Δοκιμή Cupra Leon e Hybrid – VW Golf GTi: O tempora o mores!

Κι όμως, φτάσαμε στο σημείο που ένα plug-in τολμάει να κοιτάει στα μάτια τον κατά πολλούς «Βασιλιά» των hot hatch…

  • -
  • -

Πείτε την αλήθεια… Ωραία τα SUV, γενικότερα τα πρακτικά και «αποδοτικά» μοντέλα, αλλά όσοι από εμάς ακόμα στρίβουμε το κεφάλι όταν ακούμε τον έντονο θόρυβο ενός κινητήρα στο δρόμο, δεν είναι μυστικό πως εξακολουθούμε να αναζητούμε κατασκευές που εξιτάρουν τις αισθήσεις μας. Και επειδή δεν είμαστε κροίσοι, η κατηγορία των hot hatch είναι αυτή που ενδόμυχα πάντα μας συγκινούσε περισσότερο. Γήινο αμάξωμα, ισχυρή ιπποδύναμη, ψαγμένο στήσιμο είναι το τρίπτυχο της επιτυχίας, και εν τέλει τα στοιχεία που κάνουν τα hot hatch θελκτικά.



Για πολλούς, βασιλιάς της κατηγορίας θεωρείται το Volkswagen Golf GTI, όντας ιδανικό για κάθε είδους συνθήκη και περίσταση. Η 8η γενιά του γερμανικού μοντέλου φόρεσε το σχετικό σπορ μανδύα, δίνοντας μάλιστα έμφαση στη δυναμική του πλευρά και την οδική συμπεριφορά. Την ίδια ώρα, η Cupra με το… αγωνιστικό DNA, βασιζόμενη στην ίδια συνταγή (βλ. πλατφόρμα) αναδεικνύει μία διαφορετική φιλοσοφία, κάνοντας χρήση plug-in τεχνολογίας σε μία από τις οδηγοκεντρικές εκδόσεις του Leon. Με λίγα λόγια και για να μην σας κουράζουμε, κοινό πάτωμα, αντίστοιχη ισχύ, αλλά με διαφορετική προσέγγιση για κάθε εταιρεία. 

 

Άλλοι καιροί, άλλα έθιμα!

Αν πριν από ένα χρόνο αναφέραμε έστω και ως αστείο πως θα βάλουμε ένα μοντέλο plug-inαπέναντι σε ένα καθαρόαιμο hot hatch, το πιο πιθανό είναι να είχε πέσει ο ουρανός στο κεφάλι μας. Όμως, η Cupra θέλησε να αποδείξει στο αμάξωμα του Leon πως το μεταβατικό στάδιο της αυτοκίνησης (όπως θεωρούμε τα plug-in σήμερα), μπορεί να είναι ευχάριστο και με οδηγοκεντρικό. Και πως τα έφερε η μοίρα, την ίδια ώρα η Volkswagen αποκάλυψε το συνεχιστή της παράδοσης του… πατριάρχη της κατηγορίας, τη νεότερη γενιά του Golf GTI. Κάθε φορά, η παρουσία του πλέον διάσημου αρκτικόλεξου αποτελεί είδηση, πόσω μάλλον όταν μιλάμε για την 8η γενιά του πλέον φημισμένου hot hatch.



Οι δύο κατασκευές του Group έχουν πολλά στοιχεία να τις ενώνουν, αλλά και αρκετά περισσότερα να τις χωρίζουν. Αν και δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως αμφότερα διαθέτουν παρόμοιες εκδόσεις, όπως το Cupra Leon με τον δίλιτρο τούρμπο κινητήρα των 245 ίππων, αλλά και το Golf GTE με την ίδια ισχύ. Στη δική μας περίπτωση η ουσία κρύβεται πίσω από τη διαφορά στη φιλοσοφία και αυτό το στοιχείο θελήσαμε να εντοπίσουμε. Και επειδή τα δελτία τύπου και τα τεχνικά χαρακτηριστικά λένε τη μισή αλήθεια, βολευτήκαμε με τον ΓΤ στο εσωτερικό τους και ανεβήκαμε προς τη Στενή Ευβοίας, αφήνοντας το Σπύρο Κανατά να κάνει τα «μαγικά» του με το φωτογραφικό φακό.

 


Τεχνικά μιλώντας…

Στα χαρτιά τα κοινά σημεία ξεκινάνε από την πλατφόρμα MQB που μοιράζονται αμφότερα και συνεχίζονται στο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG, με μικρές διαφορές σε κάθε κατασκευή. Συγκεκριμένα, το GTI διαθέτει μία επιπλέον σχέση, ενώ το Cupra έναν ακόμα συμπλέκτη για τη διασύνδεση των κινητήριων συνόλων.

Από εκεί και πέρα φυσιολογικά απέχουν παρασάγγας. Το Cupra συνδυάζει τη λειτουργία ενός κινητήρα 1.400 cc, με αυτή ενός ηλεκτροκινητήρα, με τη συνδυαστική ισχύ του συνόλου να αγγίζει τους 245 ίππους και τα 400 Nm ροπής. Στην περίπτωση του Golf GTI, το οποίο και παίρνει ζωή από τον γνωστό δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο TSI, η ισχύς είναι η ίδια, αλλά η ροπή είναι ελαφρώς μικρότερη με 370 Nm, αλλά διαθέσιμα από τις 1.600 έως και τις 4.300 rpm. Όσον αφορά την ανάρτηση, και τα δύο έχουν διαφορετική ρύθμιση, ακολουθώντας όμως την ίδια αρχιτεκτονική επιλέγοντας τη λύση τεσσάρων συνδέσμων πίσω. Στο Cupra η τοποθέτηση της μπαταρίας κάτω από τα καθίσματα των πίσω επιβατών και τη μετατόπιση του δοχείου καυσίμου, έχει σαν αποτέλεσμα το σημαντικά μειωμένο χώρο αποσκευών. Βέβαια, η παρουσία του υβριδικού συστήματος δεν στοιχίζει μόνο σε χωροταξικό επίπεδο στο Cupra Leon, αλλά και σε βάρος, αφού ζυγίζει 1.671 kg, όταν το Golf GTI είναι σχεδόν 200 κιλά ελαφρύτερο (1.494 kg).

 

Διακριτική επιθετικότητα

Βέβαια, ένα hot hatch που σέβεται τον εαυτό του, θα πρέπει να διαφοροποιείται από τα μικρότερα μοντέλα της σειράς. Το Volkswagen Golf GTI για ακόμα μία φορά καταφέρνει να αναδεικνύει την ταυτότητα του, αλλά χωρίς ακρότητες και κραυγαλέες επιλογές. Η χαρακτηριστική εμπρός μάσκα με τον κόκκινο σιρίτι και τα φωτιστικά σώματα με την ίδιου χρώματος γραμμή είναι τα πρώτα στοιχεία που παρατηρεί κανείς. Τα διακριτικά αεροδυναμικά βοηθήματα γύρω από το αμάξωμα, αλλά και η διπλή απόληξη της εξάτμισης, μαζί με τις εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου, ολοκληρώνουν την εικόνα του mucho Golf. Η νεότερη γενιά του χάτσμπακ έχει εισέλθει στη νέα εποχή της VW και η έκδοση GTI δεν θα μπορούσε να διαφοροποιηθεί.



Στην αντίπερα όχθη, το Cupra Leon e-Hybrid σε προδιαθέτει επίσης θετικά με την πρώτη ματιά. Στοχευμένες αλλαγές στο αμάξωμα αναδεικνύουν το σπορ χαρακτήρα του, ενώ οι χάλκινες πινελιές που συνοδεύουν την ισπανική μάρκα γοητεύουν και του χαρίζουν μία μοναδικότητα. Δεν διαφέρει σημαντικά με το Leon αν το παρατηρήσεις και είναι οι χρωματισμοί που το κάνουν να ξεχωρίζει. Οι σκούρες ζάντες ταιριάζουν ιδανικά στο αμάξωμα, αν και οι ψεύτικες χάλκινες απολήξεις της εξάτμισης με τον διακοσμητικό χαρακτήρα, δεν κέρδισαν την εκτίμηση μας. Σίγουρα, το αποτέλεσμα είναι θελκτικό, αφού το Cupra και αυτό με τη σειρά του ξεχωρίζει, ακολουθώντας τη γενικότερη φιλοσοφία της εταιρείας που συναντάμε και στο Formentor.



 

Τα πάντα είναι δρόμος…

Βέβαια, όλα τα παραπάνω είναι λεπτομέρειες και η ουσία κρύβεται κάτω από το αμάξωμα και την αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός πίσω από το τιμόνι. Με το Golf GTI να διαθέτει τη γοητεία του καινούργιου, αρχικά βρεθήκαμε στο εσωτερικό του. Premium περιβάλλον, με σπορ πινελιές είναι το πρώτο στοιχείο που παρατηρείς μόλις βρεις εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης. Σε χαλαρούς ρυθμούς και ταξιδεύοντας, το GTI αναδεικνύει τον διττό χαρακτήρα του. Χαρακτηρίζεται από την εξαιρετική ποιότητα κύλισης και καταφέρνει να κρύβει εξαιρετικά επιμελώς την εκρηκτική του πλευρά. Το επτάρι κιβώτιο με την πυκνή κλιμάκωση αυξάνει το επίπεδο άνεσης, ενώ συμβάλλει και στη διατήρηση της κατανάλωσης στα 7 lt/100 km. 



Η εικόνα δεν διαφοροποιείται σημαντικά στο Leon. Ψηφιακό περιβάλλον και η γοητεία της απλότητας είναι τα δύο βασικά στοιχεία στο εσωτερικό του, ενώ το εξαιρετικό τύπου μπάκετ κάθισμα προσφέρει πολύ καλή πλευρική στήριξη. Σε χαλαρούς ρυθμούς, η παρουσία του ηλεκτροκινητήρα το καθιστά οικονομικό, αφού μπορείς να καλύψεις περισσότερα από 55 km αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας. Σε αυτή την περίπτωση η κατανάλωση αγγίζει τα 2 lt/100km, τιμή εξαιρετικά χαμηλή για κατασκευή του είδους. Αυτό που εντυπωσιάζει, όμως, είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ανάρτησης. Καμία σχέση με τα Cupra που έχουμε συνηθίσει στο παρελθόν. Το Leon e-Hybrid αποδεικνύεται άνετο και πολιτισμένο.  

 

Λύκος με μανδύα προβάτου



Πλησιάζοντας στη Στενή Ευβοίας, τα χέρια έσφιξαν το τιμόνι, επιλέχθηκε το πρόγραμμα Sport και οι ρυθμοί άρχισαν να ανεβαίνουν. Εξαρχής, διαπιστώσαμε πως το GTI εξακολουθεί να σε κερδίζει με την λειτουργία του κινητήρα του. Μπορεί να μην διαθέτει την εκρηκτικότητα της έκδοσης TCR ή του Clubsport, αλλά ο δίλιτρος TSI διαθέτει μεγάλο ωφέλιμο εύρος και δύναμη σχεδόν σε όλο το φάσμα στροφών. Υστέρηση δεν υπάρχει και επιταχύνει εντυπωσιακά σχεδόν μέχρι τον κόφτη. Με δεδομένο το γεγονός πως ο κινητήρας αποδεδειγμένα αποτελεί εξαιρετική βάση, οι τεχνικοί της Volkswagen έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στο στήσιμο της ανάρτησης. Σε σχέση με το GTI προηγούμενης γενιάς, τα ελατήρια είναι σκληρότερα κατά 5% εμπρός και 15% πίσω, ενώ καινούργιο και ελαφρύτερο είναι το εμπρός υποπλαίσιο.



Παράλληλα, στη γερμανική εταιρεία έχουν εξελίξει ένα καινούργιο σύστημα με την ονομασία «Vehicle Dynamics Manager», το οποίο και αναλαμβάνει να συντονίσει το σύστημα ευστάθειας, την ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση και το μπλοκέ διαφορικό με τον πολύδισκο συμπλέκτη στους εμπρός τροχούς. Όλα τα παραπάνω μετουσιώνονται σε… πρόσφυση! Πολύ πρόσφυση... Με το GTI σημαδεύεις, κάνεις λίγο υπομονή πριν την κορυφή και μόλις φτάσεις πατάς άφοβα το γκάζι, αφού το μπλοκέ διαφορικό φροντίζει να κλείσει την τροχιά της μούρης. Αυτός είναι και ο τρόπος με τον οποίο οδηγείται το GTI, εμπνέοντας εμπιστοσύνη στον οδηγό. Η υποστροφή θα εμφανιστεί μόνο αν υπερβάλλεις ή αν προβείς σε λάθος χειρισμούς. Την ίδια ώρα, το πίσω μέρος παραμένει αυστηρά ουδέτερο και δεν επιτρέπει παιχνίδια με την ουρά. Κάτι που αλλάζει σε συνθήκες με χαμηλό δείκτη πρόσφυσης και ουσιαστικά οφείλεται στη γλιστερή άσφαλτο και όχι στο στήσιμο του αυτοκινήτου.

 

Έκπληξη!




Βρισκόμενος στο κάθισμα του Cupra, καταρχήν σε εντυπωσιάζει η απόκριση στο γκάζι. Ειδικά στα κλειστά κομμάτια, ακόμα και αν οι στροφές του κινητήρα είναι εξαιρετικά χαμηλά, η άμεσα διαθέσιμη ροπή από τον ηλεκτροκινητήρα φροντίζει να το εκτοξεύσει στην έξοδο. Κάτι που βέβαια σε γλιστερό οδόστρωμα μπορεί να προκαλέσει αρκετό σπινάρισμα, με την υπομονή σε αυτές τις συνθήκες να αποδεικνύεται σημαντική. Η άφθονη ροπή των 400 Nm είναι το κύριο χαρακτηριστικό λειτουργίας του υβριδικού συνόλου, με τις χαμηλές και μεσαίες στροφές περιστροφής να είναι αυτές που αποδίδει καλύτερα. Στον τομέα της ανάρτησης, η παρουσία των ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενων αμορτισέρ, και μάλιστα στο βασικό εξοπλισμό σε αντίθεση με το Golf, βοηθάει το Cupra να κρύψει περίτεχνα το βάρος του.



Το εμπρός σύστημα έχει μία τάση να ανοίξει την τροχιά του, στοιχείο που δικαιολογείται από την απουσία του μπλοκέ, αλλά εκμεταλλευόμενος την ελαφριά τάση για υπερστροφή μπορείς να το τοποθετήσεις στην είσοδο και να εξαλείψεις την υποστροφή με τον… παραδοσιακό τρόπο! Ναι, το Cupra σου επιτρέπει να πλασαριστείς, στοιχείο που αυξάνει το στοιχείο συμμετοχικότητας και ευχαρίστησης του οδηγού. Την ίδια ώρα, το σύστημα διεύθυνσης προσφέρει αντίστοιχη αίσθηση με του GTI, ενώ το σημείο που υστερεί το Leon είναι τα φρένα. Ενώ αυτά του Golf σου εμπνέουν τεράστια εμπιστοσύνη, εκείνα του ισπανικού μοντέλου απαιτούν συνήθεια. Κάτι για το οποίο ευθύνεται το σύστημα ανάκτησης.

 

Υπάρχει ζωή!

Έχοντας φτάσει στην κορυφή της Στενής Ευβοίας και αφού έχουμε οδηγήσει μερικές δεκάδες χιλιόμετρα σε γρήγορους ρυθμούς, παρατηρούμε τα δύο hot hatch, ακούγοντας τον χαρακτηριστικό ήχο των μετάλλων που πασχίζουν να κρυώσουν. Μπορεί σήμερα ένα plug-in να αποτελέσει ένα πραγματικό hot hatch; Πριν από μερικά χρόνια μπορεί να γελάγαμε στην ιδέα, αλλά σήμερα η Cupra θεωρεί πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό και το αποδεικνύει στην περίπτωση του Leon e-Hybrid. Το ισπανικό μοντέλο καταφέρνει να παντρέψει δύο κόσμους.

Είναι αποδοτικό, άνετο, αλλά συνάμα γρήγορο και ευχάριστο στο δρόμο. Από την άλλη, όμως, υπάρχει η παράδοση, που ακολουθώντας την πεπατημένη παραμένει ο κύριος εκφραστής όσων λατρεύουν τα hot hatch. Και η νεότερη γενιά του Golf GTI έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τη συγκεκριμένη φιλοσοφία, όντας βελτιωμένο και διακρινόμενο από στοιχεία που θυμίζουν παλιότερες και πιο οδηγοκεντρικές εκδόσεις του Golf, όπως η 5η γενιά. Ίσως, το καλύτερο των τελευταίων ετών.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ



ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...