Δοκιμή MAZDA MX-5 RF 1.5. Bushido!
Όπως ακριβώς ο κώδικας συμπεριφοράς των Σαμουράι, έτσι και ο κώδικας αξιών του MX-5 περνά ίδιος και απαράλλαχτος από γενιά σε γενιά, εδώ και 30 χρόνια
- -
- -
με μια ματιά
Η 4η γενιά του ιαπωνικού roadster είναι διαθέσιμη σε εκδόσεις Soft Top και RF με σκληρή ανοιγόμενη οροφή και κινητήρες βενζίνης 1,5 και 2,0 λίτρων, εκ των οποίων ο μεγαλύτερος συνδυάζεται εναλλακτικά και με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Bushido στα ιαπωνικά είναι ο ‘δρόμος’ (do) του ‘πολεμιστή’ (bu-shi), ο κώδικας συμπεριφοράς και κατ’ επέκταση το αξιακό σύστημα των σαμουράι. Ένας κώδικας ηθικής που περιστρέφεται γύρω από τρεις θεμελιώδεις κανόνες: την απόλυτη αφοσίωση στον αφέντη, το θάρρος στη μάχη και την προάσπιση της τιμής. Έτσι και το MX-5, σε κάθε του γενιά, διακρίνεται για την αφοσίωσή του στον οδηγό, το θάρρος και την ικανότητά του να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε στριφτερή διαδρομή και τη διαφύλαξη της τιμής των αυθεντικών roadster, αλλά και της Mazda!
Όταν η Mazda παρουσίασε το Miata στις 9 Φεβρουαρίου 1989 στο
σαλόνι του Σικάγο, κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την επιτυχία
που θα ακολουθούσε. Σε αυτό οφείλουμε την ύπαρξη των σύγχρονων
roadster μέχρι και σήμερα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ
ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ MAZDA MX-5 1ης
ΓΕΝΙΑΣ
Το MX-5 πάτησε στα χνάρια των βρετανικών ρόουντστερ της δεκαετίας
του ’60 και αναγέννησε την εν λόγω κατηγορία. Εδώ και 30 χρόνια
είναι το μέτρο σύγκρισης, έχει κερδίσει εκατοντάδες διεθνή βραβεία,
έχει συμπεριληφθεί στο βιβλίο Guinness ως το πιο καλοπουλημένο
ανοιχτό 2θέσιο σπορ μοντέλο όλων των εποχών και έχει αποκτήσει
εκατομμύρια οπαδούς σε όλο τον κόσμο.
Συνέχεια στο θρύλο δίνει η ολοκαίνουρια 4η γενιά. Παρατηρώντας το νέο MX-5 σου φαίνεται μικρότερο. Και είναι: κοντύτερο σε μήκος (3.915mm) και πιο χαμηλό (1.225 mm), αλλά και πιο πλατύ (1.735 mm) από το προηγούμενο, ενώ έχει και κατά 15 mm μικρότερο μεταξόνιο (2.310 mm). Είναι πολύ ελκυστικό με ισορροπημένες αναλογίες, αν και η σχεδιαστική φιλοσοφία KODO έχει καταργήσει την όποια αισθητική σύνδεση με τις 3 προηγούμενες γενιές.
Στο εσωτερικό η σχεδίαση είναι λιτή και οδηγοκεντρική, όπως συνέβαινε και με τα προκάτοχα μοντέλα. Βολεύεσαι αν είσαι μέχρι 1,85 m, κάθεσαι ελαφρώς ψηλότερα από το ιδανικό και έχεις προέκταση των χεριών σου το ρυθμιζόμενο σε ύψος και απόσταση τιμόνι και τον θεϊκό σε αίσθηση και ακρίβεια μοχλό ταχυτήτων. Ο πίνακας οργάνων με το στροφόμετρο στο κέντρο και ο διακόπτης που ανοίγει ηλεκτρικά την οροφή είναι τα μόνα επιπλέον χειριστήρια που χρειάζεσαι για να απολαύσεις το MX-5, ωστόσο η Mazda φρόντισε να το προικίσει και με μια οθόνη 7’’ που προσφέρει ψυχαγωγία και συνδεσιμότητα.
Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη, τα υλικά σκληρά και οι θήκες επαρκείς: το ντουλαπάκι του συνοδηγού, οι “τσέπες” στις πόρτες, 2 ποτηροθήκες (!) αρκετά πίσω στην κεντρική κονσόλα και το ντουλαπάκι ανάμεσα στα καθίσματα. Το μικρό πορτμπαγκάζ των 127 λίτρων στην έκδοση RF που δοκιμάζουμε (130 στην Soft Top) επαρκεί για δύο σακβουαγιάζ και δεν επηρεάζεται από το αν η οροφή είναι κλειστή ή ανοιχτή. Η τελευταία ανοίγει μόνο το πάνω μέρος της αφήνοντας τις πίσω κολόνες στη θέση τους. Με το πάτημα ενός κουπιού και σε 12 μόλις δευτερόλεπτα, το MX-5 RF από κουπέ μεταμορφώνεται εντελώς αυτόματα σε targa, ακόμη κι εν κινήσει, με ταχύτητα έως 10 km/h.
Στο νέο MX-5 οι μηχανικοί της Mazda έχουν εστιάσει σε ένα κυρίως σημείο: το βάρος. Τόσο στην ελαχιστοποίησή του (έως -100 κιλά συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά παρά τον πλουσιότερο εξοπλισμό ασφάλειας), όσο και στην τέλεια κατανομή του (50:50, εμπρός/πίσω). Ακόμη και στην έκδοση RF, η ζυγαριά σταματά στα 1.105 kg, ενώ το MX-5 με τη μαλακή οροφή ζυγίζει μόλις 1.060 kg!
Το νιώθεις στην πράξη ότι το διθέσιο Mazda είναι ελαφρύ, τόσο στις ευθείες όσο και στις στροφές. Τίποτα λιγότερο από εξαιρετικό, προσφέρει τέλειο ζύγισμα, αξιοζήλευτη ισορροπία και μοναδική ακρίβεια. Απλώς ανοίγεις την οροφή και ορμάς χαράματα στην παραλιακή προς Σούνιο για να απολαύσεις το είδος της οδηγικής εμπειρίας που τείνει να γίνει σπάνιο στις μέρες μας. Έχεις την αίσθηση ότι οι πρόβολοι εξαφανίζονται, ότι το αυτοκίνητο στρίβει γύρω από σένα με μηδενική αδράνεια. Η φιλικότητά του σε κερνά με τρομερή αυτοπεποίθηση. Νιώθεις πως έχεις τον απόλυτο έλεγχο. Σημαδεύεις με το τιμόνι, ρυθμίζεις με το γκάζι και το ‘Μου-Χου’ ελίσσεται από στροφή σε στροφή σαν καλογυμνασμένη, πανάλαφρη μπαλαρίνα. Και όταν χρειαστεί, έχεις εμπιστοσύνη στα φρένα που θέλουν μεν αποφασιστικό πάτημα αλλά έχουν δύναμη και αντοχή. Παράλληλα εκτιμάς την άνεση που προσφέρει η ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω).
γλυκά
- Σχεδίαση
- Διασκεδαστική οδική συμπεριφορά
- Επιδόσεις
- Τιμόνι
- Κιβώτιο
- Πρακτική σκληρή οροφή
- Στιβαρότητα
- Εξοπλισμός
ξυνά
- Μικρός χώρος αποσκευών
- Διαφορά τιμής με τις εκδόσεις Soft Top
Ευχάριστη έκπληξη ο ατμοσφαιρικός 1.500άρης SKYACTIV με τους 132 ίππους. Έχει σπορ ήχο, είναι ελαστικός και απροσδόκητα ζωηρός επιταχύνοντας με σθένος το ιαπωνικό roadster από χαμηλά, χωρίς να έχει υψηλές απαιτήσεις σε καύσιμο (μέση κατανάλωση δοκιμής: 8,0 lt/100 km - εργοστασιακή τιμή WLTP: 6,3). Το κυνήγι των επιδόσεων (0-100 km/h σε 8,6 sec) απαιτεί συχνές επισκέψεις στο κόκκινο (κόφτης στις 7.500 rpm) και αλλαγές στο θεϊκό (το ξαναλέμε) 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, αλλά σε ένα προσιτό roadster το να εκμεταλλευτείς μέχρι και τον τελευταίο ίππο, αποτελεί μέρος του παιχνιδιού.
Όταν απενεργοποιήσεις το ESP για να παίξεις με την ουρά και να χαρείς την πίσω κίνηση, ανακαλύπτεις πως ο 1.5 δεν έχει την απαιτούμενη ισχύ – ένα μπλοκέ ίσως βοηθούσε. Αν το προσπαθήσεις με απότομη τιμονιά και μεταφορά φορτίου, η ανάρτηση αποδεικνύεται λίγο πιο μαλακή απ’ ότι περιμένεις αφήνοντας το αμάξωμα να γέρνει παραπάνω απ’ ότι θα ήθελες στην πλαγιολίσθηση. Και πάλι όμως, δεν υπάρχει αυτοκίνητο κάτω από τα 40.000 € που να μπορεί να πλησιάσει το MX-5 σε οδηγική απόλαυση. Άλλο ένα στοιχείο που μας έκανε εντύπωση είναι η στιβαρή κατασκευή. Ακόμη και με την οροφή ανοιχτή, οι κραδασμοί από το αμάξωμα λάμπουν με την απουσία τους! Ο αέρας αρχίζει να γίνεται αισθητός στα 120 km/h, ενώ αν ανεβάσεις τα παράθυρα μειώνεται η έντασή του αλλά αυξάνει ο θόρυβος! Λεπτομέρειες…
συμπέρασμα
Το ΜΧ-5 4ης γενιάς δεν επαναπαύεται στους προγόνους του για να διατηρήσει το θρύλο ζωντανό. Ακόμα και με τον μικρό 1.500άρη κινητήρα είναι γρήγορο και εξαιρετικά ευχάριστο να το οδηγείς. Συνεχίζει την παράδοση της ανόθευτης οδηγικής αίσθησης και παραμένει ο πιο προσιτός, ο πιο εύκολος και ένας από τους πιο απολαυστικούς τρόπους για να γαλουγηθεί κανείς στις χαρές της πίσω κίνησης. Εκτός από σχολείο για τους νέους και παιχνίδι για τους γνώστες, είναι και περισσότερο ραφιναρισμένο από ποτέ. Ειδικά στην έκδοση RF με τη σκληρή ανοιγόμενη οροφή, δεν χρειάζεται να ανησυχείς που θα το παρκάρεις ή αν θα σου σκίσουν την κουκούλα, ενώ κάνεις και πιο πολιτισμένο ταξίδι. Και πάλι όμως, εμείς θα επιλέγαμε τη βασική έκδοση του Soft Top με λιγότερο από 25 χιλιάρικα…
ΦΩΤΟ: Σ. ΚΑΝΑΤΑΣ, Γ. ΛΗΜΝΑΙΟΣ