Δοκιμή: Mazda MX-30 - Το ηλεκτρικό crossover με τη δελεαστική τιμή
Η Mazda βλέπει την Ηλεκτροκίνηση από άλλη σκοπιά και επικεντρώνεται στο στυλ και την εμπειρία
- -
- -
Αν κάτι χαρακτηρίζει τη Mazda, είναι πως κάνει τα πάντα με τον δικό της, ιδιαίτερο τρόπο. Δεν ακολουθεί πεπατημένες λύσεις. Αντίθετα σχεδιάζει τις ιδέες της σε λευκό χαρτί, τις υλοποιεί μελετημένα και τις υποστηρίζει μέχρι τέλους, με επιχειρήματα. Μια τέτοια περίπτωση είναι και το MX-30, το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής.
Μην παρασύρεστε από την ονομασία “MX”, καμία σχέση με το MX-5 ή τα MX-3 και MX-6 του παρελθόντος. Το ηλεκτρικό crossover μπορεί να έχει κουπέ σιλουέτα, αλλά δεν είναι σπορ. Η ονομασία ωστόσο δεν είναι το μόνο που δανείζεται το MX-30 από την σπορ παράδοση της Mazda. Οι περισσότεροι θα θυμάστε τις πίσω πόρτες του RX-8, οι οποίες άνοιγαν ανάποδα! Όπως ακριβώς και στο μοντέλο που δοκιμάζουμε εδώ. Η συνολική σχεδίαση πάντως ενστερνίζεται την πρόσφατη έκφραση της φιλοσοφίας Kodo, με καθαρές και απλές γραμμές χωρίς περιττά στοιχεία. Στοιχεία που κεντρίζουν το μάτι είναι η δυναμική εμπρός όψη, η έντονη κλίση της οροφής προς τα πίσω και τα τρισδιάστατα πίσω φωτιστικά σώματα.
Με λίγα λόγια, ενώ οι περισσότεροι κατασκευαστές επιλέγουν κλασικά χάτσμπακ ή SUV αμαξώματα για τις ηλεκτρικές τους προτάσεις, η Mazda τολμά με ένα crossover που θυμίζει κουπέ σε εμφάνιση.
Αν νομίζετε πως η διαφορετική προσέγγιση των Ιαπώνων σταματά στην αισθητική, πέφτετε έξω. Η σημαντικότερη “διαφωνία” τους σε σχέση με τους περισσότερους ανταγωνιστές στον στίβο της Ηλεκτροκίνησης, αφορά τη μπαταρία. Αντί να μπουν στο κυνήγι της μεγάλης αυτονομίας, επέλεξαν ένα κόμπακτ πακέτο που αρκεί για διαδρομές 200 km με μία πλήρη φόρτιση - έως 265 στην πόλη.
Η επιχειρηματολογία τους; Κατέληξαν στο συγκεκριμένο μέγεθος μετά από έρευνα αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων που προκύπτουν από τον κύκλο ζωής ενός μοντέλου, συνυπολογίζοντας την παραγωγή, τη χρήση και την ανακύκλωση. Σύμφωνα με το αποτέλεσμα της έρευνας, όσο μικρότερη είναι μία μπαταρία, τόσο μειωμένες είναι και οι εκπομπές ρύπων που ακολουθούν ένα ηλεκτρικό μοντέλο σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του. Η χωρητικότητα των 35,5 kWh είναι σύμφωνα με τους Ιάπωνες τεχνικούς ιδανική για να διατηρήσουν την ισορροπία όσον αφορά τους ρύπους, την αυτονομία αλλά και το χαμηλότερο βάρος προς όφελος της οδικής συμπεριφοράς.
Στην οδήγηση, το MX-30 είναι ευχάριστο και αποτελεσματικό. Η ανάρτηση ισορροπεί ιδανικά μεταξύ της άνεσης και του κρατήματος. Είναι όσο σφικτή χρειάζεται για να ελέγχει τις κινήσεις του αμαξώματος και όσο ενδοτική απαιτείται για να απορροφά σωστά ανωμαλίες και ατέλειες του δρόμου.
Αν το πιέσεις σε στροφές θα αντιδράσει όπως ένα ισχυρό προσθιοκίνητο, γλιστρώντας στιγμιαία με το εμπρός μέρος μέχρι να επέμβουν τα ηλεκτρονικά και να επαναφέρουν την τάξη, χωρίς δράματα ή απότομες αντιδράσεις. Το τιμόνι προσφέρει αμεσότητα και πληροφόρηση και τα φρένα διακρίνονται σε δύναμη και αίσθηση, παρά τη λειτουργία που ανακτά ενέργεια κατά το φρενάρισμα για τη φόρτιση της μπαταρίας. Μπορείς μάλιστα να ρυθμίσεις τη ένταση της ανάκτησης κατά το ρολάρισμα ή την επιβράδυνση, μέσω των δυο paddles στο τιμόνι (+ και -) που θυμίζουν χειριστήρια αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων.
Η εντύπωση που σου δίνει οδηγικά το ΜΧ-30 είναι αυτή ενός, όχι σπορ αλλά πολύ καλοστημένου και γρήγορου crossover. Και είναι γρήγορο, αφού χρειάζεται 9,7 sec για τα πρώτα 100 km/h από στάση. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 140 km/h προς όφελος της αυτονομίας, η οποία στην πράξη πλησιάζει τα 200 km με μία φόρτιση, χωρίς ιδιαίτερα οικονομική οδήγηση. Δεν είναι τόσο οι 143 ίπποι αλλά τα 265 Nm ροπής που αποδίδει ο ηλεκτροκινητήρας, που δίνουν αυτή την αίσθηση της άμεσης και γραμμικής επιτάχυνσης. Αξιοσημείωτος είναι και ο ήπιος ήχος από τα ηχεία κατά την επιτάχυνση, που μιμείται βενζινοκινητήρα και σε βοηθά να αντιλαμβάνεσαι καλύτερα την ταχύτητα του οχήματος.
Γενικά η καμπίνα είναι ήσυχη, ποιοτική και προσεγμένη σε διάκοσμο. Τα υλικά και η συναρμογή είναι στο γνωστό, ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο που μας έχει συνηθίσει η Mazda.
Ευχάριστη νότα, τόσο σαν σκέψη όσο και ως υλοποίηση, είναι η χρήση φελλού στην κονσόλα και στις εσωτερικές χειρολαβές, ενός οικολογικού υλικού το οποίο οι Ιάπωνες επεξεργάστηκαν και χρησιμοποίησαν με εξαιρετικό τρόπο! Σύμφωνα με τη Mazda, ο φελλός συλλέγεται χωρίς υλοτόμηση από το φλοιό των δέντρων, ενώ οι επενδύσεις των θυρών προέρχονται από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια!
Στο επάνω μέρος του ταμπλό εξέχει η οθόνη 8,8’’ του συστήματος Mazda Connect που χειρίζεται από έναν περιστροφικό διακόπτη και 4 μπουτόν στην κονσόλα και υποστηρίζει την ενημέρωση, την πλοήγηση, την ψυχαγωγία και τη συνδεσιμότητα smartphone μέσω Apple CarPlay και Android Auto. Πιο χαμηλά υπάρχει μια ακόμη οθόνη7 ιντσών, η οποία είναι αφής και ελέγχει το σύστημα κλιματισμού.
Οδηγός και συνοδηγός απολαμβάνουν ένα πολύ μοντέρνο ευχάριστο περιβάλλον, καθώς και περίσσεια άνεση. Δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο και για τους πίσω επιβάτες.
Η είσοδός τους δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη παρά τις αντίθετα ανοιγόμενες πίσω πόρτες και την απουσία κεντρικής κολώνας - η έξοδος από την άλλη είναι πολύ πιο εύκολη - ενώ και τα παράθυρα είναι πολύ μικρά. Οι χώροι επίσης δεν είναι αυτοί που περιμένεις από ένα crossover με μήκος 4,4 m, βολεύουν πάντως με αρκετή άνεση δύο ενήλικες με ύψος έως 1,75 m - ο τρίτος θα δυσκολευτεί να βολευτεί λόγω του κεντρικού τούνελ. Ο χώρος αποσκευών ικανοποιεί πάντως με τη χωρητικότητα 366 λίτρων και το τετραγωνισμένο, εύκολα εκμεταλλεύσιμο σχήμα του.
Ένα από τα θετικά του ΜΧ-30, είναι η τιμή του που το καθιστά ένα από τα πιο προσιτά ηλεκτρικά crossover. Ξεκινά από 37.590 € και με την κρατική επιδότηση πέφτει στα 33.045 €, μείον άλλα 1.000 € αν έχεις παλιό αυτοκίνητο για απόσυρση. Όποια έκδοση κι αν επιλέξεις, είτε τη βασική GT είναι τη GT Plus με κάποιο από τα προαιρετικά πακέτα Luxury Modern (της δοκιμής μας), Luxury Vintage ή Premium, ο εξοπλισμός είναι πλούσιος έως πολυτελής.
γλυκά
- Στυλ μέσα – έξω
- Ποιότητα κατασκευής
- Οδική συμπεριφορά
- Εξοπλισμός άνεσης & ασφάλειας
- Τιμή
ξινά
- Αυτονομία μπαταρίας
- Πρακτικότητα
Ενδεικτικά, στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις είναι στοιχεία όπως το head-up display, το infotainment Mazda Connect 8,8’’, ο αυτόματος κλιματισμός με οθόνη 7’’, οι ζάντες αλουμινίου 18’’, η κάμερα οπισθοπορείας, ο προσαρμοζόμενος αυτόματος πιλότος με βάση το προπορευόμενο όχημα και τις διαγραμμίσεις, καθώς και τα συστήματα ειδοποίησης & υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, ειδοποίησης απόσπασης του οδηγού, ελέγχου νεκρών σημείων και αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας. Ειδικά οι τεχνολογίες υποβοήθησης του οδηγού συνέβαλαν σημαντικά στην κορυφαία διάκριση ασφάλειας 5 αστεριών από τον Euro NCAP.
Όσο για τη φόρτιση της μπαταρίας, ο κατασκευαστής ανακοινώνει χρόνο 36 λεπτά σε ταχυφορτιστή 50 kW για να φτάσει η μπαταρία από το 20% στο 80%, ή 3 ώρες σε wallbox 6,6 kW. Στην πράξη είδαμε πως η πλήρης φόρτιση σε τριφασική οικιακή πρίζα σούκο διαρκεί λίγο πάνω από 14 ώρες.
συμπέρασμα
Τελικά, σε ποιον απευθύνεται το MX-30; Δεν είναι το πιο πρακτικό ηλεκτρικό ούτε διακρίνεται για την αυτονομία του. Όπως είπαμε και στην αρχή όμως, η Mazda κάνει τα πάντα με τον δικό της, ιδιαίτερο τρόπο. Και η πρότασή της απευθύνεται στον αγοραστή της premium κατηγορίας, που θέλει ένα μοντέρνο, ξεχωριστό, ποιοτικό, σβέλτο και ευχάριστο στην οδήγηση ηλεκτρικό για τις καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη. Στοιχεία που το MX-30 καλύπτει με άνεση και στυλ.
ΦΩΤΟ: ΕΥΗ ΠΕΡΡΑΚΗ