Δοκιμή: Mini Cooper SE & Opel Corsa-e - Νόμισμα με δυο όψεις

Η οδηγική κορώνα ανήκει στο ΜΙΝΙ και τα γράμματα είναι τα επιχειρήματα του Corsa στην καθημερινότητα μιας πρίζας. Κορώνα ή γράμματα λοιπόν;

  • -
  • -

Tο πρεστίζ του εξηλεκτρισμού, αρχίζει να επεκτείνεται και ευτυχώς χτυπάει και πιο ρεαλιστικές πόρτες κατηγοριών. Οι συμμετοχές αυξάνονται με γοργό ρυθμό. Γρηγορότερα απ’ ότι μπορεί να αντέξει η υποδομή στις μέρες μας, τουλάχιστον στο ανατολικό κομμάτι της Μεσογείου που κατέχει η χώρα με τη γαλανόλευκη σημαία. Σύντομα και αυτή όμως θα αναγκαστεί να πηδήξει στο βαγόνι της εξέλιξης και οι λιγοστοί σταθμοί φόρτισης θα πολλαπλασιαστούν.
Μπορεί λοιπόν για πολλούς εκεί έξω τα δεδομένα να τοποθετούν στις όψιμες αγορές τα ηλεκτρικά, όμως τα ίδια που καταφτάνουν συνεχώς στις εκθέσεις δείχνουν ότι κάτι αλλάζει. Εντάξει, αρχικά όσες προτάσεις προσγειώθηκαν στην αγορά εκδηλώθηκαν με ένα premium φουτουρισμό, όμως ευτυχώς σύντομα η τάση λοξοδρόμησε σε εύπεπτη κατεύθυνση. Η σταδιακή κοινωνικοποίηση ήρθε με ένα πιο γήινο πρόσωπο ώστε να προσελκύσουν, όμως και πάλι το πελατολόγιο οφείλει να φτάσει στις εκθέσεις με φουσκωμένο τραπεζικό λογαριασμό.
Η εισαγωγή σε έναν διαφορετικό τρόπο μετακίνησης όμως από τη στιγμή που βαφτίζεται πράσινη και διορατική, δύσκολα μπορεί να προσφερθεί σε τιμές με ταμπέλα «το αφεντικό τρελάθηκε». Παρόλα αυτά η φαρέτρα στις μικρότερες κατηγορίες, φορτώνει. 


Το μέλλον αφίχθη
Έχουμε μπροστά μας νέες αφίξεις που τοποθετούνται στην δημοφιλέστερη κατηγορία από πλευράς ενδιαφέροντος και κινητικότητας. Δυο supermini που υιοθετούν τον ηλεκτρισμό για τη μετακίνησή τους. Δυο αστικές προτάσεις με ξεχωριστό χαρακτήρα. Οδηγοκεντρικότερο και παραδοσιακά premium το ΜΙΝΙ, μοντέρνο και mainstream στην φιλοσοφία του το Corsa. Αξίες που διατηρούνται και στην ηλεκτρική τους υπόσταση.
Την αμιγώς ηλεκτρική τους υπόσταση, γιατί τόσο το MINI COOPER SE όσο και το Corsa-e, δεν έχουν μπάρμπα στην Κορώνη κάποιο θερμικό μοτέρ στα σπλάχνα τους. Βασίζονται αποκλειστικά στα ηλεκτρικά μοτέρ τους και στο αποθεματικό των μπαταριών τους. Εν ολίγοις βόλτες και σουλάτσο χωρίς προγραμματισμό, μάλλον χρειάζονται επανεξέταση. Από την άλλη όμως όταν η φόρτιση πραγματοποιηθεί και οι μπαταρίες φτάσουν στο full, μπορείς να πεταχτείς μέχρι την Πάρνηθα με το MINI COOPER SE για δυο σκέλη δυναμικής ανάβασης, να θυμηθείς τα κατορθώματα των προγόνων του. Άντε και των θερμικών αδερφών ανεβαίνοντας μέχρι το Πάρκο των Ψυχών, στο επιδόρπιο των ανηφορικών στροφών.
Με γεμάτες τις μπαταρίες του Corsa-e μπορείς να ακολουθήσεις το MINI χωρίς να έχεις βλέψεις να το κατακτήσεις στο κυνήγι των στροφών. Μπορείς όμως να του επιβληθείς, όταν οι έξτρα καλπασμοί εξαντλήσουν γρηγορότερα το ενεργειακό του φορτίο. Τότε το ηλεκτρικό Opel θα είναι καβάλα στο άλογο και με τριψήφια την αυτονομία του.

Αν τα δούμε αναλυτικότερα το MINI COOPER SE είναι η σπορ πλευρά της υπόθεσης έτσι ακριβώς όπως μας έχουν συνηθίσει τα αδέρφια του. Τη θέση του διλιτρου θερμικού κινητήρα αναλαμβάνει ο ηλεκτροκινητήρας του BMW i3 που μεταφέρει ισχύ 184 ίππων και ροπή 270 Nm στους εμπρός τροχούς. Το αυτόματο φυσικά κιβώτιο μιας σχέσης συνηθίζεται σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εκδηλώνουν με το καλημέρα το peak της ροπής (από 100-1.000 rpm) και το COOPER SE δεν ξεφεύγει του κανόνα.



Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει χωρητικότητα 32,6 kWh στην συνολική της απόδοση, με τα 28,9 kWh να αφιερώνονται στη κίνηση των τροχών του. Είναι τοποθετημένη στο πάτωμα, σε σχήμα Τ, ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα και κάτω από τα πίσω. Αν ψάχνεις τρόπους να το αναγνωρίσεις από τα θερμικά αδέρφια του, υπάρχει το λογότυπο E που υποδηλώνει electric και θα το βρει κανείς στην κλειστή μάσκα εμπρός (επίσης σημείο αναγνώρισης). Οι κίτρινες πινελιές που τρέχουν σε σημεία, είναι επίσης ένα σημάδι αν και στις τέσσερις διαθέσιμες εκδόσεις του (S, M, L, XL) που σκαλωτά διαφοροποιούν τιμή και παροχές εξοπλισμού, η χρωματική παλέτα αλλάζει.
Στα ενδότερα η σπορ premium λογική με τον ξεχωριστό χαρακτήρα που φωνάζει MINI, είναι παρούσα. Σχεδόν πανομοιότυπη όπως σε όλα. Ακόμα και οι χώροι απαράλαχτοι, με την τρίθυρη καμπίνα να δίνει περισσότερη σημασία στους εμπρός επιβάτες. Οι πίσω από ανάγκη θα βρεθούν εκεί και θα έχουν να θυμούνται ότι τα πόδια τους είναι ανεπιθύμητα στη θέση πίσω από οδηγό - συνοδηγό. Ο χώρος αποσκευών που παραμένει επίσης στην ίδια χωρητικότητα (211 lt), σαφώς δεν συγκαταλέγεται στα υπερ, αλλά δεν θα προβληματίσει ένα ζευγάρι που έχει την καβάτζα των πίσω καθισμάτων.
Αν κάτι βέβαια δηλώνει την ηλεκτρική του υπόσταση είναι ένας οβάλ ψηφιακός πίνακας οργάνων τοποθετημένος πίσω από το τιμόνι. Με πλήθος πληροφοριών σε digital μορφή, περιορισμένη παραμετροποίηση αλλά και το ανάλογο όργανο που αντικαθιστά το στροφόμετρο και ενημερώνει για την ενεργοποίηση του συστήματος, την ποσόστωση διαχείρισης ενέργειας και την ανάκτησή της. Φυσικά κεντρικά τοποθετημένη είναι και η μεγάλη οθόνη 8,8 ιντσών που αναλαμβάνει ρόλο πλοήγησης, συνδεσιμότητας και επικοινωνίας.

Στο αντίποδα το Corsa-e, έχει ανάγει την διακριτικότητα σε επιστήμη. Αν είμαστε συνηθισμένοι μέχρι τώρα στην εξωστρέφεια όσων δηλώνουν ηλεκτρικοί, το supermini της Opel σερβίρεται με μια σεμνότητα που μόνο τα διακριτικά e στην πόρτα του χώρου αποσκευών και στις μεσαίες κολόνες δηλώνουν.



Σαν να σου λέει ξέρω τι είμαι δεν χρειάζεται να το φωνάζω. Φυσικά η πλατφόρμα CMP του γκρουπ PSA έχει δεχτεί τις απαραίτητες τροποποιήσεις και ενισχύσεις για να υποδεχτεί τα ηλεκτρικά δεδομένα. Αναμενόμενα λοιπόν εμπρός ο ηλεκτροκινητήρας των 136 ίππων και 260 Nm ροπής, βρίσκεται ανάμεσα στους κινητήριους εμπρός τροχούς. Οι συστοιχίες των μπαταριών με την γενναία χωρητικότητα των 50 kWh είναι επίσης τοποθετημένες σε σχήμα Η, κάτω από εμπρός και κυρίως πίσω καθίσματα.
Η έμπνευση του εσωτερικού μπορεί να μην συναγωνίζεται ένα ΜΙΝΙ όμως έχει καθαρές μοντέρνες γραμμές και απουσία φλυαρίας από διάσπαρτους διακόπτες. Η κομψότητα και η αισθητική είναι σε υψηλό επίπεδο, που αξίζει, με δεδομένη και την εξωτερική του εικόνα. Ο παραλληλόγραμμος ψηφιακός πίνακας οργάνων μπορεί να δείχνει λιτός και απέριττος, όμως στην πληροφορία του είναι συνεπής, τόσο για την κατάσταση του ηλεκτρικού φορτίου και της ανάκτησης ενέργειας, όσο της γενικότερης ενημέρωσης ακόμα και της παραμετροποίησής του.
Η οδηγοκεντρική λογική που προκύπτει από την κλίση προς τον οδηγό στο πάνω τμήμα της κονσόλας κρίνεται πετυχημένη. Εκεί φιλοξενείται η έγχρωμη οθόνη αφής 10” με το infotainment να είναι συμβατό με Android Auto και Apple CarPlay. Ως πιο γήινο στην προσφορά του αυτοκίνητο, το Corsa μπορεί να υποστηρίξει την καθημερινότητα με πρακτικές θήκες για μικροπράγματα και τις μεταφορικές ανάγκες 4μελούς οικογένειας ή επικουρικά και μεσαίο επιβάτη. Μοναδικός συμβιβασμός έρχεται από τον χώρο αποσκευών που έχει χάσει 42 λίτρα όμως και με 267 lt μια χαρά βολεύει τις καταστάσεις.

 
Και στα δυο το ρεπερτόριο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού είναι πλούσιο, ενώ η Opel εισάγει στη μικρή κατηγορία το σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού IntelliLux LED matrix, με οκτώ στοιχεία LED να προσαρμόζουν τη δέσμη στις συνθήκες υπό την υψηλή καθοδήγηση κάμερας στο παρμπρίζ.

Ρόδες έχει και γυρίζει και συντόμως θα φορτίζει
Στο βαθμό απόλαυσης το πρώτο κλειδί που θα σε γοητεύσει, μαζί με το υπόλοιπο αυτοκίνητο είναι του ΜΙΝΙ. Το Cooper SE είναι σαφώς γρηγορότερο, τα χωρίζουν άλλωστε 48 ίπποι, ενώ επιπλέον το Corsa-e εμφανίζεται στα χαρτιά 90 kg βαρύτερο. Εντάξει, η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά και στα δυο αυτοκίνητα στα 150 Km/h όμως η επιτάχυνση μέχρι τα πρώτα 100 Km/h έρχεται σε 7,3 sec στο Cooper SE και σε 8,1 sec στο Corsa-e.
Προγράμματα οδήγησης διαμορφώνουν το χαρακτήρα των αυτοκινήτων για απόδοση ή οικονομία και όσο πιο πράσινο προφίλ επιλέγεις τόσο απογειώνεται η αυτονομία. Με δεδομένο ότι ξεκινάς από μια μέση κατανάλωση ενέργειας των 14-16 kWh/100 km στο MINI, η θεωρητική αυτονομία αρκεί για ένα εύρος 180-230 km. Αν είσαι βέβαια τύπος που διασκεδάζεις με τεντωμένο το δεξί πόδι, μάλλον από σφάλμα ξέχασες τι οδηγείς, γιατί δύσκολα θα ξεπεράσεις τα 100 km.



Αντιθέτως το Corsa-e εμφανίζει ελαφρώς πιο ενεργοβορο ηλεκτροκινητήρα στα χαρτιά που γυροφέρνει τις 16-17 kWh σε μικτό κύκλο, αλλά δεν θα σε αφήσει στα κρύα του λουτρού τόσο εύκολα όσο το MINI. Αφενός δεν θα σε φτιάξει τόσο ακόμα και στο sport mode να λυσσάς με το δεξί πόδι στο πάτωμα δοκιμάζοντας τη πλούσια ροπή, από την άλλη το μεγαλύτερο απόθεμα στις μπαταρίες «ισχυρίζεται» ότι θα ξεπεράσει τα 300 km.
Ενδεχομένως να το προσφέρει, πάντως τα 200 km τα ξεπερνάει ακόμα και αν το κυνηγάς. Το θετικό είναι ότι στον ταχυφορτιστή των POLIS Park της οδού Ριζάρη (DC 50kW) η επαναφόρτιση στο 80% επιστρέφει στο μισάωρο με 35’, ενώ σε wallbox AC τριφασικό 11 kW ή μονοφασικό 7,4 kW, υπολογίζει κανείς 2,5 και 3,5 ώρες αντίστοιχα. Για το 100% στις 3 προαναφερθείσες περιπτώσεις 90’, 3,5 και 4,5 ώρες είναι απαιτητές, ενώ σε απλή οικιακή σούκο, οι χρόνοι υπερπολλαπλασιάζονται κοντά στις 22 ώρες.

Για το Cooper SE η επιτάχυνση έρχεται ακαριαία και σε εξφενδονίζει σε μια μόνιμη αύξηση της ταχύτητας. Το επίπεδο της οδηγικής εμπειρίας που προσφέρει είναι σίγουρα εντυπωσιακό. Το πρώτο πράγμα που σε κερδίζει είναι η ησυχία και η σιωπηλή ποιότητα κύλισης που προσφέρει η σφιχτή μεν ανάρτηση, που μόνο σε εγκάρσιες συνεχόμενες κακοτεχνίες θα την νιώσεις να τσακώνεται με την άνεση. Η αίσθηση αποτελεσματικότητας και η αμεσότητα του, θυμίζει Cooper S με ελάχιστους συμβιβασμούς.



Δεν θα βαρεθείς πίσω από το τιμόνι του ποτέ γιατί εκπληρώνει τον σπορ ρόλο με συνέπεια. Μπορεί το σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού, να μην το αποφεύγεις στη γέννηση, το βάρος να είναι υπαρκτό, κυρίως στο φρενάρισμα, όμως τοποθετημένο χαμηλά δεν χαλάει την ευχάριστη συμπεριφορά και διάθεση. Το φρενάρισμα του ηλεκτροκινητήρα στο άφημα του γκαζιού, για χάρη του συστήματος ανάκτησης ενέργειας, διευκολύνει το έργο των φρένων, συμβάλλοντας φυσικά και στην στοιχειώδη φόρτιση.

Εντελώς διαφορετικό στιλ από την άλλη ακολουθεί το Corsa-e, όπου σηκώνοντας το πόδι από το γκάζι είναι πιο αεράτο, χωρίς το φρένο ανάκτησης του Cooper SE. Πρέπει να μεταφέρεις τον κομψό επιλογέα στο B για να πουσάρεις την ανάκτηση και το φρένο αντίστοιχα. Ένας πρωτάρης στα ηλεκτρικά θα το βρει πιο λογικό κάτι τέτοιο. Λιγότερο εντυπωσιακό στην ποσότητα ισχύος, αλλά ομοίως άμεσο σε απόκριση με το καλημέρα του ποδιού στο πεντάλ, το Corsa-e προσφέρει μια πολιτισμένη παροχή επιτάχυνσης.
Το σπινάρισμα σε πρώτη φάση μέχρι να επέμβουν τα ηλεκτρονικά ούτε εδώ λείπει, ενώ το σωστά μοιρασμένο βάρος χαμηλά και η ποιοτική λειτουργία της ανάρτησης διατηρεί πιο ήσυχη και άνετη την καμπίνα. Αν το πιέσεις σε στροφιλίκι δεν θα εισπράξεις σπορ αίσθηση, θα διαπιστώσεις όμως ότι η πληροφορία φτάνει και η αποτελεσματικότητα δεν σε προδίδει για να ακολουθήσεις τις επιδόσεις. 

 

 

Κέρμα είναι, αποφασίζει
Πρακτικά είναι μέλη ιδίας κατηγορίας, σε premium ρόλο το MINI και σε premium τιμή (και ανάλογη προσφορά) το Corsa, για να σταθούν δίπλα δίπλα. Εκφράζουν το νέο μέσα από ένα γνώριμο «πρόσωπο» ώστε να μην νιώθεις ότι οδηγείς και ζεις με κάτι απόμακρο από την ονομασία Cooper S ή Corsa. Αν θέλεις σπορ αποτέλεσμα το MINI το υλοποιεί, αν ψάχνεις όμως τρόπο να χωρέσεις την ηλεκτροκίνηση στην καθημερινότητα σου το Corsa έρχεται πιο διαβασμένο. Είναι θέμα ιεράρχησης αναγκών. Ο ηλεκτρισμός, προσφέρει μια ελιτίστικη λογική μεν, σταδιακά όμως τείνει να αφομοιωθεί όσο εξαπλώνεται σε μικρότερες και εμπορικότερες κατηγορίες που εξυπηρετούν ανθρώπινες ανάγκες καθημερινής ιστορίας και όχι ουτοπίες. Οι τιμές λογικεύονται, οι αυτονομίες απλώνονται και η ηλεκτροκίνηση εκλαϊκεύεται χωρίς οι σταθερές να χάνουν την αξία τους. Καλώς ήρθατε στην επόμενη μέρα! 

 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...