Δοκιμή: JEEP Renegade 4xe S: Παντός εδάφους και με ηλεκτρική αυτονομία 50 Km!
Το θρυλικό Jeep Renegade αποκτά υβριδικό και φιλικό προς το περιβάλλον χαρακτήρα, σεβόμενο όμως τις ρίζες του!
- -
- -
με μια ματιά
Η plug-in έκδοση του Renegade συνδυάζει τις καλές επιδόσεις, με αυξημένη ηλεκτρική αυτονομία, που με τη σειρά της συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της κατανάλωσης
Σήμερα, το λανσάρισμα ενός μοντέλου που κάνει χρήση plug-in τεχνολογίας δεν αποτελεί είδηση. Όμως, στην περίπτωση της Jeep είναι σημαντικό νέο, αφού στο αμάξωμα των Renegade και Compass παρουσίασε για πρώτη φορά τη δική της εκδοχή ενός υβριδικού συστήματος. Η ανάγκη για μείωση του μέσου όρου της εκπομπής ρύπων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες οδήγησε και τη Jeep σε αυτή την απόφαση. Μάλιστα, στην αμερικανική εταιρεία δείχνουν έντονη στροφή προς τις πράσινες τεχνολογίες, αφού στοχεύουν έως το 2022 όλα τα μοντέλα της να διαθέτουν τουλάχιστον μία υβριδική ή ηλεκτρική έκδοση. Η πρώτη μας επαφή με μοντέλο της Jeep που κάνει χρήση plug-in τεχνολογίας, έγινε στο αμάξωμα του Renegade. Του σκληροτράχηλου B-SUV, το οποίο μέχρι και σήμερα στη νεότερη γενιά του εξακολουθεί να διακρίνεται για τις εκτός δρόμου δυνατότητες του. Μάλιστα, ανάμεσα στις τρεις εκδόσεις που είναι διαθέσιμο, στα χέρια μας είχαμε αυτή με την ονομασία 4xe S. Μπορεί να μην σας φέρνει κάτι στο μυαλό, αλλά η αλήθεια είναι πως μαρτυρά την ύπαρξη 240 ίππων κάτω από το εμπρός καπό!
Υβριδικό, αλλά πιστό στην παράδοση
Το υβριδικό σύστημα της Jeep αποτελείται από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης και δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο βενζινοκινητήρας έχει χωρητικότητα 1.300 cc και στη περίπτωση της έκδοσης S αποδίδει 180 ίππους και 270 Nm ροπής. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι ανήκει στη νέα οικογένεια κινητήρων της FCA, των Global Small Engine, και είναι εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένος από αλουμίνιο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να ζυγίζει μόλις 106 κιλά! Σε αυτόν, έχει ενσωματωθεί ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας στο ιμάντα ψύξης βελτιώνοντας την ισχύ στον θερμικό κινητήρα, αλλά παράλληλα βελτιστοποιώντας την οικονομία και την αποδοτικότητα. Ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας τοποθετήθηκε στον πίσω άξονα με ενσωματωμένο διαφορικό (e-axle), ο οποίος με τη σειρά του αποδίδει 60 επιπλέον ίππους και 250 Nm ροπής, κάτι που σημαίνει ότι η κίνηση μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς. Όσον αφορά την παροχή ενέργειας φροντίζει μία μπαταρία λιθίου 400V και χωρητικότητας 11,4 kWh. Η παρουσία της είναι αυτή που επιτρέπει στο plug-in Renegade να κινηθεί για 50 χιλιόμετρα αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας. Στην περίπτωση του Renegade είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι η μπαταρία έχει τοποθετηθεί κάτω από την πίσω σειρά καθισμάτων. Και μάλιστα μέσα σε ένα ατσάλινο περίβλημα, διαθέτοντας ξεχωριστό σύστημα ψύξης για να διατηρείται η ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας της. Η επιλογή τοποθέτησης αποδεικνύεται εξαιρετικά σημαντική, αφού η προσθήκη της μπαταρίας δεν επηρεάζει σημαντικά το Renegade σε χωροταξικό επίπεδο, χάνοντας μόλις 20 lt από το χώρο αποσκευών. Πλέον προσφέρει 330 lt, ενώ στα πίσω καθίσματα μπορούν να φιλοξενηθούν τέσσερις ενήλικες με άνεση.
Δεν «φωνάζει» την ταυτότητα του
Η τεχνολογία και ο διττός χαρακτήρας που κρύβει το Renegade κάτω
από το αμάξωμα του δεν είναι ευδιάκριτος με την πρώτη ματιά.
Ουσιαστικά, το αντιλαμβάνεσαι από τα διακριτικά
4xe και τις δύο τάπες αριστερά και δεξιά στο πίσω μέρος.
Μία για την αντλία της βενζίνης και ακόμα μία για τη φόρτιση της
μπαταρίας… Διακριτική και πιο ψαγμένη πινελιά είναι οι μπλε γραμμές
στο λογότυπο Jeep. Στο εσωτερικό του κάθεσαι άνετα, με τα πάντα
σωστά τοποθετημένα, την ώρα που εξαιρετική είναι η ορατότητα
εμπρός. Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, ενώ μπροστά στον
οδηγό ξεχωρίζει ο πίνακας με τα αναλογικά όργανα. Μάλιστα, είναι
χαρακτηριστικό ότι απέναντι του έχει το παραδοσιακό στροφόμετρο,
δίπλα ένα δείκτη για τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας και στο μέσο
μία οθόνη TFT για τις υπόλοιπες πληροφορίες.
Ο… ψηφιακός του χαρακτήρας αναδεικνύεται από την οθόνη αφής των
8,4’’ με το σύστημα πολυμέσων Uconnect. Στην έκδοση S το επίπεδο
εξοπλισμού είναι κορυφαίο και ουσιαστικά δεν σου λείπει τίποτα.
Το Renegade 4xe προσφέρει όλα τα προηγμένα συστήματα
υποβοήθησης οδήγησης, όπως ενεργό σύστημα αποφυγής
σύγκρουσης και ακούσιας αλλαγής λωρίδας, επόπτευσης τυφλής γωνίας,
σύστημα αναγνώρισης πινακίδων ορίων ταχύτητας και αναγνώρισης
κόπωσης του οδηγού. Η… ευχάριστη σπαζοκεφαλιά ξεκινάει με τις
δυνατότητες εξατομίκευσης, αναφορικά με τα προγράμματα
οδήγησης και της υβριδικής λειτουργίας του συνόλου.
Ξεκινώντας από το Jeep Selec-Terrain, ο οδηγός έχει στη διάθεση του
τέσσερα προγράμματα. Τα Auto, Sport, Snow, Sand/Mud, ανάλογα με τις
επιφάνειες στις οποίες κινείται. Παράλληλα, υπάρχει δυνατότητα
προγραμματισμού της τετρακίνησης, με τα 4WD Lock και 4WD Low. Στην
πρώτη περίπτωση εμπλέκει μόνιμα την τετρακίνηση σε ταχύτητας έως 15
km/h ανάμεσα στους δύο άξονες. Ενώ το πρόγραμμα Low είναι για
ακραίες συνθήκες αξιοποιώντας στο μέγιστο τα αποθέματα ροπής και
των δύο κινητήρων.
Όλα είναι θέμα προγραμματισμού…
Στην πράξη, το Renegade δικαιολογεί το χαρακτηρισμό του
κορυφαίου εκτός δρόμου B-SUV, αφού δεν είναι απλά τζιπ πόλης με το
μανδύα της Jeep. Τα προγράμματα οδήγησης συμβάλλουν με ηλεκτρονικό,
αλλά πρακτικό τρόπο, με αποτέλεσμα να μπορεί να περάσει σε
σημεία που περισσότερα μοντέλα του ανταγωνισμού θα
σταματούσαν. Βλέπετε, η παρουσία του ηλεκτροκινητήρα στον
πίσω άξονα, εξασφαλίζει ανεξάρτητη διαχείριση της ροπής ανάμεσα
στους δύο άξονες με ιδιαίτερα άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο. Δεν
είναι τυχαίο, πως όλα τα ηλεκτρικά συστήματα του Renegade,
συμπεριλαμβανομένων των μονάδων ελέγχου και των καλωδιώσεων μεταξύ
μπαταρίας και κινητήρα, είναι απόλυτα στεγανά και
αδιάβροχα! Κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να διασχίσει
περάσματα από νερό ύψους 40 εκατοστών! Βέβαια, είναι δεδομένο πως η
Jeep δεν θα είχε πρόβλημα να διατηρήσει στο έπακρο τα off-road
χαρακτηριστικά που διακρίνουν το Renegade.
Το μεγάλο στοίχημα ήταν η λειτουργία του υβριδικού
συνόλου, η οποία αποδεικνύεται εξαιρετική. Καταρχήν,
προσφέρει τρία προγράμματα οδήγησης. Στο υβριδικό, το σύστημα
διαχειρίζεται αυτόματα τη μετάβαση ανάμεσα στον κινητήρα εσωτερικής
καύσης και τον ηλεκτροκινητήρα με στόχο τη μέγιστη απόδοση και
οικονομία. Επιλέγοντας το electric, το Renegade έχει τη δυνατότητα
να κινηθεί με ταχύτητα έως και 130 km/h για 50 km κάνοντας
αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας. Και τέλος, με το
E-Save, υπάρχουν δύο περαιτέρω επιλογές, διατηρώντας το επίπεδο
φόρτισης της μπαταρίας ή φορτίζοντας τη μπαταρία έως και το 80%
μέσω του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του εμπρός τοποθετημένου
ηλεκτροκινητήρα που πλέον έχει ρόλο γεννήτριας! Και η
πραγματικότητα είναι πως το υβριδικό σύνολο λειτουργεί
υποδειγματικά! Αν είσαι αρκετά προσεκτικός με το πεντάλ
του γκαζιού, δεν είναι δύσκολο να ξεπεράσεις τα θεωρητικά 50 km
ηλεκτρικής αυτονομίας που υπόσχεται η Jeep. Μάλιστα, με το σύστημα
ανάκτησης μέσω του συστήματος πέδησης, αλλά και το e-coasting του
οποίου η ένταση της ανάκτησης ρυθμίζεται, εύκολα προσθέτεις μερικά
πολύτιμα χιλιόμετρα στη διάθεση σου. Και αν έρθουν τα… σκούρα, το
passive active φροντίζει να γεμίσει τη μπαταρία με την αρωγή του
θερμικού κινητήρα. Για του λόγου αληθές, αρκεί να σας αναφέρουμε
ότι σε 8 χιλιόμετρα φορτίσαμε περισσότερο από το 10% της
μπαταρίας! Κάτι που αποδεικνύεται στην πράξη εξαιρετικά
βολικό. H φόρτιση της μπαταρίας γίνεται μέσω οικιακής πρίζας σε
λιγότερο από 5 ώρες, ενώ με την εγκατάσταση του easyWallbox η ίδια
διαδικασία απαιτεί λιγότερο από δύο! Μάλιστα, είναι ιδιαίτερα
σημαντικό πω το συγκεκριμένο σύστημα φόρτισης προσφέρεται δωρεάν
μαζί με την αγορά του Jeep Renegade 4xe!
Στους δρόμους και στα… δάση
Κάθε φορά που το Renegade αρχίζει να κινείται, τον πρώτο λόγο
έχει ο ηλεκτροκινητήρας. Η διαδικασία είναι εξαιρετικά ομαλή, ενώ
στο υβριδικό πρόγραμμα αντίστοιχα διακριτικά γίνεται η εναλλαγή
ανάμεσα στη λειτουργία κινητήρα και ηλεκτροκινητήρα. Σε…
ηλεκτρικό mode, στο απομονωμένο και ήσυχο περιβάλλον
συμβάλλει η καλή ηχομόνωση και η άνεση της ανάρτησης. Η διαδρομή
της έχει σαν αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα με τις
κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, αν και σε κάποιες κακοτεχνίες
διαπιστώσαμε κάποιες ξερές αντιδράσεις. Σε κάθε περίπτωση στον
αστικό κύκλο αποδεικνύεται άνετο, ενισχύοντας τον διττό χαρακτήρα
του. Αν επιλέξεις το πρόγραμμα Sport, η παρουσία
του κινητήρα εσωτερικής καύσης και των 240 ίππων δίνει ζωντάνια στο
plug-in Renegade. Τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε μόλις 7,1
sec. Νούμερο πολύ καλό για κατασκευή του είδους. Όμως, το πλέον
εντυπωσιακό στοιχείο είναι η έντονη αίσθηση επιτάχυνσης στις
χαμηλές στροφές ελέω του ηλεκτροκινητήρα. Αναμφίβολα, δεν τρομάζει
με τις επιδόσεις του, αφού δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το βάρος του
αγγίζει τα 1.770 kg, αλλά σίγουρα σου επιτρέπει να κινηθείς αρκετά
γρήγορα.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Ποιότητα κατασκευής
- Χώροι – άνεση
- Ηλεκτρική αυτονομία
- Εκτός δρόμου ικανότητες
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
ξινά
- Θόρυβος κινητήρα στις υψηλές στροφές
Και μάλιστα, με χαμηλό τίμημα σε επίπεδο κατανάλωσης! Μπορεί τα
1,2 lt/100km που αναφέρει η Jeep να μοιάζουν δύσκολη επίδοση, αλλά
χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία μπορεί κανείς να κινηθεί με τιμές
της τάξεως των 4,0 lt/100 km. Αρκεί να χρησιμοποιείτε
παράλληλα τον ηλεκτροκινητήρα! Σε διαφορετική περίπτωση τα νούμερα
αυξάνονται σημαντικά. Αν βρεθείς σε δρόμο με διαδοχικές στροφές το
Renegade θα ξεδιπλώσει το φιλικό χαρακτήρα του. Τα περιθώρια
πρόσφυσης είναι υψηλά, με την τετρακίνηση να συμβάλλει από τη μεριά
της σε αυτό. Αμέσως θα διαπιστώσεις μικρές κλίσεις του αμαξώματος,
αλλά δεν θα σε τρομάξει. Η γενικότερη συμπεριφορά του είναι
ουδέτερη και οι αντιδράσεις του μπροστινού μέρους εύκολα
ελεγχόμενες. Ευχάριστη διαπίστωση είναι η τάση υπερστροφής σε
γλιστερό οδόστρωμα, πάντα στο πρόγραμμα Sport. Σίγουρα, δεν θα
ενθουσιάσει, αφού το στήσιμο του Renegade προσανατολίζεται για κάθε
είδους επιφάνεια και το B-SUV της Jeep δεν είναι μία σπορ
κατασκευή. Θετική εντύπωση αφήνουν τα φρένα, παρά το σύστημα
ανάκτησης, ενώ το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων σαφώς
ενδείκνυται για μετακίνηση στην πόλη. Σε πιο σβέλτους ρυθμούς οι
αλλαγές δεν είναι γρήγορες, ενώ στις ψηλές στροφές έντονος είναι
και ο θόρυβος του κινητήρα.
συμπέρασμα
Η Jeep κάνει δυναμική είσοδο στα μοντέλα που κάνουν χρήση υβριδικής τεχνολογίας, με το Renegade να διαθέτει ένα εξαιρετικά αποδοτικό σύστημα. Η ηλεκτρική του αυτονομία είναι απόλυτα ρεαλιστική και πρακτική, με το σύστημα ανάκτησης να λειτουργεί ευεργετικά και υποδειγματικά. Σε σχέση με τα B-SUV της κατηγορίας μπορεί να υστερεί σε συγκεκριμένους τομείς, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι διαθέτει μοναδικό και απαράμιλλο στιλ. Ενώ παράλληλα παραμένει ένα SUV που δικαιολογεί απόλυτα τον τίτλο του, αφού μπορεί να κινηθεί με την ίδια άνεση σε κάθε είδους επιφάνεια. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως δικαίως θεωρείται ο πατριάρχης της κατηγορίας. Και σήμερα το Renegade είναι σύμφωνο με τις προσταγές της εποχής, όντας πιο φιλικό προς το περιβάλλον και πιο αποδοτικό από ποτέ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ
ΚΑΝΑΤΑΣ