Δοκιμή Dacia Duster 1.5 Blue dCi 4WD: Done and dusted
Η τετρακίνηση και ο πετρελαιοκινητήρας των 114 ίππων αναμφίβολα δημιουργούν την πιο ολοκληρωμένη και ουσιαστική έκδοση του πολυτάλαντου Dacia Duster.
- -
- -
με μια ματιά
Με την έκφραση “done and dusted” οι Άγγλοι περιγράφουν κάτι το οποίο είναι πλήρως ολοκληρωμένο και έτοιμο, συνήθως για μεγάλα projects. Το Dacia Duster από την άλλη, πρόσφατα δέχτηκε μια μικρή ανανέωση και τώρα το οδηγούμε ως τετρακίνητο, με ντίζελ κινητήρα και έναν εξοπλισμό από τον οποίο δεν λείπει τίποτα απολύτως. Σαν να λέμε done and dusted!
Από την πρώτη του γενιά, το Duster βοήθησε την Dacia να προσδιοριστεί στην ευρωπαϊκή αγορά και να διαμορφώσει μεγάλο μέρος της ταυτότητάς της. Ένα SUV με… πραγματικά SUV χαρακτηριστικά, αλλά και τετρακίνητες εκδόσεις που είχαν ουσιαστικές εκτός δρόμου ικανότητες. Μερικά χρόνια μετά και εκμεταλλευόμενη την διαθέσιμη τεχνολογία από τα ράφια της Renault, η Dacia έχει φτιάξει σε μεγάλο βαθμό τη θέση της στην αγορά και τα μοντέλα της γίνονται διαρκώς καλύτερα.
Το Duster είναι η σημαία της ρουμάνικης φίρμας ακόμη και σήμερα. Πριν μερικούς μήνες έφτασε η ανανεωμένη εκδοχή του, η οποία μπορεί να άλλαξε σε λίγα, πολύ συγκεκριμένα πράγματα, όμως βοήθησε στο να διαμορφωθεί μια καινούργια και πιο φρέσκια εικόνα που πάντα είναι ευπρόσδεκτη. Αφήνοντας λοιπόν ίδια την ουσία, το Duster απέκτησε νέα φωτιστικά σώματα με LED τεχνολογία, νέες ζάντες αλουμινίου 16 ή 17 ιντσών και μικρά updates στο εσωτερικό, όπως ταπετσαρίες και νέο σύστημα πολυμέσων.
Με εκδρομική διάθεση
Αν και η πλειονότητα των εκδόσεων στο Dacia Duster συνοδεύεται από κίνηση αποκλειστικά στον εμπρός άξονα, θεωρούμε ότι η πιο αντιπροσωπευτική -για τις ικανότητες και το ύφος του μοντέλου- πρόταση είναι εκείνη με την τετρακίνηση και τον πετρελαιοκινητήρα των 1.5 λίτρων. Το τετρακύλινδρο τούρμπο μοτέρ αποδίδει 114 ίππους και 260 Nm ροπής, τα οποία μοιράζονται στους τροχούς από ένα χειροκίνητο σασμάν των έξι σχέσεων. Το σύνολο έχει κάποιες ιδιαιτερότητες, οι οποίες όμως δεν σε ξενίζουν, τουλάχιστον όταν έχεις επιλέξει συνειδητά το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Επειδή το τετρακίνητο Duster απευθύνεται σε αγοραστές με off road απαιτήσεις, η Dacia φρόντισε να εξοπλίσει το κιβώτιο με μια πολύ κοντή πρώτη σχέση, που βοηθά σε δύσκολες συνθήκες. Κάπως έτσι «στρογγυλεύει» το μειονέκτημα της απουσίας βοηθητικού κιβωτίου υποπολλαπασιασμού, όπως συνηθίζεται στις παραδοσιακές εκτός δρόμου κατασκευές. Η πρώτη είναι τόσο κοντή που σε φυσιολογικές συνθήκες το Duster το ξεκινάς με τη δεύτερη χωρίς πρόβλημα, δίχως να δυσανασχετεί το αυτοκίνητο. Γενικότερα το σασμάν έχει πυκνή κλιμάκωση, με την πέμπτη και την έκτη σχέση να αραιώνουν ελαφρώς για πιο ήσυχο ταξίδι.
Μέσα στην πόλη ασχολείσαι συνέχεια με τον επιλογέα, εναλλάσσοντας τις κοντές σχέσεις για να διατηρείς τον πετρελαιοκινητήρα στο φάσμα που του αρέσει να δουλεύει, όμως έχεις δύο πολύτιμους συμμάχους. Πρώτα, το ίδιο το μοτέρ που δεν έχει πρόβλημα να κρατήσει μια μεγαλύτερη σχέση χάρη στην πλούσια ροπή που έρχεται από χαμηλά και στη συνέχεια, τον επιλογέα με το ακριβές κούμπωμα και τις σαφείς διαδρομές. Αν οδηγείς με φυσιολογικούς ρυθμούς τότε η κατανάλωση του 1.5 Blue dCi δεν ξεφεύγει από τα 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα εντός πόλης. Στα περίπου 1.000 χιλιόμετρα που κάναμε με το τετρακίνητο Duster, μετρήσαμε 6,3 λίτρα πετρελαίου ανά 100 χιλιόμετρα, με αρκετή οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο, αλλά και εκτός δρόμου διαδρομές με την τετρακίνηση ενεργοποιημένη. Η μέση κατανάλωση που ανακοινώνει η μάρκα είναι 5,3 λίτρα / 100 km σε κύκλο WLTP και εκπομπές ρύπων στα 138 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΔΟΚΙΜΗ DACIA DUSTER 1.0 TCe LPG ΜΕ ΥΓΡΑΕΡΙΟ - ΑΛΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Σε ο,τι αφορά τις επιδόσεις, το εργοστάσιο δηλώνει 10,2 δευτερόλεπτα για το κλασικό σπριντ των 0-100 km/h και τελική ταχύτητα στα 175 km/h. Στην πράξη, η αίσθηση που αποκομίζεις δεν διεκδικεί δάφνες επιτάχυνσης, όμως χάρη στην πλούσια ροπή και το κοντό κιβώτιο οι σχέσεις γεμίζουν πειστικά και με ικανοποιητικό ρυθμό. Το κυνήγι των επιδόσεων δεν έχει νόημα, όμως ποτέ δεν θα νιώσεις ότι σου λείπει η δύναμη, κάτι που μάλλον παίζει σημαντικότερο ρόλο στη συγκεκριμένη περίπτωση από τα απόλυτα νούμερα.
Τι είναι το μοναδικό που σε «χαλάει» στο πετρελαιοκίνητο Duster; Ο θόρυβος του κινητήρα. Όχι τόσο το κλασικό κροτάλισμα των ντίζελ που υπάρχει μεν, σε περιορισμένο βαθμό δε, όσο ένας συνεχόμενος βόμβος που ακούγεται από το μηχανοστάσιο σε χαμηλή ένταση. Προέρχεται από την αντλία υψηλής πίεσης για τον ψεκασμό του AdBlue στα καυσαέρια, απαραίτητο για τη συμμόρφωση με τα αυστηρά πρότυπα ρύπων της ΕΕ.
Σε πάει παντού
Η οικονομία του κινητήρα και οι δυνατότητες του Duster πέρα από την άσφαλτο θα πείσουν πολλές φορές τον οδηγό του να αποδράσει εκτός του αστικού περιβάλλοντος. Στο ταξίδι κρατά εύκολα ταχύτητες γύρω από τα 130 km/h, φανερώνοντας πειστική σταθερότητα και καλή οικονομία στα καύσιμα. Η βελόνα του στροφόμετρου δείχνει περίπου 3.000 rpm και αποτελεί μια καλή αναλογία ταχύτητας ταξιδιού – θορύβου, καθώς σε μεγαλύτερες ταχύτητες ο αεροδυναμικός θόρυβος από τις μεγάλες ράγες οροφής αρχίζει να κάνει την εμφάνισή του.
Βγαίνοντας από τον αυτοκινητόδρομο και μπαίνοντας στον επαρχιακό, το Dacia Duster είναι πολύ καλύτερο από ότι περιμένεις για ένα όχημα με απόσταση από το έδαφος στα 21,5 εκατοστά. Στις τετρακίνητες εκδόσεις ο ημιάκαμπτος άξονας του πίσω άξονα που βρίσκονται στα υπόλοιπα Duster φεύγει και στη θέση του έρχεται μια ανεξάρτητη διάταξη με γόνατα McPherson.
γλυκά
- Εξοπλισμός
- Value for money χαρακτήρας
- Εκτός δρόμου ικανότητες
- Ρεζέρβα κανονικών διαστάσεων
- Ανάρτηση
- Ορατότητα
- Κατανάλωση
- Χώροι επιβατών
- Συνδεσιμότητα
ξινά
- Θόρυβος κινητήρα
- Σκληρά πλαστικά
Το τιμόνι δίνει αρκετή ακρίβεια στα χέρια του οδηγού για να σημαδέψει εύστοχα στην πορεία που θέλει να χαράξει και τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά. Οι μηχανικοί της Dacia πέτυχαν μια πολύ καλή ρύθμιση στην ανάρτηση και ισορροπεί πολύ ωραία ανάμεσα στην άνεση και στο σωστό έλεγχο του αμαξώματος, το οποίο όπως ήδη αναφέραμε απέχει αρκετά εκατοστά από το έδαφος και είναι επιρρεπές στις κλίσεις. Στρίβοντας βλέπεις ότι το Duster δεν πλέει, ούτε βουτάει στον εξωτερικό τροχό του, επιτρέποντας στον οδηγό του να διατηρήσει έναν σβέλτο ρυθμό. Όλα τα παραπάνω ισχύουν όταν δεν γίνονται υπερβολές. Αν για κάποιο -ανεξήγητο- λόγο ο οδηγός θελήσει να πιέσει παραπάνω το Duster, τότε το ρουμάνικο SUV υπενθυμίζει ευγενικά την ταυτότητά του και τον πρώτο λόγο τον έχουν τα ηλεκτρονικά συστήματα που κόβουν κάθε διάθεση αποσταθεροποίησης.
Η πίεση στο δρόμο μπορεί να μην του ταιριάζει, όμως η διασκέδαση εκτός ασφάλτου είναι εγγυημένη. Οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής είναι 30, 21 και 33 μοίρες αντίστοιχα, τιμές κορυφαίες για την «απλή» SUV κατηγορία. Μόνο μοντέλα με πλαίσιο τύπου σκάλας (άρα και σκληροτράχηλο off road DNA) μπορούν να νικήσουν αυτά τα νούμερα σε παρόμοιο επίπεδο τιμής, κάτι που ισχύει και για την απόσταση από το έδαφος των 214 χιλιοστών. Η τετρακίνηση ελέγχεται από έναν περιστροφικό διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. Η πρώτη επιλογή δίνει κίνηση μόνο εμπρός, η δεύτερη ενεργοποιεί την αυτόματη λειτουργία της τετρακίνησης, με την κατανομή της ροπής να γίνεται από το σύστημα, ανάλογα με την πρόσφυση των τροχών και η τρίτη επιλογή κλειδώνει την τετρακίνηση μοιράζοντας τη ροπή 53:47 στους δύο άξονες (έως τα 29 km/h). Η πρώτη σχέση του κιβωτίου εδώ βρίσκει εφαρμογή αφού βοηθάει πολύ στα απότομα ανηφορικά ή κατηφορικά κομμάτια, όπως και σε δύσκολα εμπόδια. Το αμάξωμα σπάνια ακουμπάει κάτω αν ξέρεις να περάσεις σωστά από απαιτητικά κομμάτια και τα ηλεκτρονικά εκτελούν ικανοποιητικά τη δουλειά τους όταν κρεμάσει κάποιος τροχός στον αέρα, βγάζοντας το Duster από τη δύσκολη θέση ακόμη και χωρίς κάποιο μπλοκέ διαφορικό εμπρός ή πίσω.
Εμείς περάσαμε με χαρακτηριστική άνεση από δύσκολα μονοπάτια με νεροφαγώματα, αρκετή λάσπη, αλλά και διαδρομές με χιόνι. Τα M+S (Mud + Snow) ελαστικά με την πιστοποίηση 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής σίγουρα βοήθησαν στα χιονισμένα κομμάτια, ενώ το Hill Descent Control μπορεί να αναλάβει δράση στην κατάβαση απότομων, ολισθηρών δρόμων αν ο οδηγός αισθάνεται μεγαλύτερη ασφάλεια με το να χρησιμοποιήσει τα ηλεκτρονικά συστήματα, από το να εμπιστευθεί τις παραδοσιακές μεθόδους. Το μεγάλο όπλο της τετρακίνητης έκδοσης είναι ότι δεν μπορείς να βρεις άλλο επιβατικό μοντέλο με αυτές τις δυνατότητες εκτός ασφάλτου και τόσο πολιτισμένο χαρακτήρα εντός αυτής, στα χρήματα που προσφέρεται.
Φιλόξενο για τους επιβάτες
Το ανανεωμένο Dacia Duster δεν άλλαξε σημαντικά στο εσωτερικό του, με τις πινελιές να εντοπίζονται στις νέες ταπετσαρίες και -κυρίως- στο σύστημα πολυμέσων. Το τελευταίο ονομάζεται Media Nav στην έκδοση Prestige που οδηγήσαμε και διαθέτει οθόνη αφής 8 ιντσών, navigation με ενημερωμένους ελληνικούς χάρτες και δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης με Apple CarPlay που λειτουργεί εξαιρετικά και γρήγορα, χωρίς κολλήματα. Υποστηρίζεται και Android Auto, ενώ στις τετρακίνητες εκδόσεις υπάρχουν επιπλέον πληροφορίες όπως κλίση εδάφους και πυξίδα. Καλοδεχούμενες είναι και οι τέσσερις θύρες USB για φόρτιση συσκευών, τοποθετημένες σε βολικά σημεία.
Οι επιβάτες κάθονται άνετα στο εσωτερικό του Duster και τέσσερις ενήλικες θα βρουν τη θέση τους χωρίς παραχωρήσεις. Αντίθετα ο χώρος αποσκευών των 376 λίτρων κρίνεται απλώς ως ικανοποιητικός. Το πίσω διαφορικό, μαζί με την ανεξάρτητη ανάρτηση και την ύπαρξη ρεζέρβας κανονικών διαστάσεων (προνόμιο μόνο των εκδόσεων 4x4) «κλέβουν» πολύτιμα λίτρα από το πορτμπαγκάζ, όμως αυτό διατηρεί το απόλυτα εκμεταλλεύσιμο σχήμα του. Σε επίπεδο υλικών, όλα τα πλαστικά είναι σκληρά και πουθενά δεν συναντάται αφρώδες. Η ποιότητά τους κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα με το χαμηλό κόστος να ήταν το βασικό κριτήριο επιλογής τους, όμως τουλάχιστον έχουν συναρμολογηθεί γερά και τίποτα δεν τρίζει, ακόμη και σε σκληρές εκτός δρόμου διαδρομές.
συμπέρασμα
H Dacia έχει καταφέρει πλέον να αποτινάξει τον χαρακτηρισμό “low budget” από τα μοντέλα της και πλέον σηκώνει ψηλά τη σημαία της value for money επιλογής χωρίς συμβιβασμούς. Το Duster δεν είναι «φτηνιάρικο» αλλά μια πολύ αξιόλογη επιλογή που πλέον, φτάνεις σε αυτή συνειδητά και όχι αναγκαστικά. Πρόκειται για ένα πολύ σωστά τοποθετημένο μοντέλο στην αγορά, ενώ η τετρακίνητη έκδοση έχει ουσιαστικά, μονοπώλιο. Κανένα άλλο αυτοκίνητο δεν έχει την πληρότητα του Duster 4WD μαζί με τις εκτός δρόμου ικανότητές του, σε παρόμοιο επίπεδο τιμής, ακόμη και τώρα που ο τιμοκατάλογος έχει πάρει την ανιούσα. Το τελευταίο όμως αφορά όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται σήμερα, χωρίς καμία εξαίρεση. Η βασική τετρακίνητη έκδοση με τον ντίζελ 1.5 Blue dCi κοστίζει 22.860€ (Ambiance) και η έκδοση Prestige που οδηγήσαμε, από 25.800€.