Δοκιμή Seat Leon FR 2.0 TSI 190PS: Η γοητεία της απλότητας
Μοντέλα όπως το δίλιτρο Seat Leon των 190 ίππων, μας θυμίζουν ότι απλές λύσεις μπορούν να μεταμορφώσουν ένα οικογενειακό χάτσμπακ, σε μία ευχάριστη κατασκευή χωρίς συμβιβασμούς στην καθημερινότητα.
- -
- -
με μια ματιά
Η σπορ φιλοσοφία που διακατέχει τη νεότερη γενιά του Seat Leon ταιριάζει γάντι με τον δίλιτρο κινητήρα των 190 ίππων και αναδεικνύει ακόμα περισσότερα τα δυναμικά του χαρακτηριστικά.
Ζούμε σε μία νέα και διαφορετική εποχή. Ειδικά όσοι μεγαλύτεροι
σε ηλικία, που έχουμε ζήσει την αυτοκίνηση από τη δεκαετία του ’90
και έπειτα, βιώνουμε σήμερα σημαντικές και μεγάλες αλλαγές.
Με πρίζες ή χωρίς, με συστήματα ήπιας υβριδικής ή
όχι τεχνολογίας, τα αυτοκίνητα έχουν διαφοροποιηθεί και
αυτομάτως γίνει πιο «περίπλοκα». Βέβαια, αυτό δεν
σημαίνει ότι έχουν μειωθεί οι τιμές ισχύος, αφού αρκετές κατασκευές
του είδους προσφέρουν ιπποδυνάμεις που παλιότερα συναντούσαμε σε…
hot hatch. Όμως, πολλές φορές δεν χρειάζεται να γίνει χρήση
«πυρηνικής φυσικής» για να αποκτήσει ένα μοντέλο λίγο πιο…
«πικάντικο» χαρακτήρα. Κάτι που επέλεξαν οι τεχνικοί
της Seat στην περίπτωση
του Leon. Τοποθέτησαν μία ανανεωμένη
εκδοχή του δίλιτρου TSI με απόδοση 190 ίππων κάτω
από το εμπρός καπό, τον συνδύασαν με το 7άρι DSG, διαφοροποίησαν
την ανάρτηση στα σημεία και ως εκ θαύματος προέκυψε μία έκδοση με
ευχάριστο χαρακτήρα, και μάλιστα χωρίς συμβιβασμούς στην καθημερινή
μετακίνηση.
Όσο χρειάζεται…
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος φυσιολογικά βρίσκεται ο
κινητήρας. Το 4κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο της οικογένειας
TSI με χωρητικότητα 1.984 cc, έχει δεχθεί αρκετές
βελτιώσεις, έτσι ώστε να είναι σύμφωνος με τα πιο πρόσφατα
πρότυπα εκπομπών ρύπων, αλλά και να είναι πιο αποδοτικός σε επίπεδο
κατανάλωσης καυσίμου. Έτσι, διαθέτει νέους εγχυτήρες άμεσης έγχυσης
καυσίμου, οι οποίοι και αντικατέστησαν το προηγούμενο σύστημα
διπλής έγχυσης. Παράλληλα, έγιναν σημαντικές βελτιώσεις για τη
μείωση τριβής του κινητήρα, ενώ νέο είναι και το
τούρμπο. Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα ο δίλιτρος
κινητήρας με τη δεκαεξαβάλβιδη κεφαλή να αποδίδει 190
ίππους από τις 4.200 έως τις 6.000 rpm,
την ώρα που η ροπή αγγίζει τα 320
Nm από τις 1.500 έως και τις
4.100 rpm. Η συγκεκριμένη έκδοση, που
διατίθεται ως FR και FR Plus ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού,
συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο κιβώτιο διπλού
συμπλέκτη DSG των επτά
σχέσεων.
Η ανάρτηση έχει πιο σφικτή ρύθμιση, ενώ το αμάξωμα έχει έρθει πιο
κοντά στο έδαφος, την ώρα που έχει επιλεχθεί η λύση των
πολλαπλών συνδέσμων πίσω, και όχι του ημιάκαμπτου άξονα
όπως στις μικρότερες εκδόσεις. Παράλληλα, οι τροχοί έχουν διάσταση
18 ιντσών, και συγκεκριμένα σε διάσταση 225/40/18. Όσον αφορά το
αισθητικό πακέτο, τα λογότυπα FR και οι μεγάλοι τροχοί θα μπορούσαν
να μαρτυρήσουν την ταυτότητα του, αλλά ακόμα και έτσι το
δίλιτρο Leon παραμένει άκρως
διακριτικό. Ο δυναμισμός και ο premium χαρακτήρας που
διακρίνει τη σχεδιαστική φιλοσοφία του ισπανικού χάτσμπακ δεν
χρειάστηκε να τονιστεί από περαιτέρω προσθήκες ή αλλαγές για τις
προσταγές της συγκεκριμένης έκδοσης. Επιλογή που αναμφίβολα μας
βρίσκει σύμφωνους…
Η γοητεία της απλότητας επικρατεί και στο εσωτερικό. Αυτή
εξάλλου είναι και η γενικότερη σχεδιαστική φιλοσοφία που διακρίνει
το ισπανικό μοντέλο. Ο οδηγός έχει μπροστά στο οπτικό πεδίο του ένα
ευμεγέθη και ευανάγνωστο ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25
ιντσών, ενώ στη κεντρική κονσόλα δεσπόζει η οθόνη αφής των
8,3 ιντσών. Η ποιότητα των υλικών και η συναρμογή
τους είναι πολύ καλή, με το Leon να έχει αποκτήσει μία premium
αύρα. Το flat bottom τιμόνι με τα διακριτικά
FR, οι κόκκινες ραφές σε τιμόνι και τα τύπου
μπάκετ καθίσματα με την πολύ καλή πλευρική στήριξη, είναι μερικές
ακόμα σπορ πινελιές. Σε επίπεδο εξοπλισμού, στην
έκδοση FR συναντάμε
αυτόματο τριζωνικό κλιματισμό, ατμοσφαιρικό φωτισμό LED, αισθητήρες
παρκαρίσματος και κάμερα οπισθοπορείας, όπως συστήματα ασφαλείας
ABE και Lane Assist, τέσσερις θύρες USB-C, εκκίξηση χωρίς κλειδί,
δυνατότητα απομακρυσμένοι ελέγχου λειτουργιών μέσω smartphone και
αναδιπλούμενους καθρέφτες. Η ακριβότερη
FR Plus διαθέτει
επιπλέον πανοραμική ηλιοροφή και φώτα full-LED. Όσον αφορά τους
χώρους, το μεγαλύτερο μεταξόνιο της νέας γενιάς έχει ευεργετικά
αποτελέσματα στο εσωτερικό, ενώ ο χώρος αποσκευών των 380 lt
παραμένει ένα από τα ατού του Leon.
Just drive…
Εκτός από άνετη, η καμπίνα του Leon είναι και οδηγοκεντρική! Η κεντρική κονσόλα είναι ελαφρώς στραμμένη προς την πλευρά του οδηγού, ενώ η εργονομία είναι κορυφαία. Την ίδια ώρα, το κάθισμα είναι αρκετά χαμηλά τοποθετημένο και σε συνδυασμό με το τιμόνι που έρχεται αρκετά κοντά στον οδηγό, η θέση οδήγησης σε προδιαθέτει ευχάριστα. Το Leon έχει τρία προγράμματα οδήγησης (Eco, Normal και Sport), ενώ επιπλέον συναντάμε το Individual, όπου μπορεί να παραμετροποιήσει κανείς συγκεκριμένες λειτουργίες. Ουσιαστικά, μέσα από τα παραπάνω modes, διαφοροποιείται η απόκριση στο γκάζι, το βάρος του τιμονιού και η απόκριση του κιβωτίου των επτά σχέσεων. Στον αστικό κύκλο, το Leon FR των 190 ίππων μοιάζει να φοράει το «μανδύα του προβάτου». Η ελαστικότητα που διακρίνει το δίλιτρο σύνολο συνδυάζεται ιδανικά με το 7άρι κιβώτιο με τις κοντές σχέσεις. Η ανάρτηση με τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω αν και σφικτή δεν προβληματίζει, ισορροπώντας ιδανικά σε επίπεδο άνεσης και σπορ αίσθησης. Ακόμα και κάποιες αρκετά έντονες ανωμαλίες του οδοστρώματος που διαβάζουν τα αμορτισέρ, μεταφέρονται χωρίς ξερές αντιδράσεις στην καμπίνα των επιβατών. Βέβαια, δεν διαθέτει το ίδιο επίπεδο άνεσης με τις πιο απλές εκδόσεις, αλλά σίγουρα δεν σε κουράζει.
Το σημείο που αλλάζει πρόσωπο, είναι μόλις βυθίσει κανείς το πεντάλ της βενζίνης. Σε εκείνο το σημείο, το ισπανικό χάτσμπακ αναδεικνύει μία διαφορετική πλευρά του χαρακτήρα του. Οι 190 εκτοξεύουν το αμάξωμα των 1.457 kg στην ευθεία, φέρνοντας ένα ανεπαίσθητο χαμόγελο στο πρόσωπο. Δεν είναι τόσο η έκρηξη που ακολουθεί, αλλά η γραμμική και σχεδόν ηλεκτρική επιτάχυνση που το χαρακτηρίζει από τις πολύ χαμηλές στροφές. Όπως οι περισσότεροι δίλιτροι υπερτροφοδοτούμενοι TSI, έτσι και εδώ ο κινητήρας χαρακτηρίζεται από μία πληθωρική αίσθηση, όντας γεμάτος σε όλο το εύρος στροφών. Και επειδή οι αριθμοί λένε την… άλλη μισή αλήθεια, τα 7,4 sec για τα πρώτα 100 km/h από στάση, είναι ένα νούμερο που μαρτυρά τις δυνατότητες της κατασκευής.
γλυκά
- Σχεδίαση
- Ποιότητα
- Τεχνολογίες
- Εξοπλισμός
- Κινητήρας
- Επιδόσεις
- Οδική συμπεριφορά
ξινά
- Κατανάλωση
Και με δεδομένο το γεγονός πως το Leon διαθέτει ένα εξαιρετικό
πλαίσιο, ήταν δεδομένο πως το συγκριμένο πάτωμα δεν θα είχε κανένα
πρόβλημα να διαχειριστεί την αυξημένη ισχύ των 190 ίππων.
Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και μόνο σε
δρόμο με πολύ χαμηλό δείκτη πρόσφυσης θα διαπιστώσεις πως το εμπρός
μέρος έχει την τάση να ανοίξει την τροχιά του. Στα πιο γρήγορα
κομμάτια, το Leon στρίβει εντυπωσιακά γρήγορα, χωρίς να παρεκκλίνει
από την πορεία που έχει επιλέξει ο οδηγός. Όμως, η τάση του πίσω
μέρους να ελαφρώσει, είναι το «αλατοπίπερο» που
λείπει από τα περισσότερα χάτσμπακ και διακρίνει το Leon. Έτσι και
εδώ, με τους κατάλληλους χειρισμούς στην είσοδο της στροφής,
μπορείς να προκαλέσεις το γλίστρημα της ουράς, όσο χρειάζεται για
την τοποθέτηση. Διαδικασία που λίγους θα απασχολήσει, αλλά σίγουρα
θα τους ικανοποιήσει στο μέγιστο βαθμό. Την ίδια ώρα, σύστημα
διεύθυνσης και φρένα στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, ενώ το
κιβώτιο λίγες φορές θα σε αφήσει «ξεκρέμαστο», και συγκεκριμένα σε
πολύ γρήγορους ρυθμούς. Βέβαια, αν κινείσαι όπως περιγράφουμε
παραπάνω, το τίμημα θα είναι εμφανές σε επίπεδο
κατανάλωσης, αφού θα ξεπεράσει τα 10 lt/100 km. Τα 8
lt/100 km είναι ένα πιο ρεαλιστικό νούμερο στην καθημερινότητα, ενώ
μόνο με αρκετή προσοχή καταφέραμε να δούμε κατανάλωση μικρότερη των
7 lt/100 km.
συμπέρασμα
Το Leon των 190 ίππων δεν αποτελεί παρθενογένεση. Με απλές και μηχανικές λύσεις, το ισπανικό χάτσμπακ απέκτησε πολύ καλές επιδόσεις, ενισχύοντας παράλληλα τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Στην καθημερινότητα δεν κάνει συμβιβασμούς σε άνεση και πρακτικότητα, αλλά σε περίπτωση που θελήσεις θα σε αποζημιώσει με τις επιδόσεις και την οδηγοκεντρική του συμπεριφορά. Αν συνυπολογίσουμε ότι το κόστος κτήσης είναι μικρότερο από 27.000 ευρώ, τότε μιλάμε για… κίνηση-ματ από πλευράς Seat.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΥΗ
ΠΕΡΡΑΚΗ