Δοκιμάζουμε το Hyundai Kona N: Bad to the bone!
Τι και αν είναι SUV; To νέο Hyundai Kona N έχει το χαρακτήρα, τη φιλοσοφία και όλα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τις δημιουργίες του N Division και γοητεύουν τους λάτρεις της οδήγησης
- -
- -
με μια ματιά
Με φιλοσοφία βγαλμένη από το WRC, το Hyundai Kona N είναι… ένας λύκος χωρίς μανδύα προβάτου, όντας ένα hot hatch στο σώμα ενός SUV.
«Οι Κορεάτες τρελάθηκαν»! Η μεταγραφή «αεροδρομίου» πριν από μερικά
χρόνια, με τον Albert Biermann να αφήνει τη BMW M και να
αναλαμβάνει το Ν Division της Hyundai ήταν η σπίθα που
άναψε τη φωτιά. Ο Γερμανός τεχνικός ηγήθηκε του τμήματος
δημιουργώντας το i30 N. Ένα πραγματικό hot hatch που άλλαξε
σε μεγάλο βαθμό το image
της Hyundai. Ποιος να φανταζόταν
πριν από μία δεκαετία ότι η κορεάτικη εταιρεία θα δημιουργούσε ένα
fun to drive hot hatch που θα συγκαταλεγόταν ανάμεσα στα κορυφαία
της κατηγορίας;
Μετά την έκρηξη με την αποκάλυψη της πρώτης δημιουργίας του N
Division, ακολούθησε μία... σιωπή τεσσάρων ετών. Μέχρι τη στιγμή
που σχεδόν ταυτόχρονα αποκαλύφθηκαν τα
i20 και Kona
συνοδευόμενα από το λατινικό «Ν». Και αν το στο αμάξωμα του
κορεατικού σούπερμινι αποτέλεσε φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, σε
αυτό του crossover Kona προκάλεσε εντύπωση και αίσθηση. Όμως, με
δεδομένη τη συνταγή της επιτυχίας που γνωρίζουν
καλά στο N Division, εξαρχής δεν υπήρχε αμφιβολία ότι θα πρόκειται
για μία εκρηκτική κατασκευή…
Το... γαλάζιο του πολέμου!
Δεν χρειάζεται να είσαι μυημένος στην αυτοκίνηση για να
καταλάβεις τη διαφορετικότητα του σκληροπυρηνικού Kona. Η mucho και
εντυπωσιακή του εικόνα δεν κρύβει, αλλά αναδεικνύει το
χαρακτήρα του. Σίγουρα, δεν το λες διακριτικό, ειδικά στην
περίπτωση μας με το χαρακτηριστικό γαλάζιο χρώμα και το τεράστιο
αυτοκόλλητο «Ν» στο πλάι του αμαξώματος. Η βασική σχεδιαστική
φιλοσοφία της άγριας εκδοχής του Κona είναι αντίστοιχη με αυτή που
συναντάμε στα i20 και i30 που φέρουν το ίδιο χαρακτηριστικό. Η
εμπρός κυψελωτή μάσκα, οι μεγάλες εισαγωγές αέρα και το χαμηλό
αεροδυναμικό βοήθημα στο κάτω μέρος του προφυλακτήρα, το ξεχωρίζουν
σε σχέση με τις απλές εκδόσεις.
Οι «πρησμένοι» θόλοι, οι μεγάλοι τροχοί με τις σφυρήλατες ζάντες
των 19 ιντσών και τα πλαϊνά μαρσπιέ συμπληρώνουν την
επιθετική του εικόνα, που ολοκληρώνεται ιδανικά με το
εντυπωσιακό πίσω μέρος. Νέος προφυλακτήρας, με διαχύτη και δύο
ξεχωριστές απολήξεις της εξάτμισης, αλλά και μία ευμεγέθης αεροτομή
στην 5η πόρτα αλλάζουν ριζικά την εικόνα του αγριεμένου
Kona. Οι κόκκινες γραμμές χαμηλά στο αμάξωμα, αποτελούν την πινελιά
που συναντάμε σε όλα τα μοντέλα της σειράς «Ν»,
τονίζοντας ακόμα περισσότερα τα δυναμικά χαρακτηριστικά του
«καυτού» crossover.
Ιδιαίτερες και σπορτίφ πινελιές, συναντάμε και στο προσεγμένο εσωτερικό. Ο συνειδητοποιημένος, το πρώτο που θα παρατηρήσει είναι τα εντυπωσιακά τύπου μπάκετ καθίσματα, τα οποία μάλιστα προσφέρουν πολύ καλή πλευρική στήριξη χωρίς να κουράζουν. Ο οδηγός στα χέρια του έχει ένα τιμόνι με αρκετά χοντρή στεφάνη, αλλά και… πληθώρα κουμπιών! Εκτός από τα περισσότερα χειριστήρια που συναντάμε στα αυτοκίνητα σήμερα, το Kona N διαθέτει δύο επιπλέον κουμπιά για το N Grin Control System, αλλά και ακόμα ένα για το Ν Grind Shift. Τι είναι όλα αυτά; Λίγο υπομονή και θα τα εξηγήσουμε παρακάτω… Μέχρι τότε, κρατήστε ακόμα πως ο οδηγός μπροστά του έχει έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25’’, ενώ στη κεντρική κονσόλα δεσπόζει οθόνης αφής, επίσης διάστασης 10,25’’. Μάλιστα, στην τελευταία υπάρχει πληθώρα πληροφοριών που ενδιαφέρουν όσους λάτρεις της ταχύτητας και των trackday! Όπως για παράδειγμα, δυνατότητα χρονομέτρησης, δείκτη φορτίου G και πολλά ακόμα. Όσον αφορά το επίπεδο συνδεσιμότητας και ασφάλειας, το Kona N διαθέτει όλες τις σύγχρονες και νεότερες τεχνολογίες που συναντάμε στα μοντέλα της Hyundai. Βλέπετε, η διαφορετικότητα του… hot SUV είναι επιμελώς κρυμμένη κάτω από το μυώδες αμάξωμα.
Παραδοσιακά, η Hyundai στήνει και εξελίσσει τα αυτοκίνητα της στην
πίστα του Νίρμπoυργκρινγκ. Και το Kona N δεν θα μπορούσε να
αποτελέσει εξαίρεση, αφού συνολικά κάλυψε 489
γύρους, κάτι που μεταφράζεται σε περισσότερα από 10.000
χιλιόμετρα στην Πράσινη Κόλαση. Και αν σας ακούγεται υπερβολικό,
κρατήστε πως το νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη,
γύρισε 1.350 φορές στην πίστα των 21
km. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η πρώτη
κίνηση ήταν η τοποθέτηση του γνωστού 2λιτρου υπερτροφοδοτούμενου
συνόλου κάτω από το εμπρός καπό, με την νεότερη εκδοχή να αποδίδει
280 ίππους, την ώρα που η ροπή έχει φτάσει τα
392 Nm, με την απόδοση του να
είναι βελτιωμένη στις μεσαίες και υψηλές στροφές.
Η κίνηση μεταδίδεται στο δρόμο από τους εμπρός τροχούς,
μέσω 8τάχυτου αυτόματου κιβωτίου υγρού τύπου με
δύο ανεξάρτητους συμπλέκτες που έχει τοποθετηθεί και στο Veloster
N. Χρησιμοποιεί νέα κλιμάκωση σχέσεων, ενώ διαθέτει τρία προφίλ, τα
N Power Shift,
N Grin Shift
και
N Track Sense Shift.
Το πρώτο ενεργοποιείται όταν το αυτοκίνητο επιταχύνει,
ελαχιστοποιώντας τη μείωση της ροπής κατά τις αλλαγές. Το N Grin
Shift ενεργοποιείται από ειδικό κουμπί στο τιμόνι και πετυχαίνει τη
βέλτιστη απόδοση κινητήρα-κιβωτίου για 20 sec. Τέλος, όπως εύκολα
καταλαβαίνει κανείς, το N Track Sense Shift, αφορά την οδήγηση στην
πίστα επιλέγοντας την κατάλληλη σχέση, σύμφωνα με δεδομένα που
αντλεί η μονάδα ελέγχου.
Για την ομαλή μεταφορά της ισχύς στο δρόμο, το Kona N διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (e-LSD)! Παράλληλα, διατηρώντας μέρος του SUV χαρακτήρα του, προσφέρει τέσσερα προγράμματα οδήγησης που αφορούν τις επιφάνειες (Snow, Mud, Sand, Deep Sand). Βέβαια, για τους γνώστες, περισσότερο ενδιαφέρον έχει το N Grin Control, που προσφέρει τεράστιες δυνατότητες παραμετροποίησης. Εκτός από τα γνωστά Eco, Normal, Sport και N, συναντάμε το Custom, μέσα από το οποίο ο οδηγός μπορεί να διαφοροποιήσει στοιχεία όπως η απόκριση στο γκάζι, το βάρος του τιμονιού, η εμπλοκή του διαφορικού, η σκληρότητα της ανάρτησης, το σύστημα ευστάθειας, μέχρι και τον ήχο της εξάτμισης.
Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης, ακολουθεί τη λογική των γονάτων ΜακΦέρσον μπροστά και πολλαπλών συνδέσμων πίσω, με τα αμορτισέρ να είναι ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα. Τελείως καινούργιος είναι ο εμπρός άξονας (N Power Sense), ο οποίος είναι ελαφρύτερος και πιο άκαμπτος. Παράλληλα, νέα είναι η χαρτογράφηση του ηλεκτρικού συστήματος διεύθυνσης, ενώ ενισχυμένο είναι και το σύστημα πέδησης με τους δίσκους να έχουν διάσταση 360/314 mm (εμπρός/πίσω). Αξίζει να σημειώσουμε, πως διαθέτει συγκεκριμένα ελαστικά που έχουν εξελιχθεί σε συνεργασία με την Pirelli. Μάλιστα, φέρουν το χαρακτηριστικό «HN» και έχουν διάσταση 235/40/19. Τέλος, όσον αφορά το βάρος ζυγίζει 1.500 kg. Νούμερο άκρως ικανοποιητικό!
Έναν κλωβό ασφαλείας
παρακαλώ...
Όπως έχετε καταλάβει μέχρι τώρα, το Kona N ουδεμία σχέση έχει με
τα υπόλοιπα μοντέλα της σειράς. Στοιχείο που διαπιστώνεις άμεσα
μόλις βρεθείς στο εσωτερικό του. Τα νέα καθίσματα βελτιώνουν τη
θέση οδήγησης, αν και φυσιολογικά δεν είναι αντίστοιχη με αυτή ενός
hot hatch, την ώρα που το τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη έχει πολύ
καλή αίσθηση στα χέρια. Ακόμα και σε ήρεμους ρυθμούς, έχοντας
επιλέξει το πρόγραμμα Eco ή Normal, καταλαβαίνεις πως το μυώδες
crossover διαθέτει εκρηκτικό DNA.
Δεν είναι ο ήχος του κινητήρα και της εξάτμισης, αλλά η λειτουργία
της ανάρτησης. Ακόμα και στην πιο ήπια ρύθμιση, διαβάζει σχεδόν
όλες τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Οι αντιδράσεις της δεν
είναι ξερές, αλλά στην πόλη και ιδιαίτερα στους κακούς
ελληνικούς δρόμους αισθάνεσαι περισσότερο πως βρίσκεσαι στο
εσωτερικό αγωνιστικής κατασκευής, παρά σε ένα άνετο crossover. Σε
αυτό το μοτίβο, το οκτάρι κιβώτιο αποτελεί σύμμαχο στην
καθημερινότητα, όντας ξεκούραστο και άνετο.
Όμως, τη στιγμή που θα πατήσεις το κουμπί με το χαρακτηριστικό «Ν» στο τιμόνι, ενεργοποιηθεί το αντίστοιχο πρόγραμμα και βυθίσεις το πόδι στο πάτωμα, συνειδητοποιείς τη δουλειά που έχει γίνει από τους μηχανικούς του N Division. Ο κινητήρας αγριεύει και ουσιαστικά εκτοξεύει το ισχυρό crossover στην ευθεία. Τα 5,5 sec για το 0-100 km/h με τη χρήση Launch Control που υπόσχεται η Hyundai είναι ένα απόλυτα ρεαλιστικό νούμερο. Ο κινητήρας είναι γεμάτος χαμηλά, πανίσχυρος στις μεσαίες, και δεν εμφανίζει πτωτικές τάσεις ούτε κοντά στο όριο περιστροφής του. Έχει δύναμη, και μάλιστα παντού! Στην καταιγιστική επιτάχυνση συμβάλλει και το οκτάρι κιβώτιο με τη σφικτή κλιμάκωση, το οποίο μάλιστα στη χειροκίνητη λειτουργία δεν επιλέγει αυτόματα την επόμενη σχέση, αν φτάσεις στον κόφτη! Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη είναι απλά εξαιρετικό, τόσο στην αυτόματη όσο και στη χειροκίνητη λειτουργία. Οι αλλαγές είναι ταχύτατες, ενώ ακόμα και στα κατεβάσματα δεν καθυστερεί, εκτός αν καταλάβει ότι ο οδηγός θα κάνει… «χοντράδα»!
γλυκά
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
- Συστήμα διεύθυνσης
- Ανάρτηση
- Τεχνογνωσία
- Χαρακτήρας
- Πρακτικότητα
- Εξοπλισμός
ξινά
- Άνεση
- Τιμή
Και πως είναι στο δρόμο; Καταρχήν, στιβαρό και
άκαμπτο, με το μπροστινό σύστημα να χαρακτηρίζεται από εξαιρετική
ακρίβεια και αμεσότητα. Το σύστημα διεύθυνσης είναι πλούσιο σε
πληροφόρηση, ενώ αισθάνεσαι πως οδηγείς ένα
hot hatch και όχι ένα
crossover με 280 ίππους. Θαρρείς πως είσαι στο εσωτερικό ενός i30
με ελαφρώς ψηλότερο κέντρο βάρους και μικρότερο μεταξόνιο. Οι
κλίσεις του αμαξώματος είναι ελάχιστες, ακόμα και στις απότομες
αλλαγές πορείας. Στην καλή άσφαλτο, ο εσωτερικός τροχός σηκώνεται
με χαρακτηριστική ευκολία στον αέρα, την ώρα που το Kona N διατηρεί
την ισορροπία του στο εσωτερικό της στροφής. Βέβαια, όλα τα
παραπάνω ισχύουν στην περίπτωση που επιλέξεις την
Sport ρύθμιση της ανάρτησης, και όχι την
ακραία Sport+. Σε αυτή
την περίπτωση, το εμπρός μέρος διαβάζει με απίστευτη ακρίβεια το
δρόμο, με αποτέλεσμα σε μέτριο οδόστρωμα οι εμπρός τροχοί να
αναπηδούν σε κάθε ανωμαλία. Είναι δεδομένο πως η συγκεκριμένη
ρύθμιση προορίζεται για οδήγηση στην
πίστα και δεν ενδείκνυται για το δρόμο. Ευδιάκριτη
και εντυπωσιακή είναι η λειτουργία του διαφορικού, το οποίο
φροντίζει να κλείνει την τροχιά του εμπρός μέρους στο γλιστερό
οδόστρωμα, επιφάνεια στην οποία το Kona έχει την τάση να υποστρέψει
αν το παρακάνεις με το γκάζι. Όμως, σε συνθήκες με χαμηλό επίπεδο
πρόσφυσης, το σκληροπυρηνικό
crossover αναδεικνύει μία ακόμα ευχάριστη πτυχή
του χαρακτήρα του. Θυμίζοντας γαλλικές κατασκευές του είδους, το
πίσω μέρος έχει την τάση να ελαφρώσει αν φροντίσεις με τους
κατάλληλους χειρισμούς να το προκαλέσεις. Στοιχείο που αυξάνει
ακόμα περισσότερο το βαθμό συμμετοχικότητας και οδηγικής
απόλαυσης. Αν τώρα κάποια στιγμή χρειαστεί να μειώσετε
δραματικά ταχύτητα, θα φροντίσουν τα θηριώδη φρένα να
ακινητοποιήσουν το αμάξωμα των 1.500 kg, αφού προσφέρουν εξαιρετική
απόδοση, αίσθηση και διάρκεια.
συμπέρασμα
Το Kona N είναι μία σπορ κατασκευή, παρόμοια με αυτές που μας έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα η Hyundai. Οδηγοκεντρικό, ευχάριστο και συμμετοχικό με αγωνιστική φιλοσοφία. Αντίστοιχες κατασκευές, όπως τα Audi SQ2 και Volkswagen T-ROC R, μπορεί να προσφέρουν υψηλότερο επίπεδο άνεσης, αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουν το χαρακτήρα του Kona N που απευθύνεται στους λάτρεις της οδήγησης. Μπορεί το κόστος να είναι υψηλό, αλλά δεν πρόκειται για ακόμα ένα ισχυρό SUV. Το Kona N είναι κάτι πολύ παραπάνω.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ
ΠΕΡΡΑΚΗ