Δοκιμή - Tesla Model Y Long Range: Η χαρισματική χρονοκάψουλα
Υιοθετεί διακριτικά την εκδρομική ταμπέλα, περιχαρακωμένη φυσικά από επιδόσεις, προχωρημένη τεχνολογία και καθαρό αποτύπωμα στον πλανήτη. Το model Y εχει το crossover χάρισμα.
- -
- -
με μια ματιά
Η συνταγή Tesla για το Model Y, περιλαμβάνει ως βάση το Model 3 και κάπως έτσι εισβάλλει στην εμπορική γειτονιά των SUV/Crossover
γλυκά
- Αυτονομία
- Διαχείριση ενέργειας
- Απόδοση
- Επιδόσεις
- Αποτελεσματικότητα συμπεριφοράς
- Τεχνολογίες
- Χώροι
ξινά
- Φινίρισμα συναρμογής (κάποιων)υλικών
- Χρόνος προσαρμογής
Πέρα από συνηθισμένους κατασκευαστές αυτοκινήτων με μακρά ιστορία στην παραγωγή, η Tesla δείχνει σαν παρείσακτος. Με το καλημέρα στην παρέα και εχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα μύθο, ένα σούσουρο γύρω από το όνομα της και τις κατασκευές, που το χρησιμοποιεί και ως μάρκετινγκ. Χωρίς καταιγισμό δημοσιευμάτων, καταχωρήσεων και άλλων τρόπων προώθησης, χωρίς υπέρλαμπρες εκθέσεις (τουλάχιστον για την ώρα), έχει καταφέρει σιωπηλά να κερδίσει το κοινό που μπορεί να διαχειριστεί. Πρακτικά διαπιστώνουμε και στη χώρα μας ότι το trend Tesla καλά κρατεί, με μια πρόχειρη ματιά στους δρόμους της πόλης. Εντάξει, κυρίως σε δρόμους βορείων και νοτίων προαστίων, περιοχές δηλαδή με κοινό οικονομικά ενεργό, που μπορεί δηλαδή να απορροφήσει και μετουσιώσει σε ιδιοκτησία - χρήση, ένα από τα πολλά υλοποιημένα οράματα του Elon Musk.
Η αξία ενός Tesla δεν είναι μικρή θα προβάλουν ως επιχείρημα όσοι αμφισβητούν την νεότευκτη εταιρεία που ασχολείται με το αυτοκίνητο. Η απάντηση θα έρθει άμεσα από τους πιο προοδευτικά σκεπτόμενους και θα μιλάει για αυτοκίνητο που προσφέρει πολύ περισσότερα από αυτά που ζητάει. Και δεν έχουμε βάλει καν στην εξίσωση τους ορκισμένους εχθρούς - φίλους και τις απόψεις τους.
Πρακτικά λοιπόν η Tesla που έχει ξεπεράσει στην αναζήτηση της google τον ίδιο τον Νίκολα Τέσλα (γνωστός για τις επαναστατικές του συνεισφορές στους κλάδους του ηλεκτρισμού και του μαγνητισμού στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα) έχει στραμμένα τα φώτα της δημοσιότητας προς το μέρος της.
Η επίσημη εμπορική δραστηριότητα της μάρκας (που έχει κλείσει
ένα χρόνο παρουσίας στην Ελλάδα, ομολογουμένως πετυχημένο),
κινείται στην λογική παραγγελιών μέσω του website με την ελάχιστη
δέσμευση, μια προκαταβολή των €100 μέσω πιστωτικής κάρτας. Παρότι
θα δημιουργηθούν εκθέσεις το προσεχές διάστημα (Αθήνα και
Θεσσαλονίκη), οι παραγγελίες θα εξακολουθήσουν να γίνονται στο
ενιαίο παγκόσμιο online σύστημα. Πολύ απλά, γιατί έτσι δουλεύει η
Tesla από καταβολής της σε όλο τον κόσμο και έτσι θα συνεχίσει. Η
εμπορική επιτυχία του Model 3, τώρα πλαισιώνεται από ένα ακόμα
μοντέλο που θα κάθεται δίπλα του.
Crossover and out
Αυτή η δυνατότητα να σε βγάλει και λίγο παραέξω από το κουτί που
θεωρείται πεδίο δράσης, είναι μια γοητευτική υπόσχεση για να
προσελκύσει και όσους δίσταζαν. Η τάση θέλει crossover ακόμα και
στην ηλεκτροκίνηση. Ο παρόμοιος ανταγωνισμός μυρίστηκε νωρίς το
παιχνίδι και υλοποίησε την απαίτηση, οπότε και για την Tesla ιδού
πεδίον δόξης λαμπρό! Το Model Y που έχει σαν βάση το Model 3, ήρθε
για να παίξει τον εκδρομικό τρόπο προσέγγισης, όντας μεγαλύτερο σε
διαστάσεις και ψηλότερα τοποθετημένο από το έδαφος. Τα 167 mm που
απέχει το δάπεδο του Model Y είναι μια καλή δικαιολογία για να
αφήσεις την άσφαλτο αρκεί να θυμάσαι ότι οδηγείς ένα τετρακίνητο
μεν, αλλά όχι off road όχημα. Εν ολίγοις δρα αγχολυτικά να ξέρεις
ότι δεν θα αφήσεις το μισό αυτοκίνητο κάτω, απολαμβάνοντας ένα
crossover Tesla. Οπτικά ακολουθεί την αναγνωρίσιμη σχεδίαση της
μάρκας, όντας ένα ρευστό σχήμα με σφραγισμένη μάσκα και απουσία
αεραγωγών, αλλά σε ψηλότερη διαμόρφωση. Συνοπτικά και σε σχέση με
το Model 3 είναι κερδισμένο 57 mm σε μήκος, 72 mm σε πλάτος και 181
mm σε ύψος. Με βάση και την επιμήκυνση του μεταξονίου κατά 15 mm,
προκύπτει μια ευρύχωρη καμπίνα με περισσότερο αέρα για το κεφάλι
των επιβατών συγκριτικά με το χαμηλότερο αδερφάκι του. Συν τοις
άλλοις τα ψηλότερα τοποθετημένα εμπρός καθίσματα και η απουσία
τούνελ μετάδοσης, δημιουργούν προϋποθέσεις ταξιδιωτική άνεσης. Ένας
επίπεδος χώρος φόρτωσης με χωρητικότητα μαμούθ 854 lt αναλαμβάνει
την φιλοξενία των αποσκευών, ενώ υπάρχουν και μπροστά διαθέσιμα 117
lt αποθηκευτικού χώρου. Η μεγάλη γυάλινη οροφή ουσιαστικά απλώνει
την αίσθηση ευρυχωρίας και φροντίζει για ευχάριστη ψυχολογία κατά
την παραμονή στο minimal αλλά ξεχωριστό εσωτερικό του Model Y.
Η σχεδίαση της καμπίνας είναι απλή, και ταυτόχρονα πολύ ιδιαίτερη.
Η Tesla ως μια εταιρεία που ενδιαφέρεται για το περιβαλλοντικό της
αποτύπωμα δεν χρησιμοποιεί δερμάτινες επενδύσεις, αλλά μια πολύ
καλή συνθετική απομίμηση. Η συνολική αίσθηση ποιότητας δεν είναι
στο επίπεδο των γερμανικών premium, αλλά η καμπίνα έχει μια αύρα
πολυτέλειας που έχει να κάνει και με τον εξωτικό χαρακτήρα της
μάρκας και φυσικά, τη διαθέσιμη τεχνολογία. Το επίκεντρο φυσικά
είναι η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη 15’’ από την οποία πρακτικά
ενημερώνεσαι και ρυθμίζεις τα πάντα. Μέχρι και το ντουλαπάκι του
συνοδηγού ανοίγεις, μέχρι και τους εξωτερικούς καθρέφτες ρυθμίζεις!
Εντάξει, υπάρχουν 2 ροδέλες πάνω στο τιμόνι και βασικοί mainstream
διακόπτες πίσω από αυτό (αριστερά φώτα-φλας-υαλοκαθαριστήρες και
δεξιά επιλογές κιβωτίου ταχυτήτων), υπάρχουν παραδοσιακοί για τα
ηλεκτρικά παράθυρα, όπως και αυτός για τα alarm (θα τον βρείτε ψηλά
στο ύψος της πλαφονιέρας). Η χαρά του κομπιουτερά βρίσκεται εδώ,
προσφέρει υποδειγματική λειτουργία και ακαριαία απόκριση σε κάθε
άγγιγμα, ενώ και σε ανάλυση ικανοποιεί και τους απαιτητικούς του
είδους. Μια απεριόριστη σειρά από εφαρμογές σε βοηθούν να κάνεις
ακόμα πιο δικό σου το περιβάλλον του αυτοκινήτου, ενώ κάμερες και
αισθητήρες (εδώ βασίζεται και η λειτουργία του Auto Pilot)
παρακολουθούν διαρκώς την κίνηση του αυτοκινήτου και δίνουν μια
σαφή απεικόνιση στην οθόνη σε πραγματικό χρόνο με πιστότητα
οχημάτων, εμπόδιων, πεζών, ακόμα και μικρές λεπτομέρειες όπως
κορύνες έργων οδοποιίας. Ξεχωριστή επίσης η λειτουργία του φίλτρου
αέρα HEPA, που με το πάτημα ενός κουμπιού σφραγίζει αεροστεγώς την
καμπίνα ώστε οι επιβάτες να εισπνέουν καθαρό αέρα ακόμα και αν
υπάρχει κίνδυνος (καπνός φωτιάς, χημικά κ.ά.). Οκ! Θα χρειαστείς
χρόνο προσαρμογής για όλα αυτά, αλλά και για πιο σύγχρονο
αυτοκίνητο δεν ισχύει κάτι τέτοιο;
Σιωπηλή πτήση
Όταν ξεπεράσεις το τεχνολογικό σεμινάριο που προσφέρει, έρχεται και η στιγμή για βόλτα. Το σεμινάριο βέβαια συνεχίζεται και εδώ με την εκκίνηση να απαιτεί αναγνώριση της κάρτας (μεγέθους πιστωτικής) και κατόπιν επιλογή της μοναδικής σχέσης που αναλαμβάνει ρόλο στο κιβώτιο. Και μετά μπορείς να επιλέξεις τρόπο μετακίνησης. Ήρεμο, σβέλτο ή καταιγιστικό! Για τον τελευταίο αρκεί να βυθίσεις νευρικά το δεξί σου πόδι στη μοκέτα και το Tesla Model Y Long Range θα διακτινιστεί! Εντάξει δεν θα περάσεις στο χωροχρόνο, όμως μια ξαφνική μετατόπιση στο στομάχι θα τη νιώσεις.
Τo κλασσικό EV hardware περιλαμβάνει δύο ηλεκτρικά μοτέρ, έκαστο
τοποθετημένο σε εμπρός (200 PS) και πίσω άξονα (287 PS), τα οποία
αντλούν ενέργεια από τις μπαταρίες χωρητικότητας 75 kWh που
απλώνονται σχεδόν σε όλο το πάτωμα. Συνδυαστικά αποδίδουν 390 PS
και επιταχύνουν τα 0-100 km/h σε 5 sec, ιδιαίτερα κολακευτικό
νούμερο αν αναλογιστείς ότι το βάρος ξεπερνά τα 2100 kg. Ομοίως και
η τελική ταχύτητα των 217 km/h δεν αργεί να έρθει αν δείχνεις
επιμονή στην επιτάχυνση. Με αυτό τον τρόπο οδήγησης βέβαια, που δεν
αρμόζει στην φιλοσοφία ηλεκτρικής μετακίνησης, οι καταναλώσεις
ξεφεύγουν και απέχουν παρασάγγας από τη μέση κατανάλωση των 16,8
kWh/100 km (εργοστασιακή τιμή WLTP). Φυσικά με τον ενεργοβόρο τρόπο
χρήσης ούτε τα χιλιόμετρα της αυτονομίας θα εκπροσωπούνται από τα
507 km που ανακοινώνει ο κατασκευαστής. Αν ψάχνεις την δυναμικότερη
προσφορά απόδοσης επιλέγεις από το menu την Standard λειτουργεία,
ενώ υπάρχει και η Chill για πιο ομαλές καταστάσεις.
Με τη λειτουργία one pedal, τους 12 αισθητήρες υπερύθρων και τις ενεργές κάμερες η οδήγηση γίνεται απλοποιημένα και με έντονη πληροφόρηση για τα τεκτενόμενα. Στο ηλεκτρικό Crossover απουσιάζουν οι θόρυβοι και μόνο ήχοι από το έδαφος και τον αέρα, γίνονται αισθητοί. Ποιότητα κύλισης και ηχομόνωση παρόλα αυτά κερδίζουν υψηλή βαθμολόγηση. Για τη συμπεριφορά του σε περιβάλλον στριφτερό, του αναγνωρίζεις το ακριβές τιμόνι και μια ουδέτερη λογική. Δεν θα αναλωθεί σε αντιδράσεις του εμπρός και πίσω άξονα, άλλωστε τα ηλεκτρονικά είναι έτοιμα να επέμβουν και μάλιστα δεν το κάνουν άκομψα. Η ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) καταφέρνει να διαχειριστεί το βάρος διατηρώντας τις κλίσεις σε νορμάλ επίπεδα, ενώ ταυτόχρονα να ζυγίσει την άνεση με το αποτέλεσμα. Ακλόνητα στο έργο τους έδειξαν και τα φρένα με τις τετραπίστονες δαγκάνες να εχουν ένα βαρύ φορτίο (μεταφορικά και κυριολεκτικά) να διαχειριστούν.
Όσον αφορά το δίκτυο και τη φόρτιση, προς το παρόν υπάρχουν superchargers 150 kW στο Golden Hall, αν μιλάμε για Αθήνα, ενώ πρόσφατα εγκαινιάστηκαν και οι νέοι ισχύος 250 kW που βρίσκονται στην ΕΟ Αθηνών - Πατρών, στα ΣΕΑ Ψαθοπύργου. Χρονολογικά, η Λαμία και η Θεσσαλονίκη θα ακολουθήσουν στη τοποθέτησή σταθμών φόρτισης, ενώ μέσα στο 2022 αναμένονται συνολικά τέσσερις Supercharger σταθμοί φόρτισης Tesla. Στους ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος της Tesla (250 kW) το Model Y «κερδίζει» μέχρι 300 km αυτονομίας σε μόλις 15’ φόρτισης. Στο εναλλασσόμενο ρεύμα η μέγιστη ισχύς φόρτισης είναι τα 11 kW, κάτι που μεταφράζεται σε σχεδόν 8,5 ώρες για την πληρότητα των μπαταριών ενώ σε απλή οικιακή πρίζα θα χρειαστεί πάνω από 25 ώρες.
Φθηνό λοιπόν δεν το λες (€ 60.990 λιανική, με κρατική επιδότηση
€ 53.612) όμως το λες ιδιαίτερα ανταγωνιστικό σε σχέση με τον
ανταγωνισμό του, που ζητάει ακόμα περισσότερα. Ενημερωτικά, το
Model Y συνοδεύεται από εγγύηση διάρκειας 4 ετών ή 80.000
χιλιομέτρων, με τη μπαταρία του να καλύπτεται από εγγύηση 8 ετών ή
192.000 χιλιομέτρων.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΝΑΤΑΣ
συμπέρασμα
H Tesla με τα θελκτικά EV της εχει τον τρόπο της να γοητεύει. Καταφέρνει επι της παρούσης, με βάση το οικονομικότερο της μοντέλο να δημιουργήσει μία εναλλακτική με εισιτήριο προορισμού στην επιτυχία. Ποιο crossover άλλωστε έμεινε στο περιθώριο για να μείνει αυτό της Tesla;