Δοκιμή: Audi A3 Sportback 40 TFSI e - Υβριδικές γενναιοδωρίες
Premium συνήθειες, τεχνολογίες και πακέτο απόδοσης που υπόσχεται και πραγματοποιεί. Οι 204 ίπποι της plug-in έκδοσης Α3 προσφέρουν πολλά, ζητάνε λίγα.
- -
- -
με μια ματιά
Το πολλά υποσχόμενο σε επίπεδο τεχνολογίας Audi A3 Sportback, στην plug-in hybrid μορφή του δίνει λύσεις οικονομίας, οικολογίας και απόδοσης.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Φινέτσα
- Αισθητική
- Ποιότητα
- Τεχνολογίες
- Εξοπλισμός
- Απόδοση
- Επιδόσεις
- Κατανάλωση
ξινά
- Τιμή
- Βάρος
Αν στην επιχειρηματολογία σου πριν από 10-15 χρόνια υποστήριζες ότι τα οχήματα ευρείας παραγωγής θα ταξίδευαν ήσυχα και γρήγορα χωρίς να χρησιμοποιούν θηριώδη μοτέρ, που δεν θα ήταν αποκλειστικά θερμικά, αλλά κυρίως με το 1/3 της κατανάλωσης από αυτά που ήταν τότε επικαιρότητα, μάλλον θα σε κοιτούσαν λοξά και επιφυλακτικά. Για την Audi όμως η τελευταία δεκαετία σήμανε τη μετάβαση στη νέα, ψηφιοποιημένη εποχή της αυτοκίνησης και ως ηγέτης τεχνολογίας, δεν θα μπορούσε να λείπει από τις εξελίξεις. Αντιθέτως, τις καθοδήγησε. Είναι η δεκαετία που η αυτοκινητοβιομηχανία προσαρμόστηκε στις νέες απαιτήσεις για υψηλότερη αποδοτικότητα, άνεση και ασφάλεια και ξεκίνησε μια μεγάλη στροφή προς την ψηφιοποίηση και τον εξηλεκτρισμό. Για να αντιληφθούμε πιο εύκολα το μέγεθος της εξέλιξης, αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στο νέο Audi A3 Sportback 40 TFSI e.
Α3 με απ’ όλα
To αυτοκίνητο που ουσιαστικά δημιούργησε την κατηγορία των
premium compact μοντέλων το 1996, έφτασε στην 4η και νεότερη γενιά
του και πρακτικά δεν αφήνει τίποτα στην τύχη της φήμης του. Η
περίπτωση A3 Sportback 40 TFSI e είναι η σύγχρονη εξέλιξή του και
παντρεύει το παρόν με το μέλλον. Θερμικός κινητήρας με υβριδικό
προφίλ από την συνδυαστική του λειτουργία με τον ηλεκτροκινητήρα
και επαναφορτιζόμενη λειτουργία για αποκλειστική
ηλεκτροκίνηση. Μέχρι να μπούμε στα ενδότερα όμως του «εργοστασίου»
που φωλιάζει κάτω από καπό και πάτωμα, το plug-in hybrid Α3 μας
συστήνεται με την εξελιγμένη πλατφόρμα του MQB evo, η οποία μπορεί
χωρίς μεταβολές να δεχτεί τον εξηλεκτρισμό του μοντέλου. Μην
περιμένετε extreme αλλαγές στην εξωτερική εικόνα που να φέρουν
τούμπα τα δεδομένα. Θυμίζει Α3 με την πρώτη ματιά, και ο δυναμισμός
του προκύπτει εφαρμόζοντας έξυπνα σχεδιαστικά κόλπα. Τα φουσκωμένα
φτερά προσφέρουν καμπύλες και σε συνδυασμό με την εσοχή, το πιο
έντονο βαθούλωμα στις πόρτες δηλαδή, δημιουργούν μια ψευδαίσθηση
συνεχούς κίνησης. Τα φωτιστικά σώματα τριγύρω, έχουν την LED
ταυτότητα στο τσεπάκι τους (εμπρός Matrix LED), δίνουν τη σύγχρονη
πινελιά και τη σχεδιαστική φινέτσα που οφείλει ένα μοντέρνο και
επίκαιρο Audi.
Στο σαλόνι η φινέτσα, η υψηλή ποιότητα και η προσεγμένη λεπτομέρεια ξεχωρίζει, κάτι αναμενόμενο για Audi. Το πιλοτήριο διαχωρίζει τη θέση του από την πλευρά του συνοδηγού με τον οδηγό να απολαμβάνει την αποκλειστικότητα δυο αεραγωγών για προσωπική χρήση. Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός από τη βασική έκδοση, με μικρή παραμετροποίηση, ενώ το γνωστό Audi virtual cockpit την πολλαπλασιάζει προσθέτοντας διάφορες λειτουργίες, όπως για παράδειγμα απεικόνιση του συστήματος πλοήγησης. Οι ανάλογες τροποποιήσεις στην ενημέρωση απεικονίζονται στο μετρητή ισχύος του ψηφιακού πίνακα οργάνων, ώστε ο οδηγός να μπορεί να βλέπει πότε κινείται οικονομικά ή ενεργοβόρα. Φυσικά και υπάρχει αναλυτική ενημέρωση για την ανάκτηση της ενέργειας που φτάνει στις μπαταρίες, ενώ μέσω των επιλογών Battery Hold και Battery Charge μπορείς να επιλέξεις εάν θέλεις να κρατήσεις ενέργεια ή να φορτίσεις την μπαταρία μέσω του βενζινοκινητήρα. Η οθόνη αφής των 10,1 ιντσών στη κεντρική κονσόλα είναι πρόσωπο με το ταμπλό, χωρίς να κρέμεται ή να αναδύεται. Φυσικά, υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης μέσω της εφαρμογής myAudi, του Apple CarPlay ή του Android Auto. Φυσικά οι πρακτικές θήκες υπάρχουν, αλλά ο πλουραλισμός τους έπεσε στο βωμό της σχεδίασης.
H ασφάλεια σε ένα Audi είναι στις προτεραιότητες και το πλήθος προνοητικών συστημάτων ασφάλειας που περιλαμβάνονται στο βασικό εξοπλισμό. Για παράδειγμα το σύστημα Audi pre sense, στο οποίο η κάμερα συνεργάζεται με το μπροστινό ραντάρ επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να αποφεύγει ατυχήματα με άλλα οχήματα, πεζούς και ποδηλάτες. Η προειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας lane departure warning, εκτελεί επίσης διορθώσεις διεύθυνσης για να διασφαλίσει ότι το αυτοκίνητο δεν εγκαταλείπει τη λωρίδα του. Στα προνοητικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που είναι διαθέσιμα προστίθεται ένα εντελώς νέο (Collision Avoidance Assistance) που επεμβαίνει στο τιμόνι, όταν διαπιστώσει λάθη σε απότομους ελιγμούς του αυτοκινήτου. Τα υλικά και η συναρμολόγηση είναι εφάμιλλα ξεχωριστών κατασκευών του εργοστασίου με την οδηγοκεντρική σχεδίαση να προκύπτει στο ταμπλό χωρίς φλυαρίες, προσδίδοντας χαρακτήρα. Η εργονομία είναι λόγος για να απολαμβάνεις την καθημερινότητα σου, με το μικρομεσαίο Audi. Οι χώροι είναι άνετοι για τέσσερις ενώ στις απώλειες από την τοποθέτηση των μπαταριών συγκαταλέγονται ο χώρος αποσκευών που έχει χάσει 100 λίτρα (280 lt), αλλά και το 40άρι πλέον ρεζερβουάρ καυσίμου (50άρι στις απλές εκδόσεις).
Ώρα εξηλεκτρισμού
Κάτω από το καπό του 40 TFSI e, συναντάει κανείς ένα
βενζινοκινητήρα 1.4 TFSI απόδοσης 150 ίππων και 250 Nm και
αναμενόμενα τα νέα δεν σταματούν εδώ. Γειτνιάζει και συνεταιρίζεται
με ένα ηλεκτροκινητήρα 109 ίππων (330 Nm ροπής), ενώ η μπαταρία
ιόντων λιθίου (13 kWh) που τον τροφοδοτεί βρίσκεται κάτω από το
πίσω κάθισμα. Ο συνδυασμός προσφέρει 204 ίππους και 350 Nm ροπή στο
δυναμικό πρόγραμμα του Audi drive select, ενώ το 6άρι
διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο, απλοποιεί την υπόθεση απόδοση αλλά και την
καθημερινότητα του χρήστη. Μεταφέρει άμεσα και ουσιαστικά το
απόσταγμα της συνεργασίας βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα στους
εμπρός τροχούς και συμβάλει στο ραφιναρισμένο τελικό σερβίρισμα της
ροπής.
Το plug-in hybrid Α3 είναι προγραμματισμένο να κάνει χρήση
ηλεκτροκίνησης ως έναρξη και αναλόγως της συμπεριφοράς του δεξιού
ποδιού πράττει ανάλογα. Μπορεί να συνεχίσει έτσι αν βολεύει και η
διαδρομή ή να επιλέξει τη βοήθεια του βενζινοκινητήρα. Επιλέγοντας
το κουμπί EV «γίνεσαι» αποκλειστικά ηλεκτρικός, σύμφωνα με την Audi
μπορείς να κινηθείς αμιγώς ηλεκτρικά για περίπου 65 km, υπό
ιδανικές συνθήκες και με την προϋπόθεση ότι στην έναρξη της βόλτας
σου θα έχεις πλήρως φορτισμένη μπαταρία, που στην πράξη
μεταφράζεται σε 40 με 50 km. Στην υβριδική λειτουργία η κατανάλωση
κυμαίνεται ανάμεσα στα 3 - 4 lt/100 km ενώ όταν ο βενζινοκινητήρας
πρωταγωνιστεί και για τις ανάγκες φόρτισης της μπαταρίας, η
κατανάλωση ξεκινάει από τον αριθμό 7 και σπανίως ξεπερνάει τα 8
lt/100 km. Καθόλου άσχημα αν αναλογιστεί κανείς ότι μιλάμε για ένα
αυτοκίνητο που προσφέρει 204 ίππους και 350 Nm ροπή και έχει να
διαχειριστεί τα παραπάνω από τα 1.635 kg που ανακοινώνονται από το
εργοστάσιο. Οι επιδόσεις παραμένουν ζουμερότατες (0-100 km/h:
7,6’’, τελική ταχύτητα 227 km/h) για να έχεις έναν επιπλέον λόγο να
χαμογελάς πακέτο με τις καταναλώσεις και την ηλεκτρική ανεξαρτησία
που σου προσφέρει. Υπάρχουν φυσικά και τα γνωστά προγράμματα
οδήγησης που τροποποιούν τα χαρακτηριστικά λειτουργίας, αναλόγως
της διάθεσης ώστε να μην χαθεί η δυνατότητα της επιλογής. Αν
ψάχνεις την ώρα της φόρτισης, ένα πορτάκι στο εμπρός αριστερό φτερό
θα σε οδηγήσει στην υποδοχή της πρίζας. Ανοίγει από διακόπτη στην
πόρτα του οδηγού και φορτίζει είτε σε οικιακή πρίζα είτε σε
wallbox. Ταχύτερα στην τελευταία περίπτωση, έως και 5 ώρες στην
«σπιτική» φόρτιση σε απλή πρίζα.
Η οδική συμπεριφορά διατηρεί την σχέση της με την σπορτιφ λογική που μας έχει συνηθίσει εδώ και χρόνια κάθε A3. Τα οικολογικά του δεδομένα δεν αλλοιώνουν το αποτέλεσμα σε βαθμό που να νοιώθεις ότι κάτω από το γνωστό δυναμικό κέλυφος υπάρχει ένα εντελώς άλλο αυτοκίνητο. Είναι πιο σφιχτό για να διαχειριστεί τα 250 επιπλέον κιλά σε σχέση με μια συμβατική έκδοση, όμως διατηρεί το επικοινωνιακό του προφίλ σχεδόν ανεπηρέαστο. Με την ανάρτηση τεσσάρων συνδέσμων στον πίσω άξονα και τα McPherson εμπρός, τα αμορτισέρ φιλοσοφίας S-Line αποδίδουν εξαιρετικά στο μάθημα της αποτελεσματικότητας. Το επικοινωνιακό bonus που εισπράττει ο οδηγός από ένα εύστοχο τιμόνι και ένα ανάλαφρο πάτημα επιβραβεύει την οδήγηση με ροή και γραμμές. Ζυγισμένο, στιβαρό και με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης το A3 σε προδιαθέτει να βουτήξεις στα βαθιά, ενώ παράλληλα η εξαιρετική ποιότητα κύλισης και η ηχομόνωση είναι το premium κτήμα του. Ακόμα και αν δεν αποτελεί σημείο αναφοράς με τα χαμηλοπρόφιλα σε τροχούς 18’’, μέσα στο Α3 40 TFSI e, ταξιδεύεις με απαράμιλλη ησυχία και άνεση. Δεν το λες προσιτό σε τιμή, αλλά από την άλλη την δικαιολογεί απόλυτα με οφέλη που θα προκύψουν στην χρήση σε βάθος χρόνου.
συμπέρασμα
Ορίζει τον πήχη της κατηγορίας του περικυκλώνοντας κάθε επίκαιρο πλεονέκτημα, σε συνδυασμό με την γνωστή αποτελεσματικότητα Audi στο δρόμο. Τo A3 στην plug in hybrid εκδοχή του υποστηρίζει αντιφατικές έννοιες και τις παντρεύει με ιδανικό τρόπο. Απόδοση και επιδόσεις, σπορτιφ συμπεριφορά και φιλικότητα, premium αύρα και πρακτικότητα, αλλά προπάντων οικονομία, οικολογική διάθεση και απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας. Ευφυές, εξηλεκτρισμένο και πλήρως συνδεδεμένο, το premium χάτσμπακ επανεφευρίσκει λογους για να εντυπωσιάσει στην εποχή του.