Δοκιμή Mazda3 1.8 SkyActiv-D: Γευσιγνωσία

Στην αξιολόγηση της τροφής του οδηγού, το νέο Mazda3 είναι η εκλεκτή μπουκιά που αναζητά ξανά και ξανά

  • -
  • -
Ισχύς116 PS
Ροπή270 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h10,3 sec
Κατανάλωση μ.κ.4,2 lt/100km
Εκπομπές CO2109 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά
Το μικρομεσαίο που σέβεται τον οδηγό του και τον κερνάει επικοινωνία και αίσθηση. Φυσικά είναι ελκυστικό στο μάτι και πορεύεται με premium ποιοτικά standards και αγκαζέ με σύγχρονες τεχνολογίες.


Η απουσία στις περισσότερες περιπτώσεις λειτουργεί νοσταλγικά. Η επιστροφή της Mazda στην ελληνική αγορά ανήκει σε αυτές τις περιπτώσεις, ιδίως όταν έχει συνδέσει τη φιλοσοφία της με την απόλαυση του οδηγού. Για όλους εμάς που γράφουμε και περιγράφουμε τα εσώψυχα των αυτοκίνητων, όταν αυτά ζωντανεύουν και εκφράζονται επάνω σε δρόμους, χρειαζόμαστε εταιρείες που οι κατασκευές τους μιλάνε. Είναι μηχανές, όμως επικοινωνούν με τον άνθρωπο τη στιγμή ειδικά που αυτός πάρει τη θέση με το τιμόνι μπροστά του.

Ένα χειροπιαστό παράδειγμα είναι το μικρομεσαίο 3, που από την εποχή που η Mazda κουνούσε μαντήλι στα μέρη μας, κατείχε μια εκλεκτή θέση στις οδηγοκεντρικές προτάσεις. Επικοινωνιακό, στιβαρό, ένα ατόφιο κομμάτι για οδήγηση που ξεχώριζε στις προτάσεις από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου και έπαιρνε θέση δίπλα στις εκλεκτές ευρωπαϊκές. Αν και απούσα από την Ελλάδα στα χρόνια της κρίσης, δεν σημαίνει ότι η Mazda έμεινε στάσιμη. Το επίκαιρο 3 το αποδεικνύει, γοητεύει με την πρώτη ματιά και δεν μένει μόνο στο θεαθήναι.

 

Ερωτεύσιμο

Είναι η εμπνευσμένη ιδέα των σχεδιαστών που κάνει ένα αθλητικό hatchback να εκφράζεται σε coupe στιλ, είναι η προσοχή στη λεπτομέρεια που βγάζει φινετσάτο δυναμισμό, είναι και αυτό το Soul Red Crystal χρώμα που αιχμαλωτίζει το βλέμμα. Απ’ όποια μεριά και να το κοιτάξεις θα έχεις ένα καλό λόγο να πεις.

Η σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo, που ενσωματώσει την αυθεντική Ιαπωνική αισθητική και διακρίνεται για την απλότητα, βρίσκει την τέλεια εφαρμογή πάνω στο νέο 3. Μακρύ καπό, με λεπτά φωτιστικά σώματα που συναντούν μια μεγάλη ενιαία εισαγωγή αέρα σε μαύρο χρώμα, συνθέτουν ένα δυναμικό και αναμφίβολα χαρακτηριστικό σύνολο.

Για ενίσχυση του δυναμισμού στο προφίλ φροντίζει η στενή γραμμή των παραθύρων που δημιουργεί στις πίσω πόρτες την αίσθηση του κουπέ αμαξώματος. Η κυρτή οροφή συναντά την φαρδιά 3η κολόνα που φωτογραφίζει την Αχίλλειο πτέρνα της ορατότητας, κάτι που όμως δεν φαίνεται να απασχολεί τους σχεδιαστές προκειμένου να πετύχουν σε γοητεία.

Εκ των πραγμάτων το κρύσταλλο της πέμπτης πόρτας είναι μικρό περιορίζοντας την ορατότητα του οδηγού από τον κεντρικό καθρέπτη, όμως σε εποχή που οι κάμερες είναι στη ζωή μας, στη Mazda δεν ανησυχούν. Κομψά και λεπτεπίλεπτα χαρακτηριστικά συναντάς και πίσω με τα φώτα να πρωταγωνιστούν παρέα με τις διπλές απολήξεις των εξατμίσεων. Γενικεύοντας, το Mazda 3 δηλώνει με την σχεδιαστική του γλώσσα ότι του αρέσει η κίνηση και όχι η στασιμότητα. Τα 4.460 mm μήκους και τα 1.795 mm πλάτους δηλώνουν ότι δεν στερείται καθόλου διαστάσεων, όμως κανείς δεν θα το θυμάται για αυτό το λόγο.



Το δραστήριο life style συνεχίζεται ανοίγοντας τις πόρτες και το αποτυπώνει με τον δικό του τρόπο και στα ενδότερα, ενώ ο πλούσιος εξοπλισμός είναι δεδομένος από τη βάση των εκδόσεων. Μπορεί η σκούρα αισθητική επενδύσεων και πλαστικών να μην είναι τόσο ευδιάθετη χρωματικά, όμως ποιοτικά τιμά την ιαπωνική καταγωγή και στρογγυλοκάθεται σε premium πιστοποίηση. Δεμένη αίσθηση, καλοφινιρισμένα και μαλακά υλικά εκεί που πρέπει, ποιοτικές ραφές και προσεγμένη λεπτομέρεια σε πάντρεμα με μια σχεδίαση που εμπνέει θετικά, σερβιρισμένη με μίνιμαλ διάθεση και μοναδική εκτέλεση. Ο πίνακας οργάνων πλαισιώνεται από αεραγωγούς και συνδυάζει το κλασσικό αναλογικό στιλ με την ψηφιακή πληροφόρηση, μοιράζει την απεικόνιση και ικανοποιεί τους παραδοσιακούς αλλά και τους μοντέρνους πελάτες. Στη στενή φάσα που θεωρητικά κόβει οριζόντια το ταμπλό στη μέση, θα βρει κάνεις μια μικρή περίτεχνα εμφανιζόμενη οθόνη με τα χειριστήρια για τον κλιματισμό, ενώ στην προέκταση προς την πλευρά του συνοδηγού έξυπνα και διακριτικά προκύπτει μια ακόμα σειρά αεραγωγών. Η σχεδιαστική απλότητα δημιουργεί επιπλέον χώρους στην κονσόλα, ενώ μια μακρόστενη οθόνη 8,8’’ είναι τοποθετημένη ψηλά, λοξά προς τον οδηγό και μακριά από αυτόν, έτσι ώστε να είναι ακριβώς εμπρός στο οπτικό του πεδίο, προκειμένου να μην αποσπάται η προσοχή του. Στην ίδια λογική και το στάνταρ head-up display, προβάλει τις πληροφορίες μακριά στο παρμπρίζ.

Ο επιλογέας «πέφτει» στην  ιδανική θέση, εκεί που πάει το χέρι …με κλειστά μάτια, ενώ μπροστά του είναι διαθέσιμες θήκες για μικροαντικείμενα και πίσω του τα χειριστήρια για την οθόνη στην κορυφή της κονσόλας. Η Mazda απέχει από τις οθόνες αφής και όλα συμβαίνουν κατά βάση μέσω του πιεζο-περιστροφικού διακόπτη και άλλων μικρότερων δίπλα του. Φυσικά από το σύστημα πολυμέσων δεν λείπει κάτι, τόσο η πλοήγηση όσο η συνδεσιμότητα και άλλες λειτουργίες ψυχαγωγίας και ενημέρωσης είναι διαθέσιμες, ενώ για την ηχητική αρτιότητα υπάρχουν στάνταρ 8 ηχεία υψηλής πιστότητας ή προαιρετικά 12 της BOSE. Μια διευρυμένη γκάμα από τεχνολογίες ασφαλείας (i-ACTIVSENSE), είναι φυσικά διαθέσιμες στο μικρομεσαίο Mazda. Μάλιστα τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού συμβάλλουν στον αυξημένο βαθμό προστασίας πεζών, ενώ η βαθμολογία 98% στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP (στην κατηγορία προστασίας ενήλικων επιβατών) δείχνει ότι οι Ιάπωνες, έκαναν για ακόμα μια φορά πολύ καλά τη δουλειά τους.

Με το μεταξόνιο στα 2.725 mm, το μικρομεσαίο από τη Χιροσίμα έχει έναν καλό λόγο να ικανοποιήσει τους επισκέπτες της καμπίνας του. Στην πράξη, οδηγός και συνοδηγός απολαμβάνουν κορυφαίες ανέσεις, ενώ οι πίσω θα βολευτούν μεν χωροταξικά, αλλά κάποια στιγμή η κλειστοφοβική αίσθηση λόγω μικρών παραθύρων θα ενοχλήσει, κυρίως ποιο κοντούς επιβάτες. Ο όγκος του χώρου αποσκευών είναι 358 λίτρα, τιμή που δεν εντυπωσιάζει με τα σύγχρονα δεδομένα της κατηγορίας. Τουλάχιστον διαθέτει κανονικό σχήμα που κάνει πιο εύκολη την αξιοποίησή του και με αναδίπλωση των καθισμάτων προσφέρει 1.026 lt.

 


ΑΑ = Απλά Απολαυστικό

Δεν υπάρχει περίπτωση να μην βρεις την ιδανική θέση με τόσες ρυθμίσεις σε κάθισμα και τιμόνι (μετακινείται τηλεσκοπικά έως 70 mm), ενώ τα χειριστήρια στα μπράτσα του συμβάλουν στην καλή εν γένει εργονομία. Από τα πρώτα μέτρα που διανύεις διαπιστώνεις ότι όλα συντελούν να σου προσφέρουν αίσθηση ικανοποίησης. Το τιμόνι έχει το βάρος που κρίνεται ζωντανό και την πληροφόρηση που θα έχεις εικόνα για την θέση και πρόθεση των κατευθυντήριων τροχών. Ο επιλογέας προσφέρει μεστή, παραδοσιακή αίσθηση κιβωτίου ταχυτήτων που κάθε κούμπωμα από σχέση σε σχέση είναι μια μικρή επιβράβευση στην μηχανολογία. Απολαυστικό feeling, αλλά και κλιμάκωση που δεν αφήνει αφορμή για σχόλια όταν έρχεται η στιγμή να κρίνεις το μοτέρ.

Ο 1.800άρης turbodiesel Skyactiv-D, αρχικά δεν ακούγεται για πετρελαιοκινητήρας, τουλάχιστον καμουφλάρει τον ήχο του με την ποιοτική ηχομόνωση ενώ δείχνει την άνεσή του να ανέβει σε στροφές, εκεί που άλλοι χωλαίνουν και δυστροπούν. Δεν νιώθεις ένα χέρι να σε σπρώχνει στο κούτελο σαν να σου λέει «φτάνει άλλαξε», κάτι που εξηγεί το στροφόμετρο με το κόκκινο στις 5.500 rpm. Αν ποντάρετε όμως ότι ο ηλεκτρονικός κόφτης λίγο ψηλότερα σε σχέση με ότι συνηθίζεται σε turbodiesel θα έχει συνέπιες χαμηλά απλά χάσατε. Ελαστικότατος σχεδόν από το ρελαντί, δεν θα σκορτσάρει και γραμμικά θα προσφέρει την επιτάχυνση συνέπεια της καλής καμπύλης ροπής που τον χαρακτηρίζει. Αποδίδει 115 PS και 270 Nm διαθέσιμα από τις 1.600 rpm και τα 0-100 km/h σε 10,4’’ όπως και τα 194 km/h τελικής ταχύτητας είναι οι θεωρητικές τιμές που επιβεβαιώνονται στην πράξη και ικανοποιούν την θέση του ανάμεσα στον ανταγωνισμό. Ακόμα περισσότερο όμως σε κερδίζει η συνολική του απόδοση στο δρόμο ότι στιλ οδήγησης και αν επιλέξεις.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Αισθητική
  • Ποιότητα
  • Υλικά
  • Πλαίσιο
  • Ανάρτηση
  • Οδική συμπεριφορά
  • Άνεση
  • Ποιότητα κύλισης
  • Κινητήρας
  • Απόδοση (επιδόσεις - οικονομία)
  • Τεχνολογίες
  • Ασφάλεια
ξινά
  • Ορατότητα πίσω
  • Μουντός χρωματικά διάκοσμος

Αν αποφασίσεις την επιθετική οδήγηση, το σωστό σε αίσθηση τιμόνι θα σε οδηγήσει σε ποιοτικές εντολές περί ιδανικής γραμμής, ενώ το επίπεδο πληροφόρησης είναι μεστό και ουσιαστικό. Τίποτα δεν συμβαίνει στο περίπου με ένα Mazda 3, ενώ το πλαίσιο δείχνει να σηκώνει άλογα και να μην μασάει στην ορμητική οδήγηση του απαιτητικού και κυνηγημένου. Συνολικά ουδέτερο σε στρίψιμο σπάνια θα εκδηλώσει αδυναμία από αντιδράσεις του εμπρός ή πίσω άξονα και αν συμβεί θα το έχει προκαλέσει ο οδηγός στην υπερβολή του. Παρόλα αυτά η τάση της ουράς να βοηθήσει στο στρίψιμο είναι καλοδεχούμενη, υπάρχει στο dna του μικρομεσαίου Mazda και άλλωστε δεν θα πάρει ποτέ έκταση για να δυσκολέψει με τα ηλεκτρονικά στο On.

Ποιοτικά χαρακτηριστικά κύλισης και ηχομόνωσης του δίνουν premium ταμπέλα ενώ ο ημιάκαμπτος πίσω και τα McPherson εμπρός αποδίδουν σε σωστή ισορροπία άνεση και ανάγνωση τoυ δρόμου, παρά τους τροχούς των 18’’ με το 45άρι προφίλ. Το μοτέρ ταιριάζει στο ζωηρό οδηγικό προφίλ της κατασκευής και συνολικά το Mazda 3 κουμπώνει με τον οδηγό που νιώθει ότι έχει το κατάλληλο μέσο για να απολαύσει οποιαδήποτε διαδρομή. Ευθύβολο και καλοτάξιδο στις ευθείες, επικοινωνιακό στις στροφές και πρόθυμο να βγάλει το σπορ ταλέντο του αρκεί να του το ζητήσεις. Το νεότερο Mazda 3 ανεβάζει ψηλά τον πήχη, των δυναμικών χαρακτηριστικών και η μικρομεσαία τάξη αποκτά έναν έκομα premium εκφραστή που θα κερδίσει τον απαιτητικό οδηγό.

συμπέρασμα

Προκαλεί αίσθηση στην κατηγορία και αισθάνεται άνετα ακόμα και στην premium γειτονιά. Σε κάθε περίπτωση έχει την δική του ξεχωριστή προσωπικότητα και είναι από τα αυτοκίνητα που ψάχνεις το κλειδί τους ξανά και ξανά για μια βόλτα. Σπορ αισθητική και συμπεριφορά, διάχυτη αύρα άνεσης και πολυτέλειας και ιαπωνική ποιότητα που δεν θα σε αφήσει με την πάροδο των χρόνων, είναι τα ατράνταχτα στοιχεία του χαρακτήρα Mazda 3. Στην περίπτωσή μας συνδυάζονται και με ένα εκλεκτό turbodiesel που αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις με το χαρακτήρα και την απόδοσή του. Η αλμυρή τιμή του δικαιολογείται από την συνολική του προσφορά.




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...