Δοκιμή: Ford Puma 1.0 Ecoboost 125 Hybrid - Η μεγάλη μικρή γάτα
Στο ζωικό βασίλειο αυτό είναι ένα πούμα, στο χώρο του αυτοκινήτου όμως απλά μιλάμε για το ταλαντούχο μικρότερο SUV-Crossover στην γκάμα της Ford
- -
- -
με μια ματιά
To Ford Puma εμπνέεται από την Crossover τάση και επιστρέφει 22 χρόνια μετά με ανάστημα και αυτοπεποίθηση στα Β-SUV.
Ως είθισται τα σχόλια στα social media παίρνουν φωτιά. Πού είναι το
καλό το Puma το coupe, τι σχέση έχει με το παρελθόν και άλλα πολλά
που ακυρώνουν την ίδια την εταιρεία που το υλοποίησε μέχρι να
φτάσει στα χέρια μας, τα ίδια τα χέρια που το οδήγησαν, και τέλος
την περιγραφή και άποψη που αποτυπώθηκε για το αυτοκίνητο. Η ουσία
είναι ότι η μόνη σχέση που υπάρχει είναι το όνομα και το γεγονός
ότι και τα δυο προέκυψαν από τη ύπαρξη του Fiesta. Όμως το ότι έχει
κάνει στροφή στα SUV, όσο
κοινότοπο και αν είναι στις μέρες μας για ένα αυτοκίνητο που
αναζητά πετυχημένη εμπορική πορεία, δεν σημαίνει ότι στερείται
προσωπικότητας και αυτοπεποίθησης γύρω από τα δεδομένα που
προσφέρει. Είτε το δεις με σπορ γυαλιά, είτε με ακτίνες Χ που
ξεψαχνίζουν τεχνολογίες, πρακτικότητα, αποδοτικότητα και ασφάλεια.
Το Puma γρυλίζει
παντού.
Αίλουρος
Δυναμισμός, μυώδης σιλουέτα, ένταση στις γραμμές και αθλητικό πνεύμα. Όλοι αυτοί οι πομπώδης χαρακτηρισμοί προκύπτουν από την οπτική εικόνα του B-SUV της Ford. Στη νέα τοποθέτηση του αιλουροειδούς της Ford, είναι προφανές οπτικά ότι το σχεδιαστικό μοτίβο δεν είναι αδιάφορο και μάλιστα υπάρχει ελληνικό στοιχείο φωτογραφίζοντας το πρόσωπο του σχεδιαστή, Γιώργου Σαριδάκη, (Director, Interior and Exterior Design στη Ford Europe). Ο σχεδιασμός έγινε το επίκεντρο όλων των διεργασιών ώστε να βρεθούν λύσεις και να περιοριστούν οι συμβιβασμοί. Έπρεπε να δημιουργηθεί ένα πρακτικό όχημα που ταυτόχρονα να ξεχωρίζει και το πέτυχε με τις δυνατές του αναλογίες. Πρώτο εμφανές σημείο Puma είναι οι εμπρός προβολείς που εδράζονται στα άνω άκρα των φτερών και συνδυάζονται συνολικά με σπορτίφ και αεροδυναμικές γραμμές παρά το ανάστημα. Φυσικά, όπως αναφέρθηκε, η συνταγή χρησιμοποιεί ως βάση το πλαίσιο του Fiesta, έτσι και τότε στην κουπέ εποχή του, έτσι και τώρα στην φευγάτη μορφή του.
Σε σχέση λοιπόν με το σύγχρονο Fiesta, το Puma εμφανίζεται 54 mm
ψηλότερο, 146 mm μακρύτερο, και 71 mm φαρδύτερο. Αυξημένο κατά 95
mm είναι το μεταξόνιο (2.588 mm), όπως και τα μετατρόχια κατά 58
mm, ενώ ο χώρος αποσκευών κερδίζει 164 lt, με 456 lt στο σύνολο.
Δεν σας φτάνει το Fiesta και θέλετε σύγκριση με EcoSport που πέφτει
και πιο κοντά στις ανάγκες; Μόνο στο ύψος εμφανίζεται 113 mm
χαμηλότερο το Puma και μετά το συνοδεύει το θετικό πρόσημο. Έτσι
λοιπόν εμφανίζεται 86 mm μακρύτερο, 46 mm φαρδύτερο, με επιπλέον 68
mm και 32 mm στις τιμές που αφορούν μεταξόνιο και μετατρόχια, αλλά
και με έξτρα 100 λίτρα στο χώρο αποσκευών. Συνολικά το νέο
αιλουροειδές της Ford σερβίρεται με κάτι λιγότερο από 4,2 μέτρα
μήκους, όπως ορίζει άλλωστε ο μέσος όρος των B-SUV, αλλά με
διαστάσεις και αισθητική που εκπροσωπούν επάξια το δυναμικό
στιλ.
Στο εσωτερικό η εικόνα είναι γνώριμη ως βασική φιλοσοφία έμπνευσης
από το mainstream supermini της εταιρείας. Φυσικά στην αναβάθμισή
του βοηθάει την καθημερινότητα, προσφέρει ποιοτική εικόνα, αλλά και
εμπνευσμένο επίπεδο έξυπνων λύσεων, στιλ και εξοπλισμού. Οι θήκες
για μικροαντικείμενα είναι υπαρκτές και άφθονες, ενώ τα
πρωτοεμφανιζόμενα στην κατηγορία εμπρός καθίσματα με λειτουργία
μασάζ είναι μια από τις ξεχωριστές παροχές. Αναζωογονούν την μέση -
πλάτη οδηγού συνοδηγού με τα 3 προσφερόμενα επίπεδα ρύθμισης της
έντασης και είναι μια ευχάριστη παροχή που την αναζητάς συχνά για
να κερδίσεις στιγμές χαλάρωσης. Ανάλογα με την έκδοση, τόσο τα
εμπρός όσο και τα πίσω καθίσματα προσφέρουν αφαιρούμενα καλύμματα
με ενσωματωμένο φερμουάρ, τα οποία πλένονται ώστε να διατηρείται το
εσωτερικό σαν καινούργιο. Οι αγοραστές του νέου Puma έχουν ακόμα
περισσότερες δυνατότητες να εξατομικεύσουν το εσωτερικό του
αυτοκινήτου τους με διαφορετικά χρώματα και σχέδια.
Ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,3” με ποικίλες διαμορφώσεις επιτρέπει την απεικόνιση των πληροφοριών ανάλογα με την επιθυμία του οδηγού, ενώ εκτός της πλούσιας και ευανάγνωστης πληροφορίας, δεν κουράζει το μάτι. Στα θετικά του λανσαρίσματος είναι η στάνταρ παροχή του ψηφιακού πίνακα και όποιος προλάβει πρόλαβε! Η κλασική οθόνη 8” του συστήματος infotainment SYNC 3, βρίσκεται στην γνώριμη από το Fiesta θέση με το ρεπερτόριο συνδεσιμότητας να προσφέρει Apple CarPlay και Android Auto. Παράλληλα με το ενσωματωμένο μόντεμ FordPass Connect, το νέο Puma εκτός από μια σειρά προειδοποιήσεις, ενημερώσεις και παροχές που καρπώνεται γίνεται WiFi hotspot με δυνατότητα σύνδεσης έως και 10 συσκευών.
Για τους ψαγμένους του ήχου η Ford προσφέρει στην ανώτερη έκδοση (ST Line X) με το σύστημα της B&O, ενώ όπως γίνεται σαφές δεν αφήνει τίποτα στην τύχη. Η σχέση του με την τεχνολογία και τις παροχές υποβοήθησης του οδηγού είναι επίκαιρη και διαθέσιμη χάρη στη γνωστή ομπρέλα συστημάτων της Ford. Στάνταρ εξοπλισμένο με συστήματα αποφυγής σύγκρουσης, αναγνώριση κόπωσης και οδικών σημάτων το Puma αναβαθμίζεται και με το σύστημα Local Hazard Information, που προσφέρεται σε συνδυασμό με το FordPass Connect και αναλαμβάνει τη live ενημέρωση σχετικά με ατυχείς στάσεις, απρόοπτα ή ατυχήματα επάνω στην διαδρομή. Προϋπόθεση φυσικά τα εμπλεκόμενα αυτοκίνητα να το υποστηρίζουν.
Οι χώροι είναι καλοί για 4 ενήλικους με τις μεγάλες πίσω πόρτες
να διευκολύνουν την είσοδο - έξοδο. Ο χώρος αποσκευών προσφέρει τοπ
χωρητικότητα (456 lt) για την κατηγορία του και δέχεται αντικείμενα
πλάτους ενός μέτρου. Κερασάκι η εύκαμπτη εταζέρα που δεν
χρειάζεται να αφαιρείται και μένει μόνιμα επάνω στην πόρτα όταν
ανοίγει και φυσικά το
Megabox,
ένας έξτρα αποθηκευτικός χώρος κάτω από το δάπεδο του χώρου
αποσκευών. Ένας παραλληλόγραμμος βαθύς χώρος που φτάνει χαμηλά,
διαθέτει πλαστικοποιημένη επένδυση και απορροή (σφραγίζει με τάπα)
ώστε να δίνει λύση σε οτιδήποτε λερώνει και πρέπει να μεταφερθεί.
Θεωρητικά αντέχει έως 50 κιλά βάρους και η χωρητικότητα του είναι
80 lt. Η ύπαρξη Megabox σε όλες τις εκδόσεις Puma αυτομάτως κάνει
σαφές ότι ακόμα και ο τροχός ανάγκης είναι όνειρο απατηλής νυκτός.
Στη λίστα επιλογών βέβαια υπάρχει ο προαιρετικός εφεδρικός τροχός,
καταργώντας όμως τα προνόμιο του Megabox.
Κλασικά απολαυστικό, σύγχρονα αποδοτικό
Για την ώρα πρωταγωνιστεί ο βραβευμένος 3κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος του λίτρου, σε εκδόσεις 125 και 155 PS με την προσθήκη ήπιου υβριδικού συστήματος. Αυτό άλλωστε είναι τα σημαντικό νέο. Μελλοντικά η γκάμα θα πλουτίσει με turbodiesel κινητήρες, αυτόματο 7ταχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη αλλά και μια έκδοση ST (προφανώς με τον 1.5 του Fiesta).
Η τεχνολογία EcoBoost Hybrid αναβαθμίζει τον βενζινοκινητήρα 1.0 EcoBoost με μία ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια (BISG) 11.5 kW που παίρνει κίνηση μέσω ιμάντα. Αντικαθιστώντας τον στάνταρ εναλλάκτη, το σύστημα BISG επιτρέπει την ανάκτηση και αποθήκευση της ενέργειας σε μία αερόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 48 Volt. Ενέργεια που συνήθως χάνεται κατά το φρενάρισμα ή το ρολάρισμα. Το όλο σύστημα χωρίς τη μίζα/γεννήτρια είναι τοποθετημένο μπροστά από το Megabox και δεν ξεπερνά τα 10 kg βάρους. Χρησιμοποιεί την αποθηκευμένη ενέργεια τόσο για την παροχή πρόσθετης ροπής υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης και επιτάχυνσης, όσο και για τη λειτουργία των περιφερειακών ηλεκτρικών συστημάτων του οχήματος.
Στην πράξη, το σύστημα αξιοποιεί την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα για να προσφέρει ροπή έως 50 Nm μειώνοντας έτσι το απαιτούμενο φορτίο του βενζινοκινητήρα. Ταυτόχρονα αξιοποιεί για ακόμα καλύτερες επιδόσεις την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα, ώστε να αυξηθεί η συνολική διαθέσιμη ροπή της μονάδας ισχύος έως και 20 Nm πάνω από το επίπεδο που διαθέτει από μόνος του ο βενζινοκινητήρας σε πλήρες φορτίο (και να προσφέρει μέχρι 50% περισσότερη ροπή στις χαμηλές στροφές). Το σύστημα BISG έφερε και άλλες αλλαγές στον Ecoboost, με τους μηχανικούς να μειώνουν τη σχέση συμπίεσης χρησιμοποιώντας παράλληλα ένα μεγαλύτερο υπερσυμπιεστή, ώστε να περιοριστεί το turbo-lag, ενώ τώρα διαθέτει σύστημα που θέτει αυτόματα εκτός λειτουργίας τον έναν κύλινδρο όταν δεν είναι απαραίτητη όλη η ισχύς, δηλαδή στο ρολάρισμα ή στην πορεία με χαμηλό φορτίο. Μια διαδικασία που χρειάζεται μόλις 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου, ενώ κυνήγι με το χρόνο υλοποιεί πετυχημένα το αναβαθμισμένο stop & start που δουλεύει σε πραγματικό χρόνο dt (300 ms).
Πρακτικά στην οδήγηση η ηλεκτρική βοήθεια έχει ενσωματωθεί με τα
χαρακτηριστικά λειτουργείας του συνόλου και γίνεται αντιληπτή μόνο
από την ένδειξη ανάκτησης -φόρτισης ή παροχής από το σχετικό όργανο
στον πίνακα οργάνων. Ακόμα και οι 125 ίπποι με τα 210 Nm στις 1.750
rpm, δείχνουν ικανοί για ευχάριστες οδηγικές στιγμές πίσω από το
τιμόνι του Puma. Οι επιδόσεις είναι καλές ως αίσθηση ενώ για τους
αριθμολάγνους τα νούμερα το επιβεβαιώνουν (0-100 km/h: 9,8 sec,
τελική ταχύτητα 191 km/h). Η ροπή εμφανίζεται ακόμα πιο πλούσια
ώστε να μην είναι αναγκαίο το κατέβασμα στο εύστοχο σε κλιμάκωση
και αίσθηση 6άρι κιβώτιο, ενώ η κατανάλωση δύσκολα προσεγγίζει
διψήφιο νούμερο ακόμα και σε γρήγορη οδήγηση. Τα 6,5 lt/100km είναι
μέσα στο ρεπερτόριο του με ήρεμη και μυαλωμένη οδήγηση, ενώ αν
απλωθείς στην αναζήτηση της απόδοσης, τιμές κοντά στα 8 λίτρα
αντιπροσωπεύουν την μέση κατανάλωση.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Αθλητικό στιλ
- Απόδοση
- Επιδόσεις
- Οικονομία
- Οδική συμπεριφορά
- Προγράμματα οδήγησης
- Εξοπλισμός άνεσης - ασφάλειας
- Έξυπνοι χώροι
ξινά
- Απουσία εφεδρικού τροχού
Από τη στιγμή που στη φαρέτρα σου είναι η δυνατότητα να βγεις με
φόρα από την άσφαλτο στο χώμα, τότε περιμένεις ότι αυτό το παραπάνω
ύψος από το έδαφος (στην περίπτωση μας 166 mm στο σύνολο) και οι
μεγαλύτερες διαδρομές στην ανάρτηση έχουν δώσει ανάλατη γεύση στην
συμπεριφορά. Το Puma όμως προκύπτει από το Fiesta και τα δυο τους
έχουν ταμπέλα Ford. Πρακτικά λοιπόν ακόμα και στην έκδοση Titanium
που διαθέτει ένα απόσταγμα φιλικότητας και άνεσης στη λογική του
στησίματος, το Puma έχει το κοκαλάκι της νυχτερίδας. Διαθέτει όμοια
μετατρόχια με ένα Focus και διατηρεί τα δυναμικά χαρακτηριστικά
ενός Fiesta. Δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα στον οδηγό και δεν
αργεί να αποδείξει την σπορ ευελιξία του. Η προσεκτική ρύθμιση της
ανάρτησης είναι ταλέντο της φίρμας άλλωστε, χωρίς αυτό να σημαίνει
ότι είναι η μοναδική προτεραιότητα. Μια στιβαρή ενδοτικότητα φτάνει
στα αισθητήρια του οδηγού και ισορροπεί άνεση και ουσία, χωρίς να
εγκλωβίζεται αποκλειστικά στο σπορ αποτέλεσμα. Γι ’αυτό άλλωστε
υπάρχει η εκδοση ST- Line X.
Στα όπλα του Puma και τα 5 συνολικά driving modes (Normal, Sport,
Eco, Slippery, Trail) ώστε να επιλέγει ο οδηγός το προφίλ που το
ταιριάζει ανάλογα με τις συνθήκες και την διάθεση. Τα ηλεκτρονικά
προσαρμόζουν τα δεδομένα σε κινητήρα, τιμόνι και βαθμό
παρεμβατικότητας του συστήματος ευστάθειας και το Puma προσφέρει το
ιδανικό ευχάριστο αποτέλεσμα. Συνολικά αποδίδει με τη γνωστή
γευστική πληρότητα στο δρόμο και με αίσθηση που περιμένεις από ένα
καλοστημένο αυτοκίνητο. Η ορχηστρική συνεργασία πλαισίου,
ανάρτησης, τιμονιού, είναι το επιστέγασμα της συνέπειας που δείχνει
η Ford στον οδηγό. Ακόμα και αν το τιμόνι έχει ελαφρύνει σε βάρος
για να προσελκύσει τους λιγότερο απαιτητικούς, η πληροφορία
παραμένει πλούσια. Η premium αύρα του συνδυάζεται με χαμηλό επίπεδο
θορύβου στην καμπίνα και ποιοτική κύλιση, στοιχεία που δημιουργούν
προϋποθέσεις για ταξιδιωτική αναζήτηση. Συνολικά το τεχνολογικά
επίκαιρο Puma δείχνει την ευφυΐα του σε κάθε τομέα και εμφανίζεται
πρόθυμο να χωρέσει καθημερινότητα, στιλ και απόλαυση.
συμπέρασμα
Επιστροφή ως crossover με αθλητικό στιλ που συνδυάζει την «περιπέτεια» και τον σπορ χαρακτήρα. Το νεότερο Puma τηρεί την παράδοση που γεννιέται μέσα από ένα Fiesta και διαμορφώνει τον νέο του ρόλο ως ένα τεχνολογικά επίκαιρο και έξυπνο αυτοκίνητο που θα χωρέσει καθημερινότητα και απόλαυση. Ελκυστική σχεδίαση, προηγμένη τεχνολογία, επιδόσεις και οικονομία με την hybrid αρωγή, συνδυασμένη φυσικά με το γνωστό οδηγικό ταμπεραμέντο. Κερασάκι η ευρυχωρία και οι ευφάνταστες λύσεις. Οι άξονες στόχευσης στην επιστροφή του Puma είναι υποσχόμενοι, αλλά και υπαρκτοί ως αποτέλεσμα. Η Ford ρίχνει στην μάχη των B-SUV μια ποιοτικής προσέγγισης πρόταση που περιχαρακώνει με ευκολία την επιτυχία.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ