Δοκιμή: Land Rover Defender 110 2.0 D First Edition - Γαλότσες a la crème

To νέο Defender σέβεται το παρελθόν του, αλλά απευθύνεται σε μια νέα εποχή. Ιεροσυλία θα σκεφτούν οι φανατικοί του είδους, όμως το αποτέλεσμα τους διαψεύδει

  • -
  • -
Ισχύς300 PS
Ροπή650 Nm
Επιτάχυνση 0-100 km/h7,0 sec
Μέση κατανάλωση (WLTP)9,3 lt/100km
Εκπομπές CO2 (WLTP)249,0 gr/km
Euro NCAP

 

με μια ματιά
Η επόμενη μέρα για ένα Defender παραμένει στοχευμένη στην εξερεύνηση, έρχεται με έναν αρματωμένο για περιπέτεια πολιτισμό και προσθέτει σελίδες στην ιστορία με κάθε επίκαιρο τρόπο.


Land Rover Defender
! Μόνο και μόνο το όνομα του κατασκευαστή κάνει το μυαλό να ταξιδεύει, πόσο μάλιστα του μοντέλου. Αν πρέπει εν τάχει να πεις δυο πράγματα για την νέα εποχή, για τη νέα μαρκίζα που το επαναφέρει στην επικαιρότητα, θα σταθείς στα εξής: Διατηρεί το όνομα, διατηρεί το πνεύμα περιπέτειας και λέει απεταξάμην σε κάθε τι παλιό που το έκανε αναχρονιστικό. Λέει το μεγάλο αντίο στο πλαίσιο τύπου σκάλας και στους άκαμπτους άξονες και εισβάλλει στην digital εποχή. Καλωσορίστε λοιπόν το νέο Defender 110 που θα μας ξεναγήσει στα κατορθώματά του, στην καλή του First Edition εκδοχή!

 

Land Lover
Όποια πέτρα και αν σηκώσεις σε αυτόν τον πλανήτη που ζούμε και αναπνέουμε, ένα Land Rover έχει αφήσει το αποτύπωμα του. Γεννημένο για εξερεύνηση και ερωτευμένο με το ανάγλυφο της γης που πατάνε οι τροχοί του, ανέκαθεν γοητευόταν από δυσκολίες. Ιδίως το εμβληματικό τετράγωνο σκληροτράχηλο μοτίβο που αργότερα πήρε το όνομα Defender στα ‘90s και πορεύτηκε με αυτό μέχρι τη δύση της παραγωγής του, προ διετίας. Μια ιστορία που ξεκίνησε από το 1948 και έμεινε αγέρωχη στις αξίες της για 68 ολόκληρα χρόνια. Η ιστορία όμως, έχει συνέχεια.

Για να χρυσώσει το χάπι στο κοινό της, η Land Rover εμπνέεται από το αρχέτυπο και σερβίρει τη σύγχρονη λογική της σχεδίασης. Τετράγωνη και εδώ, αλλά με το μοντέρνο βιομηχανικό design στα επίκαιρά του. Οι φινετσάτες λεπτομέρειες εξυπηρετούν το στιλ περιπέτειας χωρίς να αποποιούνται την κλάση του ξεχωριστού. Και αν το παλαιότερο δείχνει πρωτόγονο σήμερα, δεν παύει να είναι ο χάρτης θησαυρού, που οδηγεί στον απόγονο.



Το νέο έπρεπε να συνδεθεί, να μην ξεστρατίσει της φιλοσοφίας αλλά ταυτόχρονα να πορευτεί έξυπνα. Να πατήσει επάνω στη σχεδιαστική φόρμα και να την αναπτύξει μοντέρνα, να θυμίζει μεν, αλλά μέχρι εκεί. Οι επίπεδες γραμμές κέρδισαν παμψηφεί. Κοφτές, τετράγωνες στην λογική τους και όσο ταξιδεύει το μάτι προς τα πίσω, τόσο δεν χρειάζεται να αναρωτιέσαι «τίνος είσαι εσύ».
To σχεδιαστικό παιχνίδι με την τετράδα των LED είναι πετυχημένο και μια απόδειξη ότι όταν υπάρχει έμπνευση, το κλασικό μπορεί να δώσει κομψά τη σκυτάλη στο νέο. Είναι ξεκάθαρη η σύνδεση, ακόμα και μπροστά, που ναι μεν τα LED Matrix φώτα και οι στενοί αεραγωγοί κάνουν συνειρμούς σύνδεσης με τη σύγχρονη γκάμα της Land Rover, όμως η κεντρική ιδέα είναι Defender. Και ο έξτρα εξοπλισμός που υπάρχει στους καταλόγους της Land Rover, είναι μακροσκελέστατος και υπερκαλύπτει τα γούστα.

Ως ένα μικρό δείγμα αντικρίζει κανείς εξωτερικά το snorkel που αγκαλιάζει το A Pillar από τη μεριά του οδηγού και λύνει το θέμα της αναπνοής του κινητήρα ακόμα και αν το παρακάνεις με τα ποτάμια, παρασυρόμενος από τις προδιαγραφές. Η σχάρα οροφής είναι πρόθυμη να υποδεχτεί βάρος αποσκευών, εργαλείων και εξοπλισμό που θα χρειαστείς για να γυρίσεις τον κόσμο όλο, ενώ το εξωτερικό ντουλάπι που εξέχει από δεξιά, δεν ενοχλεί τελικά τόσο και προσφέρει έναν έξτρα αποθηκευτικό χώρο για πράγματα που λερώνουν και δεν τα θες στο εσωτερικό (π.χ ιμάντας ρυμούλκησης, γάντια, κ.ά).
Στην απέναντι πλευρά του, εκεί που χωρίζει τις γυάλινες επιφάνειες η φαρδιά φάσα πλαστικού με το σήμα της LR, τοποθετείται πτυσσόμενη σκάλα για να αξιοποιείς ευκολότερα το φόρτωμα στη σχάρα οροφής.

 

      

Εκφραστής περιπέτειας και όχι μόνο
Από την άλλη, το νεότερο Defender της ιστορίας έπρεπε να μετεξελιχθεί από ένα εργαλείο δουλειάς για δύσβατο τερέν, σε ένα ολοκληρωμένο 4x4, που το απολαμβάνεις και στην άσφαλτο. Δεν θα είχε νόημα μια δογματική εμμονή που αντιστέκεται στις ανέσεις του δυτικού πολιτισμού και κηρύσσει αποκλειστικά τα κατορθώματα στα χώματα. Για να κερδίσει το στοίχημα η Land Rover, πέταξε το παλιό hardware και υιοθέτησε την ανάπτυξη όλης της κατασκευής στα νέα δεδομένα.
Για πρώτη φορά στην ιστορία του αποκτά αυτοφερόμενο αμάξωμα, το D7x, με αλουμινένιο δάπεδο που υπόσχεται 3 φορές μεγαλύτερη ακαμψία από ένα πλαίσιο τύπου σκάλας. Η ανάρτηση αποκτά ανεξαρτησία με την γνωστή συνταγή των διπλών ψαλιδιών εμπρός και τους πολλαπλούς σύνδεσμους πίσω, ενώ για την έδρασή τους επιλέχθηκαν στιβαρές αρθρώσεις και ατσάλι για τα υποπλαίσια στήριξης, όπως και heavy duty σινεμπλόκ. Τα νέα δεδομένα δημιουργούν προσδοκίες για ανώτερη εικόνα συμπεριφοράς, όμως το βιογραφικό του δεν τελειώνει εδώ.

Η αερανάρτηση αποτελεί το στάνταρ προνόμιο στα Defender 110 και προαιρετικά διαθέσιμη στα 90ρια - που θα αργήσουν να βγουν από γραμμή παραγωγής. Προσφέρει δυνατότητα ανύψωσης με το πάτημα ενός κουμπιού ή αν υπάρχει λόγος σε κάποιο από τα προγράμματα του Terrain Response II, που διαθέτει η First Edition.



Με 218 mm ύψος από το έδαφος στα χαμηλά του και 291 mm στην ανώτερη θέση, δείχνει ευπροσάρμοστο και φιλότιμο για κάθε χρήση. Με όπλα του τη στιβαρότητα, το ντύσιμο του πατώματος με ποδιές και με μια ανάρτηση που μεταβάλλει το ύψος της, το Defender ζητάει δυσκολίες κάτω από τους τροχούς του. Στο full ανάστημα οι γωνίες προσέγγισης, φυγής και ράμπας (38, 40 και 28 μοίρες αντίστοιχα), απομακρύνουν το άγχος και κάθε σημείο επαφής με το έδαφος. Οι προδιαγραφές του μιλούν για 500 mm άρθρωσης στην ανάρτηση, δυνατότητα να κινηθεί με κλίση 45 μοιρών  προς κάθε κατεύθυνση και ικανότητα διέλευσης σε νερό ύψους 900 mm (400 mm επιπλέον του προγενέστερου).

Για όλα αυτά ο οπλισμός του Defender εκτός από το μασίφ hardware περιλαμβάνει και προχωρημένο software. Το Terrain Response II προσφέρει 7 διαθέσιμα προγράμματα που προσαρμόζουν την αερανάρτηση, την απόκριση και λειτουργία του κινητήρα, τα ηλεκτρονικά ευστάθειας, τα διαφορικά, το κιβώτιο και την τετρακίνηση στα δεδομένα της στιγμής. Ανάλογα με το έδαφος και τις συνθήκες ένα πρόγραμμα είναι διαθέσιμο, ενώ πέρα από αυτά, δίνεται η δυνατότητα για 4 αποθηκευμένα προγράμματα, παραμετροποιημένα ανάλογα με τα θέλω του οδηγού.
Φυσικά απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά σε sport όρους και δικαίως, γιατί το Defender αντιμετωπίζει με ειλικρίνεια το πληθωρικό του ανάστημα, όγκο, βάρος, σαν να σου λέει ότι δεν έχει έρθει για κάτι τέτοιο. Φυσικά οι κοντές σχέσεις, τα διαφορικά που κλειδώνουν και το Hill Descent είναι εφόδια που τα παίζεις στα δάχτυλα με κουμπιά στην κεντρική κονσόλα.  

 


Το τέλος του αντικομφορμισμού
Στο εσωτερικό, η σύνδεση με τον κόσμο της περιπέτειας προκύπτει με ένα heavy-duty διάκοσμο, που αφήνει γυμνές βίδες Torx και μέταλλο σε κοινή θέα. Μια απλότητα στην σχεδίαση που ισορροπεί το μάχιμο με το κομψό και προσφέρει μοντέρνες γραμμές και προσεγμένα υλικά που αντέχουν στην χρήση περιπέτειας. Εν ολίγοις, όσο εύκολα και ευχάριστα θα σε υποδεχτεί με βραδινό ένδυμα, άλλο τόσο πετάει τη σκούφια του για ορειβατικό μποτάκι με δείγμα από το τερέν στη σόλα του.
Το νέο Defender γοητεύεται από την digital εποχή και υιοθετεί για την πληροφόρηση ψηφιακές οθόνες. Μια 12,3’’ για τον πίνακα οργάνων και μια 10’’ στο κέντρο του ταμπλό που αναλαμβάνει με το σύστημα Pivi Pro το ψυχαγωγικό κομμάτι των πολυμέσων με διασύνδεση, ενημέρωση, πλοήγηση, αλλά και έξτρα πληροφορίες που αφορούν το ιστορικό κατανάλωσης και το off-road κομμάτι (Terrain Response II, κλισιόμετρο, υψόμετρο, κ.ά).

Μια σειρά από κάμερες προσφέρουν θέαση 360 μοιρών, κάτι που διευκολύνει όταν κουμαντάρεις - μανουβράρεις την 5μετρη και σχεδόν δυο μέτρα πλάτους και ύψους κατασκευή, είτε στα αστικά δρομάκια είτε εκτός δρόμου. Στον πίνακα οργάνων η παραμετροποίηση δεν έχει τελειωμό. Οι δυνατότητες είναι πολλές για την απεικόνιση, τον τρόπο και το στιλ και αν κάτι απαιτεί προσαρμογή, είναι η εξοικείωση με το menu.



Φυσικά ο εξοπλισμός προσφέρεται δικαίως με ταμπέλα premium με το ηχοσύστημα της Meridian να προσφέρει κρυστάλλινο ήχο, τα θερμαινόμενα δερμάτινα καθίσματα να είναι ηλεκτρικά, όπως και η ρύθμιση του τιμονιού (επίσης θερμαινόμενο). Θα θυμόμαστε για πάντα αυτές τις ζεστές ημέρες του καλοκαιριού που έγινε η φωτογράφηση την αποδοτικότητα του διζωνικού κλιματισμού και το ψυγείο που είναι τοποθετημένο ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Χωράει 4 μικρά εμφιαλωμένα νερά, έχει δυο σκάλες ψύξης και πραγματικά δεν θα ξεμείνεις ποτέ από κρύο νερό.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει η προσφορά ποικιλίας παροχών φόρτισης, που εκτός από USB θύρες για όλους, διαθέτει και παροχή 230V (με τον ανάλογο μετασχηματιστή ρεύματος) στον χώρο αποσκευών των 1.075 lt. Ξεκινώντας από εκεί, η χαοτική χωρητικότητα στην 5θεσια έκδοση της δοκιμής (στην 7θεσια περιορίζεται στα 231 lt), πολλαπλασιάζεται με την ανάκλιση των καθισμάτων δημιουργώντας έναν επίπεδο χώρο για βαριές μεταφορές. Το δάπεδο άλλωστε σηκώνει κακουχίες και πλένεται εύκολα.
Οι επιβάτες που θα παραπονεθούν για τους χώρους, δεν έχουν ακόμα γεννηθεί. Πρακτικά δηλαδή με μεταξόνιο που ξεπερνά τα τρία μέτρα, οι χώροι είναι γενναίοι και σωστά κατανεμημένοι. Μπορεί να ταξιδέψει με άνεση 5άδα ενηλίκων αθλητών ομάδας μπάσκετ με όλες τους τις αποσκευές και να μην ζητούν μάλιστα στάση για ξεμούδιασμα.

 

Πετρελαιοπότης, Sir και ιππότης!
Για ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο που ταξιδεύει και σκαλίζει τον χάρτη από σημεία που δεν είναι καταγεγραμμένοι δρόμοι, ένας turbodiesel θεωρείται ιδανικός. Εμφανώς οικονομικότερος από έναν αντίστοιχης απόδοσης βενζινοκινητήρα και με περισσότερη αναισθησία όσον αφορά τις τιμές κατανάλωσης στην βαρβαρότητα χρήσης, κάτι που συνηθίζεται σε ένα πραγματικό 4x4.
Κάτω από το καπό, o 2λιτρος Ingenium με τους 240 ίππους και τα 430 Nm ροπής είναι ο ιδανικός σύμμαχος μιας κατασκευής που μαζί με οδηγό, συνοδηγό και φωτογραφικό εξοπλισμό, πλησιάζει τα 2.400 κιλά. Τα εύσημα αποδίδονται για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και την σιωπηλή του λειτουργία. Στοιχεία που δικαιωματικά θα του πρόσφεραν τίτλο στο Βρετανικό Σύστημα Τιμών.

Μαζί με ένα 8άρι αυτόματο κιβώτιο, που στο εξερευνητικό του τσεπάκι κρύβει τον υποπολλαπλασιασμό των σχέσεων, το Defender εξασφαλίζει ένα αποδοτικό αποτέλεσμα που μεταφράζεται σε ζωηρές επιταχύνσεις για τα δεδομένα που εκπροσωπεί. Οι επιδόσεις μικρή σημασία έχουν με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 188 km/h και τα πρώτα 100 km/h από στάση να έρχονται σε 9,1 sec. Πρακτικά κανείς δεν θα ασχοληθεί με τα νούμερα. Σημασία έχει ότι ταξιδεύει με ασφάλεια με το κοντέρ να σημαδεύει ψηλά. Αν μάλιστα κλειδώσεις στο adaptive cruise control ταχύτητες ανάμεσα στα 140-160 km/h η ποιότητα κύλισης και η ηχομόνωση κερδίζει το ταξιδιωτικό bonus.

Ο ασφαλτοστρωμένος δρόμος που παλαιότερα ήταν για ένα Defender, ό,τι και το μπουγέλο σε μια γάτα, πλέον είναι παρελθόν. Αισθάνεται άνετα, πατάει με σιγουριά, ακολουθεί τις εντολές και προσφέρει πληροφορία χρήσιμη για να κερδίσει την εμπιστοσύνη του οδηγού. Σαφώς δεν θα πάρεις φόρα για να ορμήξεις από στροφή σε στροφή, όμως θα διαπιστώσεις ότι αυτός ο ψηλός γίγαντας μπορεί να σε κερδίσει με την ευελιξία του και την προθυμία στις προθέσεις. Η αερανάρτηση συμπεριφέρεται αποτελεσματικά με έμφαση στην άνεση που διαπρέπει, χωρίς ταυτόχρονα να νιώθεις πλαδαρότητα που χαλάει τη συνταγή. Ακόμα και αν το παρακάνεις όμως η σουίτα των ηλεκτρονικών ασφάλειας που είναι πλούσια, προνοητική και στοργική, θα διακόψει κάθε πιθανότητα εμπλοκής με την κακιά στιγμή.     

Στην ώρα της κατανάλωσης θα διαπιστώσεις ότι δύσκολα θα πέσεις σε μονοψήφιο νούμερο, κάτι εφικτό αν ακολουθείς τακτική οικονομίας και συνέπειας στην βελούδινη χρήση του δεξιού σου ποδιού. Ακόμα και έτσι όμως μην ελπίζεις κάτι καλύτερο από 9 lt/100 km, κάτι ανέφικτο να συμβεί μετα από μια μακριά μέρα οδήγησης. Διψήφιες τιμές είναι συνηθέστερες και αν ταξιδεύεις με τα όρια ταχύτητας κλειδώνεις προς τα πάνω στο δεκάρικο. Οδηγώντας απελευθερωμένα τα 11 - 13 lt/100 km είναι στην καθημερινότητά του. Αν κυκλοφορείς με βαρύ πόδι προσθέτεις δυο ακόμα, ενώ σε extreme συνθήκες off-road με τα «κοντά» σε πρωταγωνιστικό ρόλο και τα διαφορικά κλειδωμένα, το 17αρι δεν απέχει από την πραγματικότητα.



Καλοτάξιδο λοιπόν για να σε πάει πρίμα στην άσφαλτο, όμως οι 20’’ τροχοί του με το ψωμωμένο 60άρι προφίλ, αισθάνονται το σύνδρομο στέρησης να τους κυριεύει σε αμπιγέ δρόμους. Νιώθουν την ανάγκη να καβγαδίσουν με την φύση, να ανακατευτούν με τα στοιχεία της και να μην την αφήσουν να επιβληθεί. Αναζητούν το φυσικό τους περιβάλλον ακόμα και αν ο προσανατολισμός των all season, Pirelli Scorpion Zero είναι κυρίως ασφάλτινος. Που να φορούσε και all terrain!

γλυκά
  • Σχεδίαση
  • Κομψό & μάχιμο
  • Ποιότητα κατασκευής - κύλισης
  • Συμπεριφορά στο δρόμο
  • Δυνατότητες off-road
  • Ευελιξία
  • Απόδοση
  • Άνεση ανάρτησης
  • Χώροι - πρακτικότητα
  • Εξοπλισμός  
  • Τεχνολογίες
ξινά
  • Χρόνος προσαρμογής στο μενού
  • Κατανάλωση
  • Τιμή

Η βρετανική άποψη στην επαφή με το χωμάτινο τερέν έρχεται αριστοκρατικά. Από τα πλήρως μηχανικά διαφορικά του προηγούμενου Defender, τώρα έχει περάσει στην ηλεκτρονική εποχή. Το αυτοφερόμενο αμάξωμα αποδεικνύεται ότι δεν μασάει και η αερανάρτηση εκτός από διαδρομές μάλαμα, προσφέρει κορυφαία απόσταση από το έδαφος, ακροβατική ελευθερία άρθρωσης και ισοπεδωτική συμπεριφορά. Κυριολεκτικά σιδερώνει το ανάγλυφο, τουλάχιστον σε κάνει να απορείς αν πραγματικά ήταν τόσο δύσκολο αυτό που πέρασες από πάνω, σε σχέση με αυτό που εισέπραξες.
Νιώθεις μια κυριαρχική αίσθηση να χωθείς εκεί που με οτιδήποτε άλλο θα ήσουν διστακτικός. Ακόμα και η κοίτη ενός ποταμού που είναι άγραφος χάρτης ελάχιστα προβληματίζει την ανάρτηση και μεταφέρει στο εσωτερικό αναταράξεις. Σε κανονικές συνθήκες το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κεντρικό διαφορικό μοιράζει ισόποσα την ροπή στους δυο άξονες, ενώ το επίσης ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης ελέγχει και επεμβαίνει σε κάθε τροχό.
Το μόνο που σου ζητάει είναι να επιλέξεις το κατάλληλο πρόγραμμα ανάλογα με το τερέν που πατάνε οι τροχοί. Εκτός από το ηλεκτρονικό κλείδωμα του κεντρικού και την ηλεκτρονική εποπτεία του εμπρός, ένα ενεργό πίσω μπλοκέ διευκολύνει την πρόσφυση και την ελκτική δυνατότητα. Φυσικά με την χρήση των «κοντών» η αναρριχητική ικανότητα απογειώνεται ενώ το Hill Decent Control θα σας «λύνει τα χέρια» στις κατηφόρες.

Η πιο σύγχρονη έκφανση περιπέτειας για τη Land Rover δείχνει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι κατασκευαστές για να έχει νόημα σήμερα να αποκαλείσαι πραγματικός εκφραστής απόδρασης και ταυτόχρονα φίλος της καθημερινότητας στην σύγχρονη ζωή.


συμπέρασμα

Το χρήμα δεν φέρνει την ευτυχία, όμως είναι αυτό που σε οδηγεί με βήμα αποφασιστικό και ταχύ στην αντιπροσωπεία της Land Rover. Με τιμή έναρξης λίγο πάνω από τα ενενήντα χιλιάρικα αν επιθυμείς ένα Defender 110 στην πετρελαιοκίνητη βάση των 200 ίππων, και παραλίγο τα εκατό αν ψάχνεις την ανωτερότητα των 240 PS, αντιλαμβάνεσαι ότι παύει να κυμαίνεται στα οικονομικότερα λημέρια των προγόνων του. Η δε First Edition έκδοση που πλουτίζει το off-road πακέτο εξοπλισμού - τεχνολογιών - παροχών, απογειώνει 20+ χιλιάδες την τιμή. Καταφέρνει όμως να κερδίσει την εκτίμησή σου με τα κατορθώματα εκτός δρόμου που είναι κυριολεκτικά ισοπεδωτικά, όπως οφείλει να έχει ένα Defender. Ταυτόχρονα απέχει από τον αντικομφορμισμό των προγόνων του και προσφέρει πολιτισμό που μεταφράζεται σε φινέτσα συμπεριφοράς, ανέσεις χώρων και ανάρτησης, digital παροχών και ευκολιών, χωρίς να ξεχνάει ότι ήρθε για την περιπέτεια. Απευθύνεται δηλαδή στον σύγχρονο άνθρωπο και όχι αποκλειστικά στον Indiana Jones. Τα νέα επεισόδια Defender μόλις ξεκίνησαν!




Ευχαριστούμε τον Ντίνο και Γιάννη Σούλιο, για την παραχώρηση του ιστορικού Land Rover και τη συμβολή τους στην φωτογράφηση 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ



ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...