Δοκιμή Skoda Enyaq iV60: Άλμα εξέλιξης, άρωμα επιτυχίας για το ηλεκτρικό SUV με την εντυπωσιακή εμφάνιση
Το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό SUV της Skoda αλλάζει τα ηλεκτροκίνητα δεδομένα και έρχεται φορτωμένο πλεονεκτήματα
- -
- -
με μια ματιά
Ένα αποκλειστικά ηλεκτρικό SUV, χαρισματικό συνολικά σε όλα του. Με τρία μεγέθη μπαταρίας, πέντε επίπεδα ισχύος και τιμή πρόκληση, ξεκινά την καριέρα του στην Ελλάδα.
Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι πλέον το παρακλάδι, αλλά οφείλει να
έχει εξ’ ολοκλήρου μελέτη και εφαρμογή σε ένα αυτοκίνητο, αν
αναζητά την επιτυχία. Για τον όμιλο VW, η νέα αρθρωτή πλατφόρμα ΜΕΒ
ή Modularer E-Antriebs Baukasten περιφραστικά, ήρθε ως θεμέλιο για
αποκλειστικά ηλεκτροκίνητες εκδόσεις. Πάνω σε αυτή χτίζονται τα
ID.3 και ID.4, σε αυτή θα στηριχτούν οι ελπίδες για το
ηλεκτροκίνητο μέλλον των στοχευμένων οχημάτων στη γκάμα του ομίλου.
Και κάπου εδώ εμφανίζεται το Enyaq iV, που βάζει τη Skoda στο
παιχνίδι με τρόπο εμφατικό στην υπόθεση ηλεκτρικό SUV.
Το πρώτο
Στην πρόσφατη ιστορία το Citigo άνοιξε την πόρτα της ηλεκτροκίνησης για τους Τσέχους, ενώ ο τίτλος του πρώτου αμιγούς ηλεκτρικού SUV για λογαριασμό της Skoda δικαιωματικά πηγαίνει στο Enyaq iV. Το όνομα έχει Ιρλανδικές ρίζες, προέρχεται από το «Enya» που σημαίνει πηγή ζωής, με την ετυμολογία του να σημαδεύει την ουσία, το πνεύμα και μια νέα αρχή! Με το Enyaq η Skoda ακολουθεί τη γνωστή ονοματολογία των SUV της. Μετά τα Kodiaq, Karoq και Kamiq, ένα ακόμα προκύπτει με κατάληξη Q, μόνο που εδώ δεν υπάρχει γκάμα με θερμικούς κινητήρες. Το Enyaq iV έρχεται αποκλειστικά ηλεκτρικό, με τρία μεγέθη μπαταρίας (iV 50, iV 60, iV 80), πέντε επίπεδα ισχύος από 148 ίππους και κίνηση στους πίσω ή και στους τέσσερις τροχούς (στην κορυφή της σειράς το τετρακίνητο iV 80x, που με τη χρήση δύο ηλεκτροκινητήρων αποδίδει 265 ίππους - ή 300, στην RS iV).
Η ενδιάμεση έκδοση iV 60 απασχολεί τη δοκιμή που διαβάζετε και σημαίνει ότι ο μοναδικός ηλεκτροκινητήρας που είναι τοποθετημένος μπροστά από τον πίσω άξονα, τροφοδοτείται από μια υγρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 62 kWh, «στρωμένη» στο δάπεδο και αποδίδει 180 ίππους και 310 Nm ροπή.
Με την πρώτη εικόνα διαπιστώνεις ότι έχεις να κάνεις με ένα
πληθωρικό αυτοκίνητο με ιδιαίτερο design που απασχολεί ευχάριστα
την ματιά σου. Η επιβλητικότητα της πετυχημένης σχεδίασης είναι
εμφανής κάτι που επιβεβαιώνει με εκλεπτυσμένα στοιχεία και χωρίς
κραυγαλέες λεπτομέρειες. Εδώ μιλάμε για ένα αυτοκίνητο 4.649 mm
μήκους, 1.879 mm πλάτους και 1.616 mm ύψους που φωλιάζει στην
καρδιά των C-SUV και ξεχωρίζει χωρίς υπερβολές. Σπάνια ένα
εντυπωσιακό σε μέγεθος SUV καταφέρνει να συνδυάσει τον δυναμισμό με
την κομψότητα και να καρπωθεί και τόσο κολακευτικό αεροδυναμικό
συντελεστή (Cd=0,26). Το ότι έχει ήδη βραβευτεί με RED DOT για το
design του, είναι πιστοποιημένο αβαντάζ, ενώ ταυτόχρονα στις
περγαμηνές του καρπώνεται την επίδοση 94% στην προστασία ενήλικων
επιβατών στις δοκιμές ασφάλειας του Euro NCAP (η καλύτερη που έχει
σημειωθεί ποτέ ανεξάρτητα κατηγορίας).
Στη σύνδεσή του με το VW ID.4, το Enyaq iV 60 εμφανίζεται πιο τολμηρό σχεδιαστικά, ενώ τα κοινά τους στοιχεία, ζουν στο παρασκήνιο. Η αρθρωτή πλατφόρμα ΜΕΒ είναι φτιαγμένη αποκλειστικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του ομίλου και επιτρέπει εντυπωσιακή εκμετάλλευση χώρων τόσο για επιβάτες όσο και για αποσκευές. Το επίπεδο δάπεδο, η απουσία τούνελ και η εύκολη πρόσβαση είναι τα δεδομένα που θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα οι πίσω επιβάτες. Αλλά και συνολικά η ευρυχωρία από το γενναίο μεταξόνιο των 2.765 mm είναι σοφά αξιοποιήσιμη. Και οι πέντε που θα φιλοξενηθούν στο εσωτερικό θα εχουν ένα καλό λόγο στο στόμα τους για την εμπειρία, ενώ οι πίσω δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα ούτε στα γόνατα ούτε στην περιοχή του κεφαλιού, ακόμα και αν ξεπερνούν το 1,80 m ύψους. Ο χώρος αποσκευών είναι χαοτικός με 585 λίτρα στην συνηθισμένη του μορφή, έως 1.710 στην περίπτωση που πέσουν οι πλάτες των πίσω ασύμμετρων καθισμάτων. Στο δάπεδο του χώρου αποσκευών, αποκαλύπτονται θέσεις για την νοικοκυρεμένη τοποθέτηση των καλωδίων φόρτισης, είτε για οικιακή πρίζα σούκο είτε για τους ταχυφορτιστές, όμως πέρα από κιτ επισκευής ελαστικού, μην περιμένετε τροχό ανάγκης. Λογικό γιατί δεν υπάρχει χώρος για φιλοξενία τροχού 18’’ ή 21’’ στην περίπτωση του δικού μας αυτοκινήτου. Οπότε διατηρήστε ταπεινές τις περιπετειώδης προσδοκίες που προσφέρει ως SUV το Enyaq, γιατί αν σκιστεί ένα ελαστικό τέτοιου μεγέθους, μόνο η οδική βοήθεια θα δώσει τη λύση.
Στο εσωτερικό, πέρα από την χωροταξική αφθονία, τις ανέσεις, την
πρακτικότητα και τις έξυπνες ευκολίες, αίσθηση προκαλεί η ποιότητα
και η φινετσάτη αισθητική που έχει ξεκάθαρα premium στόχευση. Είναι
εμφανές ότι τίποτα δεν έχει αφεθεί στην τύχη και η συνταγή είναι
βγαλμένη από την αφρόκρεμα κατασκευών του γκρουπ. Το ντυμένο με
δέρμα σαλόνι συμβάλει στην αριστοκρατική εικόνα και στην αίγλη της
προσεγμένης στη λεπτομέρεια κατασκευής, που δεν είναι μόνο
εντυπωσιασμός, αλλά διαπρέπει σε εργονομία και στις Simply Clever
λύσεις που μας συνηθίζει η Skoda.
Το digital περιβάλλον προκύπτει με έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων
5,3 ιντσών και μια εντυπωσιακή σε λειτουργίες και απεικόνιση οθόνη
αφής 13 ιντσών για φουλ πληροφόρηση. Ο χειρισμός της γίνεται
ανέπαφα, τόσο με κινήσεις των χεριών όσο και με φωνητικό έλεγχο -
μέσω του ψηφιακού βοηθού φωνής Laura. Η φόρτιση της μπαταρίας και ο
κλιματισμός μπορούν να ελεγχθούν από απόσταση μέσω της εφαρμογής
MySkoda . Ο συνδυασμός συμβάλλει στην σύγχρονη ταυτότητα του Enyaq
που με δυο οθόνες, την μια αιωρούμενη στην κεντρική κονσόλα,
παρέχει υψηλό επίπεδο ενημέρωσης. Αν και για τον πίνακα οργάνων ο
όμιλος μας έχει συνηθίσει σε πιο διαδραστικές και εντυπωσιακές
εκτελέσεις. Όπως και να έχει όμως καρπώνεται την αφρόκρεμα της
τεχνολογίας σε επίπεδο ασφάλειας, με μια μεγάλη γκάμα συστημάτων
υποβοήθησης οδηγού, στην οποία περιλαμβάνεται το Travel Assist, το
οποίο έχει πλέον ακόμη περισσότερες λειτουργίες, καθώς και
τηλεχειριζόμενο και προγραμματιζόμενο τρόπο στάθμευσης. Φυσικά η
πλοήγηση, η διασύνδεση και η ψυχαγωγία είναι αυτονόητη, με υψηλού
επιπέδου παροχές όπως αρμόζει σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, ενός
ομίλου που θέλει να είναι μπροστά στις εξελίξεις.
Βαρύ και …ανάλαφρο!
Πόσο αντιφατικό, αλλά και πόσο εύστοχο. Το Skoda Enyaq iV60
πρακτικά ξεπερνά τους δυο τόνους σε βάρος, όμως αν βρεθείς πίσω από
το τιμόνι του θα ψάχνεις να το βρεις. Από τη μια το ζύγισμα 50:50
που κρεμιέται ανά άξονα, από την άλλη το συγκεντρωμένο βάρος στο
επίπεδο των τροχών (κινητήρας, μπαταρίες) που εξασφαλίζει χαμηλό
κέντρο βάρους και συμβάλει στην ιδανική συμπεριφορά. Και πραγματικά
για ένα SUV τέτοιου μεγέθους και βάρους, που απέχει και 186 mm από
το έδαφος, δεν περιμένεις τόσο αστραπιαίες αντιδράσεις στην
εναλλαγή κατεύθυνσης, τόσο εύστοχα εκφρασμένες και τέτοια
αποτελεσματικότητα στην απαιτητική οδήγηση. Συμπληρώστε και τις
εντυπωσιακές αναστροφές με κύκλο στροφής μόλις 9,3 m και έχετε έναν
αγαθό γίγαντα που, χαριτολογώντας, αρέσκεται σε πιρουέτες. Εν
ολίγοις η αστική καθημερινότητα μόνο πρόβλημα δεν δημιουργεί στο
πληθωρικό ηλεκτρικό Skoda. Μέσα από τα τρία προεπιλεγμένα μενού
Eco, Normal, Sport και το διαμορφώσιμο Individual, o οδηγός
επιλέγει τρόπο έκφρασης του αυτοκινήτου ώστε να ικανοποιεί τις
προσδοκίες του. Η αποδοτικότητα των εμπρός McPherson και των
πολλαπλών συνδέσμων πίσω, σε συνδυασμό με τον θηριώδη σε διάμετρο
τροχό εξαφανίζουν τις μικροανωμαλίες και σιδερώνουν τις ανωμαλίες
που θα δημιουργούσαν δυσκολία στην ανάγνωση του δρόμου.
Το Enyaq διαθέτει ένα εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης ώστε να
ακολουθεί πιστά την προεπιλεγμένη οδηγική γραμμή, ενώ δεν εμφανίζει
κλίσεις. Αντιμετωπίζει με χαρακτηριστική ουδετερότητα τις στροφές,
ενώ η υποστροφή θα εμφανιστεί μόνο στην υπερβολή και χωρίς να
επεκταθεί, ενώ η ισορροπία στην συμπεριφορά είναι αξιόλογη ακόμα
και στην προσπάθεια να πλασάρεις το πίσω μέρος. Πρακτικά είναι
περισσότερο ευχάριστο στο στροφιλίκι απ’ ότι περιμένεις και δεν σε
απωθεί από δρόμους στριφογυριστούς. Όπως και να έχει η
αποτελεσματικότητα είναι σερβιρισμένη με ακρίβεια, με σωστή
πληροφόρηση, ενώ στον ανοιχτό δρόμο εντυπωσιάζει με τη σταθερότητα
και την ησυχία από ηχομόνωση και κύλιση. Τα πίσω ταμπούρα είναι ένα
θεωρητικό μείον γιατί στην πράξη δεν διαπιστώνεις λόγους να κρίνεις
αρνητικά τα φρένα του Enyaq. Μην ξεχνάμε ότι πίσω επιδρά
επιβραδυντικά και το ηλεκτρομοτέρ τη στιγμή της ανάκτησης
ενέργειας. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι φυσικά μιας σχέσης, όπως
συνηθίζεται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με δυο επιλογές, D και Β. Στη
θέση B ουσιαστικά πουσάρεις την ανάκτηση ενέργειας με το αυτοκίνητο
να λειτουργεί στη λογική one pedal επιβραδύνοντας έντονα στο άφημα
του γκαζιού. Χρησιμοποιώντας μάλιστα τα paddles στο τιμόνι, μπορείς
να προσαρμόσεις τον βαθμό ανάκτησης και το επίπεδο υποβοήθησης
πέδησης.
Οι επιδόσεις είναι αναμενόμενα καλές με το πάτημα του δεξιού
πεντάλ και η ροπή φορτώνει με το καλημέρα χιλιόμετρα το ψηφιακό
ταχύμετρο. Επιταχύνσεις της τάξεως των 8,7 sec για τα πρώτα 100
km/h από στάση είναι ρουτίνα για το Enyaq iV60. Μπορεί η τελική
ταχύτητα να περιορίζεται στα 160 km/h, όμως όλα συμβαίνουν ήσυχα
και πολιτισμένα σε αυτές τις ταχύτητες.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Φινέτσα
- Ποιότητα
- Χώροι
- Οδική συμπεριφορά
- Ευελιξία
- Απόδοση
- Ηχομόνωση - Κύλιση
- Τεχνολογίες
- Εξοπλισμός
- Αυτονομία
- Τιμή
ξινά
- Απουσία εφεδρικού τροχού
Τα αεροδυναμικά εύσημα καρπώνονται η καλοτάξιδη καμπίνα, αλλά και η αυτονομία που στο οικονομικότερο mode θεωρητικά σημαδεύει τα 412 km. Στο εύρος κατανάλωσης μπορεί να περιλαμβάνονται τιμές με έναρξη πάνω από τις 15,5 kWh / 100 km, όμως συνηθέστερα θα διαπιστώσεις και μέσω του trip computer ότι οι 18 kWh /100 km είναι θεσμός, κάτι βέβαια που εξασφαλίζει τουλάχιστον 350 km αυτονομίας στην περίπτωση του iV 60. Για τη φόρτιση, μπορείτε να επιλέξετε την οικιακή σε εναλλασσόμενο ρεύμα με χρονοβόρο (48ωρο) αλλά οικονομικότερο αποτέλεσμα, την περίπτωση του ταχυφορτιστή AC των 11 kW που την επαναφέρει σε πλήρη φόρτιση σε 6,5 - 7 ώρες ή τη χρήση ταχυφορτιστή DC μέγιστης ισχύος 100 kW, που εξασφαλίζει το 80% της ενέργειας σε 35 λεπτά. Για την φόρτιση στο σπίτι, η εταιρία προσφέρει τα Skoda iV Chargers, διάφορους τύπους φορτιστών (Wallbox), οι οποίοι μάλιστα τυγχάνουν επιδότησης από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Ένας τέτοιος φορτιστής εγκατεστημένος στο σπίτι ή στην εργασία (7,2 kW με μονοφασική και έως 11 kW με τριφασική σύνδεση), θα μπορεί τη νύχτα να αναπληρώνει την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείτε για τις καθημερινές σας μετακινήσεις. Ενδεικτικά, κάνοντας χρήση νυχτερινού τιμολογίου της ΔΕΗ, αρκούν γύρω στα 2,5 με 3 ευρώ για ενέργεια που εξασφαλίζει αυτονομία 100 km!
Οι επιδοτήσεις φυσικά αφορούν και το ίδιο το αυτοκίνητο που στην βάση του ξεκινάει κάτω από το ψυχολογικό όριο των € 30.000 και στην περίπτωση iV 60 κάτω από 35.000 €.
Με το Enyaq η Skoda δεν μπαίνει απλώς δυναμικά στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, αλλά βάζει σοβαρή υποψηφιότητα για τίτλο ανάμεσα σε δυνατούς ανταγωνιστές.
συμπέρασμα
Η ακμάζουσα κατηγορία των SUV, χρειάζεται νέες ιδέες και το Enyaq iV ανήκει σε αυτές. Μπορεί να είναι ένα ακόμα SUV για τον ευκαιριακό κριτή, που θα κάτσει μάλιστα δίπλα στην επιτυχία του Kodiaq, όμως εδώ έχουμε να κάνουμε με μια εξ ολοκλήρου νέα προσπάθεια που προσφέρει αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην κλάση. Με κάθε σοβαρότητα στις ανάγκες για κάτι τέτοιο και με ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα πολύ μακριά από μέχρι τώρα συμβιβασμούς. Το Enyaq iV έρχεται ενισχυμένο σε εκδόσεις και παροχές, αποδόσεις και μοντέρνες προσφορές. Θρονιάζεται στην premium λογική και προσφορά και δείχνει ότι γνωρίζει τα μονοπάτια που οδηγούν στην επιτυχία από κάθε άποψη. Και φυσικά, πέρα από την γενναιόδωρη προσφορά σε κάθε τομέα, η τιμή παραμένει ένα παραδοσιακό όπλο που η Skoda έχει με το μέρος της.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ