Δοκιμή: Alfa Romeo Stelvio Veloce Q4 - Bella macchina!

Ως άλλο γλυπτό σε τέσσερις τροχούς, η Alfa Romeo Stelvio του 2020 δεν χρειάστηκε να αλλάξει για να παραμείνει θελκτική

  • -
  • -
Ισχύς210 PS
Ροπή470 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h6,6 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)6,2 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)163,0 gr/km
Euro NCAP
με μια ματιά

Η Alfa Romeo Stelvio ανήκει στην κατηγορία των πλέον θελκτικών SUV και σήμερα παραμένει το ίδιο γοητευτική, αλλά πιο σύγχρονη και πλούσια τεχνολογικά εξοπλισμένη.


Η αισθητική είναι εκ φύσεως υποκειμενική. Υπάρχουν όμως και κάποιες μεμονωμένες εξαιρέσεις που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει αυτό που ονομάζουμε «αντικειμενικά όμορφο». Και η Alfa Romeo Stelvio ανήκει σε αυτήν την κατηγορία, όντας ένα από τα πλέον θελκτικά SUV. Με δεδομένο το γεγονός πως μετά από μία τετραετία στην παραγωγή απαιτούνταν μία μικρή… αναβάθμιση, οι Ιταλοί τεχνικοί εύλογα προτίμησαν να μην παρέμβουν στο αμάξωμα της Stelvio. Αντίθετα, θέλησαν να βελτιώσουν συγκεκριμένους τομείς στους οποίους το ιταλικό SUV υστερούσε και είχαν προκαλέσει τα αρνητικά σχόλια του ειδικού Τύπου. Έτσι, εστίασαν στην βελτίωση της ποιότητας και της εργονομίας του εσωτερικού, ενώ παράλληλα έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στον άξονα «τεχνολογία-αυτόνομη οδήγηση-συνδεσιμότητα». Κάτι που μεταφράζεται σε νέο σύστημα πολυμέσων και οθόνη αφής, με ακόμα σημαντικότερη προσθήκη το προηγμένο σύστημα υποβοήθησης της οδήγησης ADAS με επίπεδο αυτονομίας 2.

Η πρώτη μας επαφή επί ελληνικού εδάφους με την αναβαθμισμένη Alfa Romeo Stelvio έγινε πίσω από το τιμόνι τις κορυφαίας πετρελαιοκίνητης έκδοσης των 210 ίππων. Η οποία μάλιστα συνοδεύεται από δύο «ιστορικούς» για την ιταλική εταιρεία τίτλους. Veloce και Q4, με αμφότερους να υπόσχονται έντονα δυναμικά χαρακτηριστικά και δυνατές συγκινήσεις σε πακέτο… «ενός».

 

Διαχρονική…
Όπως αναφέραμε εξαρχής, η Stelvio παραμένει ίδια και απαράλλαχτη σχεδιαστικά, σε σχέση με το μοντέλο που παρουσιάστηκε το 2016. Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι Ιταλοί τεχνικοί δεν διαφοροποίησαν ούτε τα φωτιστικά σώματα, αφού κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγούσε σε αλλαγές στο εμπρός ρύγχος! Βέβαια, όπως έχετε ήδη καταλάβει αυτό ποσώς μας απασχολεί… Ιδιαίτερα η Veloce TD Q4 που είχαμε στη διάθεση μας, διακρίνεται για μία σειρά από λεπτομέρειες που αναδεικνύουν ακόμα περισσότερο το καλλίγραμμο αμάξωμα της.
Πιθανότατα είναι το ασημί χρώμα του αμαξώματος που δένει ιδανικά με τις θηριώδεις μαύρες ζάντες των 20 ιντσών. Ενώ ως άλλη «ιταλική πινελιά» έρχονται οι κόκκινες δαγκάνες των φρένων να σπάσουν τις σκούρες αποχρώσεις… Λεπτομέρεια που λίγοι θα παρατηρήσουν αποτελούν και οι δύο ξεχωριστές μαύρες απολήξεις της εξάτμισης, οι οποίες προϊδεάζουν όσους ακολουθούν. Εν τέλει το σύνολο εξακολουθεί να σε εξιτάρει με την εικόνα και την αισθητική του, διατηρώντας τα δυναμικά του στοιχεία και το χαρακτήρα ενός σπορ SUV.  

 

Ιταλική φινέτσα και στιλ
Οι πλέον ουσιαστικές αλλαγές εντοπίζονται στο εσωτερικό, αναφέρουν οι Ιταλοί, αλλά και πάλι πρέπει να είσαι μυημένος για να τις εντοπίσεις. Η βασική σχεδιαστική φιλοσοφία παραμένει ίδια, με την απλότητα και την ιταλική κομψότητα να κυριαρχεί. Οι πιο ευδιάκριτες αλλαγές εντοπίζονται στη νέα οθόνη TFT στον πίνακα οργάνων διάστασης 7,7 ιντσών, αλλά και στην οθόνη αφής στη κεντρική κονσόλα των 8,8’’. Σε επίπεδο εργονομίας, οι αποθηκευτικοί χώροι έχουν αυξηθεί, διαθέτοντας πλέον και σημείο ασύρματης φόρτισης.
Νέος είναι και ο επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου, όπως και ο περιστροφικός επιλογέας μέσω του οποίου ελέγχει κανείς το σύστημα πολυμέσων. Ευχάριστη… «τσαχπινιά» μπορεί να θεωρηθεί και η ιταλική σημαία στη βάση του αυτόματου κιβωτίου. Τέλος, νέα διαμόρφωση έχει το τιμόνι, το οποίο φιλοξενεί τα κουμπιά και τις λειτουργίες που σχετίζονται με την αυτόνομη οδήγηση. Ευτυχώς, ίδιες παραμένουν οι ευμεγέθεις πεταλούδες στην κολώνα του τιμονιού για τη χειροκίνητη λειτουργία του κιβωτίου.

Το νέο σύστημα πολυμέσων είναι τελευταίας γενιάς, προσφέρει λειτουργία μέσω αφής ή του περιστροφικού διακόπτη, ενώ διαθέτει νέα γραφικά και όλες τις απαραίτητες εφαρμογές συνδεσιμότητας, όπως Apple CarPlay και Android Auto. Παράλληλα, οι υπηρεσίες Alfa Connected παρέχουν μία σειρά από πληροφορίες, ειδοποιήσεις και ενημερώσεις, ενώ υποστηρίζουν και σύστημα έκτακτης ανάγκης, μέσω του οποίου ο οδηγός επικοινωνεί με το κέντρο εξυπηρέτησης σε περίπτωση που χρειάζεται βοήθεια.
Σημαντική όμως είναι η αναβάθμιση στα συστήματα ασφαλείας, με αυτά της υποβοήθησης να έχουν εξελιχθεί σε συνεργασία με την Bosch. Το αποτέλεσμα είναι η νέα Stelvio να προσφέρει δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Σε αυτές περιλαμβάνεται ενεργό cruise control με δυνατότητα stop & go, με υποβοήθηση σε μποτιλιάρισα και κίνηση στον αυτοκινητόδρομο, ενεργή διατήρηση λωρίδας κυκλοφορίας, αναγνώριση τυφλών σημείων, αναγνώριση σημάτων κυκλοφορίας, αλλά και σύστημα επαγρύπνησης και προειδοποίησης σε περίπτωση κόπωσης του οδηγού.

 

Και ιταλικό ταπεραμέντο
Ας είμαστε ειλικρινής όμως… Στην περίπτωση της Stelvio, όλα τα παραπάνω είναι λεπτομέρειες. Όπως κάθε μοντέλο της Alfa Romeo, δεν απευθύνεται σε αυτούς που αναζητούν ένα άνετο, μοντέρνο και σύγχρονο SUV. Από τη μέρα που παρουσιάστηκε ξεχώρισε για τα οδηγοκεντρικά της χαρακτηριστικά, τα οποία την διαφοροποιούσαν σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα της κατηγορίας. Και πως θα μπορούσε αυτό να αλλάξει στην αναβαθμισμένη εκδοχή της; Εξάλλου, από τα πρώτα μέτρα διαπιστώνεις ότι δεν πρόκειται για ακόμα ένα SUV με μεγάλη διαδρομή της ανάρτησης, προσανατολισμένο να «καταπίνει» τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Παρά την επιλογή του προγράμματος Normal, και με τις ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις να δίνουν έμφαση στην άνεση, παρατηρείς ότι η ρύθμιση τους είναι σφικτή.
Στο ίδιο μοτίβο, το σύστημα διεύθυνσης και το 8άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF λειτουργούν υποδειγματικά σε νωχελικούς ρυθμούς, με τον κινητήρα όμως να διαθέτει σχετικά τραχειά λειτουργία. Το επίπεδο άνεσης είναι υψηλό, αν και όχι αντίστοιχο με αυτό που προσφέρει ο γερμανικός ανταγωνισμός. Βέβαια, όταν αλλάξει κανείς το πρόγραμμα DNA, η κομψή Ιταλίδα είναι αυτή που δείχνει το δρόμο στους Γερμανούς.

γλυκά
  • Σχεδίαση αμαξώματος
  • Χώροι - άνεση εσωτερικό
  • Ροπή κινητήρα
  • Επιδόσεις
  • Λειτουργία κιβωτίου
  • Αίσθηση συστήματος διεύθυνσης
  • Οδική συμπεριφορά
  • Σπορτίφ χαρακτηριστικά
ξινά
  • Τραχειά λειτουργία κινητήρα

Ένα χάιδεμα στο γκάζι είναι αρκετό για να επιταχύνει άμεσα. Φυσικά για αυτό δεν ευθύνονται οι 210 ίπποι του πετρελαιοκινητήρα των 2.200 cc, αλλά η θηριώδης ροπή των 470 Nm! Διαθέσιμη από τις 1.750 rpm αναγκάζει το εμπρός μέρος της Stelvio να ανασηκώνεται ελαφρώς κάθε φορά που ο οδηγός βυθίζει το πεντάλ της βενζίνης στο πάτωμα. Φυσικά, στο σπορ χαρακτήρα της Veloce ταιριάζει περισσότερο ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 280 ίππων, αλλά και η πετρελαιοκίνητη εκδοχή δεν απογοητεύει. Αρκεί να εκμεταλλευθείς το μικρό διαθέσιμο εύρος στροφών, επιλέγοντας στις περισσότερες των περιπτώσεων μία μεγαλύτερη σχέση στο εξαιρετικό κιβώτιο της ZF από αυτή θεωρητικά θα χρησιμοποιούσες σε ένα βενζινοκίνητο μοντέλο. Το 8άρι της Alfa Romeo είναι από τα κορυφαία της αγοράς, με τη χειροκίνητη λειτουργία μέσω των μεγάλων πεταλούδων πίσω από το τιμόνι να είναι απολαυστική διαδικασία. Άμεσο, γρήγορο, διατηρώντας μάλιστα τον κινητήρα στον κόφτη αν δεν επιλέξεις μεγαλύτερη σχέση!



Η… «χαρά του οδηγού» συμπληρώνεται από το τιμόνι, το οποίο διαθέτει αμεσότητα και ακρίβεια, που σε καμία περίπτωση δεν θυμίζουν μοντέλο της κατηγορίας. Κάτι που εν τέλει διαπιστώνεις αμέσως και στον επαρχιακό δρόμο. Το πλαίσιο έχει σπορτίφ προσανατολισμούς, όντας και εξαιρετικά άκαμπτο. Με το σύστημα τετρακίνησης σε ρόλο φύλακα άγγελου, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά, αλλά η συμπεριφορά της ρυθμίσιμη. Το εμπρός μέρος δύσκολα θα ανοίξει την τροχιά του και μόνο αν το παρακάνεις στην είσοδο. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι μικρές για κατασκευή του είδους, ενώ πολύ λίγο αισθάνεται τη βύθιση σε απότομη αλλαγή πορείας. Μάλιστα, η κατευθυντικότητα και η αμεσότητα που τη διακρίνει στην απότομη αλλαγή πορείας είναι υποδειγματική.
Κερασάκι στα σπορτίφ χαρακτηριστικά αποτελεί η τάση του πίσω μέρους να ελαφρώσει είτε στην είσοδο με τους κατάλληλους χειρισμούς, είτε στην έξοδο αν επιμείνεις στο γκάζι. Στη δεύτερη περίπτωση αισθάνεσαι το σύστημα τετρακίνησης να μεταφέρει μεγαλύτερο μέρος της ροπής στους πίσω τροχούς για να αποφευχθεί η υποστροφή. Και ενώ το πίσω μέρος εμφανίζει την τάση να υπερστρέψει, το ESP φροντίζει απότομα να σου κόψει τις όποιες ορέξεις. Είναι κρίμα που οι Ιταλοί τεχνικοί εξακολουθούν να μην επιτρέπουν τη δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του συστήματος ευστάθειας. Βλέπετε, είναι σαν να σου προσφέρουν ένα μοναδικό ιταλικό έδεσμα, αλλά σε αφήνουν να καταναλώσεις μόλις δύο μπουκιές…

συμπέρασμα

Η Alfa Romeo Stelvio δεν αποτελούσε ακόμα μία πρόταση στην πολυπληθή κατηγορία των οχημάτων ελευθέρου χρόνου. Η κομψή και μοναδική σιλουέτα της, σε συνδυασμό με τα οδηγοκεντρικά της χαρακτηριστικά ανέκαθεν την καθιστούσαν ως ένα SUV που ξέφευγε από τα τετριμμένα. Σήμερα, διατηρεί τον ίδιο χαρακτήρα, αλλά είναι εναρμονισμένη με τις απαιτήσεις της εποχής. Σίγουρα, είναι πιο σφικτή σε σχέση αντίστοιχες κατασκευές του είδους, αλλά υπάρχει λόγος. Η πετρελαιοκίνητη εκδοχή μπορεί να έχει πιο τραχιά λειτουργία εν αντιθέσει με τον ανταγωνισμό, αλλά δεν παύει να είναι από τα πλέον ισχυρά και ευχάριστα οδηγικά μηχανικά σύνολα του είδους. Προσφέροντας μάλιστα κατανάλωση μικρομεσαίου χάτσμπακ… Με την Stelvio Veloce Q4 δεν χρειάζεται να κάνεις συμβιβασμούς, αφού εξαρχής γνωρίζεις ότι πρόκειται για μία κατασκευή που αναδεικνύει τον διαφορετικό χαρακτήρα ενός SUV.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...