Δοκιμή: Audi A1 Sportback 40 TFSI S tronic S-line
Ο σπορ χαρακτήρας του A1 απογειώνεται με τους 200 ίππους και το σπορ πλαίσιο της κορυφαίας έκδοσης
- -
- -
με μια ματιά
2η γενιά του σουπερμίνι της Audi Α1 διατίθεται αποκλειστικά με τούρμπο κινητήρες βενζίνης TFSI και 5θυρο αμάξωμα, ενώ επιλέγει ένα σαφώς πιο σπορ προφίλ από τον προκάτοχό του.
Με την Audi να δηλώνει πως ένα ‘S1’ δεν είναι στα πλάνα της προς το παρόν, το βάρος της εκπροσώπησης του νέου A1 στα μικρά ‘hot’ χάτσμπακ πέφτει στους… τροχούς της έκδοσης 40 TFSI. Ναι, ναι, ξέρω, αυτό το ‘40’ μπερδεύει – θα κάνουμε καιρό να συνηθίσουμε τη νέα ονοματολογία της Audi. Πρόκειται για την κορυφαία επιλογή στη γκάμα του Α1 Sportback που “φορά” τον 2λιτρο TFSI των 200 ίππων και 320 Nm ροπής. Σούπερ απόδοση που φτάνει στους εμπρός τροχούς μέσω του S tronic, του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη με τις 6 σχέσεις.
Η δύναμη συνοδεύεται από αρρενωπή εμφάνιση, που ειδικά στο όμορφο γκρι της δοκιμής με τις (extra) μπρονζέ 18άρες ζάντες και την οροφή σε μαύρο τονίζεται ακόμη περισσότερο. Ξεχωριστή πινελιά οι τρεις μικρές εισαγωγές αέρα κάτω από το καπό, που παραπέμπουν στο ένδοξο παρελθόν του Audi Quattro. Το ζητούμενο όμως είναι η οδηγική εμπειρία, δηλαδή οι επιδόσεις και η οδική συμπεριφορά. Οι πρώτες παρέχονται πλουσιοπάροχα: 0-100 km/h σε 6,5 sec, πολύ κοντά στα 5,9 sec του προηγούμενου τετρακίνητου S1 των 231 ίππων, αλλά και 0,4 sec ταχύτερα από τον άμεσο αντίπαλο, το Mini Cooper S 5d. Η τελική φτάνει τα 235 km/h, νούμερο που μπορείς εύκολα να δεις στο κοντέρ αν παρασυρθείς από τον τρόπο που επιταχύνει το A1 40 TFSI. Αρκεί να επιλέξεις το Dynamic από τα προγράμματα οδήγησης του Drive Select και να σανιδώσεις το γκάζι στο πάτωμα, για να ξεχυθεί το μικρό Audi στον ορίζοντα καταπίνοντας χιλιόμετρα και ευθείες με μανία.
Αλλά και σε στριφτερές διαδρομές, το ‘40άρι’ είναι γρήγορο και
ικανό. Πατάει στο στιβαρό του πλαίσιο και στρίβει με αυτοπεποίθηση,
παρά τους 200 ίππους μόνο μπροστά και τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω.
Μάλιστα, με απενεργοποιημένο το ESP η ουρά συμμετέχει όταν
ελαφρώνεις το γκάζι και, σε συνδυασμό με την αμεσότητα του
συστήματος διεύθυνσης στο turn in, σε βοηθά στην καλύτερη
τοποθέτηση πριν και κατά τη διάρκεια της στροφής, απογειώνοντας
παράλληλα το δείκτη οδηγικής απόλαυσης. Στα ‘συν’ και τα φρένα που
είναι δυνατά και ανθεκτικά στη σκληρή χρήση, αλλά και η ύπαρξη
κανονικού χειρόφρενου που αποτελεί ένα ακόμη όπλο για τον γνώστη
και λάτρη της δυναμικής οδήγησης. Οι όποιες παρατηρήσεις
συγκεντρώνονται στο τιμόνι. Αφενός θα μπορούσε να προσφέρει
καλύτερη αίσθηση, αφετέρου θα έπρεπε να έχει paddles για να
αλλάζεις σχέσεις χωρίς να πάρεις τα χέρια από αυτό. Προφανώς η Audi
έχει αφήσει περιθώριο για ένα μελλοντικό S1… Όπως και να ‘χει, το
‘ρεζουμέ’ είναι ένα ταχύτατο, αποτελεσματικό και ευχάριστο χάτσμπακ
που μπορεί άνετα να σταθεί κόντρα στο χρονόμετρο ή το Cooper S, σε
οποιαδήποτε διαδρομή.
Το κορυφαίο Α1 Sportback δεν ξεχνά τους τρόπους που πρέπει να έχει
ένα Audi στην καθημερινότητα. Χαρακτηριστικό του σπορ χαρακτήρα του
βέβαια, είναι πως στα προγράμματα οδήγησης του Drive Select δεν
υπάρχει επιλογή άνεσης. Ωστόσο, τόσο στο ‘Efficiency’ όσο και στο
‘Auto’ το τιμόνι ελαφραίνει, το μοτέρ χάνει λίγο από το μπάσο ήχο
του και μαζί με το κιβώτιο αποκτούν λιγότερο στακάτη και πιο ομαλή
απόκριση, ενώ η ανάρτηση με τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ
αποκτά πιο ήπιες ρυθμίσεις που μπορεί να μην μετατρέπουν το Α1 40
TFSI σε μαγικό χαλί, προσφέρουν πάντως καλή ποιότητα κύλισης και
αποδεκτή άνεση – οι στάνταρ ζάντες αλουμινίου 17’’ πιθανότατα είναι
πιο σωστή επιλογή για τις ελληνικές λακκούβες και ανωμαλίες. Τέλος,
υπάρχει και η επιλογή ‘Individual’ στο Drive Select, την οποία
προσαρμόζεις όπως θέλεις.
Με 2λιτρο κινητήρα και 200 ίππους, αναμφίβολα η οικονομία
καυσίμου δεν είναι το ζητούμενο εδώ. Τα 6,0 lt/100 km που
ανακοινώνει το εργοστάσιο ως μέσο όρο είναι πολύ αισιόδοξη τιμή,
όμως νούμερα που ‘παίζουν’ μεταξύ 8,5 και 9 lt/100 km είναι εφικτά
και απόλυτα λογικά για την καθημερινότητα του 40 TFSI. Για να
απολαμβάνεις βέβαια ταχύτητα σε ευθείες και στροφές, οι
καταναλώσεις που καταγράφονται στο trip computer είναι πάνω από
10.
γλυκά
- Επιδόσεις
- Σπορ συμπεριφορά
- Φρένα
- Σπορ αισθητική
- Φινέτσα
- Ποιότητα
- Τεχνολογίες
- Εξοπλισμός
ξινά
- Απουσία paddles στο τιμόνι
- Φορολογία 2λιτρου
- Τιμή
Οι χώροι είναι επίσης δευτερεύων παράγοντας επιλογής του γρήγορου Α1. Παρόλα αυτά, τέσσερις ενήλικες θα βολευτούν με μικρές παραχωρήσεις στο αποκλειστικά πεντάθυρο σουπερμίνι, ενώ και ο χώρος αποσκευών ικανοποιεί με τον όγκο των 335 lt. Η ουσία σε αυτήν εδώ την έκδοση βρίσκεται στην εμπρός αριστερή θέση και στην αίσθηση που αυτή σου δίνει. Η γενική εικόνα και σαφέστατα ένα μίγμα sport και premium, με στοιχεία όπως η στραμμένη προς τον οδηγό κεντρική κονσόλα, η προσεγμένη ποιότητα υλικών στο επάνω μέρος του ταμπλό, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός και ο εντυπωσιακός ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών. Με μικρή χρέωση (170 € περίπου) αποκτά τον Virtual Cockpit των 12,5’’ του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, το οποίο είχε επίσης τη μεγαλύτερη οθόνη των 10,1’’ στη θέση του στάνταρ infotainment με οθόνη αφής 8,8’’ για να προσφέρει συνδεσιμότητα, ενημέρωση, πλοήγηση και ψυχαγωγία. Προαιρετικά είναι και τα δερμάτινα τύπου μπάκετ καθίσματα που διακρίνονται για τη σωστή στήριξη του σώματος. Ο αυτόματος διζωνικός κλιματισμός και οι αισθητήρες φωτός και βροχής από την άλλη είναι στάνταρ, όπως και ένα πλήρες πακέτο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού με:
– AUDI PRE SENSE FRONT που με αισθητήρες ραντάρ αναγνωρίζει άλλα οχήματα, διερχόμενους πεζούς ή ποδηλάτες μπροστά από το αυτοκίνητο και προειδοποιεί τόσο ακουστικά όσο και ηχητικά τον οδηγό. Αν απαιτηθεί, ενεργοποιεί το αυτόματο σύστημα φρεναρίσματος για να αποφύγει τη σύγκρουση ή να μειώσει τις συνέπειές της.
– LANE DEPARTURE WARNING που ειδοποιεί τον οδηγό για ακούσια (χωρίς φλας) αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας.
– HILL HOLD ASSIST το οποίο δεν αφήνει το όχημα να κυλίσει προς τα πίσω στις εκκινήσεις σε ανηφόρα.
– AUDI CONNECT EMERGENCY CALL, το σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης.
συμπέρασμα
Το A1 40 TFSI S tronic απολαμβάνεις τόσο να το κοιτάς όσο και να το οδηγείς. Έχει ξεκάθαρα σπορ ταυτότητα και συνδυάζει άριστα τη δύναμη και το κράτημα με αισθητική, τεχνολογία και την απαιτούμενη για Audi premium εικόνα. Απαιτεί βέβαια το ανάλογο αντίτιμο.