έκδοση του Arona, έχει και ως σύμμαχο τον κινητήρα.
Τραβάει από το ρελαντί σχεδόν, χωρίς δισταγμούς και ανεβάζει μέχρι τον κόφτη χωρίς δισταγμούς και άλλα δράματα. Η πλούσια ροπή κάνει το έργο του καλού σε αίσθηση κιβωτίου ταχυτήτων με τις έξι σχέσεις εύκολο. Ξεχνάς να αλλάξεις και πιάνεις τον εαυτό σου μερικές φορές να κινείσαι ακόμα και με δύο σχέσεις επάνω. Το Drive Profile ρυθμίζει την απόκριση του κινητήρα και την αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης, δίνοντας περισσότερο βάρος στο Sport.
Στην πράξη διαθέτει τρία προγράμματα, Eco, Normal και Sport συν το Individual στο οποίο μπορεί ο οδηγός να κάνει ρυθμίσεις σύμφωνα με τις δικές του παραμέτρους. Στο οικονομικό το Arona FR γίνεται συνειδητά πιο… ράθυμο, με την απόκριση του γκαζιού να παρουσιάζει μια μικρή υστέρηση στο πάτημα του γκαζιού. Αν ακολουθήσεις το ρυθμό που, υπό μία έννοια σου υποδεικνύει, εισπράττεις το κέρδος που προκύπτει από αυτή τη ρύθμιση σε κατανάλωση, με τη μέση τιμής να πέφτει κάτω από τα 7 lt/100 km.
Στο πρόγραμμα Normal τα πράγματα είναι πιο ζωηρά, με το Arona να γίνεται περισσότερο αυτό που περιμένεις. Ακούει στο γκάζι και επιταχύνει θετικά, με το σύνολο να μην θυμίζει crossover, -με την καλή την έννοια- παρά ένα μικρό, ευέλικτο, γρήγορο μοντέλο. Το Sport προσθέτει περισσότερο νεύρο, χωρίς ωστόσο να αλλάζει δραστικά την κατάσταση. Σφίγγει περισσότερο το τιμόνι, το οποίο στέλνει αναλυτικότερη πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού.
γλυκά
- Κινητήρα
- Κιβώτιο
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Φρένα
- Χώροι
- Ευελιξία
- Τιμή
- Χαρακτήρας
ξινά
- Κατανάλωση (υπό πίεση)
Σύμμαχος η χαμηλότερη και πιο σφιχτή -σε σχέση με τα «απλά» Arona- ανάρτηση, που περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος και κάνει πιο άμεσες τις αντιδράσεις του ακόμα και υπό πίεση. Τα ελαστικά χαμηλού προφίλ «55» δεν είναι ενδεδειγμένα για εκτός δρόμου εξορμήσεις, αλλά προσφέρουν ικανοποιητική πληροφόρηση στην άσφαλτο και ομαλές αντιδράσεις. Επιπλέον, παρά τους 17άρης τροχούς η άνεση δεν προβληματίζει, με το Arona FR, αν και σφιχτό, να αποδεικνύεται ξεκούραστο, τηρουμένων των αναλογιών, με τα φρένα να είναι εκεί, αποτελεσματικά και ακούραστα. Αν παρασυρθείς από το γλυκό του γκάζι, τότε θα δεις και την κατανάλωση να σκαρφαλώνει πάνω από τα 10 lt/100 km με τη μέση δοκιμής να είναι λίγο πάνω από 8 lt/100 km.
συμπέρασμα
Συμπερασματικά το SEAT Arona 1.5 TSI FR δεν είναι σκληροπυρηνικό σπορ μοντέλο, εξάλλου δεν είναι αυτός ο στόχος, αλλά ένα γρήγορο σε κάθε τερέν crossover, απολαυστικό στο δρόμο και στην καθημερινή συμβίωση. Και όλα αυτά σε άκρως δελεαστική τιμή κοντά στα 19.000 € που, με αυτά που προσφέρει, μοιάζει να παίζει μπάλα μόνο του, χωρίς ανταγωνισμό.