Δοκιμή: Bajaj Qute - Μatchbox
Μικρό, ταπεινό, ασκητικό θα έλεγα, το Qute της Bajaj προσφέρει μικρογραφία αυτοκινήτου σε κόστος εισαγωγικής μοτοσυκλέτας.
- -
- -
με μια ματιά
Ανήκει στα Quadricycles, δηλαδή στα τετράτροχα οχήματα χαμηλής ισχύος και τελικής ταχύτητας, οπότε δεν το κρίνεις ως αυτοκίνητο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κυβισμός: 216,63 cc
Ισχύς: 13 PS
Ροπή: 19,55 Nm
Ρεζερβουάρ: 8 lt
Κατανάλωση: 3,3 lt/100 km
Βάρος: 446 kg
Tελική ταχύτητα: 70 km/h
Μήκος: 1.652 mm
Πλάτος: 1.312 mm
Ύψος: 810 mm
Μεταξόνιο: 1.925 mm
Τιμή: € 5.490
Το Qute, αλλά και τις μοτοσυκλέτες της Bajaj θα βρείτε στο δίκτυο πωλήσεων της ΚΤΜ. Περισσότερες πληροφορίες στο KTM Central Store (Πλαταιών 4-6, Αθήνα), αλλά και στο επίσημο site της εταιρείας www.bajaj.gr
γλυκά
- Κεφάτο σχεδιαστικά
- Απλότητα
- Διαστάσεις
- 4θεσια καμπίνα
- Χώροι
- Απόδοση (για τα κυβικά του)
- Συμπεριφορά
- Κατανάλωση
- Συντήρηση
- Τιμή
ξινά
- Ασφάλεια
- Επιδόσεις
- Εξοπλισμός
- Θόρυβος
Στην πρώτη ματιά θα χαμογελάσεις, άλλωστε στο προκαλεί η εικόνα
του, αλλά και η αφήγηση της ονομασίας του. Το Qute της Bajaj
ακούγεται και είναι χαριτωμένο, οπτικά φτιάχνει διάθεση στον θεατή
και ακόμα περισσότερο αν το ζήσεις από μέσα. Μια γεύση από παλιά,
μια επιστροφή στην παιδικότητα, μια διαφορετική πρόταση μετακίνησης
πολύ μακριά από τα σημερινά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν αναμεσά μας.
Μα θα αναρωτηθεί κανείς, δεν είναι αυτοκίνητο; Αμ δε!
Θα δείχνεις σαν αυτοκίνητο, αλλά δεν θα είσαι…
Εν έτει 2020 που έχουμε καλομάθει στη τετράτροχη μετακίνηση σε ένα συρφετό gadget ψυχαγωγίας και συστημάτων ασφαλείας, το Qute αντιστέκεται χαριτωμένα και με αυτοπεποίθηση. Άλλωστε δεν κυνηγάει νόρμες Euro6 ή τα εύσημα πιστοποίησης ΕuroNCAP. Αν το έκανε δεν θα είχε την τύχη με το μέρος του με καμιά έγκριση τύπου και όχι να κυκλοφορήσει στους δρόμους δεν θα μπορούσε, αλλά ούτε καν να εισαχθεί σε χώρες της ΕΕ. Τι είναι λοιπόν το Qute;
Προέρχεται από την Bajaj, τον Ινδό ανερχόμενο κατασκευαστή που κατέχει την νούμερο ένα θέση στον κόσμο στις τρίτροχες μοτοσυκλέτες και την 3η θέση στις μοτοσυκλέτες γενικότερα. Ένα δείγμα της ραγδαίας ανάπτυξης της Bajaj, μεταξύ άλλων δραστηριοτήτων της, είναι ότι στις εγκαταστάσεις της φιλοξενεί μονάδες παραγωγής μοτοσυκλετών της αυστριακής KTM.
Η περίπτωση Qute είναι ένα project που μελετήθηκε σε μια συνεργασία που είχε με Renault - Nissan, στην προσπάθεια να προσφέρουν ένα μικρό όχημα που δεν θα εκπέμπει παραπάνω από 100 gr/km CO2 και θα καταναλώνει 3,3 lt /100 km. Είναι τετράτροχο αλλά όχι αυτοκίνητο. Συμπαγές, ελαφρύ, τετράπορτο όπως ένα αυτοκίνητο με επαρκή χώρο για τέσσερις επιβάτες ή δυο και αποσκευές. Το Qute πληροί τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές EURO4, ως προς τα δεδομένα των Quadricycles. Ανήκει δηλαδή στην κατηγορία L7e-CP, στα τετράτροχα οχήματα - μικροαυτοκίνητα για μεταφορά επιβατών, ένα παρακλάδι της οικογένειας των τρίκυκλων - τετράκυκλων μοτοσικλετών (κοινώς «γουρούνες»). Εγκυκλοπαιδικά, η κατηγορία Quadricycles υπάρχει στην Ευρώπη περίπου 30 χρόνια (σήμερα κυκλοφορούν περισσότερα από 3.000.000), στις ΗΠΑ από το 1988 και στον Καναδά από το 2000.
Για να ενταχθεί το Qute στα Quadricycles δεν πρέπει να ξεπερνά τα 450 κιλά και έτσι δίνεται η εξήγηση του σπαρτιάτικου εξοπλισμού. Ξεχάστε τις πολυτέλειες και απολαύστε τη λογική του αναγκαίου. Το air condition είναι άγνωστη λέξη, εδώ απουσιάζει το καλοριφέρ! Τουλάχιστον υπάρχει ένα ανεμιστηράκι στα σωθικά του ταμπλό που στέλνει αέρα στο παρμπρίζ, για να μην θολώνει το λιλιπούτιο σύμπαν του. Κατά τα άλλα μια σκάλα στον μοναδικό υαλοκαθαριστήρα με το ενσωματωμένο σύστημα πλύσης, ένα σκιάδιο μόνο για τον οδηγό, πλαφονιέρα με διακόπτη και συρόμενα παράθυρα προς δυο κατευθύνσεις, που μαζί με δυο αεραγωγούς στις μπροστινές κολώνες, εξασφαλίζουν τον εξαερισμό στην καμπίνα.
Μια καμπίνα πραγματικά ευρύχωρη για τέσσερις ενήλικες και ο μόνος συμβιβασμός είναι ο τρόπος που θα μπεις - βγεις από τα στενά ανοίγματα. Εντάξει και η ερωτική σχέση που αποκτάς με τον διπλανό σου. Όταν οι πόρτες ανοίγουν αποδεικνύουν την ευκαμψία τους, που εξαφανίζεται ευτυχώς με την ασφάλιση του μεντεσέ και φυσικά δεν υπάρχει κεντρικό κλείδωμα. Ζώνες υπάρχουν και για τους τέσσερις, αλλά όχι προσκέφαλα στα μινιόν καθίσματα, φυσικά ούτε κατά διάνοια υποψία για αερόσακους. Τα καθίσματα είναι μικρού μεγέθους, ρυθμίζεται μόνο του οδηγού, αλλά έχουν ταλέντο! Τα μπροστινά έδρανα σηκώνονται και εμφανίζεται χώρος αποθήκευσης, ενώ στα πίσω καθίσματα οι πλάτες πέφτουν και δημιουργούν χώρο αποσκευών. Ο επίσημος όμως, βρίσκεται εμπρός και ξεκλειδώνοντας με το κλειδί το πλαστικό καπό, αποκαλύπτεται ένας χώρος που μπορεί να φιλοξενήσει έως 20 κιλά. Αν αναζητάτε επιπλέον λύσεις, η Bajaj προσφέρει για το Qute σχάρα οροφής με ανώτατο φορτίο βάρους τα 30 κιλά. Το συνολικό ωφέλιμο φορτίο δεν πρέπει να ξεπερνά τα 300 κιλά σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Επιπλέον πρακτικές θήκες θα βρείτε στις πόρτες, αλλά και δυο ταμπούκια στο ταμπλό που κλειδώνουν, ενώ πάνω από τα πόδια του συνοδηγού κρύβεται επιμελώς η ρεζέρβα (κανονικός τροχός).
Στο κέντρο του ταμπλό ένας ευανάγνωστος πίνακας οργάνων προσφέρει το αναλογικό ταχύμετρο και συμπληρώνει την πληροφόρηση με ενδεικτικές λυχνίες και digital οθόνη για καύσιμα, trip computer και σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων. Αν θέλει κανείς συνδεσιμότητα και πλοήγηση, θα την έχει από το προσωπικό του smartphone, με το Qute να …κερνάει πρίζα φόρτισης και θύρα USB. Δεν θα σε αφήσει όμως χωρίς την στοιχειώδη ηχητική ψυχαγωγία με το μικρό ραδιόφωνο να προσφέρει Aux, να αναπαράγει MP3 και τηλεχειριστήριο για ευκολία. Μην περιμένετε θαύματα βέβαια από το μικρό ηχείο, σε συνδυασμό με την παντελή απουσία ηχομόνωσης. Παρεμπιπτόντως, στο Qute της δοκιμής η αντιπροσωπεία είχε τοποθετήσει ηχομονωτικό στην περιοχή του κινητήρα με κομψή εφαρμογή και ευεργετικά αποτελέσματα, όμως ο θόρυβος δεν παύει να πρωταγωνιστεί. Και αν αναρωτιέστε που βρίσκεται αυτή η ψυχή που τον δημιουργεί, σε πρώτη φάση θα σας πούμε κάτω από τα πίσω καθίσματα και η πρόσβαση γίνεται με το γνωστό μοναδικό κλειδί, ξεκλειδώνοντας τον …προφυλακτήρα!
Πατ Qute…
Τώρα πόσο σβέλτο μπορεί να είναι, με έναν κινητήρα μονοκύλινδρο 216,63 cc και 13 ίππους απόδοσης, είναι ένα ερώτημα που μόνο αν βρεθείς πίσω από το τιμόνι παίρνεις απάντηση. Πρακτικά δεν περιμένεις πολλά, όμως μιλάμε για κατασκευή 446 kg και αυτό κάπως σώζει την κατάσταση. O κινητήρας του είναι 4βάλβιδος twin spark, με ηλεκτρονικό ψεκασμό, μίζα και υγρόψυξη, δεδομένα που συντελούν σε απροβλημάτιστη λειτουργία και την πιστότητα στην απόδοση. Μην περιμένετε δηλαδή απαρχαιωμένη λειτουργία, δυσκολία στην εκκίνηση, υπερθερμάνσεις και πτώση στην απόδοση. Οι 13 ίπποι είναι λίγοι, αλλά θα είναι πάντα πρόθυμοι να προσφέρουν υπηρεσίες.
Αν το κρίνεις σαν αυτοκίνητο, απλά θα το αδικήσεις, να το πω ευγενικά. Αν το δεις όμως σαν ένα ξεχωριστό είδος μετακίνησης, για συνοικιακές ανάγκες, το Qute είναι ένας ευέλικτος χαριτωμένος εργάτης που εκπλήσσει με τον τρόπο του. Στην απουσία μεγάλων λεωφόρων και δρόμων ταχείας κυκλοφορίας πετάει τη σκούφια του και πρακτικά είναι το μόνο πεδίο που θα νιώσει σαν ψάρι εκτός νερού. Αφήνεις την αίσθηση της ακοής να σε οδηγήσει σε συμπεράσματα, θυμίζει περίπου ένα τετράχρονο νοικιαρικο καρτ στο ύφος λειτουργίας και λιγότερο στον τρόπο που επιταχύνει. Άλλωστε εδώ υπάρχει 5άρι σασμάν σειριακής λογικής, χωρίς να ξεχνάμε τον συμπλέκτη. Σπρώχνεις και ανεβάζεις, τραβάς και κατεβάζεις και η αίσθηση είναι ευχάριστη, αρκεί να θυμάσαι τη διαδικασία. Φυσικά υπάρχει και όπισθεν στην τελευταία τραβηχτή θέση (με δαχτυλίδι ασφαλείας).
Στις τρεις πρώτες σχέσεις νιώθεις υπαρκτή την επιτάχυνση, αλλά όσο ανεβάζεις στροφές ψηλότερα από τις 5.500 rpm, απλά ακούς το μοτέρ ψηλά, χωρίς αποτέλεσμα. Πρέπει να περάσεις στην επόμενη σχέση. Ακόμα και αν νιώθεις ότι κρεμάει, άσε τα 19,55 Nm ροπής (στις 4.000 rpm) να δείξουν φιλότιμο. Θα σε αποζημιώσει αρκεί να μην ανηφορίζει η διαδρομή και το ξελιγώσεις. Όταν κουμπώσει η 5η κάποια στιγμή θα διαπιστώσεις ότι μετα τα 70 km/h επεμβαίνει ο ηλεκτρονικός κόφτης. Καλά είναι, δεν χρειάζονται παραπάνω για τη χρήση που προορίζεται. Η αναρριχητική ικανότητα είναι εξαιρετική με 1η σχέση, ενώ τα 180 mm από το έδαφος, θα το βγάλουν και εκτός ασφάλτου με άνεση. Όχι για off road χρήση, αλλά δεν θα αγχωθεί να κινείται σε χωματόδρομους. Με μήκος μόλις 1.652 mm, πλάτος 1.312 mm και κύκλο στροφής 3,5 m, σύντομα αντιλαμβάνεσαι ότι μόνο οι μοτοσυκλέτες μπορούν να το συναγωνιστούν σε ευελιξία. Αναστροφές για πλάκα και παρκάρισμα στο πουθενά είναι καθημερινότητα για ένα Qute. Το τύπου μονοκοκ πλαίσιο, η ανεξαρτησία της ανάρτησης και οι ακροβολισμένοι τροχοί 12’’ με το ψωμωμένο 70άρι προφίλ, δείχνουν ικανός συνδυασμός για προσφορά πειστικής συμπεριφοράς. Παραδόξως στρίβει! Αν το εμπιστευτείς θα διαπιστώσεις ότι το στενόμακρο στιλάκι του, ελίσσεται με ευκολία, δεν παίρνει υπερβολικές κλίσεις, δεν το λες ασαφές και ακολουθεί τις εντολές σου. Διπλά ψαλίδια εμπρός με αντιστρεπτική και ημιυστερούντες βραχίονες πίσω δίνουν καλά διαπιστευτήρια συμπεριφοράς, τόσο όσον αφορά το αποτέλεσμα όσο και την άνεση. Το Qute απορροφά λακκούβες και κακοτεχνίες, χωρίς δυσάρεστους θορύβους, τριγμούς και ταρακουνήματα. Δεν το λέμε μαγικό χαλί, αλλά η ανάρτηση δουλεύει και δεν δείχνει φτηνιάρικη στη συμπεριφορά της. Ακόμα και στην υπερβολή σπανίως θα γλιστρήσει ώστε να σε αιφνιδιάσει και αν συμβεί πρέπει να το υποστηρίζει το τερέν. Και πάλι όμως οι αντιδράσεις του είναι οι προβλεπόμενες ώστε να μην το κλειδώσεις τρομοκρατημένος στην άκρη του δρόμου. Εντάξει, υποβοήθηση σε τιμόνι και φρένα είναι στη σφαίρα της φαντασίας, αλλά ούτε που ενοχλούν. Το τιμόνι θα καταλάβεις μόνο στατικά ότι είναι μηχανικό, ενώ με λίγο παραπάνω πίεση στο φρενάρισμα τα 4 ταμπούρα των 180 mm θα το επιβραδύνουν αποτελεσματικά και με θετική αίσθηση. Φυσικά ABS …γιοκ!
Και μέσα σε όλα αυτά σημειώστε μια κατανάλωση από 2,8 έως 3,5 lt/100 km κάτι που με τα 8 λίτρα του ρεζερβουάρ σημαίνει ότι τα 250 km αυτονομίας είναι στο ρεπερτόριο του. Μπορεί να είναι basic να μην υπόσχεται λαγούς με πετραχήλια, όμως έχει τα δεδομένα να προσφέρει στην μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της απαλλαγής από περιττά έξοδα, ενώ ταυτόχρονα δείχνει φιλικό προς πεζούς, μοτοσυκλετιστές και ποδηλάτες.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ
συμπέρασμα
Το Qute δεν ήρθε να μας πει ότι ανήκει στα αυτοκίνητα, αλλά ως εναλλακτική απλότητας. Πρακτικά πρόκειται για χρηστικό εργαλείο απρόσμενα ευέλικτο και ευρύχωρο, για μεταφορά 4 επιβατών ή εμπορευμάτων σε κοντινές αποστάσεις. Δηλώνει τετράτροχο, θυμίζει αυτοκίνητο ή μάλλον μιμείται το αυτοκίνητο, χωράει να περάσει από την τρύπα της βελόνας και να παρκάρει εκεί που θα ψαχνόταν ένα Smart. Οι επιδόσεις σε συνδυασμό με ενεργητική και παθητική ασφάλεια χωλαίνουν για τα σημερινά δεδομένα, γι’ αυτό και ως μέλος της κατηγορίας τετράτροχα μικροαυτοκίνητα (L7e-C) δεν καυχιέται ότι τη βρίσκει σε μεγάλες λεωφόρους ή συχνάζει σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.
Φανταστείτε το όμως για συνοικιακή χρήση, σε ιδιαίτερες περιοχές με περιορισμό της κυκλοφορίας αυτοκινήτων (π.χ. Σπέτσες), σε καθημερινή κυκλοφορία στον δακτύλιο, για ένα συμπλήρωμα της εξοχικής κατοικίας, για μια φτηνή λύση μετακίνησης με τέσσερις τροχούς, όταν δεν ικανοποιεί τις ανάγκες π.χ. μια «γουρούνα». Χαμηλό κόστος συντήρησης, χαμηλά πάγια, αστεία κατανάλωση το συνοδεύουν. Υπάρχουν λόγοι για να δει κανείς το Qute ζεστά, αρκεί να βγάλει τη λογική και τις ρεαλιστικές ανάγκες σε προτεραιότητα.