Δοκιμή: Audi e-tron 55 quattro – ο αθόρυβος ταξιδιώτης

Αφορμή για απόδραση εκτός αστικού ιστού. Αν κρατάς στα χέρια σου το κλειδί του e-tron, η ταξιδιωτική σκέψη γίνεται πραγματικότητα

  • -
  • -
Ισχύς408 PS
Ροπή664 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h5,7 sec
Κατανάλωση ενέργειας24,10 kWh/100 km
Euro NCAP
με μια ματιά

Μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση της Audi που προσγειώνεται στα μεγάλα SUV και κάνει την δουλειά αθόρυβα και δίχως ρύπους

Στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης το Audi e-tron 55 quattro θεωρείται έστω και στο photo finish ο ιεράρχης των μεγάλων γερμανικών, αμιγώς ηλεκτροκίνητων SUV. Πρόλαβε τον ανταγωνισμό της Στουτγάρδης στο τσακ και εισέβαλε πρωτοπόρο με γερμανική διάλεκτο στο κλειστό lobby, όπου διαπρέπει η ντίβα Tesla Model X από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Παράλληλα κατάφερε να προσφέρει όλες τις παραδοσιακές αξίες ενός Audi προσαρμοσμένες στην ηλεκτρική του υπόσταση.


Μοντέρνοι καιροί

Ένα Audi δεν αποχωρίζεται το quattro ακόμα και αν του το προσφέρουν δυο ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη, ένας σε κάθε άξονα. Πρακτικά δουλεύει κατά βάση ο πίσω ηλεκτροκινητήρας και μόλις οι αισθητήρες κρίνουν ότι η πρόσφυση μειώνεται αναλαμβάνει και ο μπροστά. Μια μετάβαση που δεν γίνεται αισθητή ώστε να προβληματίσει άλλωστε ρυθμίζει συνεχώς και πλήρως μεταβλητά την ιδανική κατανομή των ροπών κίνησης μεταξύ των δύο αξόνων μέσα σε ένα κλάσμα του δευτερολέπτου. Την μετάδοση αναλαμβάνει ένα πλανητικό σύστημα γραναζιών μιας σχέσης, ενώ με τα paddles πίσω από το τιμόνι μπορείς να αυξήσεις ή να μειώσεις το ποσοστό ανάκτησης ενέργειας που αφορά το άφημα του γκαζιού. Φυσικά η ανάκτηση έρχεται πιο δυναμικά με το φρενάρισμα ενώ μπορείς να επιλέξεις αν θα το λειτουργείς στην λογική του ενός πεντάλ, δηλαδή στο άφημα του γκαζιού να επιβραδύνει σημαντικά ή σαν κανονικό αυτοκίνητο, χωρίς σημαντική επιβράδυνση όταν αφήνεις το γκάζι.
Με 170 ίππους εμπρός και 190 πίσω η συνδυαστική ισχύς φτάνει τους 360, που με χρήση boost διάρκειας 8 sec θρονιάζεται στιγμιαία τους 408 ίππους, δηλαδή τα 300 kW. Η μέγιστη ροπή των 664 Nm στην overboost λειτουργεία είναι εντυπωσιακή, ενώ οι μπαταρίες ιόντων λιθίου χωρητικότητας 95 kWh, εκτείνονται σε όλο το πάτωμα ανάμεσα στους ηλεκτροκινητήρες και ζυγίζουν 700 κιλά. Παρόλα αυτά η κατανομή βάρους μεταξύ των αξόνων δεν ξεφεύγει από το ιδανικό 50-50 για τα συνολικά 2.500 kg της κατασκευής. Σύμφωνα με την Audi το αμάξωμα εμφανίζεται 45 % πιο ενισχυμένο σε επίπεδο ακαμψίας σε σχέση με ένα συμβατικό SUV. Ακόμα και η αλουμινένια ποδιά προστασίας των μπαταριών συμβάλει στην ενίσχυση, ενώ το αλουμίνιο παραδοσιακά για την Audi αποτελεί αγαπημένο της υλικό στην κατασκευή των αυτοκινήτων της. Στο e-tron το συναντά κανείς σε ποσοστό 40% συνδυασμένο με χάλυβα υψηλής και υπερυψηλής αντοχής.

 

Οι πληθωρικές του διαστάσεις δεν του στερούν το δυναμισμό στη σχεδίαση που θυμίζει λίγο από Q5 και Q7 αλλά έχει κύριο γνώμονα την αεροδυναμική. Ο συντελεστής (Cd: 0,27) για SUV τέτοιων διαστάσεων είναι πραγματικά εντυπωσιακός και προκύπτει από ενδελεχή προσοχή στην λεπτομέρεια, ακόμα και στους αρμούς ανάμεσα σε μεταλλικές και μη επιφάνειες. Η ενεργή μάσκα θα ανοίξει τα flaps μόνο όταν χρειαστεί ενώ ακόμα και τα μηχανικά μέρη στο πάτωμα διαθέτουν αεροδυναμική πρόβλεψη.
Στην αεροδυναμική συμβάλλουν και οι προαιρετικοί virtual mirrors που αντικαθιστούν τους συμβατικούς καθρέπτες με κάμερες. Η απεικόνιση γίνεται μέσω OLED οθονών τοποθετημένων ψηλά στις πόρτες, οι οποίες είναι touchscreen για ρυθμίσεις. Μπορεί λοιπόν μέσω της αεροδυναμικής να προσφέρουν έως και 35 επιπλέον km αυτονομίας, η αλήθεια όμως είναι ότι χρειάζονται εξοικείωση γιατί ενστικτωδώς η ματιά πάει στη θέση της κάμερας και όχι στην οθόνη λίγο παρακάτω. Επιπλέον, οι τυφλές γωνίες είναι περισσότερες σε σχέση με έναν συμβατικό καθρέφτη που επιτρέπει στον οδηγό με απλή μετακίνηση να απλώσει το εύρος θέασης.
Στο εσωτερικό η σχεδίαση ισορροπεί την πολυτέλεια με την τεχνολογική αύρα, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός παίζει με τα χρώματα και την ποιότητα εύκολα την λες αψεγάδιαστη. Οι οθόνες κυριαρχούν. Πέντε στο σύνολο, από μια στις πόρτες σε ρόλο εξωτερικού καθρέφτη, δυο στην κεντρική κονσόλα με διαγώνιο 8,6’’ και 10,1’’, όλες αφής. Πίσω από το τιμόνι η καλύτερη εκδοχή του virtual cockpit στο ηλεκτρικό της μοτίβο, με τη θέση του στροφόμετρου να καταλαμβάνει το όργανο φόρτισης. Πληροφορία και εξατομίκευση στα ντουζένια της ενώ με το μεταξόνιο στα 2.928 mm οι διαθέσιμοι χώροι είναι αρχοντικοί για 5 ενήλικες και τα 660 lt του πορτ μπαγκαζ θα χωνέψουν με ευκολία τις μεταφορικές τους ανάγκες.

 

 

Μετα από αυτό το μίνι βιογραφικό το e-tron είναι έτοιμο, να γεμίσει τις μπαταρίες του με εμπειρίες σε δρόμους μακριά από την πόλη που ζει και δειγματίζεται. Σαν γενικό συμπέρασμα το e-tron δείχνει ότι ανήκει σε αυτά τα λίγα αμιγώς ηλεκτροκίνητα που μπορούν να κάνουν το βήμα παραπάνω και να αποχαρακτηριστούν από τον τίτλο «παιδί της πόλης». Η αυτονομία του λοιπόν είναι η Σειρήνα για να μας πείσει να πάμε «κόντρα» στον αστικό ρόλο ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, οδηγώντας το μακριά από την Αθήνα.

 

e-πομονή

Εν ολίγοις το ταξίδι αστραπή θα μείνει στη θεωρεία για λόγους περιορισμένης αποφόρτισης των μπαταριών κινούμενοι στην λογική, προσέχουμε για να έχουμε. Πρώτη κρυάδα της ημέρας, ένας ταχυφορτιστής 150 kW στο κέντρο της πρωτεύουσας που ζητούσε την κατανόησή μας για την μη λειτουργία παραπέμποντας μας στο δίπλα καλώδιο με την γρήγορη μεν, αλλά όχι τάχιστη φόρτιση. Δίωρος καφές, ο δεύτερος της ημέρας, μέχρι να έρθουν στο ταβάνι φόρτισης του 80% οι μπαταρίες του e-tron με αυτό το χαμένο ποσοστό να προκύπτει από το software για διασφάλιση της μακροζωίας τους. Έτσι και αλλιώς η ταχυφόρτιση με DC στο πρότυπο CHAdeMO των 150 kW υλοποιείται σε 30 - 35 λεπτά και από εκεί και πάνω πέφτει ο ρυθμός φόρτισης των μπαταριών.
Για παράδειγμα το 20% που θα φέρει τις μπαταρίες στα 10/10, απαιτούν μια με μιάμιση ώρα επιπλέον. Με την αυτονομία στα 280 km, το e-tron αφήνει την Αθήνα πίσω του, ο αυτοκινητόδρομος θα είναι το πεδίο δράσης του για τις επόμενες ώρες και η ταχύτητα θα διατηρείται χαμηλά. Μπορεί η θεωρητική αυτονομία σύμφωνα με τις νόρμες του WLTP να ξεπερνάει τα 400 km όμως το adaptive cruise control αναλαμβάνει δράση και κλειδώνει ανάμεσα σε ταχύτητες 90 - 100 km/h. Μπορεί και με τα διπλάσια, όμως κάλιο γαϊδουρόδενε παρά γαϊδουρογύρευε ενεργούς σταθμούς φόρτισης. Ποντάρουμε στον επιβεβαιωμένο του ΣΕΑ Ατάλαντης και στους δυο επισημοποιημένους σταθμούς μέσα στη θεσσαλική πόλη - που δεν προσφέρουν ταχυφόρτιση, αλλά προσφέρονται δωρεάν.

 

 

Στο e-tron πάντως το περιβάλλον είναι A’ θέσης, δεν ακούς κυριολεκτικά τίποτα, η ηχομόνωση και η ποιότητα κύλισης είναι σεμιναριακή και το ταξίδι πραγματοποιείται σε ένα high tech περιβάλλον με ανέσεις του αφρού. Το άγχος του αποθέματος των μπαταριών και της κατάστασης του σταθμού φόρτισης που θα συναντήσεις σε αναγκάζουν σε συντηρητικό ρυθμό, διαφορετικά το e-tron έχει τον τρόπο να σε κολλήσει στο κάθισμα και (σχεδόν) να διακτινιστεί μπροστά μέχρι ο ηλεκτρονικός κόφτης ταχύτητας νιώσει την τελική των 200 km/h. Αν όμως ρίξεις αμόνι στο δεξί πεντάλ ζήτημα είναι αν θα καταφέρεις να φτάσεις μέχρι την Αταλάντη.
Θεωρητικά η κατανάλωση αναφέρει 22,9 kWh/100 km ώστε με βάση την χωρητικότητα των μπαταριών να δικαιολογήσει τα 412 km αυτονομίας. Πρακτικά δεν απέχει από την πραγματικότητα αν κινείσαι σε αυτοκινητόδρομο με σταθερά 90 km/h κάτι που επιβεβαιώθηκε από το trip computer. Αργότερα στον σταθμό της Αταλάντης με την μπαταρία στο 46% χρειάστηκε μια ώρα και 15 λεπτά για να φέρει την χωρητικότητα ξανά στο 80%. Η Audi δηλώνει ότι φορτίζει με 2,3 kW σε οικιακή πρίζα και έως 11 kW σε παροχή τριφασικού ρεύματος 400 volt. Μια διαδικασία που μπορεί να ολοκληρωθεί σε 18 ώρες στην πρώτη περίπτωση και σε 8 στην δεύτερη. Στους φορτιστές όμως συνεχούς ρεύματος 40 kW, όπως αυτούς που συναντάμε στα ΣΕΑ, o χρόνος περιορίζεται περίπου στο δίωρο και η χρέωση κυμαίνεται από 15 έως 20 ευρώ.
Και τι γίνεται αλήθεια αν φτάσεις στο σημείο 0 από μπαταρία και αυτονομία; Τότε το e-tron «σβήνει» αν μπορείς να το πεις έτσι, μπορείς να ξαναπατήσεις το START και να κάνεις 500 m μέχρι να το αφήσεις σε ασφαλές σημείο. Αν δεν φτάνουν τα 500 m, ξαναπατάς και έχεις άλλα 300 m. Και μετα η οδική βοήθεια σε μεταφέρει στον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης.

 

 

e-tron, χορτάτο για σεργιάνι

Μετα από 12 ώρες φόρτισης σε μονοφασικό σταθμό 230V, το e-tron ξαναβρήκε τον τρόπο να εντυπωσιάσει. Από τη μια ξέρεις ότι οδηγείς 2,5 τόνους από την άλλη ψάχνεις να βρεις που κρύβονται.

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Τεχνολογία
  • Επιδόσεις
  • Ανάρτηση
  • Τετρακίνηση
  • Συμπεριφορά
  • Πολυτέλεια
  • Εξοπλισμός
  • Χώροι
  • Βάρος (το καμουφλάρει)
  • Αυτονομία (υπαρκτή)
ξινά
  • Ψηφιακοί καθρέφτες
  • Βάρος (δεν κρύβεται)
  • Αυτονομία (χωρίς ανεμελιά)
  • Σταθμοί και διάρκεια φόρτισης

Το χαμηλό κέντρο βάρους σε ένα δεμένο από πλευράς στιβαρότητας αμάξωμα, η αερανάρτηση που σε συνδυασμό με τους τροχούς των 21’’ σιδερώνουν το ανάγλυφο, τα 7 προγράμματα οδήγησης που περιλαμβάνουν και off-road mode και φυσικά η τετρακίνηση είναι από μόνα τους στοιχεία που ωφελούν την οδήγηση έτσι όπως ένα Audi γνωρίζει να πείθει με την αποτελεσματικότητα του. Με το σκεπτικό ότι οδηγείς ένα μεγάλο και βαρύ SUV η αίσθηση στο τιμόνι είναι σωστή και τα φρένα εντυπωσιακά σε απόδοση, στοιχεία που συμπληρώνουν με θετικό πρόσημο την εικόνα των προδιαγραφών του.
Όταν φτάνει και η ώρα της ορμητικής επιτάχυνσης, το τσουνάμι ροπής βάζει τη σφραγίδα του στην άσφαλτο. Τα 0-100 km/h σε 5,7” δεν απέχουν από την πραγματικότητα και μέχρι τα 160 km/h επιταχύνει δυναμικά με την αίσθηση ενός ελατηρίου που σε εκσφενδονίζει μπροστά. Η αμεσότητα της απόκρισης είναι γνώριμο χαρακτηριστικό άλλωστε των ηλεκτροκινητήρων, γιατί να λείπει από το e-tron. O ηλεκτρονικός κόφτης ορίζει την τελική στα 200 km/h για λόγους εξοικονόμησης ενέργειας και τουλάχιστον επεμβαίνει με τακτ χωρίς να νιώθεις ότι πέφτεις σε ντουβάρι. Η αερανάρτηση προσφέρει μια αρχική απόσταση από το έδαφος στα 172 mm, χαμηλώνει αυτόματα 26 mm μετα τα 120 km/h με χαμηλότερη απόσταση τα 150 mm και ψηλότερη τα 226 mm.
Στην χαμηλότερη εκδοχή αποκτά πιο σπορ χαρακτηριστικά, όπως και στο πρόγραμμα Dynamic που σφίγγει την ανάρτηση. Συνολικά οι κλίσεις είναι περιορισμένες και μόνο σε απότομη εναλλαγή η ανάρτηση θα δείξει αδυναμία να ακολουθήσει την αρχική γεύση ευελιξίας. Τα κιλά κάποια στιγμή θα φανούν. Από την άλλη, η κεντρική ιδέα της συμπεριφοράς θυμίζει τα αδέρφια του με τους θερμικούς κινητήρες, δεν είναι από τα αυτοκίνητα που σε ξενερώνουν, θα νιώσεις την τάση της ουράς να βοηθήσει στην τοποθέτηση και την ελκτική πρόσφυση παρούσα για σβέλτη έξοδο.

 

 

Όταν οι επιβλητικοί ορεινοί όγκοι των Μετεώρων υψώνονται μπροστά, θυμάσαι εικόνες από τα πρώτα quattro που έκαναν την Audi πρωταγωνίστρια. Τριάντα επτά χρόνια πριν στα ίδια μέρη σκορπούσαν πέτρες και χώματα, ξεσήκωναν τα πλήθη και αντιλαλούσαν τις πλαγιές στο πέρασμά τους για μια τρανταχτή θέση στην ιστορία. Σήμερα, η ιστορία γράφεται χωρίς χώματα, σιωπηλά, με πεντακάθαρο αποτύπωμα στην περιοχή και  μοντέρνα αποτελεσματικά, ως φόρος τιμής του σήμερα για το χτες.

Επιστρέφοντας στο e-tron, το SUV με τους τέσσερις κύκλους στη μάσκα του, είναι ένα καλό δείγμα της νέας τάξης πραγμάτων. Η προσπάθεια της Audi κάνει μια καθολική επίδειξη τεχνολογίας χωρίς υπερβολές σχεδιαστικής φύσεως που θα δημιουργήσει σύγχυση στον τακτικό πελάτη. Άλλωστε η εκπαίδευση του κόσμου είναι το επόμενο βήμα και εδώ οι Γερμανοί του Ίνγκολσταντ κάνουν ήπια μετάβαση και μια εισαγωγή στην ηλεκτρική μετακίνηση, μια υπόθεση που αφορά την επικαιρότητα και η Audi την ακολουθεί.

συμπέρασμα

Το αμιγώς ηλεκτρικό e-tron δεν πουλάει εξτρεμισμό και φουτουριστική διάθεση, αλλά θυμίζει παντού τα αυτοκίνητα που συναντάς στις εκθέσεις Audi. Διατηρεί τις βασικές αξίες, γαρνίρει με αφρόκρεμα τεχνολογίας προσαρμοσμένη στην ηλεκτρική πραγματικότητα και φυσικά διατηρεί ζωηρή την σχέση με την οδήγηση μέσα και έξω από το σύνηθες περιβάλλον δράσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Ένα high tech απόσταγμα που πείθει σήμερα και αφήνει υποσχέσεις για το άμεσο μέλλον της Audi και της μετακίνησης, χωρίς την εξάρτηση με υγρά και αέρια καύσιμα. 

 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

 

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...