Δοκιμή Audi Q4 e-tron 40: Κίνηση ουσίας (video)
Με το νέο Q4 e-tron η Audi κάνει δυναμική είσοδο στην κατηγορία των compact αμιγώς ηλεκτρικών SUV, διαθέτοντας όλα τα φόντα για να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο.
- -
- -
με μια ματιά
Με το νέο Q4 e-tron η Audi κάνει δυναμική είσοδο στην κατηγορία των compact αμιγώς ηλεκτρικών SUV, διαθέτοντας όλα τα φόντα για να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η Audi είναι μία από τις
εταιρείες που έχουν ήδη επενδύσει στην ηλεκτροκίνηση πιστεύοντας
ακράδαντα πως αυτή είναι η επόμενη μέρα της αυτοκίνηση. Στη
γερμανική εταιρεία έχουν πάρει πολύ ζεστά και σοβαρά το θέμα του
εξηλεκτρισμού της γκάμας της. Δεν είναι τυχαίο πως όσο μακρινό και
αν ακούγεται σήμερα, το 2025 σκοπεύουν να λανσάρουν για
τελευταία φορά θερμικό κινητήρα. Μέχρι τότε, υπολογίζεται
πως θα έχουν παρουσιάσει συνολικά 20 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ
το 50% των πωλήσεων θα αφορά κατασκευές του είδους!
Με τα e-tron και e-tron GT, η Audi έκανε επίδειξη τεχνογνωσίας. Σήμερα, με το νέο Q4 e-tron η γερμανική εταιρεία κάνει δυναμική είσοδο στην πλέον ανταγωνιστική κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων, αυτή των compact SUV. Δανείζεται το ίδιο πάτωμα με τα Volkswagen ID.4 και Skoda Enyaq, όντας και το πρώτο μοντέλο της Audi στην πλατφόρμα ΜΕΒ. Η πρώτη μας επαφή έγινε με τη «μεσαία» έκδοση με τον ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 204 ίππων και αυτονομία 520 km. Εκδοχή που στα χαρτιά μοιάζει ως η ιδανική επιλογή…
Τόσο ίδιο, μα τόσο διαφορετικό
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το Q4 e-tron είναι εξαιρετικά
σημαντικό για την Audi. Δεν είναι υπερβολή, πως οι άνθρωποι της
γερμανικής εταιρείας υπολογίζουν πως θα είναι το δεύτερο σε
πωλήσεις μοντέλο της Audi μετά το
Α3! Στοιχείο που αυτομάτως θέτει τον πήχη ψηλά. Με
δεδομένο πως η πλατφόρμα είναι κοινή με τα υπόλοιπα μοντέλα του
Group, οι σχεδιαστές της γερμανικής εταιρείας είχαν τον πρώτο λόγο
αναφορικά με το αμάξωμα. Τα κοινά στοιχεία με τα υπόλοιπα μοντέλα
της Audi είναι ευδιάκριτα, αν και το
Q4
e-tron
λανσάρει το δικό του στιλ. Η επιβλητική μάσκα με
τα πολυγωνικά στοιχεία και τα εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα LED, και
μάλιστα με τέσσερις επιλογές φωτισμού ημέρας, κεντρίζουν το
ενδιαφέρον. Αντίστοιχο μοτίβο χαρακτηρίζει το Q4 και από το πλάι,
με έντονες ακμές πάνω από τους τροχούς και στις πόρτες, στοιχεία
που αναδεικνύουν το δυναμικό του χαρακτήρα, ενώ η
κολώνα C ακολουθεί τη λογική
του Allroad. Στο πίσω μέρος δεσπόζει η
ενιαία πολυμερής λωρίδα φωτισμού, ενώ η μικρή αεροτομή με μαύρα
στοιχεία στο τελείωμα της 5ης πόρτας προδίδει σπορ
χαρακτήρα.
Ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στη σχεδίαση σου αμαξώματος διαδραμάτισε η αεροδυναμική, με τον συντελεστή οπισθέλκουσας να είναι μόλις 0,28! Βλέπετε, με τη βοήθεια του αέρα το Q4 κέρδισε σημαντικά και πολύτιμα χιλιόμετρα αυτονομίας. Όσο υπερβολικό και αν ακούγεται, η αεροδυναμική προσθέτει επιπλέον 40 km! Για να έχετε την πλήρη εικόνα, η σχεδίαση των τροχών προσθέτει 5 km, αυτή των καθρεπτών επιπλέον 2, ενώ το ειδικό περίβλημα των ψαλιδιών ακόμα 4! Τα περισσότερα, και συγκεκριμένα 14 km, προσθέτουν τα μικρά 3D spoiler μπροστά από τους τροχούς, ενώ… «δουλειά» κάνουν το ενεργό κλείστρο θυρίδας εισαγωγής αέρα (+6 km), ο εκτροπές πλευρικών αεραγωγών (+5) και η στεγανοποίηση οροφής και πίσω θύρας (+4 km).
Όμως, ένα ακόμα στοιχείο που χαρακτηρίζει τη σχεδίαση του Q4 είναι οι compact διαστάσεις του. Με μήκος που δεν ξεπερνάει τα 4,59 m το αμιγώς ηλεκτρικό SUV έχει διαστάσεις ενός μοντέλου της κατηγορίας των Β-SUV. Αυτό όμως δεν μεταφράζεται σε συμβιβασμούς σε χωροταξικό επίπεδο…
Compact διαστάσεις, αλλά κανένας συμβιβασμός
Μπορεί οι διαστάσεις του να μοιάζουν μικρές, αλλά το μεταξόνιο
αγγίζει τα 2.760 mm! Για αυτό ευθύνονται οι μικροί πρόβολοι εμπρός
και πίσω, που παράλληλα επιτρέπουν στο Q4 να διαθέτει στο εσωτερικό
του χώρους που συναντάμε σε
D-SUV. Όπως
προδίδουν οι αριθμοί, το e-tron προσφέρει ελαφρώς μεγαλύτερους
χώρους από το Q7! Σε συνδυασμό με το επίπεδο πάτωμα, στα πίσω
καθίσματα μπορούν να βολευτούν άνετα τρεις ενήλικες. Αντίστοιχα
πληθωρικός είναι ο χώρος των αποσκευών, με τη χωρητικότητα του να
αγγίζει τα 520 lt. Μάλιστα,
αυξάνοντας το στοιχείο της πρακτικότητας, το Q4 e-tron προσφέρει 24
επιπλέον λίτρα αποθήκευσης με την παρουσία μίας σειράς θηκών. Ένα
νούμερο που δεν πρέπει να υποτιμήσουμε…
Το σημείο που το Q4 e-tron διαφοροποιείται σημαντικά σε σχέση με τα μοντέλα που μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα, είναι ο εσωτερικός διάκοσμος. Η σχεδίαση ακολουθεί minimal αισθητική, με καθαρές πολυγωνικές γραμμές. Στο μεγαλύτερο μέρος της κεντρικής κονσόλας έχει επιλεχθεί η χρήση black panel, ενώ οι γκρι χρωματισμοί δένουν αρμονικά. Η πολυτέλεια είναι ευδιάκριτη και παντρεύεται ιδανικά με ένα απόλυτα ψηφιακό περιβάλλον. Πρωταρχικό ρόλο σε αυτό παίζει το virtual cockpit της Audi σε διάσταση 10,25’’, αλλά και η οθόνη αφής του συστήματος ΜΜΙ των 11,6’’! Η μεγαλύτερη που συναντάμε σήμερα σε μοντέλο της Audi. Επίσης, στο Q4 επίσημη πρώτη κάνει και το νέο επίπεδο τιμόνι, με λειτουργία touch.
Σε επίπεδο τεχνολογίας, εφοδιάζεται με τη νεότερη γενιά συστημάτων πολυμέσων και ασφαλείας της Audi, με το επίπεδο του εξοπλισμού να είναι κορυφαίο και να περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα από την βασική έκδοση! Σε επίπεδο υποβοήθησης ξεχωρίζει το διαδραστικό head up display, παρουσιάζοντας το περιβάλλον AR όπως ένα drone απεικονίζοντας τα συστήματα υποβοήθησης, αλλά και αυτό της πλοήγησης. Όσον αφορά την ασφάλεια, περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα σήμερα συστήματα, όπως το Audi Pre Sense, αλλαγής λωρίδας, αυτόματου φρεναρίσματος κτλ. Σημειώστε, πως στον προαιρετικό εξοπλισμό μπορεί να επιλέξει κανείς και το νέο ηχοσύστημα της Sonos με εννέα ηχεία, subwoofer και 8κάναλο Booster 580 watts.
Η έκδοση Q4 40 e-tron παίρνει ενέργεια από μία μπαταρία 82 kWh, η οποία και υπόσχεται αυτονομία από 475 έως και 520 km. Για την πλήρη φόρτιση της σε wallbox 11 kW χρειάζονται 7,5 ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστή DC μόλις 38 λεπτά είναι αρκετά για να γεμίσει ως το 80%. Αξίζει να σημειώσουμε πως η μπαταρία συνοδεύεται από εγγύηση 8 ετών ή 160.00 km. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι ίδιος με αυτόν των ID.4 και Enyaq και αποδίδει 204 ίππους και 310 Nm ροπής. Το κιβώτιο είναι μίας σχέσης και διακρίνεται για τις συμπαγείς διαστάσεις του, όπως και για το χαμηλό του βάρος, αφού αγγίζει μόλις τα 21,4 kg. Τέλος, οι επιδόσεις είναι ικανοποιητικές με τα πρώτα 100 km/h από στάση να έρχονται μόλις σε 8,5 sec.
Απομονωμένο και ποιοτικό περιβάλλον
Άνεση. Αυτό είναι το στοιχείο που διαπιστώνεις από τα πρώτα
χιλιόμετρα που θα βρεθείς στο εσωτερικό του Q4 e-tron. Καταρχήν,
ανεξαρτήτως σωματότυπου θα βρεις εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης,
έχοντας πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα, με το κάθισμα να είναι
σχετικά ψηλά τοποθετημένο προσφέροντας την αίσθηση πως οδηγείς ένα
SUV. Τα πάντα είναι σωστά τοποθετημένα, ενώ το σύστημα πολυμέσων
εκτός από όμορφο αισθητικά αποδεικνύεται και εύκολο στη χρήση. Το
γερμανικό αμιγώς ηλεκτρικό SUV διαθέτει μία σειρά από
προγράμματα οδήγησης, που επηρεάζουν τη λειτουργεία του
ηλεκτροκινητήρα, αλλά και την απόσβεση της ανάρτησης στην έκδοση με
τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ. Το efficiency φυσικά και έχει
γνώμονα την οικονομία ενέργειας, περιορίζοντας μάλιστα την τελική
ταχύτητα στα 130 km/h (160 km/h υπό κανονικές συνθήκες). Εν
συνεχεία συναντάμε τα γνωστά Comfort, Auto, Individual και Dynamic,
με το σύστημα ανάκτησης στη σπορ λειτουργία να ρυθμίζεται αυτόματα
στο επίπεδο της τάξεως των 0,1 G. Σε παραπάνω, πρέπει να
προσθέσουμε και το πρόγραμμα
Range, το οποίο λειτουργεί με γνώμονα τη μέγιστη
ενεργειακή αποδοτικότητα και έχει μέγιστη ταχύτητα κίνησης τα 90
km/h!
Πως μεταφράζονται όλα τα παραπάνω στο δρόμο; Καταρχήν, ο ηλεκτροκινητήρας δεν σε «κολλάει» στο κάθισμα σε πλήρη επιτάχυνση, αλλά σίγουρα κινεί γρήγορα το αμάξωμα των 2.125 kg. Η απόκριση στο γκάζι είναι πολύ καλή, όπως και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις, προσφέροντας υψηλά επίπεδα ενεργητικής ασφάλειας. Εκεί που ξεχωρίζει είναι σε επίπεδο κύλισης, με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ανάρτησης να είναι εξαιρετικά. Φιλτράρει σχεδόν όλες τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος και συμβάλλει με τον τρόπο της στη δημιουργία ενός απόλυτα ήσυχου και άνετου περιβάλλοντος στο εσωτερικό του Q4.
γλυκά
- Ποιότητα κατασκευής
- Σχεδίαση εσωτερικού
- Άνεση
- Χώροι
- Πρακτικότητα
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα κύλισης
- Αυτονομία
ξινά
- Έντονα παρεμβατικό ESP
Οι Γερμανοί τεχνικοί επέλεξαν την αρχιτεκτονική των γονάτων ΜακΦέρσον μπροστά και πολλαπλών συνδέσμων πίσω, λύση που προσφέρει άνεση, αλλά και φιλική-προβλέψιμη οδική συμπεριφορά. Στις γρήγορες και ανοικτές καμπές τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά και ουσιαστικά σου επιτρέπει να κινηθείς γρήγορα, με ασφάλεια και χωρίς άγχος. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι περιορισμένες, με το χαμηλό κέντρο βάρους να παίζει το ρόλο του, και ουσιαστικά στα πιο κλειστά κομμάτια διαπιστώνεις ότι πρόκειται για ένα βαρύ ηλεκτρικό μοντέλο. Όμως, ακόμα και σε αυτή την περίπτωση κρύβει επιμελώς τους 2,1 τόνους, εκμεταλλευόμενο την ιδανική κατανομή 50:50 εμπρός/πίσω. Αναλογιζόμενοι φυσικά το χαρακτήρα του αυτοκίνητου. Μάλιστα, στο γλιστερό οδόστρωμα και στην περίπτωση που θα επιμείνεις στο γκάζι, εξακριβώνεις στην πράξη ότι η κίνηση μεταφέρεται στο δρόμο από τους πίσω τροχούς, αφού το πίσω μέρος έχει την τάση να υπερστρέψει! Φαινόμενο που τα ηλεκτρονικά βοηθήματα φροντίζουν αρκετά απότομα να εξαφανίσουν. Μπορεί να θέλαμε το σύστημα διεύθυνσης να έχει περισσότερο βάρος, αλλά σίγουρα δεν σε απογοητεύει σε αίσθηση, κάτι που ισχύει και για το πεντάλ του φρένου, παρά την ύπαρξη του συστήματος ανάκτησης. Τέλος, ο κύκλος στροφής που αγγίζει τα 10,2 m και είναι ο μικρότερος σε όλη τη γκάμα της Audi, αποδεικνύεται ένα ευχάριστο στοιχείο, που το καθιστά εξαιρετικά ευέλικτο μέσα στην πόλη.
Βέβαια, σε κάθε αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, ιδιαίτερη σημασία έχει
η κατανάλωση ενέργειας και η αυτονομία. Τα 520
km που υπόσχεται η
Audi είναι ένα ρεαλιστικό
νούμερο. Με συντηρητική οδήγηση και κινούμενοι στον αστικό
κύκλο, καλύψαμε με ευκολία σχεδόν 500 km, με τη μέση κατανάλωση να
είναι κοντά στις 18 kW/100 km. Στον αυτοκινητόδρομο και σε πιο
γρήγορους ρυθμούς - φωτογράφισης, το συγκεκριμένο νούμερο άγγιξε
τις 21 kW/100 km και η αυτονομία ξεπέρασε τα 400 χιλιόμετρα.
Νούμερο άκρως ικανοποιητικό.
συμπέρασμα
Η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει σαν αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να μην θεωρούνται πλέον ως μοντέλα ειδικών συνθηκών. Το Q4 e-tron αποτελεί τρανό παράδειγμα της νέας τάξης πραγμάτων που προβάλλει την ηλεκτροκίνηση χωρίς χιλιομετρικούς περιορισμούς. Παράλληλα, προτάσσει στοιχεία όπως η άνεση, η ποιότητα, οι χώροι και η πρακτικότητα, τα οποία προσφέρονται σε ένα premium πακέτο με την υπογραφή της Audi. Και μάλιστα σε ανταγωνιστική τιμή, με τη βασική έκδοση να ξεκινάει από τα 39.469 ευρώ!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ
ΚΑΝΑΤΑΣ