Δοκιμή Subaru Forester e-Boxer: Άγριο αλλά και πράο
Η υβριδική τεχνολογία εκσυγχρονίζει το ιαπωνικό SUV χωρίς να σβήνει τα αυθεντικά χαρακτηριστικά που το συνοδεύουν
- -
- -
με μια ματιά
Το Forester αποκτά ήπιο υβριδικό σύστημα, ώστε να περιορίσει κατανάλωση και ρύπους, κάτι που θα του επιτρέψει να συνεχίσει να διαπρέπει στα ευρωπαϊκά εδάφη. Παράλληλα είναι πιο πολιτισμένο από ποτέ πριν στην άσφαλτο και κυρίαρχο μακριά από αυτήν.
Η Subaru μπορεί να μην καταγράφει εκατομμύρια
πωλήσεων, όμως έχει ένα από τα πιο πιστά κοινά στην αυτοκίνηση.
Οδηγούς που εκτιμούν το «είναι» - δηλαδή τις πραγματικές off road
δυνατότητες των αυτοκινήτων τους - περισσότερο από το «φαίνεσθαι»,
όσα διαφημίζουν αρκετά από τα σύγχρονα SUV.
Από την άλλη όμως, η ιαπωνική μάρκα δεν θα μπορούσε να αγνοήσει την ανάγκη για περιορισμό του αποτυπώματος που αφήνουν τα μοντέλα της στο περιβάλλον. Έτσι εξέλιξε την υβριδική τεχνολογία e-Boxer, η οποία κάνει την εμφάνιση στο Forester της δοκιμής μας αλλά και στο μικρότερο XV. Στόχος είναι κατά την εκκίνηση αλλά και σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης (το συνεχές σταμάτα-ξεκίνα που βιώνουμε όλοι μας) το Subaru να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά, αθόρυβα αλλά και μη παράγοντας ρύπους.
Το Forester e-Boxer είναι το τρίτο μοντέλο που βασίζεται στην Subaru Global Platform, με όφελος στην οδική συμπεριφορά, τους διαθέσιμους χώρους και τον περιορισμό του βάρους. Φυσικά είναι παρούσα η τεχνολογία Symmetrical All-Wheel Drive (SAWD), αυτή που – σε συνδυασμό με τα 22 cm απόστασης από το έδαφος – εξασφαλίζει στο Forester κορυφαίες δυνατότητες κίνησης σχεδόν σε κάθε έδαφος.
Η τεχνολογία e-Boxer συνδυάζει το 2λιτρο επίπεδο
κινητήρα των 150 PS και των 194 Nm ροπής (ο οποίος είναι
αναβαθμισμένος σημαντικά, με 80% νέα εξαρτήματα) με το αυτόματο
κιβώτιο Lineartronic, ένα ηλεκτρικό μοτέρ 16,7 ίππων και
μπαταρίες ιόντων λιθίου. Ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται
εντός του κιβωτίου, ώστε να μην αλλάξει η διάταξη της τετρακίνησης
και να παραμείνει χαμηλά το κέντρο βάρους (η αναλογία του βάρους
στους δύο άξονες αγγίζει το 50/50).
Οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες κάτω από το χώρο των αποσκευών,
χωρίς να επηρεάζουν τον ωφέλιμο όγκο του, έχουν πάρει όμως τη θέση
της ρεζέρβας, κάτι που ίσως βάλει σε σκέψεις τους λάτρεις του
σκληρού off roading. Το υβριδικό σύστημα επιτρέπει κίνηση με
μηδενικές εκπομπές ρύπων για μικρές αποστάσεις και σε χαμηλές
ταχύτητες (έως 40 km/h). Στις μεσαίες ταχύτητες το ηλεκτρικό μοτέρ
συνδράμει τον boxer, ενώ στις υψηλότερες ο επίπεδος κινητήρας
εσωτερικής καύσης φορτίζει τις μπαταρίες.
Το υβριδικό σύστημα του Forester περιλαμβάνει τρία προγράμματα οδήγησης, με το καθένα να καθορίζει το βαθμό συνεργασίας του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του ηλεκτρικού μοτέρ.
EV Driving: Για μικρές ταχύτητες (έως 40 km/h) και σύντομες αποστάσεις (περίπου 1,5-2 km), το Forester κινείται αμιγώς ηλεκτρικά. Είναι ιδανικό κατά τα πρώτα μέτρα του αυτοκινήτου καθώς και σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης, στο συνεχές σταμάτα-ξεκίνα.
Motor Assist Driving: Σε μεσαίες ταχύτητες ο βενζινοκινητήρας και το ηλεκτρικό μοτέρ συνεργάζονται, για βελτιωμένη απόδοση. Επίσης έτσι βελτιώνονται οι εκτός δρόμου δυνατότητες αλλά και η ρυμούλκηση (1.870 kg).
Engine Driving: Σε υψηλές ταχύτητες λειτουργεί
μόνο ο 2.0 boxer, φορτίζοντας παράλληλα την μπαταρία για την
επόμενη χρήση του ηλεκτρικού μοτέρ, όταν ο οδηγός πατήσει το φρένο
ή αφήσει το αυτοκίνητο να ρολάρει.
Όλα τα παραπάνω ίσως δείχνουν πολύπλοκα και δύσκολο να γίνουν
αντιληπτά κατά τη διάρκεια της οδήγησης, οπότε η Subaru αποτυπώνει
τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος σε ξεχωριστή οθόνη στο
ταμπλό, πάνω από την μεγάλη για το infotainment του Forester. Μία
μικρή ψηφιακή οθόνη που απεικονίζει χρήσιμες πληροφορίες (όπως τη
λειτουργία των συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού) βρίσκεται στον
πίνακα οργάνων, ανάμεσα στα αναλογικά όργανα για το στροφόμετρο και
το ταχύμετρο. Παρά την μεγάλη ψηφιακή οθόνη για το σύστημα
πολυμέσων, ορισμένοι διακόπτες (π.χ. για το σύστημα κλιματισμού)
παραμένουν σε αφθονία στην κονσόλα, καθιστώντας πιο δύσκολο τον
έλεγχο των λειτουργιών κατά την οδήγηση. Κατά τα λοιπά, οι
επενδύσεις και η συναρμογή των υλικών στο εσωτερικό ικανοποιούν και
τους αυστηρούς κριτές.
Ένα CVT που έμαθε το μάθημά του
Τα κιβώτια συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης έχουν τη… συνήθεια να διατηρούν σταθερά ψηλά τις στροφές του κινητήρα, με αποτέλεσμα να παράγεται θόρυβος και να αυξάνεται η κατανάλωση. Το Lineartronic στο υβριδικό Forester παρουσιάζει εμφανώς βελτιωμένη λειτουργία σε σχέση με όσα είχαμε συνηθίσει από τα CVT, ιδίως όταν οδηγείς σε χαλαρούς ρυθμούς. Σε στιγμές που βυθίζεις το πόδι σου στο δεξί πεντάλ (για να κάνεις π.χ. μία γρήγορη προσπέραση) το φαινόμενο θα εμφανιστεί πάντως, έστω και όχι τόσο έντονα όπως στο παρελθόν.
Τα οφέλη από την τεχνολογία e-Boxer γίνονται αντιληπτά μέσα στον ιστό της πόλης, όπου το Forester κινείται εξαιρετικά ήσυχα και οικονομικά για ένα μεσαίο τετρακίνητο SUV. Στον αυτοκινητόδρομο το Forester ικανοποιεί με την ασφάλεια και την άνεση που παρέχει. Ιδιαίτεροι θόρυβοι σε ταχύτητες έως τα 120-130 km/h δεν γίνονται αισθητοί στην καμπίνα των επιβατών, ενώ σε υψηλότερες παράγεται αεροδυναμικός θόρυβος από τους μεγάλους εξωτερικούς καθρέπτες. Συνολικά, σε μεικτές συνθήκες, η σχετική ένδειξη για την μέση κατανάλωση «κλείδωσε» λίγο πάνω από τα 9 lt/100 km.
γλυκά
- Ποιότητα κατασκευής
- Χώροι
- Άνεση κύλισης
- Κατανάλωση
- Δυνατότητες εκτός δρόμου
- Τεχνολογία
- Εξοπλισμός
ξινά
- Πολλοί διακόπτες στο ταμπλό
- Απουσία εφεδρικού τροχού
Οι ρυθμίσεις στις αναρτήσεις του Forester (γόνατα McPherson
μπροστά και διπλά ψαλίδια πίσω) επιτυγχάνουν τον περιορισμό των
κλίσεων, χωρίς να γίνονται σημαντικές υποχωρήσεις στην παρεχόμενη
άνεση. Θετικό ρόλο διαδραματίζουν και τα ελαστικά διαστάσεων 225/55
που «ντύνουν» τους τροχούς των 18 ιντσών, στο αυτοκίνητο δοκιμής.
Όταν εγκαταλείψεις την άσφαλτο, με το Forester δεν θα κινηθείς μόνο
σε πατημένο χώμα αλλά και σε πραγματικά σκληροτράχηλα εδάφη. Έχεις
στη φαρέτρα σου ροπή από χαμηλά χάρη και στην υβριδική τεχνολογία,
την αυθεντική τετρακίνηση SAWD με τον περιστροφικό διακόπτη X Mode
ώστε να επιλέγεις το ιδανικό πρόγραμμα ανάλογα με το τερέν), την
απόσταση των 22 cm από το έδαφος (υψηλότερη από τα συμβατικά SUV)
και τις μεγάλες γωνίες προσέγγισης και αναχώρησης, ώστε να κάνεις
πραγματικό off road. Μόνος «αστερίσκος» η απουσία εφεδρικού τροχού,
όπως αναφέραμε και πιο πάνω.
Και βέβαια, όταν μιλάμε για Subaru δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τα
συστήματα ασφαλείας, με την τεχνολογία EyeSight να αποτελεί ένα…
δεύτερο ζευγάρι μάτια. Οι δύο κάμερες στο εμπρός παρμπρίζ
«σκανάρουν» το δρόμο και ανιχνεύουν κινδύνους, με το σύστημα να
ενημερώνει έγκαιρα τον οδηγό ή και να αναλαμβάνει δράση, εάν αυτός
δεν αντιδράσει. Στη λίστα όλα τα συστήματα που διατηρούν το
Forester στη λωρίδα του και ενημερώνουν για κάθε πιθανό κίνδυνο,
ενώ «κερασάκι στην τούρτα» αποτελεί η πλαϊνή κάμερα που είναι
τοποθετημένη στο κάτω μέρος του εξωτερικού καθρέπτη του συνοδηγού
και προβάλλει εικόνα δίπλα από τον τροχό, διευκολύνοντας σημαντικά
τις μανούβρες σε δύσκολα σημεία.
Αν δίπλα σε ένα τετρακίνητο μεσαίο SUV, την υβριδική τεχνολογία,
τον πλήρη εξοπλισμό άνεσης/ασφάλειας, την ποιότητα κατασκευής και
την αξιοπιστία της Subaru, περιμένεις ο… λογαριασμός να φθάσει πολύ
ψηλά. Οι τιμές του Forester e-Boxer αρχίζουν όμως κάτω από τα
40.000 ευρώ για τη βασική (αλλά και πάλι καλοεξοπλισμένη) έκδοση
Free και φθάνουν έως τα 48.960 ευρώ για την πλούσια έκδοση Premium
του αυτοκινήτου δοκιμής μας. Ποσό που οι κατέχοντες και
συνειδητοποιημένοι αγοραστές ενός πραγματικού off road
οικογενειακού μοντέλου θα καταβάλουν χωρίς πολλές σκέψεις.
συμπέρασμα
Η Subaru κάνει το πρώτο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση, χωρίς ο συμβιβασμός να αποβαίνει εις βάρος του χαρακτήρα των μοντέλων της. Το Forester παραμένει ικανό να φθάσει σε κάθε σημείο χάρη στην τετρακίνηση S-AWD, ενώ το κιβώτιο Lineartronic προσφέρει πιο άνετη λειτουργία στις καθημερινές μετακινήσεις.