Δοκιμή Suzuki Swace Hybrid: Αγχολυτικό
Η Suzuki πήρε το συντομότερο δρόμο προς την επιτυχία για να προσφέρει στο κοινό της το πρώτο strong-hybrid μοντέλο με όλα τα πλεονεκτήματα που αυτό συνεπάγεται, αλλά και μια πρόταση που δίνει έμφαση στην πρακτικότητα ενώ ξεφεύγει από το μονόδρομο των SUV.
- -
- -
Δεν είναι μυστικό. Το Swace είναι ο πρώτος καρπός της συνεργασίας
της Suzuki με την Toyota, σε ό,τι αφορά την ευρωπαϊκή γκάμα
μοντέλων. Αλλά ας αφήσουμε στην άκρη τα προφανή και ας δούμε το
αυτοκίνητο στην ουσία του. Στα μεγάλα ανοίγματα των αεραγωγών του
εμπρός προφυλακτήρα σε συνδυασμό με τα αιχμηρά LED φώτα μπορείς
σχεδόν να διακρίνεις την όψη ενός high-tech ρομπότ από κάποια
ταινία επιστημονικής φαντασίας. Η σχεδίαση είναι δυναμική στο
εμπρός μέρος, με την ένταση να αποκλιμακώνεται καθώς το μάτι
ταξιδεύει προς τα πίσω ακολουθώντας την ουρά που χαμηλώνει για να
καταλήξει στην κομψή ουρά. Το Swace είναι ένα station wagon της
μεσαίας κατηγορίας. Ένα σπάνιο δηλαδή είδος με δύσκολο έργο σε μια
αγορά που κυριαρχείται από τα SUV. Με μήκος 4,65 μέτρα και
2,7 μέτρα μεταξόνιο, είναι αρκετά μεγάλο για να προσφέρει ευρυχωρία
στην καμπίνα και γενναιόδωρο χώρο αποσκευών, αλλά ταυτόχρονα
εύχρηστο για την πόλη, με ακτίνα στροφής 5,2 μέτρα.
Φιλόξενο
Στο εσωτερικό υποδέχεται οδηγό και επιβάτες σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από μια αίσθηση ποιότητας. Πριν καν το βάλεις μπροστά έχεις την αίσθηση ότι δεν θα σου λείψει τίποτα. Και ότι όλα δουλεύουν σωστά. Και πράγματι είναι έτσι. Τα πλαστικά του ταμπλό είνα μαλακά και δείχνουν ότι θα αντέξουν στο χρόνο, το ίδιο και οι επενδύσεις στις πόρτες. Σε ό,τι έχει να κάνει με την πρακτικότητα, αν κάτι χρειαζόταν επιπλέον, θα ήταν μια πιο εύκολα προσβάσιμη και κυρίως μεγαλύτερη επίπεδη θήκη για κινητό, πορτοφόλι κ.λπ. στην κεντρική κονσόλα. Όπως αυτή της έκδοσης GLX με την λειτουργία ασύρματης φόρτισης. Α, και λίγο φαρδύτερες τσέπες στις πόρτες.
Οι ρευστές γραμμές του ταμπλό και η κλίση προς τα εμπρός
εντείνουν την αίσθηση ευρυχωρίας. Όμως το κυρίαρχο σχεδιαστικό
στοιχέιο της καμπίνας είναι οι δύο ψηφιακές οθόνες. Αυτή στον
πίνακα οργάνων είναι 7 ιντσών με δυνατότητα απεικόνισης ψηφιακού ή
αναλογικού ταχυμέτρου, συμβουλές οικονομικής οδήγησης του “ECO
Accelerator Guidance” και αξιολόγηση “ECO Score”.
Στην κορυφή της κονσόλας δεσπόζει η οθόνη πολυμέσων 8 ιντσών με
πλούσιο μενού πληροφοριών για τη λειτουργία του υβριδικού
συστήματος και έλεγχο του συστήματος πολυμέσων. Οι δυνατότητες
συνδεσιμότητας περιλαμβάνουν ό,τι περιμένει ο χρήστης σήμερα, με
λειτουργίες Apple CarPlay, Android Auto και MirrorLink για την
απεικόνιση των εφαρμογών πλοήγησης και
ψυχαγωγίας.
Το τιμόνι ρυθμίζεται σε ύψος και απόσταση και η θέση οδήγησης έχει άψογη γεωμετρία που θα επιτρέψει σε κάθε σωματότυπο να βολευτεί. Κάθεσαι χαμηλά, και αυτό μόνο ως ευχάριστο και θετικό καταγράφεται. Νιώθεις πιο πολύ μέσα στο αυτοκίνητο από ό,τι σε ένα SUV, αλλά έτσι κι αλλιώς το κάθισμα ρυθμίζεται σε ύψος. Στις πίσω θέσεις ο χώρος για τα γόνατα είναι επαρκής, το ίδιο και για το κεφάλι, ενώ το πλάτος θα επιτρέψει το ταξίδι και μεσαίου επιβάτη χωρίς ιδιαίτερους συμβιβασμούς. Το δυνατό χαρτί του Swace είναι το πορτ μπαγκάζ με χωρητικότητα 596 λίτρα και πάτωμα με δύο ρυθμίσεις ως προς το βάθος αλλά και επένδυση διπλής όψης: μοκέτα από τη μία πλευρά και πλαστικό από την άλλη, για εύκολο καθάρισμα.
Η υβριδική τεχνολογία στην πράξη
Το Swace παίρνει μπρος... αθόρυβα. Το υβριδικό σύστημα κίνησης
ενεργοποιείται βάζοντας σε λειτουργία τον ηλεκτροκινητήρα. Οι
μανούβρες προς και από τη θέση παρκαρίσματος γίνονται ηλεκτρικά,
συνήθως. Και όχι μόνο αυτές. Βρίσκεσαι συχνά να οδηγείς κινούμενος
αμιγώς ηλεκτρικά. Στα στενά της πόλης ή στο μποτιλιάρισμα. Μόνο
στις χαμηλές ταχύτητες και αν δεν πατήσεις αρκετά το γκάζι, ναι.
Αλλά τελικά αυτές οι στιγμές είναι πολύ περισσότερες από όσες
νομίζεις στην καθημερινή μετακίνηση. Και είναι ιδιαίτερα
καλοδεχούμενη η αίσθηση άνεσης και ηρεμίας που χαρακτηρίζει το
αυτοκίνητο σε τέτοιες στιγμές, μέσα στην καθημερινή τρέλα του
καθενός μας. Η ανάκτηση ενέργειας κατά την οδήγηση, από το
φρενάρισμα ή από το πλεόνασμα της ισχύος του θερμικού κινητήρα,
είναι αποτελεσματική. Η μπαταρία 3,6 Ah φορτίζεται εύκολα και
γρήγορα οπότε σπάνια χάνεις αυτό το πλεονέκτημα.
Ο κινητήρας βενζίνης 1.8 λίτρων που λειτουργεί σε κύκλο Atkinson μπαίνει στο παιχνίδι διακριτικά, όταν αυτό είναι απαραίτητο. Στις χαμηλές και μεσαίες στροφές είναι αθόρυβος. Αν και γενικά καταλύτης της συμπεριφοράς του είναι το αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης E-CVT. Διατηρεί τον κινητήρα στο φάσμα στροφών βέλτιστης απόδοσης, ανάλογα με το φορτίο και τις ανάγκες επιτάχυνσης. Έτσι επιτυγχάνεται η βέλτιστη αξιοποίηση της ενέργειας, η μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου και οι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.
Στην πράξη, η απουσία κλασικών σχέσεων λειτουργεί και πάλι υπέρ
της άνεσης, όσο το πόδι στο γκάζι είναι ελαφρύ και η κλίση του
δρόμου δεν απαιτεί πολύ ισχύ από το σύστημα κίνησης. Δεν υπάρχουν
αλλαγές ταχυτήτων, τίποτα δεν διακόπτει τη ρευστή, ομαλή κίνηση του
αυτοκινήτου. Και τίποτα δεν διαταράσσει την ησυχία. Όταν όμως
θέλεις δύναμη, οι στροφές ανεβαίνουν στο maximum και μένουν εκεί
μέχρι να φτάσεις την ταχύτητα που θέλεις και να πάρεις το πόδι σου
από το γκάζι. Ή να αλλάξει η κλίση του δρόμου. Μέσα στην πόλη αυτό
δεν ενοχλεί ποτέ. Αλλά σε μια ανηφορική ορεινή διαδρομή, ή σε ένα
ανηφορικό κομμάτι της εθνικής, το μονότονο βουητό του κινητήρα
διαρκεί κάμποσα δευτερόλπετα και αδικεί τον κατά τα άλλα ιδιαίτερα
πολιτισμένο χαρακτήρα του μοντέλου. Αυτό βέβαια είναι ένα
χαρακτηριστικό κάθε αυτοκινήτου με κιβώτιο συνεχώς μεταβολλόμενης
σχέσης και όχι του Swace. Μάλιστα το E-CVT είναι ιδιαίτερα
βελτιωμένο περιορίζοντας το φαινόμενο στο ελάχιστο με καλή απόκριση
στο γκάζι.
Τα τρία προγράμματα οδήγησης, ECO, NORMAL και SPORT δίνουν προτεραιότητα σε ό,τι λέει το όνομά τους. Χωρίς πάντως να αλλάζει ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Ο ηλεκτροκινητήρας βοηθά κυρίως στην εκκίνηση και δίνει μια «ένεση» ενέργειας σε προσπεράσματα, ανηφόρες κ.λπ. Η Suzuki υπόσχεται 0-100 km/h σε 11,1” και η αίσθηση που σου δίνει στο δρόμο είναι ότι τα καταφέρνει καλύτερα από αυτό. Στον πίνακα τεχνικών χαρακτηριστικών αναφέρεται μόνο η ροπή των 142 Nm του βενζινοκινητήρα. Οπότε πολύ λογικά η επιτάχυνση εν κινήσει είναι πιο δυνατή από ό,τι περιμένεις. Προσπερνά με ασφάλεια και ανεβαίνει ορεξάτα ανηφορικά επαρχιακά στροφιλίκια, ακόμη και με πλήρες οικογενειακό φορτίο.
Αθόρυβα αποτελεσματικό
Η λειτουργία της ανάρτησης προφανώς δίνει έμφαση στην άνεση. Η απόσβεση στις λακκούβες είναι αποτελεσματική και δύσκολα η ενόχληση από τις κακοτεχνίες του δρόμου θα φτάσει στους επιβάτες. Σε συνδυασμό με την αθόρυβη κύλιση και την πολύ καλή ηχομόνωση από αεροδυναμικό θόρυβο, αλλά κα την ιδιαίτερα πολιτισμένη λειτουργία του συστήματος κίνησης, το Swace είναι αυτό ακριβώς που περιγράφει ο τίτλος του άρθρου. Οι σπάνιες επισκέψεις στο βενζινάδικο ενισχύουν αυτή την εικόνα. Η Suzuki αναφέρει 4,4-5,1 lt/100 km στο μικτό κύκλο WLTP. Στον ένα μήνα της συμβίωσής μας και χωρίς καμία προσπάθεια οικονομικής οδήγησης, η πραγματική κατανάλωση ήταν από 5,7 ως 6,2 lt/100 km μεταξύ των reset. Με τη διαφορά να προκύπτει ανάλογα με τη διαδρομή στο ενδιάμεσο.
Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω, διάταξη που παραπέμπει σε αυτοκίνητα σπορ προδιαγραφών. Σε δρόμους με στροφές αναζητάς λίγη περισσότερη πληροφόρηση από το ευχάριστα ελαφρύ για την πόλη τιμόνι. Είναι πάντως ακριβές και γρήγορο. Το αυτοκίνητο έχει ανάλαφρη αίσθηση και αντιδρά πολύ ήπια όταν ξεπεραστεί το όριο της πρόσφυσης. Το ESP θα παρέμβει πριν προλάβεις να αγχωθείς, αλλά έτσι κι αλλιώς καταλαβαίνεις ότι έχεις από κάτω σου ένα ισορροπημένο και φιλικό αυτοκίνητο.
Την ενεργητική ασφάλεια εγγυάται το προηγμένο σύστημα Suzuki
Safety Support, με τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης πρόβλεψης
της πρόσκρουσης, προειδοποίησης εκτροπής αυτοκινήτου,
προειδοποίησης και αποφυγής ακούσιας αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας,
αυτόματης μεγάλης σκάλας φώτων και αναγνώρισης σημάτων οδικής
κυκλοφορίας, αλλά και το ευφυές Dynamic Radar Cruise Control. Είναι
μέρος του στάνταρ εξοπλισμού ακόμη και από την βασική έκδοση GL+,
όπως και οι 7 αερόσακοι. Άλλα στοιχεία του εξοπλισμού είναι ο
αυτόματος διζωνικός εξοπλισμός με λειτουργία S-FLOW, τα
θερμαινόμενα καθίσματα, τα αυτόματα φώτα και υαλοκαθαριστήρες, τα
ηλεκτρικά παράθυρα και οι καθρέπτες με αναδίπλωση και η κάμερα
οπισθοπορείας.